Visa fullständig version : vad äter ni under bulk
piraten99
2007-06-13, 15:38
när ni äter mat och vill lägga på er muskler; vad äter ni då?
många här på forumet som säger 3000 calorier från skräpmat är lika mkt som 3000 calorier från kyckling och pasta. då undrar jag (som den nybörjare jag är); varför tar man inte och äter skräpmat då? äta onyttigt och ändå få en bra fysik.
sen en vanlig bulk är ju plus 0,5 kilo i veckan. om jag skulle bulka i ett år så skulle jag gå upp 26 kilo plus att jag kanske redan nu väger 5-6 kilo för mkt. det blir över 30 kilo att deffa bort. det skulle ju ta lika lång tid att deffa bort
Samma som under diet, men mera. Kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, ris, potatis, pasta, bröd, rapsolja, cashewnötter, div. pålägg m.m. Samt unnar mig något gott lite oftare än under diet.
många här på forumet som säger 3000 calorier från skräpmat är lika mkt som 3000 calorier från kyckling och pasta. då undrar jag (som den nybörjare jag är); varför tar man inte och äter skräpmat då? äta onyttigt och ändå få en bra fysik.
Det är lika mycket energi - ja, och det kommer leda till ungefär samma upp-/nedgång - ja. Därmed inte sagt att du kommer bygga lika mycket muskler på det, eller må lika bra.
sen en vanlig bulk är ju plus 0,5 kilo i veckan. om jag skulle bulka i ett år så skulle jag gå upp 26 kilo plus att jag kanske redan nu väger 5-6 kilo för mkt. det blir över 30 kilo att deffa bort. det skulle ju ta lika lång tid att deffa bort
Förhoppningsvis lägger du på dig endel muskler under 1års bulk, sedan är det ganska svårt att hålla en såpass stor viktökning kontinuerligt under ett år, iaf efter att man tränat ett tag imho. Eftersom du pratar om "vanlig bulk" så kan väl sägas att en "vanlig deff" brukar plocka bort klart mer än 0,5kg/v. Speciellt i början och i synnerhet om man har, som du säger, 30kg övervikt.
för att det är bra för alla, bulkare som deffare, med en näringsrik kost?
om det spekar roll för muskelbygge vet jag inte, men indirekt gör det säkert det. man lär ju inte må bra om man bara äter skit, och orkar man inte träna så spelar det ju ingen roll att man kan bygga muskler på pommes och glass och korv.
Sir Klabbe
2007-06-13, 15:50
Skitmycket.
Även fast du ökar lika mycket i vikt oberoende av vad du äter, så länge kcal intaget är lika så betyder inte det att kcal är lika värdefulla
3000 tomma kcal kan dra åt helvete.
Handcuff
2007-06-13, 15:54
Finns fler aspekter att ta hänsyn till än vad vågen visar för siffra. Jag äter samma mat under både "deff" och "bulk" bara i olika mängder.
Jag äter mer energitäta livsmedel under bulken, för att det är inte så lätt att komma upp i 4000kcal på pollock och potatis. Pizza blir det oftare än under deffen, köttbullar också och olika typer av såser.
Sir Klabbe
2007-06-13, 16:24
Jag äter mer energitäta livsmedel under bulken, för att det är inte så lätt att komma upp i 4000kcal på pollock och potatis. Pizza blir det oftare än under deffen, köttbullar också och olika typer av såser.
Svårt ...?
Jag kommer lätt upp i 4000 kcal på pollock och potatis ...
Förstår inte hur folk kan ha det svårt att äta mycket.
King Grub
2007-06-13, 16:25
3000 kcal från skräp är... skräp.
2500 kcal från nyttig mat + 500 kcal från skräp är inte per automatik sämre än 3000 kcal från nyttig mat. Man skall kunna säkerställa alla näringsbehov på 2500 kcal.
Svårt ...?
Jag kommer lätt upp i 4000 kcal på pollock och potatis ...
Förstår inte hur folk kan ha det svårt att äta mycket.
Jasså?
men hur kul är det att äta 3,5kg potatis och 1kg pollock per dag? Som är just två av de livsmedeln som mättar bäst och är väldigt kalorisnåla.
Samma som under diet, bara i mer mängd som tp sa.
Jag har inga problem att äta mycket.
