handdator

Visa fullständig version : Hur lagar ni stuvade makaroner som?

X-Change
2007-06-15, 13:04
Som topicen lyder. Har försökt själv flera gånger men det slutar alltid med att det fastnar/bränns fast en hinna mjölk på botten av kastrullen och när man sen rör om kommer det upp till ytan.. och ja..ehm ser inte så gott ut. Så hur gör ni för att lyckas?

regus
2007-06-15, 13:05
Kokar i mjölk och rör hela tiden mjölken är varm.

Devoid
2007-06-15, 14:13
Röra is the key, ända i bottnen.
Men ett annat tips är nog att köpa en gryta med teflon eller något sådant. Jag har mest apkassa aluminium kastruller eller vad de är gjorda i för material, allt bränner typ i dem.
Men så köpte jag mig en med antagligen teflonbeläggning och i den gör jag alla såser eller stuvningar och brända såser har jag sluppit sedan dess, troligtvis ett av de bättre köpen jag gjort iår.

Mental
2007-06-15, 21:53
Tja, jag kokar idealmackaroner i en kastrull och gör stuvningen i en annan, sen av med vattnet och i med stuvningen och sen är det klart, bränner inte vid för mig.

flipp
2007-07-14, 13:47
Jag brukar göra fuskstuvning. Kokar makaronerna (ex.4 dl), häller bort vattnet. Sedan tar jag en matsked mjöl som jag rör ned i makaronerna samt häller på lite mjölk och en liten klick smör. Låter det koka ihop några minuter på plattan under ständig omrörning, blir riktigt gött. Brukar köra med sojamjölk eftersom jag inte tål vanlig mjölk och det funkar det med.

Wikner89
2007-07-14, 19:24
kokar makaronerna först sen så gör jag stuvningen och häller i makaronerna när mjölken blir varm. Låter det aldrig koka och sedan diskar jag kastrullen direkt efter

regus
2007-07-14, 19:49
Använd snabbmakaroner.

Eddie Vedder
2007-07-14, 20:04
Använd snabbmakaroner.

+1

Snabbmakaronerna har fått en renässans i mitt kök. Perfekt i alla lägen i stort sett, när man vill fixa bra träningskäk, fixa mat snabbt efter träningen, när man inte har ork/lust att laga något avancerat, perfekt som proteinkomplement till baljväxter.

Ja snabbmakaroner är helt enkelt suveränt.:thumbup:

Tigerkotten
2007-07-15, 00:35
Kokar makaroner först så de e klara, häller av vattnet o makaronerna.

Sen är det dags för stuvvningen, säg 25-50g smör, sen i med 2 matskedar mjöl när det har smält. Röra runt med visp lite, i med 2skedar socker eller så. Då är det risk att det börjar bli lite tjock, så i med 1dl mjölk. Poff säg 2skedar socker mera så det blir tjockt igen. (plattan ska vara på säg 3 eller så). I med ca 1dl mjölk igen. Ska bli rätt så tjockt, sen i med makaronerna o rör om. Mums!

tenchi
2007-07-15, 14:53
jag gör som det står på paketet och har hittils inte misslyckats. När man har med kokande mjölk i bilden måste man ständigt röra om.

Kurash
2007-07-15, 15:05
Använd snabbmakaroner.

-1

Idealmakaroner är bättre lämpade för stuvning.

Tolkia
2007-07-15, 21:03
Undvik att röra upp det vidbrända i resten av stuvningen för att inte förpesta den.

Cohen
2007-07-15, 22:32
Tillagningssätt beror på hur seriös jag är och hur mycket jag orkar röra...

Är jag i full form kokar jag makaronerna i mjölk från början. Tror mig bruka använda ca. 2 dl mjölk per 1 dl idealmakaroner. Kokar makaronerna på ganska svag värme tills de är mjuka och goda vilket väl brukar ta omkirng 25 minuer. Rör i grytan nästan hela tiden och kryddar med muskot och lite svartpeppar.

Orkar jag inte veva som en galning kokar jag först makaronerna halvfärdiga i saltat vatten. Häller av vattnet och tillsätter sedan lite mjölk i taget allteftersom den kokar in i makaronerna. När de är lagom mjuka muskot och svartpeppar.

Bägge varianter serveras med falukorv eller isterband och senap!

Juliette
2007-07-16, 17:24
Kokar 6 dl gammeldags(obs viktigt) idealmakaroner, med 1 liter mjölk, 1 tsk salt, vitpeppar och muskot.
Så fort det börjar koka, skruva ner värmen och koka på riktigt låg värme.
Rör ofta.

Wikner89
2007-07-16, 19:32
eller så låter du det stormkoka så in i H****TE och struntar i att röra. Bara att använda svinto och högtrycktvätt efteråt :D

MyungChul
2007-07-16, 19:43
becha + gårdagens makaroner