handdator

Visa fullständig version : telenor mob internet

ryssen
2007-06-23, 14:51
nån som provat?

kör telia 0.25 idag och är inte sugen att behöva betala tel abonnemang bara för och ha internet.

mela
2007-06-24, 15:22
Jag har beställt deras turbo3G och får modemet imorn eller på tisdag, kan återkomma då.

bubbleman
2007-06-24, 15:50
Jag testade det men hade ingen mottagning där jag bor. Kör med NMT.net nu och det funkar klockrent. Dock är det maxlimit på 2 gig trafik i månaden men om man inte tankar eller kollar mycket film så är det rätt svårt att komma upp i det. Hartigheten är uppåt 500 kb/sek, en kompis var uppe i 1 mbit en gång. Rekomenderas om man inte kan få annat.

mela
2007-06-24, 15:52
Telenors turbo3G är inte utbyggt i storstäder osv, det är än så länge främst anpassat för semesterfirare vid kusten (dock inte GBG)

formula4shape
2007-06-24, 16:25
Jag testade det men hade ingen mottagning där jag bor. Kör med NMT.net nu och det funkar klockrent. Dock är det maxlimit på 2 gig trafik i månaden men om man inte tankar eller kollar mycket film så är det rätt svårt att komma upp i det. Hartigheten är uppåt 500 kb/sek, en kompis var uppe i 1 mbit en gång. Rekomenderas om man inte kan få annat.

NMT använder sig utav CDMA2000-teknik och har en teoretisk maxhastighet på 2,4mbit, dvs du kan inte komma upp i några 500kb/sek med en sådan lina. Med helt optimala förhållanden + sol i ryggen och medvind kan du krama ut 300kb/sek. Eftersom tekniken inte heller är speciellt bra utbyggd i dagsläget ligger snittet knappt kring 0.25mbit / användare dvs 1/10 av max. Dock är kraven ute på t.ex. landsbyggden relativt låga gällande hastighet vilket gör att det säkerligen kommer att bli populärt ute i stugorna.

Telias 0.25mbit skulle jag dumpa och skaffa en HSDPA-lösning istället men kolla upp vilket leverantör som har utbyggt där du bor så du verkligen får ut över mbiten.

ryssen
2007-06-24, 16:31
tacksam för all info! berätta gärna mela när du fått igång det.

bor ju i karlkrona där telenors huvudkontor ligger och ser nästan fetemasten allan så jag hoppas på bra kontakt.

formula4shape
2007-06-24, 16:38

bor ju i karlkrona där telenors huvudkontor ligger och ser nästan fetemasten allan så jag hoppas på bra kontakt.

Det handlar inte om att befinna sig nära en mast utan att levarantören uppdaterat mastens hårdvara till HSDPA (hög hastighet). Nu är i och försig Karlskrona en hemmanätszon och troligtvis bör det inte vara några problem men kolla upp saken för säkerthets skull. Mer hastighet för pengarna.

mela
2007-06-24, 16:57

Enligt täckningskartan ser det helt OK ut i Karlskrona.
http://i17.tinypic.com/5yuiz3l.jpg

formula4shape
2007-06-24, 17:01
Enligt täckningskartan ser det helt OK ut i Karlskrona.
http://i17.tinypic.com/5yuiz3l.jpg

Nu tittar du i och försig på 3G och inte HSDPA. Skillnaden i hastighet är ungefär 10x. 384kbit kan levereras i den större befolkade delen utav Sverige.

mela
2007-06-24, 17:12
Nu tittar du i och försig på 3G och inte HSDPA. Skillnaden i hastighet är ungefär 10x. 384kbit kan levereras i den större befolkade delen utav Sverige.

Det är det enda som finns med bland täckningskartorna på hemsidan.

formula4shape
2007-06-24, 17:19
Det är det enda som finns med bland täckningskartorna på hemsidan.

Kan bero på att de nyss började med den nya tekniken och är väl iochmed det kanske inte förstahandsvalet för den som vill ha ut en smula hastighet.

ryssen
2007-06-24, 17:25
så länge det inte är dåligare än 0.25 så e jag nöjd.

är ingen tankare utan mest surfning.

är mest ute efter och slippa fast tel abonnemang.

mela
2007-06-24, 17:31
Kan bero på att de nyss började med den nya tekniken och är väl iochmed det kanske inte förstahandsvalet för den som vill ha ut en smula hastighet.

