handdator

Visa fullständig version : Finns det underhudsfett som man inte blir av med?

Hamster
2007-06-13, 08:28
Finns det underhudsfett som man inte kan bli av med hur mycket man än deffar? Eller kan alla invidider bli lika deffade till slut även fast det tar olika lång tid?

Sir Klabbe
2007-06-13, 11:52
Finns det underhudsfett som man inte kan bli av med hur mycket man än deffar? Eller kan alla invidider bli lika deffade till slut även fast det tar olika lång tid?

Jag tror att kroppen hellre bränner bort underhudsfett än organ ... men det lär iofs bli svårt, det finns ingen mening att bränna bort ALLT underhudsfett.

King Grub
2007-06-13, 11:54
Eller kan alla invidider bli lika deffade till slut även fast det tar olika lång tid?

Nej. Antalet fettceller varierar mellan individer. En fettcell försvinner inte vid diet, utan blir mindre.

Sir Klabbe
2007-06-13, 12:18
Nej. Antalet fettceller varierar mellan individer. En fettcell försvinner inte vid diet, utan blir mindre.

Om man legat på 90kg och varit 180.5 cm lång ... betyder det att man aldrig kan få ordentliga ådror och liknande?

Hamster
2007-06-13, 12:55

Innebär det att man aldrig kan sätta upp andras kroppar som mål när det gäller exempelvis synliga rutor? och innebär det samtidigt att alla individer inte kan få synliga rutor?

Rahf
2007-06-13, 12:57
Om man legat på 90kg och varit 180.5 cm lång ... betyder det att man aldrig kan få ordentliga ådror och liknande?

Innebär det att man aldrig kan sätta upp andras kroppar som mål när det gäller exempelvis synliga rutor? och innebär det samtidigt att alla individer inte kan få synliga rutor?

Det är individuellt, såvida man inte har varit gravt överviktig och har en utvecklad magmuskulatur så kommer det synas vid en viss fettprocent. Däremot ska man inte jämföra sig med andra, vi ser alla olika ut.

Ytliga ådror är individuellt, vissa har mer på en given fettprocent än andra.

King Grub
2007-06-13, 13:45
Det betyder att man aldrig kan jämföra sig exakt med andra, ja, och att ju mer överviktig man varit, desto större svårigheter kommer man att få dras med när det gäller att bli hård. Har man varit kraftigt överviktig är chansen att man skall bli tävlingshård rätt liten, om man säger så. Men bra form kan alla komma i (undantaget möjligen sjukligt övervikta).

Det är inte den enda faktorn i sammanhanget heller. Individuella skillnader finns på hur man reagerar på över- och underätning. Vissa lägger på sig mer muskler och mindre fett än andra vid överätning, medan andra i princip bara blir tjocka (vid likvärdigt överskott). Vissa tappar mer fett och mindre fettfri massa vid ett visst underskott än andra.

Hamster
2007-06-13, 13:52
Tacksam för alla svar!

anledningen till att jag frågar är att jag har deffat i 5 veckor nu och gått ner 3 kg, har aldrig varit överviktig men deffar mest för definition och få fram rutorna. Jag har altid haft väldigt synliga ådror på armarna så där är det inget problem men jag är inte nöjd med magen även fast jag inte är överviktig som sagt.

Är 170 cm och väger 67,2 kg, har tränat i 5 år snart och är annars nöjd med resultaten. Men jag får fortsätta kämpa något kg till, synd bara att styrkan har tagit lite stryk.

King Grub
2007-06-13, 13:58
3 kilo utspritt över kroppen kan faktiskt göra rätt liten skillnad visuellt. Den som gör sin första deff finner ofta, att han tvingas ner mer i kroppsvikt än vad han räknat med, innan den förväntade hårdheten infinner sig.

Torwald
2007-06-13, 14:10
Tack för ett inspirerande forum! Sorry för OT =)

Dalle89
2007-06-13, 15:21
3 kilo utspritt över kroppen kan faktiskt göra rätt liten skillnad visuellt. Den som gör sin första deff finner ofta, att han tvingas ner mer i kroppsvikt än vad han räknat med, innan den förväntade hårdheten infinner sig.

