handdator

Visa fullständig version : Energifördelning på en dag?

prinsesson
2007-06-17, 11:26
Hej!

I flera artiklar, både på nätet och i tidningar har jag läst att energifördelningen bör vara ungefär så att 25% kommer från frukosten, 15% från mellanmålen och resten från lunch och middag antar jag.

Nu är det så att jag oftast kan äta som allra mest på kvällen kring 22.00. Stoppar i mig mcyket mer då än vad jag gör till frukost och då jag vaknar nästa morgon är jag inte alls så hungrig att jag skulle kunna äta mer frukost än vad jag åt mellanmål kvällen innan.

Kommer detta påverka negativt? Äter annars ganska så mycket varje gång jag äter men om man jämför målen med varandra är frukosten mindre än kvällsmålet. Kalorimässigt skulle jag tippa att middagen och kvällsmålet ungefär är lika stora...e det här dåligt?

prinsesson
2007-06-17, 11:29
Måste också tillägga att jag strävar till att gå upp i vikt och lägga på mig mer muskel och fettmassa.
Styrketränar 2 gånger i veckan och konditionstränar 1 gång i veckan. Arbetar 6h/dag 5 dagar i veckan på som burtiksbiträde med ett ständigt aktivt jobb. Hemma har jag en hund som jag går ut med minst 1 gång om dagen, städar och lagar mat ganska ofta, går 2-3 morgonpromenader på 30min i veckan också.

Är tjej, 15 år, 173 cm, väger 50 kg.

Alfred Nobel
2007-06-17, 11:32
Jag prioriterar en god och mysig frukost framför ett kvällsmål innan jag går och lägger mig. Känslan att få en varm kopp kaffe, en tallrik gröt med lite frukt i och en kesosmörgås medan man läser morgontidningen är nästan oemotståndlig. DU GÅR MISTE OM NÅGOT

Vad brukar du stoppa i dig under kvällen? Dåligt i vilken form? Ligger du på diet är det bara att räkna kcal du tar i dig under dagen. När, var hur du äter spelar kanske inte så stor roll.

Alfred Nobel
2007-06-17, 11:33
Måste också tillägga att jag strävar till att gå upp i vikt och lägga på mig mer muskel och fettmassa.
Styrketränar 2 gånger i veckan och konditionstränar 1 gång i veckan. Arbetar 6h/dag 5 dagar i veckan på som burtiksbiträde med ett ständigt aktivt jobb. Hemma har jag en hund som jag går ut med minst 1 gång om dagen, städar och lagar mat ganska ofta, går 2-3 morgonpromenader på 30min i veckan också.

Är tjej, 15 år, 173 cm, väger 50 kg.

Käka rätt, käka bra och träna stenhårt så löser det sig ska du se. Lite mål innan läggdags skadar inte, försök få i dig en bra mägnd långsamma proteiner innan du somnar så kanske du fixar proteinsyntesen under natten!

King Grub
2007-06-17, 11:35
Nu är det så att jag oftast kan äta som allra mest på kvällen kring 22.00. Stoppar i mig mcyket mer då än vad jag gör till frukost och då jag vaknar nästa morgon är jag inte alls så hungrig att jag skulle kunna äta mer frukost än vad jag åt mellanmål kvällen innan.

Kommer detta påverka negativt?

Nej, det kommer inte att påverka negativt. Gör så, om du vill. Det blir ingen skillnad, om dygnets totala intag är lika stort. Jag föredrar samma upplägg själv, dagens största mål på kvällen och sedan inget förrän mitt på förmiddagen.

prinsesson
2007-06-17, 11:39
Jag prioriterar en god och mysig frukost framför ett kvällsmål innan jag går och lägger mig. Känslan att få en varm kopp kaffe, en tallrik gröt med lite frukt i och en kesosmörgås medan man läser morgontidningen är nästan oemotståndlig. DU GÅR MISTE OM NÅGOT

Vad brukar du stoppa i dig under kvällen? Dåligt i vilken form? Ligger du på diet är det bara att räkna kcal du tar i dig under dagen. När, var hur du äter spelar kanske inte så stor roll.

Jag brukar äta typ fil med flingor (stor portion), tre mackor, nån frukt, ett glas mjölk och nån frukt. Sen blir det typ lite popcorn eller nåt vid tv:en.

Frukosten består av gröt eller fil med flingor, två mackor, mjölk och någon frukt ibland.

Eddie Vedder
2007-06-17, 13:31
Hej!

I flera artiklar, både på nätet och i tidningar har jag läst att energifördelningen bör vara ungefär så att 25% kommer från frukosten, 15% från mellanmålen och resten från lunch och middag antar jag.

Kommer detta påverka negativt? Äter annars ganska så mycket varje gång jag äter men om man jämför målen med varandra är frukosten mindre än kvällsmålet. Kalorimässigt skulle jag tippa att middagen och kvällsmålet ungefär är lika stora...e det här dåligt?

Energifördelningen du nämneri början av citatet är baserad på Livsmedelsverkets rekommendationer av hur en bra energifördelning kan se ut hos "medelsvensson" för att må bra, hålla vikten, få i sej tillräckligt med näring etc. Det är syftet med alla Livsmedelsverkets rekommendationer, även vad gäller tallriksmodellen, fördelning av fett/kolhydrater/protein i kosten, RDI av vitaminer och mineraler o.s.v. Allt detta är rekommendationer, helt enkelt förslag för kosten hos den den friska svenska befolkningen men måste absolut inte följas till punkt och pricka dag ut och dag in.

Om man inte vill äta en stor frukost måste man inte det, vill man äta ett stort mål mat klockan 22:00 så är det inga fel i det. Det glädjer mig att du är så noggrann med att äta tillräckligt mycket mat och sålänge du fortsätter att nå dina mål, d.v.s. klättra uppåt på vågen, spelar det föga roll när du äter och hur mycket vid dom olika tillfällena.:)

Det där med långsamt protein innan läggdags behöver du heller inte bry dej om sålänge du ligger på ett totalt överskott under lång period, du som dessutom äter ditt största mål så relativt sent behöver verkligen inte oroa dig över nattfastan.

Jag blir glad av att läsa att det verkar gå så bra för dej prinsesson och hoppas det fortsätter så.:) :thumbup: