Visa fullständig version : Lägga parkett-golv
Jag bor i hyresrätt och har en heltäckningsmatta i ett av sovrummen. Skadar man heltäckningsmattan och man skulle lägga ett parkettgolv över ?
Har du frågat vad hyresvärden tycker om det?
Har du frågat vad hyresvärden tycker om det?
Nej, Men om parketten inte kommer skada heltäcknings mattan så kommer hyresvärden aldrig märka att de legat parkettgolv där innan plus att hela lägenheten kommer renoveras när vi flyttar.
Nej, Men om parketten inte kommer skada heltäcknings mattan så kommer hyresvärden aldrig märka att de legat parkettgolv där innan plus att hela lägenheten kommer renoveras när vi flyttar.
Så ni hade tänkt tjacka parkett, lägga den över mattan bara för att ta bort den igen när ni flyttar?
De gånger jag lagt parkett med farsan har det inneburit spik ner i det redan existerande golvet..
Du kan lägga ett klickgolv flytande på, men det blir svårt att få det snyggt i kanterna och svårt att få det att hålla ihop på ett så mjukt underlag. Kanske ska du fråga hyresvärden om det är okej att du byter golv istället och kunna göra det ordentligt samt slipper riva ut det när du flyttar.
Ja, Jag hade tänkt lägga klickgolv men ej dra bort lister och hålla på och jag är inte så pektig hur de kommer se ut i kanterna. Ska lägga golvunderlägg mellan.
Går det lika bra att lägga laminatgolv på ? Verkar ju vara billigare, dock står de på ikeas hemsida "Kan läggas på befintligt golv, med undantag för tjocka heltäckningsmattor."
De gånger jag lagt parkett med farsan har det inneburit spik ner i det redan existerande golvet..
Hur tusan lägger ni parkettgolv?
Ja, Jag hade tänkt lägga klickgolv men ej dra bort lister och hålla på och jag är inte så pektig hur de kommer se ut i kanterna. Ska lägga golvunderlägg mellan.
Går det lika bra att lägga laminatgolv på ? Verkar ju vara billigare, dock står de på ikeas hemsida "Kan läggas på befintligt golv, med undantag för tjocka heltäckningsmattor."
Det är ingen bra idé att lägga på heltäckingsmatta. Golvet kommer att dela på sig.
Att dessutom inte plocka bort listerna innan kommer att bli sjukt fult, såvida du inte lägger en kvartsstav där. Det kan även bli problem vid dörren om golvet blir för högt.
Fråga hyresvärden om du får göra det själv, riv ut mattan och gör det ordentligt.
tossefar
2007-06-23, 20:14
Spikar man i parkett så har man verkligen missuppfattat något.
Jag stämmer in i kören och föreslår att du frågar hyresvärden istället. Han förlorar inget på att få snyggare golv i ett rum.
Spikar man i parkett så har man verkligen missuppfattat något.
Det beror på vad det är för parkett. Stavparkett brukar spikas.
Hur tusan lägger ni parkettgolv?
Det är ingen bra idé att lägga på heltäckingsmatta. Golvet kommer att dela på sig.
Att dessutom inte plocka bort listerna innan kommer att bli sjukt fult, såvida du inte lägger en kvartsstav där. Det kan även bli problem vid dörren om golvet blir för högt.
Fråga hyresvärden om du får göra det själv, riv ut mattan och gör det ordentligt.
Planka, liten metall clips typ som sätt i skarven som finns mellan plankorna, liten spik sätts där, nästa planka som döljer både metallclippen och spiken.
Ingen spik rakt genom parkettplankorna nej.
Jag vill ju gärna ta med mig golvet sen när jag flyttar. De lär ju kosta en jävla massa om man ska anlita någon som kan ta bort heltäckningsmattan ?
Finns det inte några andra alternativ att få ett snyggt golv ? Finns det inte färdiga mattor som liknar parkett golv ? Står inte ut med heltäckningsmatta.
Planka, liten metall clips typ som sätt i skarven som finns mellan plankorna, liten spik sätts där, nästa planka som döljer både metallclippen och spiken.
