Visa fullständig version : Jobb i sportbutik
mirrranda
2007-06-18, 22:48
Okej, då har man tagit studenten och det är dags att söka heltidsjobb. Jag har arbetat under hela min gymnasietid, bland annat 3 år på restaurang, som receptionist på socialkontor, i en textilbutik, olika matvarubutiker och just nu är det deltid på en konsum-butik som gäller...men ack så tråkigt om man jämför med att arbeta med någonting man faktiskt är intresserad av.
Löplabbet är ju nummer ett på listan såklart, och dit har man ju redan skickat ansökningarna. Kvinnan som jag talade med sa att man fokusera på 3 saker, service (vilket jag har, läs 3 år restaurang, och matvarubutik), träningsbakgrund (löpare, innebandyspelare, fotbollsspelare m.m. är jag sen barnsben) och tredje var att man har något sånär koll på kroppens anatomi. Jag har full koll (mycket med hjälp av kolozzeum) men jag har ingenting speciellt att styrka det med, så det var ju bara att vara ärlig, det jag vet har jag läst mig till. Frågan är om jag ens har en chans? Precis gymnasieexaminerad, är det så attraktivt?
Sportbutiker då, visst borde man kunna klämma sig in där va? Någon som arbetar, har arbetat på stadium eller liknande? Vad bör jag tänka på när jag tar kontakt med personalchefen?
Har för örvigt radat upp de 24 sportbutiker som jag vill jobba på, och tänker pendla runt mellan hela bunten nästa vecka och hoppas på att någon butik söker arbetskraft.
Nu blev det mycket text, well well, kommentera gärna och ge tips! Vad gjorde ni veckan efter studenten, fick ni också panik för att ni inte hade heltidsjobb? Så ni satt sent på kollo och bad om hjälp :)
Jag skulle lumpa så det var aldrig så mkt funderier, sorry att man inte kan hjälpa mer.
Vad gjorde ni veckan efter studenten, fick ni också panik för att ni inte hade heltidsjobb? Så ni satt sent på kollo och bad om hjälp :)
Jag var bakis:confused:
Du låter ambitiös, så du lyckas säkert få något av jobben du söker. Lycka till!
machine gun
2007-06-18, 23:01
Känner folk som jobbat i sportbutiker som Stadium osv utan att ens ha hållt på med någon idrott. Jag tror absolut att servicekänsla går före allt vad intresse för verksamheten gäller, det är viktigare att vara intresserad av kunden än av varorna som säljs (i arbetsgivarens ögon iaf). Sen kan det såklart vara ett plus att vara idrottsaktiv och känna till sortimentet redan innan osv. På Löplabbet och Runner's store har de ju krav på att man ska vara löpare som jag förstått det och det är ju vettigt. Antar att det kan vara samma sak på Gå och löpkliniken. Dina tidigare meriter gör dig kvalificerad för vilket butiksjobb som helst i princip. Jag fick jobb i butik på mina meriter som städare :D
Veckan efter studenten sökte jag jobb, eller snarare hade man väl redan sökt jobb ett bra tag tror jag. Det slutade med att jag fick jobb på min grannes företag iaf och blev kvar där i 1½ år. Så mkt för de jobbsökningarna ;)
Lycka till med jobbsöknandet!
med risk för att låta lite negativ, men jag tror du är ute lite sent med tanke på att handeln antagligen har anställt sin sommarpersonal, hade det varit för ett par månader sen (april-maj) hade det nog varit lättare
oavsett kunskap och erfarenhet så måste det finnas tjänster, man måste hamna i rätt tid och det gäller ju såklart alla arbeten
ett hett tips är att söka som extrapersonal, det ska mycket till för att butiker ska anställa någon heltid pang boom direkt
Mescreant
2007-06-19, 01:04
Har inget svar på dina frågor utan ville bara säga hur inspirerande det är med ambitiösa människor. Kämpa på och lycka till.
med risk för att låta lite negativ, men jag tror du är ute lite sent med tanke på att handeln antagligen har anställt sin sommarpersonal, hade det varit för ett par månader sen (april-maj) hade det nog varit lättare
oavsett kunskap och erfarenhet så måste det finnas tjänster, man måste hamna i rätt tid och det gäller ju såklart alla arbeten
ett hett tips är att söka som extrapersonal, det ska mycket till för att butiker ska anställa någon heltid pang boom direkt
Där har du nog det bästa tipset.
