Visa fullständig version : Löpning innan gym
jojjep91
2007-06-16, 02:14
Har letat efter linkande trådar men hittar inge svar.
Om man ligger på hög kcal+ så är de väl inte dåligt att löpa 2-3 km innan man styrketränar? man bränner väl bara lite mer fett?
jag mår bra av att springa innan jag styrketränar, sträcker mej inte lika lätt, och känner mig piggare, smidigare och starkare :S
och en annan fråg angående kcal.
Vad händer om man ligger på 1000kcal innan passet, och under passet förbrukar man mer än 1000kcal - dras resten från fett eller muskler?,
jag har som mål att få i mig tillräckligt med kcal så man ligger på + innan man går o lägger sig, alltså att man har fått i sig mer än sitt behov för o bygga muskler.
eller ska man redan innan passet ligga på så mkt kcal+ att man har över med kcal efter passet med?
überstarken
2007-06-16, 04:04
Känner du dig piggare av att löpa så varför inte... Själv hade jag föredragit att spara energin till att lyfta vikter istället. Konditionsträning är heller inte optimalt om du tänkt bygga maximalt med muskelmassa. Men gör som du känner som sagt, rolig träning=effektiv träning :)
Vad menar du med "ligger på" ? Du kan omöjligt veta hur mycket energi du har lagrat i musklerna. När glykogenet i musklerna är slut tas energin från fettet, ja, men du har slutat träna långt innan dess vågar jag påstå så tänk inte så mycket på det.
Ligger du på energiöverskott (kcal+) över en viss tidsperiod så går du upp i vikt under denna tidsperioden. Ät ordentligt under hela dagen och se till att ligga på energiöverskott dygnet runt så blir det riktigt bra detta :thumbup:
Eddie Vedder
2007-06-16, 06:27
När glykogenet i musklerna är slut tas energin från fettet, ja, men du har slutat träna långt innan dess vågar jag påstå så tänk inte så mycket på det.
Kropen förbrukar inte enbart glykogen för att sen börja fettförbränna när glykogenet är tömt. Fettförbränningen pågår hela tiden och beroende på intensitet ser ration kolhydrat/fett som bränsle olika ut.
När jojjep91 är ute oxh springer är troligtvis den främsta delen kcal fett eftersom jah gissar att han har hyfsad kondition. Glykogenet "töms" överhuvudtaget väldigt sällan eftersom energin tas från arbetande muskulatur och styrketräning är inte särskilt energikrävande.
Pratar man dessutom om hela kroppens glykogendepåer så krävs nog ett Vasalopp för att tömma dessa skulle jag tro.:D
jojjep91
2007-06-16, 07:51
hehehe okej :) tack för svaren =)
Det finns fasen inget värre än att få tömda glykogendepåer när man löper/går/kryper/krälar/simmar/sjunker osv. Jäklar vad man går in i väggen.
jojjep91
2007-06-16, 09:28
Det finns fasen inget värre än att få tömda glykogendepåer när man löper/går/kryper/krälar/simmar/sjunker osv. Jäklar vad man går in i väggen.
okej, så skippar jag löpningen i samband med styrketräningen, tar bara en liten lätt uppvärmining.
nu ska ja ba ta reda på mer om glykogen vad de nu är för nåt igen .
jojjep91
2007-06-16, 09:53
japp där fick ja svaret :) jeffla bra forum detta.
jojjep91
2007-06-16, 12:39
Jag tror inte att de är så värst farligt o simma springa för musklerna,
har en kompis som simmar 9 dar i veckan, han är en redi plåtbiff!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.