För att öka energi-intaget under bulk brukar jag dra i mig en del standardmjölk, bra fett, bra protein, energirikt, och slinker ner på en dirr.
Sir Klabbe
2007-06-13, 19:12
Jasså?
men hur kul är det att äta 3,5kg potatis och 1kg pollock per dag? Som är just två av de livsmedeln som mättar bäst och är väldigt kalorisnåla.
Nu vet jag inte vad pollock är, men det skulle väl vara bra med lite protein också?
Tack för iden! Ska börja käka potatis när jag är färdig med deff.
Kung Ichmil
2007-06-13, 19:12
Har aldrig deffat men när jag gör det kommer jag käka mindre av det jag käkar nu dvs. havregryn, fil, proteindrinkar, mackor med pålägg.
Handcuff
2007-06-13, 19:26
Nu vet jag inte vad pollock är, men det skulle väl vara bra med lite protein också?
Tack för iden! Ska börja käka potatis när jag är färdig med deff.
Varför inte äta potatis under deffen? :confused:
Sir Klabbe
2007-06-13, 19:38
Varför inte äta potatis under deffen? :confused:
Kolhydrater kan fara å flyga när jag deffar, mår inte bra av det.
Kung Ichmil
2007-06-13, 19:45
Kolhydrater kan fara å flyga när jag deffar, mår inte bra av det.
Mår du bättre utan kolhydrater menar du? Man har ju fan noll energi då, speciellt i denna värmen.
piraten99
2007-06-13, 21:01
jag äter bra mat i övrigt och så...men jag äter typ 5 st frukter (banan mest, äpple) om vardagarna. jag brukar jämt ta en frukt efter varje stormåltid (frukost, lunch, middag) sen också vid de 2 mellanmålen.
är detta bra? eller blir det konstigt. jag tycker jag äter så bra mat och mkt i övrigt,, så att jag ska slänga i mig protein vid mellanmålen känns onödigt, då jag tror jag ändå kommer ligga på tillräckligt mkt protein när dagen är slut.
är detta massiva frukt ätande bra?
jag äter bra mat i övrigt och så...men jag äter typ 5 st frukter (banan mest, äpple) om vardagarna. jag brukar jämt ta en frukt efter varje stormåltid (frukost, lunch, middag) sen också vid de 2 mellanmålen.
är detta bra? eller blir det konstigt. jag tycker jag äter så bra mat och mkt i övrigt så att jag ska slänga i mig protein vid mellanmålen känns onödigt, då jag tror jag ändå kommer ligga på tillräckligt mkt protein när dagen är slut.
5 äpplen är väl knappt 100 kcal :P?
King Grub
2007-06-13, 21:02
Äter du större men färre proteinintag, går det lika bra som mindre men fler.
Bulkade på grejer som inte var fullkorn, vanlig pasta och bröd alltså, och små mängder grönsaker till förmån för mer energitäta livsmedel. Drack säkert över 1000 kcal i rapsolja om dagen också. Och många havregrynsdrinkar också.
Sir Klabbe
2007-06-13, 21:05
Bulkade på grejer som inte var fullkorn, vanlig pasta och bröd alltså, och små mängder grönsaker till förmån för mer energitäta livsmedel. Drack säkert över 1000 kcal i rapsolja om dagen också. Och många havregrynsdrinkar också.
SÅÅ onödigt ...
Fördelar med att äta mer i min stil:
Du blir mätt
Du får i dig mindre tomma calorier
Du bli normalare och har lättare att umgås med människor (vem fan dricker 1dl rapsolja om dagen)?
Nästa gång ska jag bulka upp mig på sallad ffs, så jag får vara MÄTT IGEN *mini*
SÅÅ onödigt ...
Du blir mätt
Du bli normalare och har lättare att umgås med människor (vem fan dricker 1dl rapsolja om dagen)?
Nästa gång ska jag bulka upp mig på sallad ffs, så jag får vara MÄTT IGEN *mini*
Du gör som du vill, och jag förutsätter att vi inte har liknande vardagar.
Eddie Vedder
2007-06-15, 20:01
5 äpplen är väl knappt 100 kcal :P?
Va?:confused:
100g äpple brukar ju uppskattas till ca.50 kcal och ett äpple är väldigt sällan under 100 gram. Skulle gissa att medelstorlek är nånstans runt 150-200 gram kanske.
