handdator

Visa fullständig version : Kommentera språket!

Maaattias
2007-06-22, 12:57
Hej jag har skrivit ett antal matchreferat för ett lag och vill gärna utvecklas på det området.

Här tänkte jag publicera ett referat så får ni läsa och eventuellt kommentera om ni ids:

I andra seriematchen för säsongen ställdes vi mot Mjödvattnets IF på bortaplan.
Vi valde att lägga våran hemmamatch på deras gräsplan istället för spela på vår egen mediokra grusplan. Solen sken gräsmattan var helt okej och det var vindstilla, med andra ord klockrena förhållanden för bra fotboll.
För ovanlighetens skull var ålderskillnaden mellan lagen inte speciellt stor, som den brukar när LUAIK står på ena planhalvan i denna serie.

Ett LUAIK stärkta av premiärpoängen klev ut på planen ,men inställningen och ödmjukheten inför uppgiften såg i början ut att vara kvar i omklädningsrummet.
Mjödvattnet började bäst och hade mest boll dock utan att skapa några större farligheter och efter hand jämnade spelet ut sig. Försvarsspelet blev efter hand mer aggressivt, dock så omsattes inte aggressiviteten i konstruktivitet när vi vann bollen.
Just det var ett av adelsmärkena i premiären. Kommunikationen på planen var också långa stunder obefintlig.
Kortpassningsspelet var inte att känna igen och många långa bollar skickades mot de ständigt löpande Joel och Gille. Detta resulterade dock oftast inte i några vassa målchanser.
I mitten på halvleken när spelet böljar fram och tillbaka får Mjödvattnet frispark som slås in i straffområden, Viktor går ut och tar bollen och får samtidigt en tackling.
Från min vinkel ser det ut som en regelvidrig sådan men en bättre placerad domare ser dock ingen ojusthet och spelet fortsätter med att bollen hamnar hos en fristående MIF-spelare som petar in bollen. Efter deras ledningsmål flyttar vi upp positionerna något och efter en av få fina kombinationer i första halvlek får Hans bollen och spelar in den till en framrusande Joel som faller över ett utsträckt MIF-ben och straff är ett faktum.
Den gyllene chansen till kvittering utnyttjas dock inte och straffreturen slås undan på mållinjen och vi får gå till halvtidsvila i underläge. En halvlek som för övrigt inte kommer gå till historien som den mest välspelande.

I andra halvlek kommer vi ut som ett nytt lag och tar omgående tag i taktpinnen och pressar tillbaka motståndarna. Redan efter 2 minuter bryter Pehr ett uppspel från motståndarna och nickar fram bollen ända ner till straffområdet där Joel på ett föredömligt sätt skickar vidare den förbi målvakten och in i mål.
Inställningen som inte fanns i första halvlek infinner sig och målchanserna avlöser varandra.
I minut 17 av andra halvlek får vi en hörna och en nästan identisk situation som MIF tog ledningen på uppstår. Emanuel går något hårt åt deras målvakt och detta renderar i hans andra gula kort vilket innebär rött.
Decimeringen till trots fortsätter vi att föra spelet dock så märks det vid deras omställningar att vi är underbemannade i försvarsspelet och 2 vassa chanser för MIF uppstår.
Den ena är en stolpträff efter en tilltrasslad situation och den andra är ett friläge där avslutet går precis utanför.
Spelet jämnar ut sig och det uppstår målchanser åt båda hållen med jämna mellanrum.
När ungefär 10 minuter återstår får vi en frispark i ett bra läge.
Gille hoppar över bollen och Gurra kliver fram och visar prov på känsla i fötterna när han skickar iväg ett lurigt skott som ställer MIF-målvakten och 2-1 är ett faktum.
Resterande tid av matchen ägnar vi åt att försvara vår ledning och klarar av det på ett övertygande sätt.
Matchen slutar alltså 2-1 till oss och noterbart är att vi redan nu är uppe i fjolårets poängskörd i serien. Med andra ord kan det bara bli bättre i år.

Kwon
2007-06-22, 13:02
Wall of Text!

Paragraphs are your friends! :D

Annars bra!

rolf
2007-06-22, 13:10
Hej jag har skrivit ett antal matchreferat för ett lag och vill gärna utvecklas på det området.

