Visa fullständig version : Gi på dessa tre varor?
Hej! Har sökt och hittar inga uppgifter för nån av dom! Vad har torkade solrosfrön, makrilfilé i tomatsås och varmrökt makrill för GI? Om någon undrar så är det en uppgift jag håller på med!
Andreas
machine gun
2007-06-18, 16:37
De innehåller knappt några kolhydrater = meningslöst att kolla GI på dem. Troligtvis är det därför du inte kan hitta det.
Hej! Har sökt och hittar inga uppgifter för nån av dom! Vad har torkade solrosfrön, makrilfilé i tomatsås och varmrökt makrill för GI? Om någon undrar så är det en uppgift jag håller på med!
Andreas
Vill du ha ett exakt värde eller bara om det är högt eller lågt?
Om det bara är det sistnämnda du undrar över så är det lågt GI på alla 3 :)
King Grub
2007-06-18, 16:45
Produkter utan kolhydrat har inget GI. Solrosfrön skulle kunna tänkas ha ett, ett lågt sådant, men det finns inga studier på det.
Sen kan man ju också undra över detta högst besynnerliga intresse för GI.
Jag som började tro att vi hade lyckats utrota de flesta GI-myterna. :(
Lästips: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=glykemiskt+index
Makrill i tomatsås innehåller kolisar, fast GI:t lär inte vara högt ändå.
King Grub
2007-06-18, 17:28
Eftersom GI-studier vanligen görs på ett intag av minst 25 gram kolhydrat från ett livsmedel, oftare 50 gram, blir det mycket makrill i tomat...
Eddie Vedder
2007-06-18, 18:28
Jag tycker synd om den som skulle tvingas vara personen vars blodsockerkurva mäts efter att ha ätit 50g kolhydrater från någon av dom livsmedlen.*spy*:D
Detta intresse har jag för att jag frågar åt min kära moder som har en uppgift att göra! Den går ut på att hitta Gi på dessa varor och sen göra en lista! Så nu har jag fått mina svar! Tackar tackar för alla svar!
Andreas
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.