handdator

Visa fullständig version : skyldighet att göra det?

gladiatorerna1
2007-06-23, 08:21
Har man en skyldighet att hämta ut ett postförskott som man har beställt? Vad händer om man inte gör det? alltså blir man betalningsskyldig?

JJ
2007-06-23, 08:25
alltså blir man betalningsskyldig?

Ja.

Jorgen
2007-06-23, 08:29
Exakt vad som händer står i köpvillkoren.

Tex står detta i webshopen på kolozzeum:
Vid ej utlösta paket debitteras kunden med postens FAKTISKA avgifter för frakt och returfrakt.
Tillkommer gör också expeditionsavgift med f.n 250 SEK.

Det kan mao bli ganska dyrt att inte hämta ut sina paket.

Bull
2007-06-23, 08:29
Gå till ditt ombud och säg att det skall returneras till avsändaren utan att du plockar ut det. Funkade när jag inte ville ha det jag beställt. Värt ett försök ialla fall..

gladiatorerna1
2007-06-23, 08:38
Gå till ditt ombud och säg att det skall returneras till avsändaren utan att du plockar ut det. Funkade när jag inte ville ha det jag beställt. Värt ett försök ialla fall..

slapp du att betala då?

Nitrometan
2007-06-23, 08:43
Läs i köpvillkoren för det du har beställt.

Det kan skilja mellan olika leverantörer.

Bull
2007-06-23, 08:47
Båda gångerna, JA. Första gången jag gjorde det var det hos Adlibris, andra gången var det Telia. Om det alltid funkar, och hos alla, kan jag inte svara på. Kan ju vara värt ett försök ialla fall.

gladiatorerna1
2007-06-23, 09:36
Läs i köpvillkoren för det du har beställt.

Det kan skilja mellan olika leverantörer.

men jag har ju inga

Jax
2007-06-23, 09:37
men jag har ju inga
Var har du beställt?

Jorgen
2007-06-23, 09:41
men jag har ju inga

Har du beställt via nätet så skall dom stå på den sidan du beställt ifrån. Se tex kolozzeums köpvillkor här: http://www.kolozzeum.com/conditions.php

Löjtnant Blank
2007-06-23, 09:51
Nej, du behöver inte lösa ut paketet, men du kan bli tvungen att betala fraktkostnaderna. Bestrider affären detta, hänvisa till konsumentköplagen.

Fd_Megatuttarna
2007-06-23, 09:54
Är det någonting som du har beställt på nätet så medför det i regel att du har ingått ett distansavtal och att du därmed har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Med andra ord borde du kunna använda dig av din ångerrätt och returnera paketet på plats. Viktigt är att du lämnar företaget ett meddelande om detta och så fort som möjligt.

Notera dock att bestämmelserna om ångerrätt gäller inte om det är fråga om:
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke
under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som
snabbt kan försämras eller bli för gammal,
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram
och förseglingen har brutits,
4. en tidning eller en tidskrift, eller
5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

Vidare kan ångerrätten ha avtalats bort mellan dig och företaget om det rör sig om en vara som tillverkas eller väsentligt ändras efter dina önskemål.

Vad gäller frakten så måste den betalas av någon part. Antingen av dig eller företaget. Vad har ni kommit överens om? Var frakten fri när du beställde? Räkna med att du i vart fall får betala frakten för att skicka tillbaka paktet.

Du har väl inte beställt paktet som näringsidkare, d.v.s. via något företag? Vad har du beställt?

gladiatorerna1
2007-06-23, 09:57
Var har du beställt?

nytt simkort

Jax
2007-06-23, 10:07
nytt simkort
Var inte vad. :)
Titta på den sidan du har beställt ifrån om de har några avtal. Annars får du helt enkelt ringa till badhuset och säga att du inte vill ha något simkort längre och fråga vad du ska göra. Så länge man är trevlig är det väldigt få som sätter sig på tvären när du vill lämna tillbaka något. Däremot får du vara beredd på att betala frakten, vilket kloka människor redan har sagt.

gladiatorerna1
2007-06-23, 10:11
Var inte vad. :)
Titta på den sidan du har beställt ifrån om de har några avtal. Annars får du helt enkelt ringa till badhuset och säga att du inte vill ha något simkort längre och fråga vad du ska göra. Så länge man är trevlig är det väldigt få som sätter sig på tvären när du vill lämna tillbaka något. Däremot får du vara beredd på att betala frakten, vilket kloka människor redan har sagt.

alltså jag menade ett simkort till mobiler....

