Visa fullständig version : F*ckad sömn, du med?
StarkeMats
2007-06-20, 13:16
E de sant! Hur i h* kan man sova såhär länge? Undrar om jag inte har något fel med min sömn för att jag kan sova lätt 15 timmar per dygn. Minns dock inte när jag gick och la mig igår men säg att jag somnade runt 3-4 tiden och vaknar nu 1400. de e 11 timmar som ja har sovit och det är rent för mycket. Anyway, känner mig lite sådär gnällig idag och de e framförallt för att jag gick upp nyss! Visserligen så har jag semester i 2 veckor men det är inte så spännande trots allt att sova bort en hel dag. Fler som har skitlätt för att sova 10+ timmar?
7-8 timmar räcker gott och väl för mig.
Vissa gånger vill man dock ha 10 timmar när man e redigt sleten etc.
Det finns även de som föredrar 6 timmar.
Klarar mig bra på 5-6 timmar.
King Grub
2007-06-20, 13:24
Kan inte sova mer än 5-6 timmar. Vill inte och behöver inte heller. Slöseri med tid.
10 timmar är inga problem för mig heller. Känns som att jag behöver så mkt med vilket är lite jobbigt. Man kan ju för fan inte sova 10 timmar varje natt och samtidigt hinna med allt man ska. Jag har även ofta jävligt svårt att somna. I is teh sux:(
StarkeMats
2007-06-20, 13:28
Vad jag förstått så BÖR man som vuxen sova mellan 5-7 timmar för att man helt enkelt inte behöver mer. Borde jag söka för mina besvär? För det är verkligen besvär imo. Ja menar, att gå upp så sent gör så att man drar på sig depretioner och skit så blir man irriterad och ja, det ena leder till det andra. Anledningen att ja skrev va för att jag undrade om någon hade/har haft samma problem och hade en enkel lösning/svar på det.
StarkeMats
2007-06-20, 13:28
10 timmar är inga problem för mig heller. Känns som att jag behöver så mkt med vilket är lite jobbigt. Man kan ju för fan inte sova 10 timmar varje natt och samtidigt hinna med allt man ska. Jag har även ofta jävligt svårt att somna. I is teh sux:(
Då sitter du också uppe sent på natten och gör absolut ingenting igentligen?
King Grub
2007-06-20, 13:29
Vad jag förstått så BÖR man som vuxen sova mellan 5-7 timmar
Det finns många som behöver mer. 8 är "normalt". 10 timmar räknas fortfarande som normalt, om än i kanten av normalintervallet. Att någon behöver mer än 10 timmar är sällsynt.
Vad jag förstått så BÖR man som vuxen sova mellan 5-7 timmar för att man helt enkelt inte behöver mer. Borde jag söka för mina besvär? För det är verkligen besvär imo. Ja menar, att gå upp så sent gör så att man drar på sig depretioner och skit så blir man irriterad och ja, det ena leder till det andra. Anledningen att ja skrev va för att jag undrade om någon hade/har haft samma problem och hade en enkel lösning/svar på det.
Svårt att ställa klockan, och gå upp :P?
NiXPhoenix
2007-06-20, 13:30
E de sant! Hur i h* kan man sova såhär länge? Undrar om jag inte har något fel med min sömn för att jag kan sova lätt 15 timmar per dygn. Minns dock inte när jag gick och la mig igår men säg att jag somnade runt 3-4 tiden och vaknar nu 1400. de e 11 timmar som ja har sovit och det är rent för mycket. Anyway, känner mig lite sådär gnällig idag och de e framförallt för att jag gick upp nyss! Visserligen så har jag semester i 2 veckor men det är inte så spännande trots allt att sova bort en hel dag. Fler som har skitlätt för att sova 10+ timmar?
3-4-tiden blir iofs inte mer än mellan tio och elva timmar.
Jag tycker du ska vara glad. :) Har själv ofta svårt för att sova ut, vaknar vad jag upplever som för tidigt.
Men se till att lägga dig i "tid", sätt upp ett mål för ikväll som du försöker hålla. Ett, två kanske är realistiskt.
Men för fan, om du stör dig så mycket så köp en väckarklocka och gå upp då. Ställ inte väckarklockan brevid sängen utan där du inte når den, alt. köp två stycken och placera i rummet. Lite självdisciplin kan vara bra att ha också.
Sover ca 7h per natt och de räcker känner jag, dock är jag en lat människa och sover längre när jag får chansen^^
10h när man är ledig är inte direkt onormalt ju.
En fråga, när du sover tex 8h, blir hela dagen förstörd då?
Eller har du bara problem med att somna och gå upp i tid?
Jag behöver också kring 9-10 timmar. Ibland på helgerna kan jag sova 11-12 timmar.
Pallade inte med att både träna och jobba från 7-16 pga. att jag inte fick nog med sömn om jag skulle hinna både och. :( Lite trist. Så nog blir man ju lite avis på polaren som bara behöver 5 timmar.
Har jag ingenting att se fram emot dagen efter så kommer jag sova längre än om jag skulle ha någon större aktivitet framför mig (jobb, träffa vänner osv).
champion
2007-06-20, 15:15
Förstår inte hur ni/dom kan sova 12-14h utan problem.
Själv har jag en klocka i skallen som säger "upp!!!" efter 7h sömn. kan inte sova längre än till 08:30 på morgon hur sent jag lägger mig.