Här tänkte jag publicera ett referat så får ni läsa och eventuellt kommentera om ni ids:

I andra seriematchen för säsongen ställdes vi mot Mjödvattnets IF på bortaplan.
Vi valde att lägga vår hemmamatch på deras gräsplan istället för att spela på vår egen mediokra grusplan. Solen sken, gräsmattan var helt okej och det var vindstilla, med andra ord klockrena förhållanden för bra fotboll.
För ovanlighetens skull var ålderskillnaden mellan lagen inte speciellt stor, som den brukar när LUAIK står på ena planhalvan i denna serie. (denhär meningen låter skum, byt ut "speciellt" mot "så" så går det bättre ihop med bisatsen)

Ett LUAIK stärkta av premiärpoängen klev ut på planen, men inställningen och ödmjukheten inför uppgiften såg i början ut att vara kvar i omklädningsrummet.
Mjödvattnet började bäst och hade mest boll, dock utan att skapa några större farligheter och efter hand jämnade spelet ut sig. Försvarsspelet blev efter hand (känns segt att ha två "efter hand" så nära varandra, kunde byta ut det mot något annat uttryck, t.ex. "småningom") mer aggressivt, dock så omsattes (nu är jag inte helt säker, men jag tror inte det är rätt ord att använda här. jag vet inte riktigt vad du söker, men spontant skulle jag vilja byta ut det mot "utvecklades") inte aggressiviteten i konstruktivitet när vi vann bollen.
Just det var ett av adelsmärkena i premiären. Kommunikationen på planen var också långa stunder obefintlig.
Kortpassningsspelet var inte att känna igen och många långa bollar skickades mot de ständigt löpande Joel och Gille. Detta resulterade dock oftast inte i några vassa målchanser.
I mitten på halvleken när spelet böljar fram och tillbaka får Mjödvattnet frispark som slås in i straffområden, Viktor går ut och tar bollen och får samtidigt en tackling.
Från min vinkel ser det ut som en regelvidrig sådan men en bättre placerad domare ser dock ingen ojusthet och spelet fortsätter med att bollen hamnar hos en fristående MIF-spelare som petar in bollen. Efter deras ledningsmål flyttar vi upp positionerna något och efter en av få fina kombinationer i första halvlek får Hans bollen och spelar in den till en framrusande Joel som faller över ett utsträckt MIF-ben och straff är ett faktum. (onödigt lång mening, kunde delas upp)
Den gyllene chansen till kvittering utnyttjas dock inte och straffreturen slås undan på mållinjen och vi får gå till halvtidsvila i underläge. En halvlek som för övrigt inte kommer gå till historien som den mest välspelande.

I andra halvlek kommer vi ut som ett nytt lag och tar omgående tag i taktpinnen och pressar tillbaka motståndarna. Redan efter 2 minuter bryter Pehr ett uppspel från motståndarna och nickar fram bollen ända ner till straffområdet där Joel på ett föredömligt sätt skickar vidare den förbi målvakten och in i mål.
Inställningen som inte fanns i första halvlek infinner sig och målchanserna avlöser varandra.
I minut 17 av andra halvlek får vi en hörna och en nästan identisk situation som MIF tog ledningen i uppstår. Emanuel går något hårt åt deras målvakt och detta renderar (ovanligt ord som kanske alla inte förstår) i hans andra gula kort vilket innebär rött.
Decimeringen till trots fortsätter vi att föra spelet, dock så märks det vid deras omställningar att vi är underbemannade i försvarsspelet och 2 vassa chanser för MIF uppstår.
Den ena är en stolpträff efter en tilltrasslad situation och den andra är ett friläge där avslutet går precis utanför målet.
Spelet jämnar ut sig och det uppstår målchanser för båda lagen med jämna mellanrum.
När ungefär 10 minuter återstår får vi en frispark i ett bra läge.
Gille hoppar över bollen och Gurra kliver fram och visar prov på känsla i fötterna när han skickar iväg ett lurigt skott som ställer MIF-målvakten och 2-1 är ett faktum.
Resterande tid av matchen ägnar vi åt att försvara vår ledning och klarar av det på ett övertygande sätt.
Matchen slutar alltså 2-1 till oss och noterbart är att vi redan nu är uppe i fjolårets poängskörd i serien. Med andra ord kan det bara bli bättre i år.

Streckade under några grejer jag hakade upp mig på. De ord som står i tjock stil har jag ändrat. Bara småsaker. Hoppas jag inte verkar besserwisser, för det var inte tanken. Överlag bra skrivet :)

Maaattias
2007-06-28, 10:56
Ännu ett referat där synpunkter på språket är välkommet!:

I sista matchen innan serien tar halvtidsvila ställdes vi mot Bygdeå.
Förra säsongen placerade sig just dessa 2 lag i den absoluta botten av tabellen.
För att fortsätta historialektionen kan jag erinra er om att det aldrig var någon spänning när vi ställdes mot Bygdeå under fjolåret. Respektive hemmalag vann klart i bägge mötena.
Vi avslutade förra säsongen med att i sista matchen krossa Bygdeå med komfortabla 6-0.
Medan Fjolårspremiären mot dem på bortaplan var en mycket medioker tillställning från vår sida där förlustsiffrorna till slut skrev till 4-1. Vi inledde den matchen med att ligga under med 3-0 efter endast 10 spelade minuter.
Nu är det dock andra tider och både vi och Bygdeå återfinns i toppen av tabellen efter en stark första hälft på säsongen.

