Visa fullständig version : Energi i laxermedel?
Sir Klabbe
2007-06-19, 10:10
Finns det? Eller kan jag halsa laxermedel utan att oroa mig?
Eddie Vedder
2007-06-19, 10:12
Om du halsar laxermedel bör du oroa dej ja, dock inte p.g.a. av eventuellt energiinnehåll.;)
Sir Klabbe
2007-06-19, 10:15
Om du halsar laxermedel bör du oroa dej ja, dock inte p.g.a. av eventuellt energiinnehåll.;)
Har gjort det förut, men det kan ju vara rent fett = 900 kcal per dl ffs ... *gah!*.
Har gjort det förut, men det kan ju vara rent fett = 900 kcal per dl ffs ... *gah!*.
Ja det lär du väl inte ta upp ändå om du halsar laxermedel. En avancerad form av självsvält du pysslar med?
Sir Klabbe
2007-06-19, 10:18
Ja det lär du väl inte ta upp ändå om du halsar laxermedel. En avancerad form av självsvält du pysslar med?
En extrem förstoppning är vad jag sysslar med ... blir inte av med den utan kostfibrer, och kostfibrer = kolhydrater.
Satsade på en viktväktarchokladkaka med 26 kolhydrater och 303 kcal till frukost, MEN ICKE. Lika hård i magen fortfarande.
Snart tar jag livet av mig. :cryout:
Varför skulle en frisk individ halsa i sig laxermedel? Har man förstoppning eller liknande och behöver det så finns det inte mycket att snacka om utan då tar man det och slutar noja sig.
Sir Klabbe, du går an om mycket varierande saker så som lågkolhydratskost och nu detta, jag blir uppriktigt orolig för du verkar inte ta din hälsa på allvar. Sluta noja dig över kolhydrater, ta laxermedel om du mår bättre av det eller fortsätt sitta på stolen utan att producera.
Är huvudet dumt får kroppen lida!
En extrem förstoppning är vad jag sysslar med ... blir inte av med den utan kostfibrer, och kostfibrer = kolhydrater.
Satsade på en viktväktarchokladkaka med 26 kolhydrater och 303 kcal till frukost, MEN ICKE. Lika hård i magen fortfarande.
Snart tar jag livet av mig. :cryout:
Drick vatten och ät MINDRE fibrer. Och nej, kostfibrer är inte kolhydrater - din kropp kan inte tillgodogöra sig dess energiinnehåll.
Sir Klabbe
2007-06-19, 10:23
Drick vatten och ät MINDRE fibrer. Och nej, kostfibrer är inte kolhydrater - din kropp kan inte tillgodogöra sig dess energiinnehåll.
Jag dricker minst ett par liter vatten om dagen. Fibrer hjälper ju tarmarna.
Nej men där det finns kostfibrer finns det kolhydrater.
Eddie Vedder
2007-06-19, 10:28
Nej men där det finns kostfibrer finns det kolhydrater.
Käkar du inte ens grönsaker? Dessutom innehåller ofta vegetariska "köttprodukter" såsom quorn och sojaprodukter fibrer. Och förresten lever vi i fiberberikandets heliga land, herregud det finns ju t.o.m. fiberberikad keso. Kanske kan va nåt för dej?
Utöver fibersnacket ska jag återgå till topic: Jag vet att du har magproblem Sir Klabbe, det jag vänder mig emot är att du använder ordet "halsa"! Laxermedel fungerar bra även om du nöjer dej med att ta i den dosen som rekommenderas, 10 droppar Laxoberal (tror jag det heter) i ett glas vatten kan säkert hjälpa dej.
Tidigare har du ju dessutom tryckt i dej viktväktargodis för att kunna skita och det är ju energirikt och dessutom kolhydratrikt. Sockeralkoholer ger oxå energi vet du.
Sir Klabbe
2007-06-19, 10:30
Käkar du inte ens grönsaker? Dessutom innehåller ofta vegetariska "köttprodukter" såsom quorn och sojaprodukter fibrer. Och förresten lever vi i fiberberikandets heliga land, herregud det finns ju t.o.m. fiberberikad keso. Kanske kan va nåt för dej?