Sen kan jag tillägga att enligt handels så tillgodoräknas erfarenhet för lönepåslag endast den erfarenhet du har efter 18 år fyllda, även om det naturligtvis är ett plus annars ändå.
Afan och Wintersnowdrift jobbar ju i sportaffärer.
Fråga dom kanske?
Supercharger
2007-06-19, 07:10
Löplabbet är ju nummer ett på listan såklart, och dit har man ju redan skickat ansökningarna. Kvinnan som jag talade med sa att man fokusera på 3 saker, service (vilket jag har, läs 3 år restaurang, och matvarubutik), träningsbakgrund (löpare, innebandyspelare, fotbollsspelare m.m. är jag sen barnsben) och tredje var att man har något sånär koll på kroppens anatomi. Jag har full koll (mycket med hjälp av kolozzeum) men jag har ingenting speciellt att styrka det med, så det var ju bara att vara ärlig, det jag vet har jag läst mig till. Frågan är om jag ens har en chans? Precis gymnasieexaminerad, är det så attraktivt?
Sportbutiker då, visst borde man kunna klämma sig in där va? Någon som arbetar, har arbetat på stadium eller liknande? Vad bör jag tänka på när jag tar kontakt med personalchefen?
Har för örvigt radat upp de 24 sportbutiker som jag vill jobba på, och tänker pendla runt mellan hela bunten nästa vecka och hoppas på att någon butik söker arbetskraft.
Nu blev det mycket text, well well, kommentera gärna och ge tips! Vad gjorde ni veckan efter studenten, fick ni också panik för att ni inte hade heltidsjobb? Så ni satt sent på kollo och bad om hjälp :)
Jag har jobbat sen 2002 i en sportbutik och du är mer än väl kvalificerad för jobbet, finns inte många som söker som har nån som helst sportig bakgrund(baserat på de ansökningar jag har sett). Servicekänslan kommer man långt med och gärna att du har lätt för att prata med människor. Man ser direkt när nån som är osäker försöker att sälja så brukar inte gå så bra. Produktkunskapen kommer efterhand när man har jobbat ett tag, löparskor har du nog redan koll på vilket är viktig del där man bör kunna en del för att kunna sälja i en sportbutik.
Som Chidde skrev så är det svårt nu när semestrar drar igång. Men satsa på lite extra timmar och kolla sen efter sommaren om de har något behov av dig.
Lycka till med jobbsökandet:thumbup:
mvh
Om du redan nu känner panik inför att du inte har ett fast jobb förstår jag inte varför du inte började söka jobben tidigare, det kan ju trots allt ta ett litet tag att få ett fast jobb.
Var inte lat som jag var förut som skickade mass CV till alla, skriv en lite mer anpassad till jobbet du söker. Prata gärna med anställda och anställare inom samma område och fråga vad det är för kriterier de är ute efter när de söker folk, vad affären har för vision. Sen skriver du ut en CV och ber få lämna in det personligen till anställare. Även om du inte får en intervju direkt kan du få en första intryck som kommer synas bättre än de 100tals andra CV som folk skickat in. Gör det gärna när det inte är som många människor i affären, då kanske du får chansen att prata ett par minunter varför du skulle passa utmärkt till jobbet. Sälj dig själv som det vore TVSHOP! :thumbup:
Prankie lämnar goda tips. Åk runt i de butiker du vill jobba i och be att få prata med personalansvarig. Fråga om de söker personal, extra eller fast och berätta lite om dig själv. Ställ frågor om butiken och var intresserad.