Det var lagom varmt och relativt vindstilla. Tyvärr har dock inte Näsåkerns gräsmatta kommit upp i samma nivå som laget denna säsong hittills.

Matchen började med ett trendbrott. Vår oförmåga att ta initiativ och spela aggressivt och konstruktivt som kännetecknat våra matchinledningar hittills denna säsong var borta.
Vi tog tag i taktpinnen och målchanserna duggade tätt.
Efter bara någon minut tar Johan W tar ned bollen och spelar tillbaks till Gurra som har mycket yta en bit utanför deras straffområde.
Gurra tittar upp och skickar iväg ett hårt skott som tar i ribban och ned på mållinjen och ut. (eller var den inne?).
Strax efteråt får Gurra en ny chans när bollen spelas i djupet och Gurra löper ifrån backarna och fri med målvakten försöker han ”chippa” bollen över honom men bollen går också precis över målet. Det rådde för övrigt ingen brist på incidenter i matchinledningen.
Även Hans får ett friläge och har och lång tid på sig att förbereda ett avslut trodde vi innan domaren i ett mycket sent skede blåser av honom för offside.

Efter de första 10 minuterna jämnar spelet ut sig och Bygdeå kommer mer och mer in i matchen. De har dock svårt att skapa farliga målchanser med undantag för deras fasta situationer som blir farliga med jämna mellanrum.
De har även ett långskott som träffar stolpen men känslan är ändå att vi har kontroll på händelserna. Så när domaren blåser straff för dem efter halvtimmen spelad känns det som en blixt från klar himmel. Straffen tillkommer efter att en Bygdeå-spelare tråcklat sig in i straffområdet där Danne försökt att rensa men fäller istället honom.
Viktor går åt rätt håll på straffen men lyckas inte avstyra.

Några tillstymmelser till uppgivenhet finns dock inte utan vi fortsätter att vara aggressiva och sätta hård press på motståndarna.
Endast 4 minuter efter deras ledningsmål hamnar bollen hos en Bygdeå-back längst ned i hörnet på deras planhalva. Backen får omgående press på sig och han försöker rensa men bollen hamnar istället hos Hans.
Hans tittar upp och spelar in bollen till Johan L som befinner sig mitt i deras straffområde.
I detta läge gör Johan L inget misstag utan trycker till med en distinkt Bredsida och det är kvitterat.
I halvleken sista minut efter diverse flipperspel på mitten hamnar bollen hos Gurra som lägger den i djupet. Hans stormar in i planen från sin yttermittfältsposition och får bollen vid straffområdeslinjen och förlänger den förbi målvakten och vi får gå till halvtidsvila i en 2-1-ledning.
I andra halvlek sjunker spelkvaliteten. Bygdeå har mest boll och det satsar på långbollar och tufft närkampsspel. De har dock fortsatt svårt att skapa farligheter i spelet men är sina fasta situationer trogna. En sådan är nära att resultera efter dryga kvarten spelad men Viktor B rensar undan bollen just framför mållinjen.
När en kvart återstår av matchen tar sig en Bygdeå-spelare in i straffområdet och Danne följer efter. Bygdeå-spelaren faller och domaren pekar på straffpunkten.
En straff som för övrigt ser väldigt, väldigt tveksam ut och får även publiken att reagera. (Från läktaren hördes flera till vardags lugna norrländska röster gå upp i falsett)
Denna straff slås dock utanför och vi kan andas ut.

När dryga 5 minuter återstår av matchen kommer det definitiva avgörandet.
Efter en hörna där chansen ser ut att ha försvunnit jobbar Hans till sig bollen och lägger fram den till Johan W som från långt håll skickar iväg en kanon upp i krysset. 3-1.

Resterande tid av matchen läggs all energi endast till att freda egna målet och Viktor hinner med en svettig räddning innan domaren blåser av tillställningen.

I och med denna seger hakar vi på Furunäs/bullmark i tabelltoppen.
Nu väntar ett litet uppehåll och vi ser med tillförsikt fram emot höstomgångarna där LUAIK förhoppningsvis fortsätter vara med och slåss om seriesegern.

mini
2007-06-28, 11:09
Du byter tempus efter de tre första meningarna.
Jag tycker att texten är lite väl lång och detaljerad, men det är förmodligen för att jag inte är intresserad av fotboll och inte har en aning om vilka Gurra och Viktor och de andra är. Antar att målgruppen är redan frälsta.

hangatyr
2007-06-28, 14:14
Skriv ALDRIG ordet våran igen. Vår heter det!!!!

Marcelo_Garcia
2007-06-28, 15:02
Yup, måste ändra tempusbytet, det funkar inte. Antingen var ni där, eller så är ni där. "Detta resulterade dock oftast inte i några vassa målchanser.
I mitten på halvleken när spelet böljar fram och tillbaka"