handdator

Visa fullständig version : Behöver råd till fettförbränning

Kris
2007-06-12, 19:54
Hej alla träningsinriktade varelser!
Det är såhär, jag har tänkt att få bort lite fett, har lite under naveln som måste bort och som synd är går det ju inte att punktförbränna så behöver lite tips och råd här. Jag är absolut inte överviktig, men vill trimma till mig lite till sommaren. :)

Jag har sommarlov ett ganska bra tag framöver och har i stort sett inga tider då jag inte kan träna på.

Jag hade tänkt att starta dagen med att gå ut och gå före frukost, är det lagom att gå cirka 40 minuter? eller är det för lite/mycket? Jag kommer även att ta ett löparpass på 40-60 min, troligen 5 dagar i veckan och ta lite vila på helgdagarna eller bör jag köra dagligen?

Sedan tillkommer 3-4 gympass per veckan... Nu är min fråga om det är för mycket att träna såhär?

Finns det något lätt att ta för att öka förbränningen? dricka mycket kaffe? Jag hade även tänkt att köra med 'Star Nutrition, ALA' har använt dem förr och trivs. Eller finns det några andra "tillskott" att föredra?

Om ni kan komma på något som jag bör tänka på så skriv gärna till det.. :)

Sköt om er,
Kris

King Grub
2007-06-12, 20:20
Det spelar ingen roll hur du åstadkommer kaloriunderskottet; genom motion, genom kalorirestriktion eller genom en kombination. Har du inte tid eller möjlighet att träna vissa perioder, får du samma effekt på fettförbränningen genom att äta motsvarande mängd mindre. Fettförbränningen är lika stor om du vilar och äter mindre så du hamnar på, säg, -500 kcal, som om du springer som du nämner men äter mer och slutar på -500 kcal. Så det är bara att planera aktivitet och ätande efter dittschema. Vilodagar bör du ha regelbundet vid hård träning och kalorirestriktion, så du inte sliter ut kroppen.

L-Sami
2007-06-12, 21:17
Angående tillskott som ger en liten förbränningsboost är koffein, kalcium, cayenne, chilipeppar och starka kryddor allmänt. De ger ju inga dramatiska effekter, men om du kryddar varje måltid med starka kryddor och intar koffein så kan de hjälpa lite iaf.

Kris
2007-06-12, 22:26
Hehe tack pojkar, kom gärna med mer råd, uppskattas starkt :)

Skall testa att bara krydda på bra, samt ta lite mindre portioner än vad jag gör idag då...

ALA och sådana kapslar är inget någon rekommenderar eller?

Handcuff
2007-06-12, 22:28
Hehe tack pojkar, kom gärna med mer råd, uppskattas starkt :)

Skall testa att bara krydda på bra, samt ta lite mindre portioner än vad jag gör idag då...

ALA och sådana kapslar är inget någon rekommenderar eller?

Börja i rätt ände. Tillskott är inte lösningen på dina "probelm":thumbup:

Kris
2007-06-13, 11:05
Börja i rätt ände. Tillskott är inte lösningen på dina "probelm":thumbup:

Hehe, jag tycker ALA funkade bra då jag tog dem, och ifall nu folk tycker man kan använda "tillskott" så är det väl lika bra? :) Allt för att snabba på det hela lite. :)

jojjep91
2007-06-13, 17:40
Om man ligger på kcal-

och gymmar på det? varför då?

man kan väl ändå inte bygga nåt med kcal-? det är väl lika bra o springa istället? rätt/fel?

Handcuff
2007-06-13, 17:42
Om man ligger på kcal-

man kan väl ändå inte bygga nåt med kcal-? det är väl lika bra o springa istället? rätt/fel?

Vad menar du:confused:

Rahf
2007-06-13, 17:59
Om man ligger på kcal-

Styrketräning stimulerar kroppen att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

jojjep91
2007-06-13, 18:06
Styrketräning stimulerar kroppen att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

ahaaaa... okeej tack :)

jojjep91
2007-06-13, 18:07
Vad menar du:confused:

Jag fick de svaret jag ville ha av rahf :)

L-Sami
2007-06-13, 21:49
Hehe, jag tycker ALA funkade bra då jag tog dem, och ifall nu folk tycker man kan använda "tillskott" så är det väl lika bra? :) Allt för att snabba på det hela lite. :)

Tro inte bara att tillskott gör så mycket om du bara ligger på soffan och inte rör på dig.

Kris
2007-06-14, 08:32
Tro inte bara att tillskott gör så mycket om du bara ligger på soffan och inte rör på dig.

Hehe nej då, men är man ute och springer dagligen samt gymmar en 3-4 pass så är de suveräna, tycker man får mycket mer energi.. Its niiice :)

Kris
2007-06-18, 16:17
Nu när jag äter lite mindre än vanligtvis, känns det som att magen hela tiden kurrar som det är ett stårt hål i den..

Är detta dåligt, att gå runt hela dagarna och i stort sett vara hungrig? :)

Rahf
2007-06-18, 16:42
Nu när jag äter lite mindre än vanligtvis, känns det som att magen hela tiden kurrar som det är ett stårt hål i den..

Är detta dåligt, att gå runt hela dagarna och i stort sett vara hungrig? :)

Så är det under deff.

theoppositescollide
2007-06-18, 17:19
Om man ligger på kcal-

två anledningar framförallt, dels som sagt att träningen stimulerar kroppen att behålla musklerna och dels att styrketräning bränner en hel del kalorier, vilket i slutändan innebär att du inte behöver dra ner på maten lika mycket.

Eddie Vedder
2007-06-18, 18:42
och dels att styrketräning bränner en hel del kalorier.

Det vet jag inte om jag håller med om. Vad kan det vara, 2-300kcal på en timmes hård styrketräning styrketräning?

Och nu menar jag "vanlig" styrketräning inte att springa mellan övning till övning och köra på utan vila i en timme.;)

theoppositescollide
2007-06-18, 22:10
en hel del var kanske i överkant. Men 300 kalorier är ändå en polar extrem med pålägg och en banan ;)

LadyInsane
2007-06-19, 02:28
Det vet jag inte om jag håller med om. Vad kan det vara, 2-300kcal på en timmes hård styrketräning styrketräning?

Och nu menar jag "vanlig" styrketräning inte att springa mellan övning till övning och köra på utan vila i en timme.;)

Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa. Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset. Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod.

Från deffguiden!

Danny Devito
2007-06-19, 02:56
Ja, men det Grub snackar om där är nog inte vanlig styrketräning, utan cirkelträning som har en kraftig förhöjning på EPOC.

Eddie Vedder
2007-06-19, 08:27
Från deffguiden!

Varför tror du jag skrev såhär?:;)

Ska styrketräna förbruka likvärdigt med energi som exempelvis löpning under, låt säga en timme, då kan man inte träna på det vanliga sättet med typ ett set bänkpress, två minuter vila, ett sett till två minuter vila o.s.v. Den typen av styrketräning kör ju dom flesta och är ingen direkt högenergiförbrukare.;)