Motorbreath
2007-06-23, 10:19
Annars får du helt enkelt ringa till badhuset och säga att du inte vill ha något simkort längre och fråga vad du ska göra.

Hihi :D

gladiatorerna1
2007-06-23, 10:22
Hihi :D

trodde alla förstod vad jag menade...vilka förstod att jag menade simkort till mobiler?

Jax
2007-06-23, 10:23
alltså jag menade ett simkort till mobiler....
Hrmf...det visst jag väl...

Nåja, då går du helt enkelt till den operatörens hemsida och läser avtalet. Tycker du att det verkar för jobbigt så ringer du kundtjänsten.

gladiatorerna1
2007-06-23, 10:27

Nåja, då går du helt enkelt till den operatörens hemsida och läser avtalet. Tycker du att det verkar för jobbigt så ringer du kundtjänsten.

jag menade inget illa mot dig....du ville ju bara vara snäll och hjälpa mig - och jag var inte tillräckligt tydlig helt enkelt

Motorbreath
2007-06-23, 10:28
trodde alla förstod vad jag menade...vilka förstod att jag menade simkort till mobiler?

Jag förstod. Men jag kunde inte låta bli att tycka det var roligt.

gladiatorerna1
2007-06-23, 10:28

Tack för hjälpen föresten :thumbup:

Dnepr
2007-06-23, 10:29
nytt simkort

Annars får du helt enkelt ringa till badhuset och säga att du inte vill ha något simkort längre

Det har var bland det roligaste missförståndet jag läst :) Jag ligger fortfarande och småskrattar.

gladiatorerna1
2007-06-23, 10:31
Det har var bland det roligaste missförståndet jag läst :) Jag ligger fortfarande och småskrattar.

Nu får ni sluta att retas, grabbar!:smash: :smash: Han ville ju bara hjälpa mig och jag är tacksam för det!!

Jax
2007-06-23, 10:33
Ja men va fan, det är midsommardagen nu, have some mercy. :D

Gladis: Jo det var egentligen tillräckligt klart. Kunde inte för mitt liv förstå varför du köpte ett simkort (bad) via nätet, men mina för dagen trött hjärnceller samarbetade tydligen inte så bra. Det var faktiskt ett ganska roligt misstag, skratta ni. Jag ger igen vid tillfälle.

gladiatorerna1
2007-06-23, 10:38
Ja men va fan, det är midsommardagen nu, have some mercy. :D

Gladis: Jo det var egentligen tillräckligt klart. Kunde inte för mitt liv förstå varför du köpte ett simkort (bad) via nätet, men mina för dagen trött hjärnceller samarbetade tydligen inte så bra. Det var faktiskt ett ganska roligt misstag, skratta ni. Jag ger igen vid tillfälle.

Jo,precis! Det är ju dagen efter midsommar!

Nitrometan
2007-06-23, 11:30
Gäller det en operatör? Då kan det funka att ringa till deras kundtjänst och säga att du har ångrat dig. Gå sen till ditt paketutlämningsställe och se om de kan hjälpa dig att returnera paketet utan att du behöver lösa ut det.

Lycka till.

gladiatorerna1
2007-06-23, 11:33
Gäller det en operatör? Då kan det funka att ringa till deras kundtjänst och säga att du har ångrat dig. Gå sen till ditt paketutlämningsställe och se om de kan hjälpa dig att returnera paketet utan att du behöver lösa ut det.

Lycka till.

Jo, tack det gäller en operatör.