handdator

Visa fullständig version : Anonymitet på internet?

Fagen
2007-06-13, 21:53
Enligt någon i dagarna avkunnad dom rörande fildelning (tror jag det var) kan polisen inte kräva att få tillgång till info om vem som är den fysiska personen bakom en ip-adress (Vid just fildelningsärenden).

Detta forums egen Allan skriver så här i en tidigare tråd: "Det är ingen bra idé att försöka snoka efter mer info om medlemmarna än de själva väljer att dela med sig av. Då kommer man att anmälas för abuse till sin Internetleverantör. För att inte tala om att man kraftigt har underskattat Kolozzeums kapacitet att snoka reda på vem man egentligen är - på nästan 20,000 medlemmar finns helt makalösa kunskaper...

Så, min undran är hur anonym man är på the Internet? Hur stor kunskap krävs för att någon, icke behörig, skall klara av att "snoka reda på vem någon egentligen är"? Vad är det som är olagligt ("abuse") med att försöka ta reda på info om andra (internet)användare?

På vilket sätt har möjligheten till anonymitet påverkat internets utveckling och utformande? Är det mer negativt än positivt med att personer kan vara, förhållandevis, anonyma på nätet? (Tänker på "nätmobbning", förtal och dylikt.)

Personligen tycker jag det är ganska så bekvämt att vara "anonym". Och jag vet inte om jag skulle förändra mina surfvanor så mycket om jag inte kunde vara det. Tror inte att det skulle påverka mitt inläggsförfattande här på forumet så mycket heller. Kanske att jag skulle försöka framstå som lite mer skärpt, även om det skulle vara oerhört svårt.

Trance
2007-06-13, 22:01
Finns ju saker som geotarget som funkar rätt bra på en del. Klicka och se hur nära dig de kommer.
http://www.hostip.info/

Men generellt sett för att få ut faktiskt namn och exakt adress så måste det gå igenom din ISP. Då krävs det att någon känner någon som är villig att bryta lite regler eller hackar sig in.

Annars så är det rätt lätt att pussla ihop saker genom sökningar på nick, ip, fraser och ledtrådar. Folk känner sig rätt trygga när de nämner lite olika saker på olika forum, men det är inte så svårt att hitta direkt.

Prankie
2007-06-13, 22:13
Finns massor med gratis webproxy kan man gömma sig bakom, vara anonym är inte det svåraste om man har kunskap.