Visa fullständig version : Är ni en högljudd nysare?
Slartibartfast
2007-06-13, 12:54
Jag har hört två väldigt högljudda nysningar idag. Den ena var så högjludd så den motsvarade vad jag kan prestera i röstväg komprimerad till tre sekunder. Alla tanterna hoppade till rejält och det slog lock för öronen. Andra låter bara höra ett litet "aatchi!"
Är ni högljudda nysare eller känner ni någon sådan? Kan man lära sig att nysa tystare?
Som ni märker har jag inte speciellt mycket att göra på jobbet idag.
Nalfaren
2007-06-13, 12:56
Jag har hört två väldigt högljudda nysningar idag. Den ena var så högjludd så den motsvarade vad jag kan prestera i röstväg komprimerad till tre sekunder. Alla tanterna hoppade till rejält och det slog lock för öronen. Andra låter bara höra ett litet "aatchi!"
Är ni högljudda nysare eller känner ni någon sådan? Kan man lära sig att nysa tystare?
Som ni märker har jag inte speciellt mycket att göra på jobbet idag.
Nyser mest blött. å rätt högt. *drool*
Jag har lärt mig nysa tyst, eller "hålla inne" nysningen så man bara hör "hmmmmph" typ. Det är mkt smidigt faktiskt när man är i offentliga sammanhang och inte vill nysa ut eventuellt snor osv.
Jag kan inte nysa tyst.
Jag har försökt som AnabolicProtein men har aldrig lyckats ;)
högljudd, brukar ladda riktigt rejält innan också, typ fulla lungor som exploderar :laugh:
Xtreme-G
2007-06-13, 12:58
Jag nyser bara "atchiiii" utan att koppla in stämbanden. Har aldrig förstått varför man ska skrika när man nyser :confused:
Deceiver85
2007-06-13, 12:58
Jag har en granne en våning under, i andra sidan huset, som nyser högt som fan! Jag hör honom jämt när han skriker ut AAAAAATCHOO
Slartibartfast
2007-06-13, 12:59
Jag har lärt mig nysa tyst, eller "hålla inne" nysningen så man bara hör "hmmmmph" typ. Det är mkt smidigt faktiskt när man är i offentliga sammanhang och inte vill nysa ut eventuellt snor osv.
Är det inte direkt farligt att kväva en nysning? Har för mig att man kan skada innerörat. Huvudet utsätts ju för nästan 3 g vid en kraftig nysning (wiki).
högljudd, brukar ladda riktigt rejält innan också, typ fulla lungor som exploderar :laugh:
Jag med :/
Är det inte direkt farligt att kväva en nysning? Har för mig att man kan skada innerörat. Huvudet utsätts ju för nästan 3 g vid en kraftig nysning (wiki).
Det är väl möjligt, intressant fråga. Skulle vara kul att få ett korrekt svar på det.
(iofs är mina öron söndersprängda redan efter hundratals timmar i replokalen :()
Hursomhelst så känner jag folk som inte KAN nya "vanligt", utan de nyser på detta sättet utan att kunna kontrollera det. Ska de bara acceptera sitt öde då?
shut teh face
2007-06-13, 13:14
Som tur är nyser jag aldrig ut snor eller liknande. Bara som en dusch av blött skit som vill ut. Men jag kan hålla handen för utan att den blir äcklig.
En polare låter som en trumpet fffs.
shut teh face
2007-06-13, 13:15
Morsan låter dessutom A-ARRRSLE när hon nyser. Hon kan inte säga något annat när hon nyser även fast hon försökt.
Btw, är någon bra på att säga saker när ni rapar?
Slartibartfast
2007-06-13, 13:15
Tror ni högljudda nysare automatiskt även är högljudda kräkare? Vissa kräks ju nästan ljudlöst medan vissa vrålar BBLLUUÄÄÄÄÄRRRGHHHH!!! *spy* :D
Hänger det ihop?
Jag har aldrig kontrollera mina heller, jag drar automatiskt in en massa luft i lungorna innan (det är kanske just denna inandning som gör det?).
Om jag försöker låta mindre slutar det bara med att det flyger snor istället typ. Dock lever det om ändå.
1. Pappa nyser högt också, kanske det är en uppväxtgrej
2. Eller så är det genetiskt.
Fan det finns vetenskap kring nysningar. Läs detta:
http://abcnews.go.com/Health/story?id=1888466&page=1&CMP=OTC-RSSFeeds0312
What Does Your Sneeze Say About You?