Can you read my mind? Exakt så som det var för mig, trodde jag skulle gå ner till 80 kg för att bli hård, nu väger jag 74 och är hård

Rahf
2007-06-13, 15:28
Can you read my mind? Exakt så som det var för mig, trodde jag skulle gå ner till 80 kg för att bli hård, nu väger jag 74 och är hård

Skulle tro att Grubben har läst ett antal (läs, många) trådar där folk beskriver hur långt under deras målvikt de kommit för att bli hårda.

Dalle89
2007-06-13, 15:29
Jo han är ju ingen rookie direkt

Hamster
2007-06-15, 12:44
En följdfråga: Att antalet fettceller varierar, kan man se det som att olika invdivider inte kan nå lika lågt fettprocent i sina kroppar? Finns det då någon metod som påvisar hur lågt fettprocent en viss kropp kan nå?

Brooklyn
2007-06-15, 13:18

jag har vägt 93kg på 167cm, och jag är rejält vaskulär nu på mina 74kg :)

King Grub
2007-06-15, 13:32
En följdfråga: Att antalet fettceller varierar, kan man se det som att olika invdivider inte kan nå lika lågt fettprocent i sina kroppar? Finns det då någon metod som påvisar hur lågt fettprocent en viss kropp kan nå?

Ja + nej.

Deceiver85
2007-06-15, 13:34
Brooklyn: Well, weren't you a little piggie ;)

För att vidare illustrera hur individuellt det kan vara med blodådror, underhudsfett och skit, jag vägde 65kg på 187cm men inte hade jag synliga blodådror för det. Det är först nu på senare halvåret som de har börjat bli synliga...

Sir Klabbe
2007-06-15, 13:37
Ja + nej.

Men, man kan väl alltid nå en relativt låg BF%?

tntballe
2007-06-15, 15:16
Beror inte synlighet på ådror även på hur länge man tränat, att ådrorna blir grövre o därmed synligare?

Eddie Vedder
2007-06-15, 21:03
Men, man kan väl alltid nå en relativt låg BF%?

Jo absolut, tyvärr har vissa betydligt kämpigare att nå dit än andra bara. Samt lättare att lägga på sig igen.

Johan_P
2007-06-15, 21:16
jag har vägt 93kg på 167cm, och jag är rejält vaskulär nu på mina 74kg :)

Då får man säga grattis :)

Jag vägde 100 kg på mina 180 cm för några år sedan. Huden är så gott som förstörd på rätt många delar av kroppen, så det blir inga rutor eller någon direkt hårdhet runt magen för min del. Men det är bara att köra på.

Sir Klabbe
2007-06-15, 21:19
Jo absolut, tyvärr har vissa betydligt kämpigare att nå dit än andra bara. Samt lättare att lägga på sig igen.

Jag har det knappast kämpigt att gå ner i vikt. Men känner på mig att jag knappast kommer ha svårt att lägga på mig heller.

Jag har vägt ~91kg på 180.5 cm.

Förövrigt så åt jag nyss 2 påsar viktväktargodis, sitter och urinerar ur röven atm. *mini*

Rahf
2007-06-15, 23:01
Jag har det knappast kämpigt att gå ner i vikt. Men känner på mig att jag knappast kommer ha svårt att lägga på mig heller.

Jag har vägt ~91kg på 180.5 cm.

Förövrigt så åt jag nyss 2 påsar viktväktargodis, sitter och urinerar ur röven atm. *mini*

Är huvudet dumt får kroppen lida. Gäller i alla lägen.

