Visa fullständig version : Pollock förslag?
Tja, någon som har inspirerande recept som innehåller Pollock *screwy*
Thorwaldsson
2007-06-16, 18:56
När jag tillagar pollock brukar det bli följande:
Gör en panering av 1 msk rapsolja, 1-2 tsk sambal oelek, hackade mandlar efter behag och lägg i ströbröd tills du har en lämplig konsistens. Mängderna är i förhållande till varandra och kan lätt dubblas om det skulle behövas. Klena ut paneringen över pollockblocken i en oljad glasform(värm pollocken i ugnen om den är frusen.) Dela ett gäng cocktailtomater i halvor, lägg dessa bredvid fisken och ställ in formen i mitten av ugnen på 200 grader. Fisken är klar när paneringen fått en gyllenbrun färg.
Enjoy
4st alaska pollock filéer
1 burk krossade tomater (helst Kung markatta, med mest tomat och lite vatten)
1 purjo
1-2 Vitlöksklyftor
Oregano
Basilika
Salt
Lägg fisken i en ungsfast form, häll över de krossade tomaterna och hackad purjo. Pressa vitlöksklyftorna över och krydda med oregano, basilika o salt. Blir färdig i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter. Serveras med ris.
----
Fisk-tacovariant
400 gram fisk
1 dl vetemjölsblandning (1dl vetemjöl blandat med 2 krm salt och ett krm vitpeppar)
1 ägg
1 dl ströbröd
1 burk röda bönor
uppskuren sallad
tomater
rödlök
någon stark tomatsås i tex mex stil
8 pitabröd
Skär fisken i 16 små munsbitar (2 till varje bröd). Torka fiskbitarna och panera dem först i mjölet, sedan ägget och sist i ströbrödet. Stek den panerade fisken i smör, olja eller margarin. Lägg upp allt i skålar och servera som tacos fast fisk istället för stekt köttfärs.
Ett gammalt beprövat recept som jag har delat med mig av tidigare, väldigt delikat *popcorn*
Pingus recept
1 : inhandla ett stycke alaska pollock paket
2 : bär hem det
3 : ge paketet till tjejen
4 : gå ut ur köket
5 : se på när hon lagar alternativ glo på tvn
6 : låt svalna
7 : avnjut
Juliette
2007-07-06, 19:55
Ett gammalt beprövat recept som jag har delat med mig av tidigare, väldigt delikat *popcorn*
Det där lät ju hur smidigt som helst! Vad har tjejen för nummer?? :D
Pollock i micron en stund.
Rosta polarbröd extem.
På med ketchup, senap, majonäs, tomat, gurka o sallad + ev ananasring.
Snabba fiskburgare...!!
Avancera genom att panera o steka fisken...
Jag har skrivit detta tips förut tror jag, så för fler exempel är det ju bara söka, men mitt standardrecept är fettfri majonnäs blandat med fransk senap som jag brer ut över fisken och sedan örtsalt, ev dill/gräslök och vitpeppar på, sen ugnssteker jag den i 175 grader tills den är klar. Potatis och kokta grönsaker till.
Curry är den ultimata fisksmaksdödaren.
Stek, gör i ugn eller micra med massor av curry. Salt, citron- eller svartpeppar eller chili kan också vara bra att lägga till.
Pollock är skitäckligt oavsett övriga ingredienser, och det äter man för att känna sig hardcore. De få gångerna jag känt mig för cool för proteinpulver så har jag värmt skiten i mikron och delat upp filéerna på två, för att sedan slänga dom rakt ned i magen utan att tugga. Manligt!
MyungChul
2007-07-07, 22:13
Pollock är skitäckligt oavsett övriga ingredienser, och det äter man för att känna sig hardcore. De få gångerna jag känt mig för cool för proteinpulver så har jag värmt skiten i mikron och delat upp filéerna på två, för att sedan slänga dom rakt ned i magen utan att tugga. Manligt!
Riktigt bra recept måste jag säga .. *whistle*
ThisIsTheOne
2009-08-11, 11:55
Bumpbump.
Såg att pollock var närmast kriminellt billigt på Lidl och tänkte testa ett kilo.
