Visa fullständig version : Billig "biff"kostym
Jägermeister
2007-06-21, 06:49
Läget är som följer:
Jag måste med på 50års fest där det påbjuds att man ska vara iförd kavaj. Eftersom jag växt ur mina gamla blazrar o kostymer måste jag nu införskaffa en ny.
Jag har varit runt på lite olika vanliga ställen (brothers, dressman, mq, h&m osv) men alla sitter konstigt (läs riktigt dåligt) runt utsida överarm ungefär (kan tänka mig att det finns många andra här som har samma problem), det blir som att det buktar ut 7 cm under axelklaffarna.
Eftersom jag troligen enbart kommer kunna använda denna vid detta tillfället + ca 2 ggr måste den vara billig, runt 1000 kr.
Det jag vill ha är tips om ställen, modeller, storlekar. Måste finnas många som sitter inne med liknande erfarenheter. Det bör tilläggas att jag bor i sthlm.
Läget är som följer:
Jag måste med på 50års fest där det påbjuds att man ska vara iförd kavaj. Eftersom jag växt ur mina gamla blazrar o kostymer måste jag nu införskaffa en ny.
Jag har varit runt på lite olika vanliga ställen (brothers, dressman, mq, h&m osv) men alla sitter konstigt (läs riktigt dåligt) runt utsida överarm ungefär (kan tänka mig att det finns många andra här som har samma problem), det blir som att det buktar ut 7 cm under axelklaffarna.
Eftersom jag troligen enbart kommer kunna använda denna vid detta tillfället + ca 2 ggr måste den vara billig, runt 1000 kr.
Det jag vill ha är tips om ställen, modeller, storlekar. Måste finnas många som sitter inne med liknande erfarenheter. Det bör tilläggas att jag bor i sthlm.
hyr en kostym istället.
det finns en hel del ställen. Ett av dom bästa ligger i korsningen Torsgatan/Odengatan men kommer inte ihåg vad det heter så här tidigt på morgonen.
Dom syr om den så den passar dig till det tillfället
dontomase
2007-06-21, 07:11
Läget är som följer:
Har precis samma problem sitter skit över armar och axlar om man då hittar en som sitter bra där så sitter den som ett tält över magen istället..
Men kolla med grosshandlaren ligger på Drottninggatan tror jag, de har även skräddare och brukar ha schyssta priser.
BigForre
2007-06-21, 08:36
hyr en kostym istället.
det finns en hel del ställen. Ett av dom bästa ligger i korsningen Torsgatan/Odengatan men kommer inte ihåg vad det heter så här tidigt på morgonen.
Dom syr om den så den passar dig till det tillfället
Steens? Hyrde smoking där när jag skulle på 20/30/50-årsfest på Ulvsunda slott. Dock vet jag väl inte om man kom undan så billigt, men duktiga var de väl. Men tror som sagt att det slutade en bra bit över 1000 kr.
Torsk_ole
2007-06-21, 11:27
Du får ingen bra kostym ifall den kostar runt 1000 kr. De affärer du varit i är kassa ifall man är lite breddare över axlarna. Antingen hyr du en eller så går du till en bra affär.
Jägermeister
2007-06-21, 20:34
Du får ingen bra kostym ifall den kostar runt 1000 kr. De affärer du varit i är kassa ifall man är lite breddare över axlarna. Antingen hyr du en eller så går du till en bra affär.
Nu är det iofs bara en kavaj jag är ute efter... Ny kostym får jag köpa när jag börjar jobba.... om 4 år.
Men det är nog rätt som du säger att det är svårt att komma undan med 1000 kr och därunder.
Däremot fick jag snilleblixten att man kanske ska köpa kavajen second hand, kemtvätta den (om inte det är gjort) och sen sy in den runt midjan, eftersom det är där den tenderar att sitta som ett tält om man köper en som sitter rätt över axlarna. Då borde man kunna hamna nånstans runt 1000 kr.
Det sjuka tycker jag är att jag inte ser mig själv som speciellt grov eller så och att jag tycker det borde finnas många som är så bredaxlade av naturen, så det borde ju finnas en marknad för bredare billiga kostymer/kavajer.
Jag gissar att du letar på fel ställen. Dyrare är inte alltid bättre, men när det gäller skärningen är det ofta så att väldigt billigt betyder väldigt låg tolerans mot kroppar som avviker från skyltdocke-spaghetti-figur. Leta i en affär en prisklass över H&M, alltså.
Torsk_ole
2007-06-21, 21:56
Det finns bättre kavajer. Dock så har de affärer du kollat i enbart kavajer för "normala" människor. De har även ibland någon slimfit-modell eller B storlekar som det också heter. Det är svårt att hitta, bara att leta. Att hitta en gammal kavaj på second hand kan fungera. Kan också vara svårt att hitta och få den bra insydd. Men det kan fungera.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.