Sverker
2007-06-16, 06:44

Vi som är från stenåldern minns Boyer Coe. En vältränad kille som aldrig hade synliga magrutor.
Hitta de en bild på honom.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://ironage.us/articles/images/octoberimages/boyer.jpg&imgrefurl=http://ironage.us/articles/random.html&h=270&w=161&sz=14&hl=sv&start=5&tbnid=o7AIF3KmaAyyDM:&tbnh=113&tbnw=67&prev=/images%3Fq%3Dboyer%2Bcoe%252Bbodybuilding%26gbv%3D 2%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DG

Ulf A Big
2007-06-16, 10:32
Vi som är från stenåldern minns Boyer Coe. En vältränad kille som aldrig hade synliga magrutor.
Hitta de en bild på honom.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://ironage.us/articles/images/octoberimages/boyer.jpg&imgrefurl=http://ironage.us/articles/random.html&h=270&w=161&sz=14&hl=sv&start=5&tbnid=o7AIF3KmaAyyDM:&tbnh=113&tbnw=67&prev=/images%3Fq%3Dboyer%2Bcoe%252Bbodybuilding%26gbv%3D 2%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DG

http://ironage.us/articles/images/octoberimages/boyer.jpg

Han kan inte vara mer än 19 år på det här kortet. Vilken begåvning!

Sir Klabbe
2007-06-16, 10:39
Är huvudet dumt får kroppen lida. Gäller i alla lägen.

Nja, det var väl OK. Även fast det inte är över ännu.

Jag behöver enormt med kostfibrer för att magen ska vara igång.
Jag dietar just nu med otroligt lite kolhydrater.
Det är svårt att få kostfibrer utan kolhydrater, eh?

= Måste köra med laxermedel eller liknande, fast VV godis fungerar bättre.

Handcuff
2007-06-16, 11:10
Nja, det var väl OK. Även fast det inte är över ännu.

= Måste köra med laxermedel eller liknande, fast VV godis fungerar bättre.

Kanske en väckarklocka, dags omvärdera din lågkolhydratdiet?

Eddie Vedder
2007-06-16, 11:53

Nej inte alls, köp kruskakli och ha lite på maten. 50% kostfibrer, inget att rekommendera för den som äter gröt, grovt bröd, råris och fullkornspasta o.s.v. dagligen men eftersom såna saker inte ingår i en lågkolhydratdiet kan det säkert finnas fog.

Kli är ju skalet på kornen där större delen av kostfibrerna kommer ifrån. Vad raffinering plockas ju kliet bort men det finns att köpa separat, står oftast på samma hylla som mjöl.:thumbup:

Kanske värt att testa om ditt fiberintag är alldeles för lågt?:)

Sir Klabbe
2007-06-16, 12:32
Nej inte alls, köp kruskakli och ha lite på maten. 50% kostfibrer, inget att rekommendera för den som äter gröt, grovt bröd, råris och fullkornspasta o.s.v. dagligen men eftersom såna saker inte ingår i en lågkolhydratdiet kan det säkert finnas fog.

Kli är ju skalet på kornen där större delen av kostfibrerna kommer ifrån. Vad raffinering plockas ju kliet bort men det finns att köpa separat, står oftast på samma hylla som mjöl.:thumbup:

Kanske värt att testa om ditt fiberintag är alldeles för lågt?:)

Tack, men det innehåller ju en massa kolhydrater om det är det här ... http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Eddie Vedder
2007-06-16, 12:51
Tack, men det innehåller ju en massa kolhydrater om det är det här ... http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Men herregud, hur mycket kli hade du tänkt äta!? Det är ju bara att strö på lite så får du i dej en del fibrer. Knappast tänkt att du skall käka 2dl kli och mjölk precis.

Sir Klabbe
2007-06-16, 13:05
Men herregud, hur mycket kli hade du tänkt äta!? Det är ju bara att strö på lite så får du i dej en del fibrer. Knappast tänkt att du skall käka 2dl kli och mjölk precis.

Hmm, ok.

Tack.

Sverker
2007-06-16, 13:16
Kli i alla dess former smakar...spånskiva*spy*

Blir en rejäl mängd avföring. Det mesta av kostfibrerna i kli är cellulosa som bara ger volym till avföringen.