Visa fullständig version : Tallriksinhoppare som innehåller mycket protein?
Animalistic
2007-06-16, 09:45
har kommit fram till att jag inte får in så mycket protein i min vardagliga kost, då jag bor hemma och är väldigt beroende av vad dom äter då ekonomin inte räcker till för att jag ska ha ett eget "kök" liksom. men jag undrar vad det finns för proteinrika källor man kan ösa på tallriken vid sidan av. det enda jag kom och tänka på var keso, vad har ni för konkreta förslag?
Tack på förhand *cupid*
Bönor. Ett kilo torkade bönor kostar 20-30 kr och en konservburk kostar 5-7 kr. Gör en bönsallad och servera självklart till hela familjen.
Keso, kesella, ost och ägg är proteinrikt och funkar olika bra till olika maträtter så du får prova dig fram.
Till vissa maträtter funkar kanske makrill eller tonfisk även om jag tror det är lättare till ett mellanmål. En macka med makrill i tomatsås t ex.
Sir Klabbe
2007-06-16, 10:07
har kommit fram till att jag inte får in så mycket protein i min vardagliga kost, då jag bor hemma och är väldigt beroende av vad dom äter då ekonomin inte räcker till för att jag ska ha ett eget "kök" liksom. men jag undrar vad det finns för proteinrika källor man kan ösa på tallriken vid sidan av. det enda jag kom och tänka på var keso, vad har ni för konkreta förslag?
Tack på förhand *cupid*
Dina föräldrar måste ju iaf vilja köpa dig lite av det du vill ha.
Kesella + funlight + musli = skitbra mellanmål.
Keso kan du ha till vad som helst.
Ägg
Handcuff
2007-06-16, 10:08
Tack på förhand *cupid*
Du kanske bara har börjat oroa dig för detaljer? Om du äter dig mätt och inte går ner i vikt så är jag ganska övertygad om att du får i dig tillräckligt av alla näringsämnen :) 120gram protein lär inte vara svårt komma upp i!
Animalistic
2007-06-16, 10:20
Kesella + funlight + musli = skitbra mellanmål.
funlight :O använder man det som "sås" ? ser de inte riktigt framför mig ^^
Eddie Vedder
2007-06-16, 11:38
Nej som smaksättare av kesellan. Själv har jag aldrig testat men det är vanligt att folk blandar kesella med fun light för smakens skull.
I övrigt håller jag med Handcuff, äter du tillräckliga mängder mat rent allmänt bör det inte vara så svårt att fylla proteinbehovet. Vanlig svensk husmanskost innehåller i regel mycket protein och dessutom bör du inte bara räkna köttprodukter utan proteinet från all mat.
Sir Klabbe
2007-06-16, 12:37
Nej, du blander, det blir som en krämig yoghurt, med massa protein.
Animalistic
2007-06-16, 13:04
ok :D det blir till att testa, samt att kanske köpa lite bönor, hört att röda kidney bönor ska vara de bättre
Eddie Vedder
2007-06-16, 13:06
hört att röda kidney bönor ska vara de bättre
Det är väl mest det att kidneybönor är populära. Dom smakar gott helt enkelt, inte bättre på något sätt. Mina favoriter är sojabönor, borlottibönor, black-eyed bönor och stora vita bönor (även kallade "elefantbönor"). Dessutom älskar jag kikärter och linser.*drool*
Testa dej fram själv, finns massa delikatesser att utforska i baljväxtdjungeln.:thumbup:
Animalistic
2007-06-16, 14:51
Testa dej fram själv, finns massa delikatesser att utforska i baljväxtdjungeln.:thumbup:
Consider it done ^^ hatar dock linser, men är öppen för bönor så det blir till att investera i det nästa gång vi handlar : )
Det är väl mest det att kidneybönor är populära. Dom smakar gott helt enkelt, inte bättre på något sätt. Mina favoriter är sojabönor, borlottibönor, black-eyed bönor och stora vita bönor (även kallade "elefantbönor"). Dessutom älskar jag kikärter och linser.*drool*
Saker man äter för lite av, för sällan...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.