Utöver fibersnacket ska jag återgå till topic: Jag vet att du har magproblem Sir Klabbe, det jag vänder mig emot är att du använder ordet "halsa"! Laxermedel fungerar bra även om du nöjer dej med att ta i den dosen som rekommenderas, 10 droppar Laxoberal (tror jag det heter) i ett glas vatten kan säkert hjälpa dej.
Tidigare har du ju dessutom tryckt i dej viktväktargodis för att kunna skita och det är ju energirikt och dessutom kolhydratrikt. Sockeralkoholer ger oxå energi vet du.
Givetvis.
Men det var 26g kolhydrater bara, vilket blir mitt dagsintag.
Fiberberikad keso, får leta efter det i affären, tack.
Äter i vanliga fall runt 100-300g grönsaker om dagen ... men det blir ju bara 4 gram fibrer.
(Ska dra hem till min far och sno min lillesyrras laxermedel samt skitpiller) :hbang:
King Grub
2007-06-19, 10:33
Du vet att regelbundet missbruk av laxermedel skapar beroende, störd tarmfunktion och risk för hypokalemi och hyponatremi?
Gör något åt orsaken, behandla inte symptomen, när det är självförvållade dumheter som ligger bakom.
Eddie Vedder
2007-06-19, 10:35
Äter i vanliga fall runt 100-300g grönsaker om dagen ... men det blir ju bara 4 gram fibrer.
Så varje existerande grönsak innehåller exakt lika mycket kolhydrater och exakt lika mycket kostfibrer per 100g?
Du får ju kolla upp det där mer noggrant och välja extra kolhydratfattiga grönsaker med mycket fibrer. Att plocka mellan olika grönsaker för ett och annat gram fibrer och kolhydrat hit och dit känns ju visserligen rätt sjukt men det är ju upp till dej hur strikt du vill vara med din lågkolhydratdiet.
Din lågkolhydrat som bevisligen påverkar din hälsa negativt bör tilläggas. Men som sagt är det ditt val vad du gör mot din kropp, d.v.s. misshandlar den.:(
BigForre
2007-06-19, 10:37
Finns du på riktig eller? Börja leta efter en normal kost som ger dig normal tarmfunktion...till dess kan du skita i deff och eventuella lågkolhydratsupplägg.
machine gun
2007-06-19, 10:48
Psylliumfrön och hela linfrön ger fibrer, men tas inte upp av kroppen.
Men som sagt: behandla bakomliggande orsak, inte bara symtomen.
Olja ÄR förvisso ett bra laxermedel - inte så populärt, dock (det är nog vanligast att man använder det på kor).
Mycket laxermedel kommer, som Grub påpekar, att ge störd tarmfunktion, d.v.s. MER förstoppning än innan. Inget att satsa på, med andra ord, även om man kan använda Microlax enstaka gånger i krislägen. Jag skulle rekommendera det hellre än Laxoberal (misstänker f.ö. att Laxoberal fås på recept). Vad man kan göra är att använda bulkmedel, typ Laktulos eller ... ja, jag kommer inte på namnet för tillfället, men det finns ett som är i pulverform som rörs ut i vätska.
Lösningen på ditt problem är dock helt uppenbart, som alla andra redan skrivit, att se över kosten. Drick vatten, ät kostfiber, ät psylliumfrön/linfrön. Överhuvudtaget, se över sammansättningen på kosten.
Eddie Vedder
2007-06-19, 11:18
(misstänker f.ö. att Laxoberal fås på recept). Vad man kan göra är att använda bulkmedel, typ Laktulos eller ... ja, jag kommer inte på namnet för tillfället, men det finns ett som är i pulverform som rörs ut i vätska.
Laxoberal är inte receptbelagt, i såna fall har det blivit det typ senaste halvåret för det var inte receptbelagt förra sommarn iaf (*whistle* ). Laxermedlet i pulverform du nämner, kan det vara Profilax du tänker på?