SÅÅ onödigt ...
Du blir mätt
Definiera "normalare" tack. Att vara "normal" är förmodligen den mest subjektiva fråga du kan ställa till en person. Många som har problem att gå upp i vikt kan jag tippa använder minst 1dl rapsolja om dagen, direkt oralt eller i matlagning.
Har man en hyfsat balanserad kost så spelar nog inte tomma kalorier speciellt stor roll.
Blir man inte mätt under en bulk så har man missuppfattat allt vad mat heter och kommer få det svårt att gå upp i vikt.
Sir Klabbe
2007-06-15, 20:29
Va?:confused:
100g äpple brukar ju uppskattas till ca.50 kcal och ett äpple är väldigt sällan under 100 gram. Skulle gissa att medelstorlek är nånstans runt 150-200 gram kanske.
Nog för att du kan det här med näringslära och träning och kost och allt och annat ... men uppskatta vikter kan du väl inte?
Ett äpple kan inte väga 150-200 gram ...
Eddie Vedder
2007-06-15, 20:40
Nog för att du kan det här med näringslära och träning och kost och allt och annat ... men uppskatta vikter kan du väl inte?
Jag vägde ett litet äpple senast imorse, det låg på 130 gram. Äger du nån matvåg?
Vägde ett stort härmodagen och det var 230, fortfarande långt ifrån nåt jätteäpple.
machine gun
2007-06-15, 20:46
125 g är nån slags medelvikt på ett "normalstort" äpple med kärnhuset borträknat. Dvs, det är en sån schablonvikt som man brukar använda när man inte vet den egentliga vikten. Jag har dock vägt äpplen som vägt över 200 g, så det stämmer såklart inte så ofta. Å andra sidan tillför inte äpplen några direkt nämnvärda mängder energi iaf, förutsatt att man inte äter en säck om dagen dvs :D
Köp hem cox pomona någon gång.
Sir Klabbe
2007-06-15, 21:13
Jag vägde ett litet äpple senast imorse, det låg på 130 gram. Äger du nån matvåg?
Vägde ett stort härmodagen och det var 230, fortfarande långt ifrån nåt jätteäpple.
Ja, jag äger en matvåg.
Jag ber om ursäkt, du kunde visst vikter också ...
Äppelkrig i fullgång ser jag
http://image.blog.livedoor.jp/give_it_all/imgs/8/a/8ae04fc2.JPG
Hur mycket ska man orka räkna på frukt under bulk/deff?
Eddie Vedder
2007-06-15, 22:07
Hur mycket ska man orka räkna på frukt under bulk/deff?
Beroende på hur mycket frukt du tänker äta. Äter du ett litet äpple om dagen så beror det ju på hur detaljerad du vill vara. Känner du ett behov av total kontroll så räkna varenda litet gram frukt, känns detta inte så väsentligt för just dej så strunta i att räkna och nöj dej med att njuta av god frukt.:thumbup:
piraten99
2007-06-15, 22:09
vadå. banan och äpple innehåller väl bara positiva grejer för muskelutveckling.
banan är en byggares frukt.
Beroende på hur mycket frukt du tänker äta. Äter du ett litet äpple om dagen så beror det ju på hur detaljerad du vill vara. Känner du ett behov av total kontroll så räkna varenda litet gram frukt, känns detta inte så väsentligt för just dej så strunta i att räkna och nöj dej med att njuta av god frukt.:thumbup:
aaah frukt *drool*
Kan lätt äta upp en mindre regnskog om det finns hemma. Frukt är godis :thumbup:
tigerofsweden
2007-06-15, 22:10
banan är en byggares frukt.
Bananas are for monkeys :thefinger
Bananas are for monkeys :thefinger
ho ho ho, då ska du ser när jag gör chins o käkar banan :D :smash:
Deceiver85
2007-06-15, 22:28
En spontan fråga: sen när blev 3000 kalorier bulk? Det klassar jag mer som +/- noll, om inte mer minus...
En spontan fråga: sen när blev 3000 kalorier bulk? Det klassar jag mer som +/- noll, om inte mer minus...
Nu tycker jag verkligen du har hakat upp dig på fel sak här :D.
Haha klockren post i vilket fall som helst, här har folk tjötat om äpplen, mindre regnskogar och till och med deff (sic!) så kommer du med detta, hahaha!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.