Fast det var i april de släppte Turbo3G.

formula4shape
2007-06-24, 17:32
Oftast köper man en flatfee med obegränsad användning. Den baseras på HSDPA priset oavsett om du bara kommer använda 3G:n eller inte, dvs du kan egentligen få ut 10x mer hastighet för samma pengar bara du har mottagningen för det. Den låga hastigheten fungerar bra till surfning men den högre fungerar bättre.

formula4shape
2007-06-24, 17:36
Fast det var i april de släppte Turbo3G.

Släppa Turbo3G kan man skriva om en mast i hela Sverige har det. Sen är april samma sak som nyss.

För övrigt så ser kartan ut som följande om man tittar på "hemsidan" ;) :

http://www.telenor.se/dokument/DOWNLOAD_FILES_149183_1.png

mela
2007-06-24, 17:39
Släppa Turbo3G kan man skriva om en mast i hela Sverige har det. Sen är april samma sak som nyss.

För övrigt så ser kartan ut som följande om man tittar på "hemsidan" ;) :

http://www.telenor.se/dokument/DOWNLOAD_FILES_149183_1.png

Där va den :D Det va denjagleta efter, men den fanns inte bland täckningskartorna under "Täckning" :em:

mela
2007-07-02, 19:07
Sitter på telenors mobila turbo3G just nu, det fungerar likabra. Aningen segare än mina 20mbit som jag är van vid men fungerar bra för kolo och msn.

Då sitter jag ändå strax utanför GBG där det inte är speciellt utbyggt!

Granatgiraffen
2007-07-02, 19:20
Jag får då inte in turbo3G någonstans i Gbg med telenor, eller det kopplar in ibland lite här och där men inte direkt stabilt, sunkigt. Längre ut mot kusten ploppade det in lite oftare. Men det är skitdåligt utbyggt men det är ju gratis över sommaren så jag bara testar lite. 3G duger(knappt) för vanligt surfande.

mela
2007-07-02, 19:24
Jag får då inte in turbo3G någonstans i Gbg med telenor, eller det kopplar in ibland lite här och där men inte direkt stabilt, sunkigt. Längre ut mot kusten ploppade det in lite oftare. Men det är skitdåligt utbyggt men det är ju gratis över sommaren så jag bara testar lite. 3G duger(knappt) för vanligt surfande.

Det är inte utbyggt i GBG och det har de sagt själva. Det är utbyggt längs med kusten bara än så länge.

Granatgiraffen
2007-07-02, 19:37
Det är inte utbyggt i GBG och det har de sagt själva. Det är utbyggt längs med kusten bara än så länge.

Jag har varit upp med kusterna också. Rätt skit där med. Lite bättre, som jag sa, men absolut inte bra. Inte i närheten av 3's nät ännu. Men framtiden kommer väl den också.

Det ska ju vara utbyggt vid kusterna i gbg också, men nja?!

mela
2007-07-02, 19:40
Jag har varit upp med kusterna också. Rätt skit där med. Lite bättre, som jag sa, men absolut inte bra. Inte i närheten av 3's nät ännu. Men framtiden kommer väl den också.

Det ska ju vara utbyggt vid kusterna i gbg också, men nja?!

Kolla täckningskartan som formula4shape länkade till där uppe.
3's mobilnät fungerar inte ens i närheten av min sjöbod, aldrig att jag skulle skaffa 3's mobila bredband då.

Fick dessutom telenors gratis, it owns.

nossralj
2007-07-02, 22:19
Jag avskyr benämningen "Turbo 3G". HSDPA låter mycket bättre :) Turbo 3G är något som vi svenskar kommit på. Usch.

ryssen
2007-07-03, 00:39
:thumbup: jag är nöjd så länge det inte är taskigare än telia,s upp till 0,5

mela
2007-07-03, 08:32
Jag avskyr benämningen "Turbo 3G". HSDPA låter mycket bättre :) Turbo 3G är något som vi svenskar kommit på. Usch.
Ja, usch för Sverige. *slap*
:thumbup: jag är nöjd så länge det inte är taskigare än telia,s upp till 0,5
Det lär det knappast vara :D

formula4shape
2007-07-03, 10:26
Kolla täckningskartan som formula4shape länkade till där uppe.
3's mobilnät fungerar inte ens i närheten av min sjöbod, aldrig att jag skulle skaffa 3's mobila bredband då.

Fick dessutom telenors gratis, it owns.

Och när testade du 3's HSDPA-modem i din sjöbod? Med största sannolikhet används samma mast som telenor :)

mela
2007-07-03, 17:38
Och när testade du 3's HSDPA-modem i din sjöbod? Med största sannolikhet används samma mast som telenor :)

Enligt snubbarna i 3 butiken i Partille använde ni er inte utav Telenors master längre, utan era egna. Enligt säljsupport när jag jobba med försäljning av Tre och Telenor också.