handdator

Visa fullständig version : Problem med trådlöst internet.

Stoltz
2007-06-15, 14:49
Jag skaffade mig precis en USB D-link för att kunna använda mig av vårt trådlösa internet under tiden jag är hemma i min hemstad över sommaren.

Dock blir något fel då jag endast lyckas ansluta genom grannens trådlösa nätverk, och inte genom vårt eget. Där försöker den bara ansluta men kommer ingen vart.

Någon som har något förslag på inställningar eller annat som jag bör ta mig en titt på?

Snafu
2007-06-15, 14:52
Jag skaffade mig precis en USB D-link för att kunna använda mig av vårt trådlösa internet under tiden jag är hemma i min hemstad över sommaren.

Dock blir något fel då jag endast lyckas ansluta genom grannens trådlösa nätverk, och inte genom vårt eget. Där försöker den bara ansluta men kommer ingen vart.

Någon som har något förslag på inställningar eller annat som jag bör ta mig en titt på?

Har du testat reboota ditt modem (i en minut så att det resettas)?

Diana
2007-06-15, 15:02
Snyltade på grannens länk hela våren, funkar ju hur bra somhelst annars :D *popcorn*

Nejmen skulle det kunna vara så att det är ett 'lås' på så att du måste tillåtas access till ert nätverk? Min bror nämnde något om att vissa hade så förr. (Spekulerar)

Stoltz
2007-06-15, 15:05
Har du testat reboota ditt modem (i en minut så att det resettas)?

Försökte det, men inget resultat.

Snyltade på grannens länk hela våren, funkar ju hur bra somhelst annars :D *popcorn*

Nejmen skulle det kunna vara så att det är ett 'lås' på så att du måste tillåtas access till ert nätverk? Min bror nämnde något om att vissa hade så förr. (Spekulerar)

Nope, det är inte låst enligt min lista.

Stoltz
2007-06-15, 17:36
Bump.

Guybrush
2007-06-15, 17:42
Du kan alltså "se" routern men inte ansluta till den? Lösenord???

Guybrush
2007-06-15, 17:43
Nope, det är inte låst enligt min lista.

Aha... Missade det... Då kommer jag inte på något smart :cool:

j_p
2007-06-15, 17:55
D-Link-prylar är ofta struliga, särskilt när man kör krypterat. Om du kör krypterat, prova att stänga av det temporärt och se om det hjälper. Fungerar det så kan du prova dig fram bland krypteringsmetoderna för att se om någon fungerar.
När jag försökte få igång ett D-Link-kort mot en Netgear-router hos svärmor vägrade allt utom WEP 64 fungera. Inte så safe nej...

Och routern hade inte någon accesslista konfigurerad, som filtrerar på MAC-adress? Annars måste ju du finnas med där.

dynamo
2007-06-15, 17:56
Kanske om det är inställt i routern att bara vissa MAC-adresser får ansluta, kan väl vara nått att kolla i alla fall.

Stoltz
2007-06-15, 23:52
D-Link-prylar är ofta struliga, särskilt när man kör krypterat. Om du kör krypterat, prova att stänga av det temporärt och se om det hjälper. Fungerar det så kan du prova dig fram bland krypteringsmetoderna för att se om någon fungerar.
När jag försökte få igång ett D-Link-kort mot en Netgear-router hos svärmor vägrade allt utom WEP 64 fungera. Inte så safe nej...

Och routern hade inte någon accesslista konfigurerad, som filtrerar på MAC-adress? Annars måste ju du finnas med där.

Kanske om det är inställt i routern att bara vissa MAC-adresser får ansluta, kan väl vara nått att kolla i alla fall.

Ska kolla upp detta i morgon när jag kommer hem igen.

Tack så mycket!

Fler tips är välkomna!
*cupid*

mangs
2007-06-16, 15:13
Kolla i tur och ordning:

Inget MAC-filter påslaget i router/AP.
Vilket SSID, hidden?
Vilken kryptering, kontrollera att din USB har stöd för WPA och kör med detta, kör med passphrase på båda.

Om du kan ansluta men inte får rätt IP.
DHCP, påslagen?

Annars kan du köra med en statisk IP.

Troligtvis kopplar sig din USB-dongle upp mot grannens nät eftersom det har fri access och bra räckvidd. Du borde på datorn kunna hitta ditt nätverk och säga till datorn att koppla upp mot det per default om det fiinns tillgängligt. När du gjort detta skall du ange passphrase elller kodnyckel om du kör krypterat. Om du har DHCP och ditt trådlösa interface på PCn är konfigurerat til latt använda detta så är det sedan bara att tuta och köra, om det inte finns en MAC-adress restriction i APn. Då kan du slå av denna eller lägga till USB-dongelns MAC-adress.

Lycka till!