Mycket laxermedel kommer, som Grub påpekar, att ge störd tarmfunktion, d.v.s. MER förstoppning än innan. Inget att satsa på, med andra ord, även om man kan använda Microlax enstaka gånger i krislägen. Jag skulle rekommendera det hellre än Laxoberal (misstänker f.ö. att Laxoberal fås på recept). Vad man kan göra är att använda bulkmedel, typ Laktulos eller ... ja, jag kommer inte på namnet för tillfället, men det finns ett som är i pulverform som rörs ut i vätska.
Microlax är bra att rekommendera, det vill man INTE ta mer än nödvändigt av *spy*. Får fortfarande kväljningar när jag tänker på det.
Sir Klabbe
2007-06-19, 12:10
Psylliumfrön och hela linfrön ger fibrer, men tas inte upp av kroppen.
Men som sagt: behandla bakomliggande orsak, inte bara symtomen.
WADAFAK, INGA KOLHYDRAT MASSOR MED FIBRER!
http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV
Om det är dom dvs.
Fan jag älskar dig <3 *cupid*
Edit: Dock 440 kcal per hekto ... gah, aja får skippa äggen och keson, därifrån jag får mitt andra fett.
Sir Klabbe
2007-06-19, 12:12
Laxoberal är inte receptbelagt, i såna fall har det blivit det typ senaste halvåret för det var inte receptbelagt förra sommarn iaf (*whistle* ). Laxermedlet i pulverform du nämner, kan det vara Profilax du tänker på?
Hmm, om det inte står något på laxerprodukten i apoteket, hur vet jag då om den är receptfri eller inte? Ska jag fråga kassören?
machine gun
2007-06-19, 12:13
Dock 440 kcal per hekto ... gah, aja får skippa äggen och keson, därifrån jag får mitt andra fett.
Du tar inte upp energin i fröna, de passerar rakt igenom.
EDIT: Mer än 2 msk linfrön om dagen är däremot inte så nyttigt. Vill du ha mer fibrer än så, kör på psylliumfrön.
Sir Klabbe
2007-06-19, 12:16
Du tar inte upp energin i fröna, de passerar rakt igenom.
EDIT: Mer än 2 msk linfrön om dagen är däremot inte så nyttigt. Vill du ha mer fibrer än så, kör på psylliumfrön.
Bryr mig inte om det är nyttigt eller inte - så länge skiten kommer ut och så länge energin passerar.
Ska man tugga frönen eller äta dom hela eller vad?
Hittar inga näringsvärden på psylliumfrön, passerar den energin också genom kroppen?
machine gun
2007-06-19, 12:31
Bryr mig inte om det är nyttigt eller inte - så länge skiten kommer ut och så länge energin passerar.
Ska man tugga frönen eller äta dom hela eller vad?
Hittar inga näringsvärden på psylliumfrön, passerar den energin också genom kroppen?
Ät dem hela. Tror vissa brukar lägga dem i vatten först?
Sir Klabbe
2007-06-19, 12:36
Ät dem hela. Tror vissa brukar lägga dem i vatten först?
Okej, men psylliumfrön, passerar de också genom utan att ge energi?
machine gun
2007-06-19, 12:37
Okej, men psylliumfrön, passerar de också genom utan att ge energi?
Ja.
Se till att drick ordentligt med vatten bara, annars finns risk att de ger motsatt effekt har jag förstått det som.
Sir Klabbe
2007-06-19, 12:40
Ja.
Se till att drick ordentligt med vatten bara, annars finns risk att de ger motsatt effekt har jag förstått det som.
Koka och äta som gröt? ^^,
machine gun
2007-06-19, 13:16
Koka och äta som gröt? ^^,
Det funkar nog också. Lite slemmigt bara...
Handcuff
2007-06-19, 16:25
Om det inte ringer varningsklockor för dig så är du ett troll. Misstänker skarpt det sista med tanke på dina ständiga försök att provocera...
Sir Klabbe
2007-06-19, 17:15
Om det inte ringer varningsklockor för dig så är du ett troll. Misstänker skarpt det sista med tanke på dina ständiga försök att provocera...
Vem provocerar?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.