Så gjorde jag. Provad att skicka cv till 3 butiker innan, varav jag talade med en i telefon. De två jag skickade till hörde jag inte av. Den jag pratade med i telefon blev det anställningsintervju hos, men det fick jag inte eftersom jag bara ville jobba extra. Den fjärde som jag gjorde enligt förslaget ovan, fick jag intervju direkt och dagen efter testjobbade jag. En vecka senare hade jag jobbet (skosäljare Intersport).
mirrranda
2007-06-19, 08:57
Prankie lämnar goda tips. Åk runt i de butiker du vill jobba i och be att få prata med personalansvarig. Fråga om de söker personal, extra eller fast och berätta lite om dig själv. Ställ frågor om butiken och var intresserad.
Det är nästan precis vad jag har planerat faktiskt. Blir en runda nästa vecka, känns ärligt talat mycket mer givande att prata med någon i verkligheten än i telefon. Precis så har jag fått mina tidigare jobb i alla fall :)
Om du redan nu känner panik inför att du inte har ett fast jobb förstår jag inte varför du inte började söka jobben tidigare, det kan ju trots allt ta ett litet tag att få ett fast jobb.
Okej inte direkt panik då, känner mig lite halvstressad. Har ju redan deltidsjobb, men jag vet inte, känner att jag verkligen vill ha heltid, och det vill jag ha i höst. Glömde att nämna att jag söker jobb framförallt till hösten, så jag är väl inte ute såå sent.
Jag har jobbat sen 2002 i en sportbutik och du är mer än väl kvalificerad för jobbet, finns inte många som söker som har nån som helst sportig bakgrund(baserat på de ansökningar jag har sett). Servicekänslan kommer man långt med och gärna att du har lätt för att prata med människor. Man ser direkt när nån som är osäker försöker att sälja så brukar inte gå så bra. Produktkunskapen kommer efterhand när man har jobbat ett tag, löparskor har du nog redan koll på vilket är viktig del där man bör kunna en del för att kunna sälja i en sportbutik.
Som Chidde skrev så är det svårt nu när semestrar drar igång. Men satsa på lite extra timmar och kolla sen efter sommaren om de har något behov av dig.
Lycka till med jobbsökandet:thumbup:
mvh
tack för tipsen, som sagt så ska jag gå till butikerna och prata, istället för att ringa. Det är alltid bäst, vad jag har lärt mig i alla fall. Konstigt att massor av människor söker sportbutiker utan ha någon som helst bakgrund inom träning...
Det är såklart inte så att jag tror att jag kan få ett fast heltidsjobb bara genom att dyka upp, och jag söker jobb främst till hösten. Jag kommer göra vad som krävs, och om det är att arbeta upp mig från extrapersonal till deltid, till heltid så gör jag det :) Jag är målmedveten!
mirrranda
2007-06-19, 08:58
Sälj dig själv som det vore TVSHOP! :thumbup:
Smidig, billig, och lätt att ha under sängen? :confused:
Hehe..nej men det var ett bra tips :D
machine gun
2007-06-19, 12:50
Konstigt att massor av människor söker sportbutiker utan ha någon som helst bakgrund inom träning...
Inte konstigare än att jag jobbat i leksaksbutik utan att ha barn.
BULLS-EYE!!! :hbang:
Du funderade aldrig varför alla alltid frågade dig om du tyckte leksakerna var roliga?
Jag kommer göra vad som krävs, och om det är att arbeta upp mig från extrapersonal till deltid, till heltid så gör jag det
det låter kanon, då vet du hur du ska gå tillväga
trampa in och förklara läget, för extrapersonal kan man aldrig ha för många av
det kommer alltid lägen där ordinarie personalen är sjuka, extrapersonalen inte kan och så sitter en stackars personalansvarig och kliar sig i huvudet: "men aha, det kom ju in en tjej förra veckan..."
fast då gäller det att vara tillgänglig, får du in en fot kommer du aldrig därifrån
jag känner ett par vänner som jobbar "extra", jovisst... 200+ timmar i månaden :D
machine gun
2007-06-19, 13:22
Du funderade aldrig varför alla alltid frågade dig om du tyckte leksakerna var roliga?