Är jag ledig skulle jag säkert kunna sova 20h om jag inte brydde mig.. tex förra veckan sov jag säkert minst 12h varje natt och hade kunnat sova mycket längre om inte ångesten slog in när man vaknar till lätt och kollar klockan som är långt över lunchtid.. men å andra sidan så klarar jag mig ganska bra på bara 5-6h när jag jobbar..
Inte längre än 7 timmar brukar jag sova. Kan dock hända att jag ta en tupplur mitt på dagen, ingenting är skönare än krama min stora kudden.
Deceiver85
2007-06-20, 15:54
8 timmar är rekommenderat. Sover jag för lite så blir jag trött och somnar till under dagen (vilket resulterar att jag inte kan somna lika lätt på kvällen) och sover jag mer än 8 timmar så blir jag tung i huvudet och allmänt seg.
Jag kan lätt somna runt 00:00 och vakna runt 15:00-16:00. Det är riktigt skönt :) älskar att sova.
Motorbreath
2007-06-20, 16:13
Sover oftast 7-8 timmar per natt.
Om jag är riktigt trött kan jag sova 10-12 timmar kanske.
sova är ju så jäkla skönt, önskar nästan jag kunde sova mer. Jag brukar drömma mycket mysigt sexuella drömmar. Mycket bättre än verkligheten.
holabolakola
2007-06-20, 16:25
jag drömde att jag hade sex med cosmo kramer...inte så najs såhär i efterhand. Vågar knappt somna igen.
Arf Pingvin
2007-06-20, 16:38
15 timmar natten mot måndag. 10 igår, 11 idag.
Jag sovar ungefär 5-7h i veckorna, 7-9h på helgerna (om jag kan). Känns rätt lagom.
Jag måste sätta klockan på 12:30 för att komma upp på "morgonen" nu när det är sommarlov. Det där jävla fifa 07 till ps2 förstör mina nätter :) Helvete vilket roligt spel. Suttit nu med polarna 3 nätter i rad och kört som bara den.
Jag måste sätta klockan på 12:30 för att komma upp på "morgonen" nu när det är sommarlov. Det där jävla fifa 07 till ps2 förstör mina nätter :) Helvete vilket roligt spel. Suttit nu med polarna 3 nätter i rad och kört som bara den.
införskaffa PES 6 istället, T R O mig :)
ot: jag kan bara sova 5-6h.. kan inte sova mer än det, hur mkt jag än försöker
Idag har jag dagdrömnt om att få sova *_*. 3 dagar och jag börjar redan fundera på vad fan jag tänkte när jag ville jobba med finans.
Sovit 4.5h de senaste 48 timmarna. fick 2 stadiga timmars sömn mellan 3-5 på tisdagmorgonen och ett par timmar i natt. jobbade från 5.30-02.40 igår och vettefan hur detta skall gå framöver. Ska nu ut och äta lite middag, sedan blir det säkert jobb fram till 24-01 :S
Kan lätt sova 10+ med. Ge mig sömn!
När jag hade tungt kroppsarbete, tränade och pluggade på kvällarna kunde jag sova 5 timmar måndag-fredag, MEN, fredag-lördag kunde jag lägga mig vid 19.00 och sova till 10.00 lördag morgon, alltså 15 timmar. Fast då gick jag upp och åt mitt i natten.
Av någon anledning så är det så här numera:
Sover jag 5 timmar tar jag slut kl 5 (17) och blir seeeeg. Sover jag 6 timmar tar jag slut kl 6 (18) osv. Jag har ett stressigt, mycket aktivt liv kan jag tillägga och vaknar kl 06.00.
StarkeMats
2007-06-20, 18:44
Jag kan lätt somna runt 00:00 och vakna runt 15:00-16:00. Det är riktigt skönt :) älskar att sova.
Visst fan e de skönt men shit, de e hur mång timmar som helst.. Sabbar hela dagen ju..
I veckorna sover jag oftast 6 h per natt. Klart jag är lite trött när klockan ringer men det påverkar mig inte under dagen. På helgerna när jag sover utan väckarklocka blir det sällan mer än 7h. För några år sedan sov jag mer men det kändes mer som en vanesak. Ju mer jag sov desto mer tyckte jag mig behöva. Vissa somrar har jag haft jobb där jag gick upp kl 4:30. De nätterna blev det inte mycket sömn men det var också en vanesak.
Utan mina 7-8 timmar sömn per natt så är jag zombie när jag vaknar.
När jag är ledig sover jag gärna 8-9h, lagom för min del.
Hatar att vakna o känna mig sådär trött så att man inte ens orkar svara familjen när de frågar något. Blir mest ett dovt morrande till svar.
Då sitter du också uppe sent på natten och gör absolut ingenting igentligen?
Ptja, det händer. Mitt problem är att jag hela tiden lyckas skjuta fram dygnsrytmen kanske 30 min per dygn. Sover ut ordentligt -> svårt att somna i tid -> sover ännu längre -> somnar senare osv. Att jobba skift passar mig ganska bra om man jämför med hur det var att gå i skolan där det var tidiga mornar varje dag.
Jag hade hoppats att det var en sådan grej man skulle växa ifrån det här med att behöva mycket sömn men det verkar inte som att jag kommer att göra det. Är 20 nu och det har väl hållit på såhär sedan 13-årsåldern. Fast jag har en grymt skön säng så jag ska väl inte klaga;)
brukar sova 10-11h nu för tiden, då måste jag dock tvinga upp mig fast jag inte egentligen behöver... sover 13-14 om jag går upp mer "frivilligt" men då är jag så jävla seg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.