Body Language Expert Describes the Four Types of Sneezers
Sneezers who keep tissues handy and cover their mouths and nose when they sneeze are known as "be right" sneezers and are typically the careful, accurate, deep-thinking type. (PhotoDisc)
If you're a single sneezer that turns away when you sneeze, Wood would classify you as a "nice sneezer." These people are characterized as being warm, helpful, supportive and nurturing of others.
Or are you the type to let a big loud sneeze out? These sneezers, or "get it done" sneezers, are found to be fast, decisive and to the point. They typically make the best leaders.
Do you always keep tissues handy and cover your mouth when you feel a sneeze coming? These are the "be right" sneezers and are typically the careful, accurate, deep-thinking type.
The last group are the "enthusiastic" sneezers, Wood said. These are the people with sneezes you notice -- such as your grandfather whose sneezes perhaps terrify you, or your co-worker who always sneezes five times. The enthusiastic sneezers were found to be charismatic and social and have the ability to motivate others.
Like Father ... Like Son?
It turns out your sneeze may not be as original as you think. According to researchers, a sneeze style may be a genetic trait passed down from generation to generation.
"There is a certain innate pattern to the way we sneeze, and it probably is genetic in some ways," said Dr. Frederic Little, assistant professor of medicine at Boston University.
champion
2007-06-13, 13:31
Jag brukar fylla mina lungor med luft och sen nyser jag så hårt så det gör nästan ont i lungorna. En polare sa att jag nyser högre än vad jag skriker :em:
Jag har tre nysningar i olika decibelnivåer; en nästan ljudlös för mötestillfällen där jag i stort sett kväver nysningen i armvecket, en något högre och friare [typ "Tt-chiea!"] samt en våldsam vrålnysning [:AAAHHEEE!] som jag är mycket nöjd med och alltid tillämpar under bilfärder. Övar dessutom på att koncentrera bort en kommande nysning i dess embryostadie. Ibland går det, med resultat att ögonen tåras istället.
_Robbie_
2007-06-13, 13:48
Jag är känd för mina nysningar i min omgivningar.
Jag skriker ibland vanligt vrål men ofta "aaaaaaaaachooooooooo". Får hela föreläsningspubliken till att vrida sig i skratt...
Jag har hört att det är FARLIGT om man stänger inne sin nysning. Ens hjärna kan få högt tryck och man kan få hjärtattack eller liknande.
Jag undrar om det är en myt eller inte det här med att det är farligt att kväva nysningar.
Nyser inte speciellt högt men kan nysa väldigt många gånger i rad. Fick en gång en tennisboll på näsan som satte igång ett nysmaraton som varade i över en minut.
kalle_banan
2007-06-13, 13:52
Jag tycker det är skönast att nysa ljudligt, men jag kan nysa tyst om jag vill, då blir det ett atchoo. Men dom som nyser som ett litet host eller nästan som en harkling förstår jag inte, man borde spränga öronen tycker jag :P Nånstans ska ju trycket ta vägen?
King Grub
2007-06-13, 14:01
Jag undrar om det är en myt eller inte det här med att det är farligt att kväva nysningar.
Att skador skulle uppstå är osannolikt, men inte omöjligt. Trumhinnorna och ögon utsätts för tryck.
Ibland är jag högljudd nysare. Det har blivit vanligare ju äldre jag blivit. Annars är jag inte speciellt högljudd av mig och är inte alls stor eller grofv, men min klyvare är inte av det minsta laget. Farsan är väldigt höljudd så kanske är det genetiskt? Min klyvare har jag i alla fall till mesta dels ärvt av farsan.
Inget är skönare än att nysa högljutt. Det går att jämföra med som att pissa när man är riktigt pissnödig osv.
NisseEriksson
2007-06-13, 14:11
Ja
_Robbie_
2007-06-13, 14:12
Ibland är jag högljudd nysare. Det har blivit vanligare ju äldre jag blivit. Annars är jag inte speciellt högljudd av mig och är inte alls stor eller grofv, men min klyvare är inte av det minsta laget. Farsan är väldigt höljudd så kanske är det genetiskt? Min klyvare har jag i alla fall till mesta dels ärvt av farsan.
Inget är skönare än att nysa högljutt. Det går att jämföra med som att pissa när man är riktigt pissnödig osv.
