handdator

Visa fullständig version : Rött kött ökar inte risken för cancer

fluffy_ferret
2007-06-19, 13:53
Enligt den här japanska studien i alla fall

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070611113729.htm

Det är bara skita i "vetenskapen" tycker jag eftersom budskapen är så motstridiga. Istället bör vi utbilda om evolutionen.

jwzrd
2007-06-19, 14:03
Enligt den här japanska studien i alla fall

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070611113729.htm

Det är bara skita i "vetenskapen" tycker jag eftersom budskapen är så motstridiga. Istället bör vi utbilda om evolutionen.

EVOLUTIONEN ÄR VETENSKAP DIN NÖTSKALLE!

King Grub
2007-06-19, 14:08
Kopplingen mellan rött kött och gastrointestinal cancerrisk gäller främst charkprodukter i vilket fall som helst. Där finns det en överväldigande mängd studier som visar på ett klart samband, så en studie som inte finner något samband betyder inte mycket.

fluffy_ferret
2007-06-19, 14:09
EVOLUTIONEN ÄR VETENSKAP DIN NÖTSKALLE!

Jo, det vet jag. Inte inom kostlära dock.

fluffy_ferret
2007-06-19, 14:11
Kopplingen mellan rött kött och gastrointestinal cancerrisk gäller främst charkprodukter i vilket fall som helst. Där finns det en överväldigande mängd studier som visar på ett klart samband, så en studie som inte finner något samband betyder inte mycket.

Jo det betyder allt för rött kött har fått väldigt dåligt rykte. Sen att charkprodukter är dåliga med nitrit och diverse aromämnen är ingen överraskning.

Yes
2007-06-19, 14:12
Kanske därför att induktiva resonemang inte är värda så mycket inom kostlära?

King Grub
2007-06-19, 14:13
Jo det betyder allt för rött kött har fått väldigt dåligt rykte. Sen att charkprodukter är dåliga med nitrit och diverse aromämnen är ingen överraskning.

Visst. Men i den här studien fann man inget samband mellan "processed meat" och cancer heller, och det gör att den står ut från mängden på det sättet.

Tolkia
2007-06-19, 14:44
När jag ser siffrorna kan jag tänka mig en anledning till att det ser ut som det gör - både fall och kontroller äter ju faktiskt betydligt mer fisk än kött, och rätt lite "processed meat"/köttprodukter (den kvintil där konsumtionen är högst äter runt 15 om dagen, vilket är ungefär tre skivor påläggsskinka). Jag vågar gissa att konsumtionen av både kött och köttprodukter ser åtskilligt annorlunda ut i t.ex. Sverige och USA.

Trance
2007-06-19, 14:59

Kan du inte göra mig en tjänst. Titta på den här sidan:
http://evolution.berkeley.edu/

Mycket bra sida och förhoppningsvis förstår du varför du använder evolution felaktigt.

formula4shape
2007-06-19, 15:01
När jag ser siffrorna kan jag tänka mig en anledning till att det ser ut som det gör - både fall och kontroller äter ju faktiskt betydligt mer fisk än kött, och rätt lite "processed meat"/köttprodukter (den kvintil där konsumtionen är högst äter runt 15 om dagen, vilket är ungefär tre skivor påläggsskinka). Jag vågar gissa att konsumtionen av både kött och köttprodukter ser åtskilligt annorlunda ut i t.ex. Sverige och USA.

"3 Skinkor" ligger närmre verkligheten än "3 skivor" :)

Hur olika behandlar olika charkar sina produkter? Det är tillsatsämnen som är upphov till själva cancern(?) använder alla samma, olika mängder etc?

Tolkia
2007-06-19, 15:04

Hur olika behandlar olika charkar sina produkter? Det är tillsatsämnen som gör upphov till själva cancern?
Jag är inte helt med nu; 15 g (jag ser att jag tappat bort enheten i förra inlägget) är som sagt inte så mkt.

Nitrit är väl det man diskuterar mest i cancersammanhang, tror jag, samt ämnen (nitrosaminer etc.) som bildas när korv, kött etc. steks hårt.

King Grub
2007-06-19, 15:05

Hur olika behandlar olika charkar sina produkter? Det är tillsatsämnen som är upphov till själva cancern(?) använder alla samma, olika mängder etc?

E250. Det finns ingen känd nedre säker nivå för intag.

formula4shape
2007-06-19, 15:09
Jag är inte helt med nu; 15 g (jag ser att jag tappat bort enheten i förra inlägget) är som sagt inte så mkt.

Nitrit är väl det man diskuterar mest i cancersammanhang, tror jag, samt ämnen (nitrosaminer etc.) som bildas när korv, kött etc. steks hårt.

15g förstod jag. Menade på att den verkliga konsumtionen är snarare tre skinkor än tre skivor. Kanske blev otydligt!

formula4shape
2007-06-19, 15:12
E250. Det finns ingen känd nedre säker nivå för intag.

Natriummalat/natriumvätemalat antar att charkarna använder så mycket som möjligt dessutom för bäst hållbarhet.

Tolkia
2007-06-19, 15:16
15g förstod jag. Menade på att den verkliga konsumtionen är snarare tre skinkor än tre skivor. Kanske blev otydligt!
Jag är böjd att hålla med där. Jag ser vissa svårigheter med att jämföra Japan och t.ex. Sverige där. :D

fluffy_ferret
2007-06-19, 16:10
Kan du inte göra mig en tjänst. Titta på den här sidan:
http://evolution.berkeley.edu/

Mycket bra sida och förhoppningsvis förstår du varför du använder evolution felaktigt.

Varför ska jag basera mitt tyckande och tänkande på massa kassa studier som bara visar motstridiga resultat?

Njae, evolutionslära verkar vara ett säkrare kort.

Sverker
2007-06-19, 17:20
Evolution av vadå:confused:

Världen ser inte likadan ut som när neanderthalarna vandrade runt på jorden. De är borta och vi är drygt 6 miljarder.

Vad säger det påståendet ?

Trance
2007-06-19, 18:45
Varför ska jag basera mitt tyckande och tänkande på massa kassa studier som bara visar motstridiga resultat?

Njae, evolutionslära verkar vara ett säkrare kort.

.....såg du vilken sida jag länkade till? Annars borde ju EVOLUTION.berkely.edu ge dig en liten ledtråd. Evolution är ett ascoolt ämne men jag tror inte du riktigt förstår det eftersom enligt mig så använder du det lite fel.