Ingen spik rakt genom parkettplankorna nej.
Klickgolv ftw! :thumbup:
Klickgolv ftw! :thumbup:
Skönt att höra att man inte var helt dum i huvudet som sa att vi spikar parkett, förklara är bra kort och gott :D
Att det finns annan slags parkett har jag ingen aning om, allt golv vi lägger (renoverat huset hemma och på landet) är klickgolv ;)
Jag vill ju gärna ta med mig golvet sen när jag flyttar. De lär ju kosta en jävla massa om man ska anlita någon som kan ta bort heltäckningsmattan ?
Finns det inte några andra alternativ att få ett snyggt golv ? Finns det inte färdiga mattor som liknar parkett golv ? Står inte ut med heltäckningsmatta.
Varför ska du anlita någon?
Golv finns ganska billigt. Bättre att övertyga värden (du kan ju snyfta lite om dammallergi) och lägga in ett laminatgolv eller vinyl. Finns för ganska långt under 100 kr/kvm.
Varför ska du anlita någon?
Golv finns ganska billigt. Bättre att övertyga värden (du kan ju snyfta lite om dammallergi) och lägga in ett laminatgolv eller vinyl. Finns för ganska långt under 100 kr/kvm.
Värden betalar dem som tar bort heltäckningsmattan och jag lägger & betalar laminatgolvet menar du ?
Värden betalar dem som tar bort heltäckningsmattan och jag lägger & betalar laminatgolvet menar du ?
Du tar bort heltäckningsmattan själv och lägger nytt golv.
Eller så är det kanske inte så pass svårt att dra bort en heltäckningsmatta så att man måste anlita nån?
Pucktvåa som det så fint heter...
Du tar bort heltäckningsmattan själv och lägger nytt golv.
Jag har inte erfarenheten att ta bort en heltäckningsmatta :Virro
Den sitter väl som fast-klistrad i cementen ?
Förmodligen är det inte så svårt att riva ut mattan själv.
Du kan försöka få värden att stå för ett byte. Är det inte alltför slitet kan det bli svårt. Du har väl tackat jag till att hyra i befintligt skick någon gång. Länge sedan? Privat ärd?
Lättare är att du övertygar värden om att du står för kostnaden och jobbet samt lovar att det blir fackmannamässigt utfört (vilket inte är samma som att det ska utföras av en fackman, men av dina frågor att döma bör du kanske ta hjälp av någon händig som lagt golv förr.) Lättare att få igenom men kostar dig någon tusenlapp och en dags jobb.
Förmodligen är det inte så svårt att riva ut mattan själv.
Du kan försöka få värden att stå för ett byte. Är det inte alltför slitet kan det bli svårt. Du har väl tackat jag till att hyra i befintligt skick någon gång. Länge sedan? Privat ärd?
Lättare är att du övertygar värden om att du står för kostnaden och jobbet samt lovar att det blir fackmannamässigt utfört (vilket inte är samma som att det ska utföras av en fackman, men av dina frågor att döma bör du kanske ta hjälp av någon händig som lagt golv förr.) Lättare att få igenom men kostar dig någon tusenlapp och en dags jobb.
Okej, Låter väldigt krånligt så tror inte det känns värt de. Jag vet inte hur länge jag bor kvar här heller men ska ta ett snack med hyresvärd och se vad dem säger. Jag antar dem kommer lägga parkett här sen när jag flyttar ändå, de läggs väl sällan heltäckningsmattor i lägenheter/sovrum nu för tiden ?
Att ta med sig golvet när du flyttar låter i mina öron lite onödigt. *rolleyes* Du kan ju alltid köra en fuling med att du inte mår bra av heltäckningsmattan (allergisk). :angel: Då kanske de tidigarelägger golvrenoveringen och står för materialkostnaden. I värsta fall åker du på att göra jobbet själv men de pröjsar materialet. Det funkade för mig när jag hade en hyresrätt och då stod de för allt och tom flyttade runt på mina möbler.:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.