handdator

Visa fullständig version : Hur behålla sin vikt efter deff?

Sansibar
2007-06-14, 13:48
Hej,

Har sökt o läst runt här på lite trådar ett men inte riktigt hittat det som verkligen svarar på just mina frågor, så startar här en egen tråd som jag verkligen hoppas att jag ska få bra respons på.

Bakgrund;
Tjej, 24år
Längd: 162
Vikt; start 55kg, idag 50,6kg (deffmålet på 50kg snart uppnått :hbang: )
Kost; kolhydrater i form av havregrynsgröt till frukost, därefter lunch o middag sallad/grönsaker o proteiner.

Befinner mig just nu på utlandsstudier i Sydamerika sedan aug 2006 o tyvärr lyckades jag förra terminen lägga på mig 5kg pga alldeles för mkt av det goda o alldeles för lite motion. Var nöjd med min kropp innan o denna viktuppgång kändes givetvis inte alls kul. Så därför blev det denna terminen till att ta tag i vikten o träningen också som jag hade lagt på hyllan. Dock bestämde jag mig denna gången att göra det mer sunt (har jojo-bantat en hel del i ”mina-unga-år”), dvs med mer träning o bättre kosthållning. Deff med kaloriräkning fick bli metoden o har nu deffat ganska hårt i 1,5 månad, o legat på ett energi underskott på ca 6-700/dag. Svårt att säga exakt därför att jag fått justera en hel del pga att näringsinnehållet på allt här inte riktigt stämmer överens med de svenska (se tidigare tråd).

Dilemmat;
Som sagt så är jag nu otroligt nära mitt deffmål som jag kämpat så mkt för o det känns givetvis jättebra. Dock känns det viktigt för mig att behålla vikten också o där kommer mitt bekymmer. Har läst en hel del om just detta här men det mesta handlar om huruvida man går upp i fett el muskler efteråt osv, men mitt intresse ligger enbart i att behålla mina 50 kg som sagt. Nu till min frågor;

1) Kommer jag att gå upp i vikt om jag nu efter en ny formel räknar ut min energiförbrukning (alltså anpassad till nya 50kg) o anpassar intaget därefter? El kommer jag pga min sänkta ämnesomsättning pga deffen ligga på ett överskott relativt sett?

2) Bör detta isf hindras genom att jag ökar intaget succesivt o inte går upp till vad jag ”borde” förbruka på en gång? Dvs, fortfarande ligga på ett underskott men att det krymper dag för dag. (Dock kommer väl inte ämnesomsättningen att regleras innan jag befinner mig i balans…)

3) El, bör jag lita på min kropp o enbart lyssna till den, dvs äta när jag är hungrig men i mindre portioner? Är lite orolig att kroppen bara ska börja skrika efter mat hela tiden nu ”när den får”, o att ”den” bara vill lägga sig på ett överskott.

Vad tror ni?

Slartibartfast
2007-06-14, 14:00
legat på ett energi underskott på ca 6-700/dag.

Det är ett grovt medelvärde. Det finns ingen möjlighet att veta hur stort underskott man legat på under en dag.

1) Kommer jag att gå upp i vikt om jag nu efter en ny formel räknar ut min energiförbrukning (alltså anpassad till nya 50kg) o anpassar intaget därefter? El kommer jag pga min sänkta ämnesomsättning pga deffen ligga på ett överskott relativt sett?

Skit i alla formler. De är mer eller mindre värdelösa. Du måste pröva dig fram. Säger du att du ligger på 6-700 kcal underskott nu så är det bara att öka intaget med så mycket för att hamna på energibalans. Men som sagt är det omöjligt att veta exakta siffror. När du ligger på "energibalans" så kommer du i praktiken att ligga på överskott vissa dagar och underskott vissa.

2) Bör detta isf hindras genom att jag ökar intaget succesivt o inte går upp till vad jag ”borde” förbruka på en gång? Dvs, fortfarande ligga på ett underskott men att det krymper dag för dag. (Dock kommer väl inte ämnesomsättningen att regleras innan jag befinner mig i balans…)

Gå upp till energibalans på en gång. Finns ingen mening med att fortsätta ligga på underskott.

3) El, bör jag lita på min kropp o enbart lyssna till den, dvs äta när jag är hungrig men i mindre portioner? Är lite orolig att kroppen bara ska börja skrika efter mat hela tiden nu ”när den får”, o att ”den” bara vill lägga sig på ett överskott.

Att äta när du är hungrig är ett bra sätt att ge upp precis all kontroll du har över din kroppsvikt. Det är så som alla misslyckade bantningar/deffar/bulkar slutar. Ta reda på hur mycket du måste äta en genomsnittlig dag (genom att pröva dig fram) och så äter du så mycket uppdelat på så många mål du känner för. :thumbup:

sissa
2007-06-14, 14:29
Jag satt precis och funderade på nåt likande. Petar in en fråga, hoppas det är okej.

