Logga in

Visa fullständig version : Går inte ner...

Presona
2007-06-13, 08:48
Har tränat större delen av mitt liv. Men la i princip av för ca 1 år sen. Har strötränat lite sedan dess men såg för 3 veckor sedan att jag började bli lite för stor. Är 173 cm och vägde då 86 kg ungefär. Bestämde mig för att sätta igång och träna och äta rätt så jag kunde gå ner lite i vikt till sommaren.

Räknade ut att jag skulle äta ungefär 2500 till 2800 kcal om dagen. Men jag kommer aldrig upp i detta, brukar ligga på runt 2000 kcal, diffar kanske på ca 100 kcal upp eller ner. Styrketränar även 3-5 ggr i veckan (ca 1,5-2h/pass)och går 1 timme 2 ggr per vecka. Dricker även proteindrinkar.

Nu till själva frågan, trots att jag tränat såhär i 2 snart 3 veckor så ligger jag kvar på 85 kg. Går alltså inte ner i vikt...
Kan detta bero på att jag:
1. Går upp mycket i muskler nu när jag kommit igång med träningen och därmed omvandlar fettet till muskler istället? (Var välbyggd när jag la av med träningen)

2. Räknat fel på kcal-behovet, dels på vad jag behöver per dag men även hur mycket jag faktiskt får i mig?

3. Något jag inte tänkt på, missat med kosten eller träningen?

Tacksam för svar!

Petter__Jonsson
2007-06-13, 09:05
Har tränat större delen av mitt liv. Men la i princip av för ca 1 år sen. Har strötränat lite sedan dess men såg för 3 veckor sedan att jag började bli lite för stor. Är 173 cm och vägde då 86 kg ungefär. Bestämde mig för att sätta igång och träna och äta rätt så jag kunde gå ner lite i vikt till sommaren.

Räknade ut att jag skulle äta ungefär 2500 till 2800 kcal om dagen. Men jag kommer aldrig upp i detta, brukar ligga på runt 2000 kcal, diffar kanske på ca 100 kcal upp eller ner. Styrketränar även 3-5 ggr i veckan (ca 1,5-2h/pass)och går 1 timme 2 ggr per vecka. Dricker även proteindrinkar.

Nu till själva frågan, trots att jag tränat såhär i 2 snart 3 veckor så ligger jag kvar på 85 kg. Går alltså inte ner i vikt...
Kan detta bero på att jag:
1. Går upp mycket i muskler nu när jag kommit igång med träningen och därmed omvandlar fettet till muskler istället? (Var välbyggd när jag la av med träningen)

2. Räknat fel på kcal-behovet, dels på vad jag behöver per dag men även hur mycket jag faktiskt får i mig?

3. Något jag inte tänkt på, missat med kosten eller träningen?

Tacksam för svar!

1. Inget rimligt antagande och om så vore fallet skulle det ju ändå innebära att du äter för myket energi för att gå ner i vikt. Vid ett kaloriunderskott går man alltid ner i vikt.

2. Ja eller att du får i dig mer än du beräknat. Hade du fått i dig mindre än du gör av med så hade du tappat i kroppsvikt (OBS! kropsvikt ej helt likställt med kroppsfett)

3. Alla missar vi något men vad är svårt att svara på med den lilla bakgrundsinformation vi har.

Lycka till nu! Jag håller tummarna för dig :thumbup:

BigForre
2007-06-13, 09:07
Är själv ingen räknare..en sak du bör ha å åtanka är vad vågen berättar för dig. Den berättar vad du väger precis i det ögonblick du ställer dig på den, inget annat. Vad vikten berstår av berättar den inte alls. Det som kan skilja är glykogennivår (vilka binder 2,7g vatten / g), mängd feces och urin...övrig vätska och mängd hårgelé =).

För att kunna använda vågen som redskap krävs mätningar vid samma tidpunkt dagligen, nypissad och avklädd. Dagarna bör vara relativt likvärdiga i form av kost tider och träning, en kväll på stan eller en senare mätning stör genast. Och inte ens med denna strikthet kan man kika på resultatet dagarna emellan utan är tvungen att kika på trenden, alltså se åt vilket håll det ser ut som att man är på väg. Själv räknade jag veckans medelvärde för att jämföra veckovis.

Så till en möjlig felkälla hos dig...kort och gott, att använda vågen då du precis har börjat träna hårdare och äta på ett nytt sätt är helt meningslöst, vilket förklaras om du läser det jag skrivit ovan. Lycka till!

Petter__Jonsson
2007-06-13, 09:18
Precis som "BigForre" säger finns det många felkällor när man väger sig så det gäller att använda vågen på rätt sätt och leta efter trender inte enskilda mätvärden. Att alltid väga sig vid samma tidpunkt på dygnet varje gång gör det hela mycket lättare.

MEN i början av en diet bör man se resultat på vågen ganska enkelt om man ligger på ett energiunderskott. Jag tappar ca 2-3 kilo vätska första veckan under en diet. Sedan planar det ut och viktförlusten blir mindre kommande veckor.

Presona
2007-06-13, 09:20
Tack för ditt snabba svar!

Förstår att det inte är lätt med så lite information.
Problemet är också att jag jobbar på ett kontor så det blir inte så mycket motion på dagen...

Tänkte att det kanske blir lite lättare om jag lägger upp mitt intag för en dag.
T.ex så såg det ut så här igår:

frukost: 4 knäckebröd (wasa multigrain) med en halv tonfiskburk (i vatten), 2 glas vatten och 1 banan.

mellanmål: 4 multikakor(majs,dinkel,sesam,linfrö), 1 banan, 1 glas vatten.

lunch: torskfilé (ca 100gr), fullkornsris (ca 150gr), tomat och gurka, 2 glas vatten

mellanmål: 2 knäckebröd (wasa multigrain) med halv tonfiskburk (i vatten) 1 glas vatten, 1 banan.

kvällsmål: (efter 1 timmes snabb gång) proteindryck (100% whey), skål med müsli och mjölk, 1 näve naturella cashewnötter.

Detta är vad jag fick i mig igår. Tyvärr så vet jag inte hur mycket drycken och müslin var på för jag sitter på jobb nu.
Hoppas detta klargör lite för vad som kan vara felet.

Presona
2007-06-13, 09:27
Såg era svar nu. =)

Jag väger mig alltid vid samma tidpunkt, på morgonen när jag vaknat. Går upp kvart i 6 varje morgon så det skiljer isf bara på några minuter. Men förstår vad ni menar. Försöker att inte stirra mig blind på vikten men det är svårt. :em:
Känns som att det är det som ger mest "fasta" riktmärken eftersom att kolla på dagsformen handlar mycket om ens egen uppfattning. Men det är klart, har sett skillnad på kroppen, det var därför jag undrade om det var så att jag kanske ökat i muskler.

Guddi
2007-06-13, 09:38
Använda måttband och spegeln. Eventuellt en kaliper om du vill se skillnader över 1-2 veckor. Vågen är inget man kan lita på.

Presona
2007-06-13, 09:40
Ok, får testa det istället.

Tack så mycket allihop för era svar. Känner mig lite klokare nu!
:thumbup: