Visa fullständig version : Deff utan cardio!
Jag har deffat nu i knappt två månader och gått ner från 84 till 77 utan att ha tappat nå´n styrka. Känns jättebra!:)
Och jag har ingen cardio alls på schemat!
Springa, jogga, cykla… värsta jag vet. Undantaget är förstås om jag ska nå´nstans på kort tid och saknar, för mig passande fortskaffningsmedel.
Antingen så röra man sig mer, äta mindre eller både och. Som King Grub skriver! Det blev ett enkelt val för mig; fortsätter i samma lunk som vanligt med styrketräning och övrig livskvalitet men väger och räknar allt jag äter. Datorn står till höger om mig på köksbordet och matvågen till vänster.
150g protein, 75g fett och 80-120g kolhydrater per dag.
Konditionen håller jag uppe med så intensiv styrketräning som möjligt. Då hinner man dessutom med helkroppspass på 60-90 min. Blir väl två till tre ggr/vecka.
Visst är det mycket jobb med att räkna kalorier. Men det bör man ju göra vilken väg man än väljer.
Deff utan cardio, kan varmt rekommenderas!:thumbup:
Ganymedes
2007-06-19, 05:43
Kör själv samma stil, ungefär. Fast jag väger inte ens maten. Har man bara någorlunda hyffsad koll på vad man sätter i sig, så är det inga problem ändå. Det är skönt att slippa tvångs-cardio! :)
Men cardio är väl ganska trevligt? Promanader är ju mysigt. Joggingturer är ju döden innan man får upp en grundkondition, men sedan är det ju väldigt rogivande. Ni måste bara orka över den första tröskeln!
King Grub
2007-06-19, 07:02
Många har funnit, att det är lättare att bli både hård, fylligare och bevara muskelmassa under en diet utan en massa cardio. Jobbigt för den som gillar att äta, dock.
tntballe
2007-06-19, 08:26
Sen är det väl bra för styrketräningen att ha lite bättre kondition.
Så ser jag det också.
mirrranda
2007-06-19, 08:34
Ja, framförallt bra för hjärtat :)
King Grub
2007-06-19, 08:38
Man bli bra på det man gör. Hård styrketräning är fullt tillräckligt för att man skall arbeta upp en tillräcklig kapacitet för maxprestation inom den grenen.
Riktigt genomusel 2-paket-om-dagenkondition där man flåsar efter att ha gått uppför en trappa är förstås negativ... men negativ för allt, inte bara styrketräningsresultaten.
tntballe
2007-06-19, 08:47
Man bli bra på det man gör. Hård styrketräning är fullt tillräckligt för att man skall arbeta upp en tillräcklig kapacitet för maxprestation inom den grenen.
Oki, trodde det var en ganska bra prestationshöjare med bra kondition i gymmet.
Eddie Vedder
2007-06-19, 08:52
Oki, trodde det var en ganska bra prestationshöjare med bra kondition i gymmet.
Det tror jag det kan vara oxå, absolut. Men att man orkar prestera mer måste inte gå hand i hand med ökad muskelmassa.
Rent psykiskt är jag övertygad om att en allmänt god kondition gör att man känner sig piggare och mer högpresterande, dock är mycket konditionsträning inte optimalt om man vill bygga muskler. Och även där tycker jag det är en liten överdriven "konditionsskräck", för hobbybyggaren kommer knappast några km löping i veckan göra till eller från för muskeltillväxten (jag pratar MÄRKbar påverkan nu, inte MÄTbar).
Skulle däremot Jay Cutler få för sej att ställa sej på medaljplats i New York marathon och samtidigt behålla Mr. Olympia titeln setts ju saken i ett helt nytt ljus:D
King Grub
2007-06-19, 08:57
Dom motsatta signaler styrke- och konditionsträning sänder kan också påverka muskelförlust vid energiunderskott; proteinkinas B/Akt c kan minska proteinnedbrytningen, medan AMP-aktiverat proteinkinas, som är centralt påverkat av konditionsträning, kan blockera PKB-signalmekanismer. Så ett upplägg med kalorirestriktion och mycket konditionsträning lär knappast vara gynnsamt för att behålla muskelmassa.
Båda varianterna fungerar; inget fel på en deff med konditonsträning, men för den som inte vill/kan/har tid med cardio, är det säkert skönt att veta, att resultaten vad gäller fettförbränning och fettförlust blir minst likvärdiga via ren kalorirestriktion kombinerad med styrketräning.
När jag växlar fram och tillbaka mellan två eller i bästa fall tre, fyra olika övningar utan att vila emellan känns det som en bättre träning för hjärtat än vad en seg cardio ger. Typ en variant av intervallträning. Framför allt när de stora muskelgrupperna är inblandade...
Fråga: Ger denna typ av konditionsträning också motsatta signaler till cellerna?
Inte för att jag är orolig, bara undrar.
King Grub
2007-06-19, 10:20
Nej, det är fortfarande huvudsakligen anaerob träning.
Sir Klabbe
2007-06-19, 10:25
Nej, det är fortfarande huvudsakligen anaerob träning.
Om man kör typ ... 200 reps då, i knäböjen, och sen vilar i 30 sek och håller på så i 1h ... det bränner väl en hel del?
King Grub
2007-06-19, 10:29
Visst är det energiförbrukande. Vore det inte bättre att ta en runda på motionscykeln, eller en joggingtur i stället? Det är knappast gynnsamt för muskeltillväxten att köra knäböj en timme, och lär snarare öka nedbrytningen lång tid efteråt än minska den. Och för vad? Förhöjd kolhydratoxidation, aminosyreoxidation, nedbrytning och träningsvärk?
Låt styrketräning vara styrketräning, inte någon vansinneshybrid.
Eddie Vedder
2007-06-19, 10:29
Om man kör typ ... 200 reps då, i knäböjen, och sen vilar i 30 sek och håller på så i 1h ... det bränner väl en hel del?
Det förstår du väl själv att det gör?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.