Om vi säger att ens deff resulterat i att man sänkt sin basenergiförbrukning lite, kan man återgå till den (högre) förbrukning man hade innan utan att gå upp i vikt?
Dvs räcker det med +-0 för att den ska återgå till så som den var förut?

Jag snackar nu om en deff på 5-6 kg typ (ej tävlingsdeff)

Slartibartfast
2007-06-14, 14:52
Om vi säger att ens deff resulterat i att man sänkt sin basenergiförbrukning lite, kan man återgå till den (högre) förbrukning man hade innan utan att gå upp i vikt?

Nej, hur skulle man kunna det? Om du behövde 2500 kcal för att ligga på energibalans före deffen och 2200 kcal för att ligga på energibalans efter deffen, så är det ju klart att du går upp i vikt om du börjar äta 2500 igen.

Dvs räcker det med +-0 för att den ska återgå till så som den var förut?

Vikten eller förbrukningen? Basförbrukningen är vad den är vid en viss vikt och ändras inte. Vikten ändras inte heller om du ligger i energibalans (som ligger på en lägre nivå än före deffen).

King Grub
2007-06-14, 15:00
Basförbrukningen är vad den är vid en viss vikt och ändras inte.

Det är klart den kan göra. Hormonella faktorer, kroppssammansättning och förändrad termogenes, t ex, påverkar. Ens viloförbrukning är inte per automatik identisk vid en viss kroppsvikt över tid.

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/68/3/599.pdf

sissa
2007-06-14, 15:04
Nej, hur skulle man kunna det? Om du behövde 2500 kcal för att ligga på energibalans före deffen och 2200 kcal för att ligga på energibalans efter deffen, så är det ju klart att du går upp i vikt om du börjar äta 2500 igen..

jo. men jag menade (tror jag, börjar tappa vad det var jag menade) om ens basförbrukning kan återgå ( så småningom, inte dan efter man slutat deffen) till det den var innan utan att man måste gå upp i vikt för att den ska höjas?

King Grub
2007-06-14, 15:06
Ja, din RMR normaliseras om du håller din nya, lägre vikt (givetvis inte om det är en onaturligt låg kroppsvikt som kräver vad som egentligen är ett underskott/svältintag för att hållas). Den återgår inte till ursprungsnivåerna, men det beror på den lägre kroppsvikten.

sissa
2007-06-14, 15:20
Ja, din RMR normaliseras om du håller din nya, lägre vikt (givetvis inte om det är en onaturligt låg kroppsvikt som kräver vad som egentligen är ett underskott/svältintag för att hållas). Den återgår inte till ursprungsnivåerna, men det beror på den lägre kroppsvikten.

Okej.

Kan man sammanfatta det så här: Sissas basförbrukning är i stort sett konstant per kh kroppsvikt, men bulkning och deffning förskjuter siffrorna tillfälligt?

Slartibartfast
2007-06-14, 15:25
Hormonella faktorer, kroppssammansättning och förändrad termogenes, t ex, påverkar. Ens viloförbrukning är inte per automatik identisk vid en viss kroppsvikt över tid.

Jo, det är ju klart. Jag själv åt i medeltal 600 kcal mindre vid samma vikt förra deffen och sprang dessutom tre gånger i veckan vilket jag inte gör nu. Trots det har jag samma viktnedgångstakt i år.

Det jag menar är att när hon kommit ner til en viss vikt så är förbrukningen en funktion av vikten och de faktorer som du nämner. Summan är vad den är och ändrar inte beroende på hur mycket hon äter. Äter hon mera än sin förbrukning går hon upp osv.

sissa
2007-06-14, 15:32
Jag har iallafall kommit fram till nu att jag förmodligen inte behöver oroa mig för att jag sabbat hela min självreglerande balans mellan kcal in och kcal ut bara för att jag "bulkat" lite.*rolleyes*

Så. Allt bra igen. Tack.

Sansibar
2007-06-14, 16:25
ja, sa i mitt fall sa ska jag alltsa... borja ata igen, inte succesivt men inte som vanligt saklart eftersom att jag inte har samma forbrukning som vid 55kg, logiskt givetvis. Samt att testa mig fram genom att eventuellt ata i mindre portioner for att inte ge efter for all hunger da kroppen "far ata" igen. Kanna efter mattnaden, ata langsamt o ofta osv kan ju vara bra riktmarken. Men hm, kanske inte sa latt att anda veta hur mkt min kropp just nu forbrukar, tanker pa det har med att ga pa kann. Men far bli att spana pa det da... Skulle ju vara sa trist att studsa upp i vikt nu nar man lagt ner sa mkt energi pa att ga ner. Nagra fler tips av ngn som kan/lyckats bra med detta?