Troligen inte genetiskt utan du har blivit påverkad av hans beteende. Har själv en pappa som nyser högt.
Håller med om att det är otroligt skönt. :D
Troligen inte genetiskt utan du har blivit påverkad av hans beteende. Har själv en pappa som nyser högt.
Håller med om att det är otroligt skönt. :D
Konstigt nog så irriterade jag mig väldigt mycket på hans högljudda nysningar när jag var liten. Nu är jag likadan. :D Jaa, så brukar det gå.
MojjMojj
2007-06-13, 14:24
Nyser som man ska nysa dvs. riktad bort från folk och i armvecket om det är massor med folk runt omrking, men inte fan håller jag den inne och tystar den.
Nyser man så nyser man! ^^
Farsan skriker _alltid_: Achoiioamalahattna! :D
_Robbie_
2007-06-13, 14:24
Konstigt nog så irriterade jag mig väldigt mycket på hans högljudda nysningar när jag var liten. Nu är jag likadan. :D Jaa, så brukar det gå.
Hos mig har skrattet också ärvts. Väldigt fuuult skratt som är roar min omgivning. Men jag kan inte hjälpa de. :D
I mitt huvud uppfattas det som öronbedövande, men det är kanske det en hamster också upplever när den nyser
Tigerkotten
2007-06-13, 14:27
Nyser på olika sätt, kan göra "pip" nysningar när jag håller den inne. Hostnysningar, o blöta härliga :D
Tror ni högljudda nysare automatiskt även är högljudda kräkare? Vissa kräks ju nästan ljudlöst medan vissa vrålar BBLLUUÄÄÄÄÄRRRGHHHH!!! *spy* :D
Hänger det ihop?
Stämmer här iaf, ett jädra liv så fort det är något kanske man skulle sammanfatta mig med.
Corpobal
2007-06-13, 14:51
Har en närstående, var identitet jag hemlighåller för integritetens skull, som lider av det roliga syndromet "kulsprutenysningar". Kan inte nya en eller två gånger i rad utan nyser mindre utblåsningar tätt efter varandra, nio i rad är rekordet jag hört i det här fallet.
JustinCredible
2007-06-13, 14:54
Jag håller inne den lite halvt så det låter typ "Atjjj" ganska tyst men ändå explosivt. När min morfar nös lät det som om han trampat på en spik. Typ "AAAAAAAHHH!... tjo"
Jag kan nysa genom munnen om jag vill, är det normalt?
Lärde mig det som liten för att undvika näsblod (känslig näsa)
Strandbyggarn
2007-06-13, 14:58
nyser så omgivningen hoppar till ungefär , ganska underhållande faktiskt !!
Jag kan nysa genom munnen om jag vill, är det normalt?
Lärde mig det som liten för att undvika näsblod (känslig näsa)
80% är munnysning för mig och 20% av nysningen går genom näsan typ.
kanske bara är jag men när jag känner att jag håller på nysa så springer jag fram till närmsta polare/flickvän och vrålar att jag måste säga en sak sen nyser jag så blött och snor/spott sprutande jag kan i deras ansikte samtidigt som jag vrååålar AAATSSCHOOOEÖ!!
PS: en kompis kvävde en nysning, då lossnade ett muskelfäste i ryggen på honom, så det ska man inte göra
kanske bara är jag men när jag känner att jag håller på nysa så springer jag fram till närmsta polare/flickvän och vrålar att jag måste säga en sak sen nyser jag så blött och snor/spott sprutande jag kan i deras ansikte samtidigt som jag vrååålar AAATSSCHOOOEÖ!!
PS: en kompis kvävde en nysning, då lossnade ett muskelfäste i ryggen på honom, så det ska man inte göra
Oj, du har inga polare/flickvänner över 11år?
redbrigade
2007-06-13, 15:31
nyser väl själv inte så högt ,,men min pappa nyser högt som fan ,började gråta när jag var bebis
frågade killen och enligt honom defineras jag som en högnysare.
fanken också. jag som hatar folk som nyser (högt)
Hänger det ihop?
På mig stämmer det där väldigt bra. :D
frågade killen och enligt honom defineras jag som en högnysare.
fanken också. jag som hatar folk som nyser (högt)
Hata är ett väldigt starkt ord och borde användas sparsamt, tänk på det.
Jag nyser som en fjolla :(
hahavaffan
2007-06-13, 17:20
Jag nyser jävligt högt. Det är ett stensäkert tecken på manlighet.
