Visa fullständig version : Ljust/mörkt psyllium
Har någon koll på om det är någon skillnad på ljust psylliumfrö (plantago ovata) och mörkt dito (plantago psyllium) när det gäller dess GI-sänkande effekt??
King Grub
2003-03-28, 20:12
Ingen skillnad har jag för mig, förutom att den ena sorten är dyrare.
Det är lite mer "skräp" i den ljusa... Jag har provat båda och kör på den mörka, helt ovetenskapligt har jag kommit fram till att den är bättre...
"Bumpar" den här tråden, då jag har en fråga kring Psyliumfrö, ljust indiskt (Plantago Ovata).
Är dessa frön likvärdiga med De mörka (loppfröna) eller har det framkommit ngra nya rön?
På påsen står det "dos" 1-2 msk i vatten. Ungefär hur mkt är "maxdosen"?
Jag har köpt dessa frön att använda när jag får mina magkatarrsskov (då jag måste äta flytande föda: lättglass och annat strunt) och anledningen är främst att jag vill sänka II och GI under dessa perioder:
Om en måltid består av ca 300 gram lättglass (ca 350 kcal); hur mkt psyllium skulle man ta då för att undvika ett massivt insulinpåslag? MVH Nadja
King Grub
2004-11-12, 14:31
De ljusa är cirka 5% effektivare.
"The aim of this study was to evaluate, under the same experimental conditions and in the same subjects, the effects of ispaghula husk and guar gum on postprandial glucose and insulin concentrations in healthy female subjects. DESIGN: An oral glucose load with and without fiber was administered in the morning after an overnight fast. The study of the fiber effect was planned according to a randomized and cross-over design. SETTING: The study was performed at the Department of Pharmacology, Toxicology and Nursing at the University of Leon (Spain). SUBJECTS: Ten healthy female volunteers aged 30-48 y with normal body mass indices participated in this study. RESULTS: A significant decrease in mean serum insulin concentrations was observed from 30 to 90 min in the presence of both fibers. The area under the insulin curve was significantly reduced by 36.1% for ispaghula husk and 39.4% for guar gum. The area under the glucose curve was reduced by 11.1% (significant difference) for ispaghula husk and 2.6% for guar gum (no significant difference)."
Eur J Clin Nutr. 2001 Apr;55(4):235-43.
Ispaghula = psylllium. Mängden som användes var runt 15 gram.
Du måste mixa fröna intimt med livsmedlet i fråga för att få effekten.
loboman: Den ljusa innehåller ju dock mer av det man vill ha och är billigare.
King Grub< när jag äter lättglassen blir det ca 5 dagar i sträck, flera paket per dag. Bra för magen, men sämre för orken har jag märkt. Får väldiga "sockerfall"- trots att lättglassen inte kan ha sådär jättehögt GI. Kan man tänka sig att det är insulinchockar..? :rolleyes:
Så man skulle alltså behöva köra glassen med fröna i mixer för att få effekt på II? Extremt kanske, men i mitt fall kanske positivt...
Så..ungefär hur mkt loppfrön/psyllium intar ni själva per dag? (ungefär..)
King Grub
2004-11-12, 14:42
Så man skulle alltså behöva köra glassen med fröna i mixer för att få effekt på II? Extremt kanske, men i mitt fall kanske positivt...
"These studies confirm earlier reports that viscous fibers must be intimately mixed with the food to have the effect of reducing blood glucose responses, and that the mechanism of action relates to a reduced rate of digestion rather than carbohydrate malabsorption."
J Am Coll Nutr. 1991 Aug;10(4):364-71.
0 gram.
Nada.
Lättglass har det däremot blivit de senaste veckorn. Gott :eating:
Loppfrön ? Aldrig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.