Tråden innehåller ju redan några tips, men jag vill gärna ha fler och relativt simpla... Nån som t ex provat att smörsteka filéerna med salt och peppar? Kan det funka tro?
Fatalist
2009-08-11, 18:58
Extremt enkelt och extremt(?) gott:
Pollock direkt ur frysen + 3dl grädde + massa purjolök + fiskbuljong + stekpanna eller ugn. Tar ca 20 minuter i ugn, kanske. Serveras med fördel med potatis. :D
Edit: Skvätt i lite vitt vin också. Ännu godare.
Bumpbump.
Såg att pollock var närmast kriminellt billigt på Lidl och tänkte testa ett kilo.
Tråden innehåller ju redan några tips, men jag vill gärna ha fler och relativt simpla... Nån som t ex provat att smörsteka filéerna med salt och peppar? Kan det funka tro?
Det funkar, ha gärna i curry och lök och/eller äpple med.
Anton Fräs
2009-08-11, 22:09
Bumpbump.
Det fungerar ypperligt, är även gott att göra fisksoppa på. Fast då kan du gärna slänga ner lite lax och lite rotfrukter i soppan med :)
Gör en gratäng på den med röd paprika och 4% matlagningsgrädde. Med rätt kryddor kan man få bort den vedervärdiga smaken.
Fan va mycket recept :)
Jag kör bara en oljad form, ner med fisken i fileér, salt, svartpeppar, citronpeppar.
Käkar detta med fullkornsris och chilisås gjord på ''chilisås het'' från felix + kesella light.
Ibland byts även ris + sås ut mot kokt potatis och äggsås. DÅ snackar vi föda ! Nammi *drool*
Anton Fräs
2009-08-12, 13:43
Fan va mycket recept :)
Jag kör bara en oljad form, ner med fisken i fileér, salt, svartpeppar, citronpeppar.
Käkar detta med fullkornsris och chilisås gjord på ''chilisås het'' från felix + kesella light.
Ibland byts även ris + sås ut mot kokt potatis och äggsås. DÅ snackar vi föda ! Nammi *drool*
Äggsås är fantastiskt gott! Var min favoriträtt som barn *cupid*
Jag var också ett stort fan av äggsås en gång tiden. Pocherad torsk, potatismos och äggsås skulle det vara. Tycker visserligen att rätten kan vara god fortfarande, men det blir inte av att laga det så ofta.
Äggåsen tycker jag ska vara smörvarianten, alltså klarnat smör blandat med hackat ägg. Det blir mycket smör och mycket fett, men också mycket gott.
ThisIsTheOne
2009-08-12, 15:45
Många bra tips. Tack! Ska testa ett par av "recepten" i dagarna.
Jag åt också äggsås när jag var liten. Ihop med gädda har jag för mig och det är ju lite perverst, för gädda känns inte alldeles okej, kan jag tycka idag.
En gädda fylld med vitlökssmör och gräslök i folie på grillen kan bli riktigt fint ;)
Mitt förlsag, som är mycket gott -> http://www.andreazengstrom.se/2008/06/en-enkel-och-snabb-soppa-med-kanslan-av.html
MyungChul
2009-08-13, 23:06
Har du verkligen räknat rätt på fettet? Eller är hela receptet en måltid?
Har du verkligen räknat rätt på fettet? Eller är hela receptet en måltid?
Jo, det ska stämma. Hela receptet är en måltid :hbang:
MyungChul
2009-08-14, 11:21
:)
Fiskgrytan ser god ut. Men är inte 25 minuter en väldigt lång koktid för fisken? Har aldrig lagat pollock på det här sättet, men torsk och liknande fiskar brukar ju bli klara på betydligt kortare tid än så.
Fru_Flisa
2009-08-16, 08:03
Fiskgrytan ser god ut. Men är inte 25 minuter en väldigt lång koktid för fisken? Har aldrig lagat pollock på det här sättet, men torsk och liknande fiskar brukar ju bli klara på betydligt kortare tid än så.
10 minuters koktid, iaf på de jag köper. Små plattor á 100g.
Jag brukar göra soppa med dijonsenap, skvätt vitvin och diverse grönsaker som palsternacka, charlottenlök, vitlök, blomkål och squash.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.