Jag var en bra säljare iaf :D
fast då gäller det att vara tillgänglig, får du in en fot kommer du aldrig därifrån
jag känner ett par vänner som jobbar "extra", jovisst... 200+ timmar i månaden :D
Samma där jag jobbar nu (inte butik dock), man kan utan problem jobba 250 timmar/månad som behovare om man vill. Säger man nej för ofta i början så finns dock risken att de tycker att man är strulig och slutar ringa, så att prioritera jobbet över allt annat första månaderna kan vara klokt om man vill lyckas komma in på en heltidstjänst. Vill man bara jobba extra lite då och då är det ju en annan grej, då brukar man kunna ha råd att säga nej lite oftare.
wintersnowdrift
2007-06-19, 17:43
Du har fått många bra tips redan. Jag har varit i exakt samma sits som du och jag traskade runt i butiker och visade upp mitt sportigaste och säljigaste jag + lämnade cv. Mitt nuvarande jobb fick jag dock genom att svara på en annons, så håll ögona öppna för sådana också!
Jag vill slå ett hårt extraslag för ett välskrivet och -anpassat personligt brev + cv. Jag fick höra i efterhand att jag innan anställning gick under namnet "hon med det fantastiska cv:t" (jag blev uppringd av tre olika butiker tack vare det och kallad till två intervjuer). Innan jag började söka jobb trodde jag att kontakter i princip var den enda vägen, men ett bra cv kan tydligen fixa biffen också.
Sedan ska man ha lite flyt också, särskilt när det gäller heltidsjobb. Jag började en tjänst som "extring" i januari, men eftersom min butik just då var kort om personal fick jag jobba mycket redan från start (i februari och mars nästan mer än heltid). Det gav mig en chans att visa vad jag gick för - och efter två månader fick jag erbjudande om att jobba sjuttio procent som skoansvarig. Jag värderar min framgångsrika karrär ;) som 75% tur/timing och 25% skicklighet.
Lycka till!
//Kristin
Men troligtvis har du en bakgrund som barn. Eller?;)
Njabbesh
2007-06-20, 14:06
Du har fått många bra tips redan. Jag har varit i exakt samma sits som du och jag traskade runt i butiker och visade upp mitt sportigaste och säljigaste jag + lämnade cv. Mitt nuvarande jobb fick jag dock genom att svara på en annons, så håll ögona öppna för sådana också!
Jag vill slå ett hårt extraslag för ett välskrivet och -anpassat personligt brev + cv. Jag fick höra i efterhand att jag innan anställning gick under namnet "hon med det fantastiska cv:t" (jag blev uppringd av tre olika butiker tack vare det och kallad till två intervjuer). Innan jag började söka jobb trodde jag att kontakter i princip var den enda vägen, men ett bra cv kan tydligen fixa biffen också.
Nice. Du har inget emot att ge några punkter man borde följa när man skriver ett personligt brev? Eller ännu bättre, visa delar av det du skrev?
Se till att ansökan hamnar hos rätt person. Såg att löplabbet sökte säljare i en annons i Metro, och referenspersonen sitter gissningsvis på ett huvudkontor någonstans.
Eller ännu bättre, visa delar av det du skrev?
eller ännu ÄNNU bättre, visa ALLT du skrev?
machine gun
2007-06-20, 15:33
Men troligtvis har du en bakgrund som barn. Eller?;)
När jag var liten var leksakerna långt ifrån så high tech som de är idag :D
wintersnowdrift
2007-06-20, 22:17
Nice. Du har inget emot att ge några punkter man borde följa när man skriver ett personligt brev? Eller ännu bättre, visa delar av det du skrev?
eller ännu ÄNNU bättre, visa ALLT du skrev?
PM:a mig så kan jag maila över brevet i fullängdsversionen.
//Kristin
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.