Motorbreath
2007-06-13, 17:36
Nyser utan att skrika (även om det är skönt att nysa).
Whistler
2007-06-13, 17:37
Aldrig mer än tre nysningar på raken (oftast två), 100% genom munnen och ett stort manligt AÄSCH blir det. Skakar husgrunden och får hundarna i granngården att yla som svar. Eller något i den stilen.
Nysa genom näsan kan jag inte, likaså kan jag inte hålla tillbaka en nysning. Försökte en gång, hade ont i öronen i flera dagar och fick näsblod.
Att nysa är skönt, väldigt befriande.
Genetiken har definitivt sitt att säga. Jag nyser precis likadant som farsan, men han har lite mer erfarenhet, för han kan få till 4-5 på raken. :)
:::EDIT:::
Tjejer som gör små gulliga pip-nysningar är söta. :)
Det blir ungefär så här när jag nyser:
"Haha nä.... Men HULKEN!!! Åt just upp en påse chips med dip & 1.5L PEPSI!!!
Satt & kolla på min skivstång som var LADDAD med 100kg!!!!!
Helt plötsligt RYCKER JAG TILL!!! grannarna HOPPAR OXÅ TILL, tänker nog: va ska han göra NU?
??? Jag tar tog i skivstången slänger upp den till bröstet & gör 12SNABBA militärpressar!!!
Huset GUNGAR!!! Sen går jag & tar en tonfiskburk med minimjölk.....
Haha, jag har gjort likadant med 160kg i bänkpress.... Helt oupvärmd sitter i soffan.....
Sen slänger jag mig ner & reppar en 6:a på 160kg bänkpress!!! Grannarna flyger
mot väggarna för att lyssna...."
Jag är expert på att kväva nysningar, man ser det mest på hur min kropp rör sig då den följer med i nysningen. Väldigt användbart då jag tyvärr nyser ganska ofta.
Sen har jag också flera olika diskreta tekniker för att hindra att en nysning ens uttrycks - ännu mer användbart! :thumbup:
Jag vet inte, visst låte rdet om mig men inte så extremt som vissa. Däremot har jag en tendens att snubbla på mig själv osv om jag går och nyser samtidigt :em:
Oj, du har inga polare/flickvänner över 11år?
alla över 18 - 27 får jag fram i huvudet men dom är tyvärr inte snoffsiga storstads ungar*spy* :D
dom gillar mig ändå *screwy*
don't judge me becouse im pretty *rolleyes*
Carrol87
2007-06-13, 18:56
If you're a single sneezer that turns away when you sneeze, Wood would classify you as a "nice sneezer." These people are characterized as being warm, helpful, supportive and nurturing of others
jag i ett nötskal.. som pricken över i:et jobbar jag med svårt funktionshindade :P
Jag kan nysa tyst och högt det beror på sammanhang.
Är jag själv nyser jag högt och "släpper" bara på.
Sitter jag i ett möte på jobbet t ex nyser jag tyst.
Tydligen ska det vara farligt att nysa tyst och hålla inne
überstarken
2007-06-13, 21:52
AAAAAAAAAHOOW!! låter det ungefär, ganska högt mao.
Jag har väldigt svårt att nysa tyst. Jag brukar dock inte försöka modifiera nysningen på något sätt utan jag nyser på så sätt som känns bekvämast/naturligast. :)
Har försökt nån gång att nysa tyst, men lyckades inte riktigt.
Jag brukar vråla efter att jag har nyst. *gah!*
Varför?
För att det är gött!
Brukar bli en högljudd nysning, då jag försöker hålla inne blir det ett litet atchi!!
Andreas
Kunde nysa tyst förut, nu går det aldrig. Blir ett högt skrik i 1 sek eller vad det kan vara, ett väldigt högt skrik.
Emil_Larsson
2007-06-14, 06:53
Jag nyser högt, and so do Daddy hehe! låter som ett vrål ibland! :hbang:
Jag kväver nysningarna, och får konstant komentarer om att det kan vara farligt. Å andra sidan vet jag inte om jag kan nysa "på riktigt"...
Min farsa väcker hela huset och skrämmer omgivningen då han nyser (tur att vi bor i villa).
Av någon outgrundlig säger jag "moddafakker" när jag nyser. Vart jag fått det ifrån vet jag inte, det funkade rätt ok i Sverige men här i England försöker jag dampa ner det lite.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.