handdator

Visa fullständig version : Solrosfrön, förvaring

tomccc
2007-06-18, 18:15
Det står på påsen att öppnad förpackning ska förvaras i kylskåp. Har alltid förvarat dem i skafferiet, blir fröna dåliga där?

Samma med vissa oljor, bör även de förvaras i kylskåpet?

Sverker
2007-06-18, 18:45
Är fröna rostade ? Rostade frön håller många gånger bättre än orostade som lätt härsknar.

Klart att frön och oljor håller bätttre i kyla. Alla reaktioner går långsammare när det blir kallt så hållbarheten ökar.

Tänk på att solrosfrön inte innehåller Omega-3, men massor av linolsyra, Omega-6.

tomccc
2007-06-18, 20:40
Om de härsknat smakar de illa då? Och hur lång tid talar vi om här, ett paket för mig går väll på tre veckor kanske.

Har tyvärr inte hittat någon annan vettig nötkälla att använda i gröten än just solrosfrön, men blir kanske en dryg matsked varje dag, borde vara lugnt?

machine gun
2007-06-18, 22:44
Härsket fett smakar vanligtvis riktigt illa, så ja det känner man. Gjorde misstaget att använda något för gamla vetegroddar i brödbak för ett tag sedan utan att först provsmaka om de var ok, med resultat att brödet blev oätligt :(

1 msk solrosfrön om dagen lär knappast vara skadligt.

tomccc
2007-06-19, 17:52
Tips på andra nötkällor? Anledningen att har det i gröten är för att jag vill ha i lite nyttiga fetter och att jag behöver kalorierna. Men det måste inte nödvändigtvis vara solrosfrön, det har bara blivit så.

Sedan undrar jag om härskna nötter ändrar näringsinnehållet eller är farligt?

Eddie Vedder
2007-06-19, 17:57
Tips på andra nötkällor? Anledningen att har det i gröten är för att jag vill ha i lite nyttiga fetter och att jag behöver kalorierna. Men det måste inte nödvändigtvis vara solrosfrön, det har bara blivit så.

Sedan undrar jag om härskna nötter ändrar näringsinnehållet eller är farligt?

Solroskärnor är nyttiga på alla sätt utom just fetterna skulle jag påstå. Som Sverker säger är det en extrem obalans mellan omega-6 och omega-3 och dessutom mestadels fleromättat fett vilket är en ganska bedrövlig fettsammansättning om du frågar mej. Men det är ingen fara sålänge du äter fröna, solrosolja är dock ingen hit.

Som sagt är solroskärnor väldigt näringsrika samt goda och jag ser ingen anledning alls till varför du skulle plocka bort dom? Fettet i alla nötter, frön och oljor kan härskna vid felförvaring. Ju mer fleromättat fett desto mer ostabilt, det kan du ha som regel iaf.

Min linfröolja har jag i kylskåpet i en mörk flaska, snart har det gått två månader sen jag köpte den och fastän jag inte konsumerat allt än funderar jag på att slänga flaskan just p.g.a. av fettsammansättningen. Smör däremot låter jag stå nästan hur länge som helst tack vare att det är mycket mättat fett.

Sverker
2007-06-19, 18:47
Härsket fett är inte nyttigt. Det blir för stor belastning av fria radikaler och andra oxiderande ämnen ifall du lever på härsket fett. Klassiska exempel är folk som svalt och under långa perioder bara ätit härsket fläsk.

Praktiskt är det inget problem med härsket fett eftersom det smakar så illa att vi inte får i oss för stora mängder.