Visa fullständig version : Lägger man på sig fett oavsett totalt antal kalorier?
Låt oss säga att för att bibehålla min nuvarande vikt krävs 3000 kalorier. och för att gå upp i muskler krävs ytterligare ett antal hundra kalorier.
men om jag ligger kvar på 3000 kalorier, men hyfsat många av dom är från fett, kan jag då lägga på mig fett på t ex magen även fast kalorieintaget är detsamma?
King Grub
2007-06-13, 09:44
Du kan inte öka i kroppsfettmängd utan ett energiöverskott. Det har inte att göra med hur många energiprocent fett kosten ger.
Låt oss säga att för att bibehålla min nuvarande vikt krävs 3000 kalorier. och för att gå upp i muskler krävs ytterligare ett antal hundra kalorier.
men om jag ligger kvar på 3000 kalorier, men hyfsat många av dom är från fett, kan jag då lägga på mig fett på t ex magen även fast kalorieintaget är detsamma?
Det beror på hur du tränar. Tränar du lite styrka eller på ett kasst sätt kommer du inte att behålla muskelmassa, men energin finns ändå där så antagligen ökar fettprocenten istället.
Du kan inte öka i kroppsfettmängd utan ett energiöverskott. Det har inte att göra med hur många energiprocent fett kosten ger.
ok! så om man lägger på sig fett t ex runt magen (vilket inte är nån höjdare iofs) då är det åtminstone ett kvitto på att man ligger på kalorieöverskott och därmed ger kroppen det den behöver för att öka i massa iaf?
och i den meningen är det positivt.
Petter__Jonsson
2007-06-13, 10:18
ok! så om man lägger på sig fett t ex runt magen (vilket inte är nån höjdare iofs) då är det åtminstone ett kvitto på att man ligger på kalorieöverskott och därmed ger kroppen det den behöver för att öka i massa iaf?
och i den meningen är det positivt.
Ja, om du lägger på dig fett så ligger du på ett kaloriöverskott, vilket även gör det lättare att lägga på sig muskelmassa. Men det är inte bara energiintaget som påverkar, även fördelningen av makro och mikronäringsämnen spelar roll för om du "ger kroppen det den behöver"
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.