handdator

Visa fullständig version : Ett störande felmeddelande

shut teh face
2007-06-24, 07:33
Varje gång jag stänger ned nvidias kontrolpanel får jag felmeddelande:
0x7c9105f8 the memory could not be read

Sökt som en tok på det men hittar inge..

King Grub
2007-06-24, 07:46
Ta bort alla drivrutiner för grafikkortet. Fullständigt, inte bara med Avinstallera program-menyn.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1655

Installera nya drivrutiner.

dynamo
2007-06-24, 07:51
Nu känns det väl inte så sannolikt, men om detta verkar stämma, så finns ju en möjlig lösning. Kanske rent av kan lösa det ändå, men det kan och andra sidan orsaka fler problem då fixen inte är full testad.

SYMPTOMS
When you exit a Microsoft Visual Basic application on a computer that is running Microsoft Windows XP, you receive the following error message:
Application popup: application name - Application Error : The instruction at "0x7c9105f8" referenced memory at "0x00350010". The memory could not be "read".
You experience this symptom if the following conditions are true:
• The computer was upgraded from Microsoft Windows 95 to Windows XP.
• You are running Windows XP in a managed environment.
• The Visual Basic application uses the LUARedirectFS shim.

http://support.microsoft.com/kb/909918/en-us

Om du inte redan gjort det så prova avinstallera Nvidias stuff, har för mig att de ska ha nått clean-up tool för att se till att alla rester av installationen försvinner. Sen installera på nytt.

shut teh face
2007-06-24, 08:17
Ta bort alla drivrutiner för grafikkortet. Fullständigt, inte bara med Avinstallera program-menyn.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1655

Installera nya drivrutiner.
It worked.

Tack.

shut teh face
2007-06-24, 08:20
Detta fel uppstod förresten vid installation av ntune (monitorprogram för nvidia).
För detta behöver man en internationel driver vilket jag inte hade. Kan vara värt att veta.

Om jag inte minns fel.

King Grub
2007-06-24, 08:26
RivaTuner är så mycket trevligare, för den som vill mixtra med inställningarna. Utmärkt för att ändra fläkthastigheten på heta 8800-kort också.

shut teh face
2007-06-24, 08:29
RivaTuner är så mycket trevligare, för den som vill mixtra med inställningarna. Utmärkt för att ändra fläkthastigheten på heta 8800-kort också.
Ok.

Jag har en idle temp på cpu 25 och gfx 54 .. men fläktarna är inställda på auto och lär väl dra upp om tempen överstiger någon gräns.

Har ett antal chassifläktar som går på lågvarv, insug fram utblås bak (kommer massor med värme back).

Vad tror du om gfx tempen, vad har du?

King Grub
2007-06-24, 08:32
Vilket kort har du? :)

Och vilken grafikkortstemperatur är det - kärnan eller sensorn utanpå?

shut teh face
2007-06-24, 08:33
Vilket kort har du? :)

Och vilken grafikkortstemperatur är det - kärnan eller sensorn utanpå?
8800 GTX.

Jag vet inte om det är just sensorn eller kärnan. Borde vara kärnan för GPU ENVOIRMENT (sensor?) visade lägre ..?

King Grub
2007-06-24, 08:43
Är det coretempen med stockkylning i idle och med auto är det en ovanligt låg temperatur. Då behöver du absolut inte ändra något.

RivaTuner visar coretempen.

shut teh face
2007-06-24, 08:54
Installerade rivatuner. Den visar på 55 Core.

Det är stockkylare, men de säger ju att orginal på 8800GTX ska vara riktigt bra.

Datorn är tystare än min bärbara iaf. :)

Visste ej att ~55 anses vara lågt. På mitt gamla x1950xt så hade jag ju inte över 60 i full load ens.
Visserligen lät fläkten där som en skrikande hamster.