Visa fullständig version : Hjälp med deff
Mr_Olympia
2007-06-12, 12:13
Hej!
Jag behöver ha lite hjälp med min deff. Har försökt att räkna ut men
förstår inte hur det går till... :confused:
Så om nån kunde hjälpa mig med att räkna på hur mycket protein, kolhydrater och fett jag måste ha i mig för att uppnå viktminskning. Jag har tränat mycket styrketräning men har hållt upp nu i 6 månader pga skador men tänkte börja nu igen med träningen och deffa ner mig.
Är 24år gammal, 1,88 lång och väger 130kg i dagsvikt. Vill nå vikten 100-105kg till att börja med.
Är väldigt tacksam för alla som vill hjälpa mig! :thumbup:
Mvh
Björn
Handcuff
2007-06-12, 12:30
Deffguiden! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Börja där..återkom sedan. :thumbup:
Mr_Olympia
2007-06-12, 13:00
Har allt läst den tidigare men tycker att det är masigt att förstå *screwy*
Deffguiden! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Börja där..återkom sedan. :thumbup:
Jag kan hjälpa dig. Skriv ned vad du äter en vanlig dag till att börja med. En dagsformsbild skulle även underlätta men är överskattat.
Mr_Olympia
2007-06-12, 13:36
Hej,
Tackar för din hjälp :bow: Just nu så äter jag som vanligt, husmanskost mer el mindre. Så jag behöver nog hjälp från start, bara jag får siffrorna klara för mig så kan jag lösa dieten mycket bättre.
Annars äter jag en vanlig dag (räknar gör jag inte)
frukost hemma 06.30: Kellogs K-special med en banan och lättmjölk till det.
frukost jobbet 09.00: Havregrynsgröt med krossat fullkornsknäckebröd och lättmjölk till det.
lunch 11.00: samma som frukost 09.00.
middag 12.30: brukar äte fullkornspasta med tex köttfärssås till det.
mellan mål 16.00: det brukar bli frukt elr liknande.
kvällsmat 20.00: samma som frukost 06.30.
Så brukar en vanlig dag se ut för mig ungefär, kanske inte hjälper så mycket men det är som sagt så jag äter nu vanligtvis. Är just nu rätt så lat av mig därav de enkla målen kan tänkas.
Bild i dagsform för ca 1mån sen så 5kg kan nog läggas på.
http://home.no/grupp-a/1.JPG
Jag kan hjälpa dig. Skriv ned vad du äter en vanlig dag till att börja med. En dagsformsbild skulle även underlätta men är överskattat.
Bra bild, formen ser bra ut! ser rätt stort ut!
Det är rätt svårt att avgöra hur du ligger till kcalmässigt när man inte vet mängden. Tar du om flera ggr?
Jag skulle säga mer protein till att börja med, sedan en del bra fetter. Äter du mycket fet fisk? nötter?
Skulle jag vara i din sits skulle jag börja köra morgonpromenader innan frukost och äta liiite mindre bara och se vad som händer under en veckas tid.
Väg dig efter veckan och utvärdera! Hur låter det?
Mr_Olympia
2007-06-12, 13:48
Tackar! *flex*
Ibland kan det bli att jag tar mer än en gång men det är sällan.
Jag kan ialla fall tänka mig att jag äter helt fel...
Mer protein genom kött elr proteintillskott? Ofast äter jag inte fisk men ibland blir det så, sen nötter blir det ibland med så sett oftast då pistagenötter.
Morgonpromenader får det bli. Sen går det väl att räkna ut en exakt tabell för min ålder längd och vikt vad jag ska äta i kcal i protein, kolhydrater samt fett väl?
Det låter toppen, jag prövar och utväderar på veckans slut och ser om det hänt att nått kilo försvunnit.
Mvh
Bra bild, formen ser bra ut! ser rätt stort ut!
Det är rätt svårt att avgöra hur du ligger till kcalmässigt när man inte vet mängden. Tar du om flera ggr?
Jag skulle säga mer protein till att börja med, sedan en del bra fetter. Äter du mycket fet fisk? nötter?
Skulle jag vara i din sits skulle jag börja köra morgonpromenader innan frukost och äta liiite mindre bara och se vad som händer under en veckas tid.
Väg dig efter veckan och utvärdera! Hur låter det?
Jag förstår! Om du får proteinet från pulver, kyckling, torsk, sejfilé, det spelar ingen roll. Det kan vara bra att inta vassleprotein i samband med träningen, det vill säga ett snabbare protein. Annars tycker jag du ska satsa på Kaseinprotein (långsamt protein som finns i mestadels kyckling,kvarg,keso etc). Sök på Harris/Benedict så kommer du hitta en mall som du kan fylla i och räkna ut mer eller mindre exakt hur mycket kcal du gör av med under låt säga en vilodag (1.2 på Harris-skalan). Sen lägger du på dina aktiviteter du gör under en dag på det.
Kör hårt nu
Nu får du bra hjälp av TT men kom ihåg att du måste försöka hitta information utan ledsagning också, läser man runt på Kolo hittar man väldigt mycket matnyttigt som är värt att veta.
Om du inte förstår deffguiden så tycker jag nog du ska ta och läsa igenom den en gång till, bitarna faller på plats så småningom och jag personligen tycker den är lättläst och välformulerad.
En balanserad kost löser allt.
Hittade du tråden med programmet där Harris/Benedict metoden finns?
Innan du börjar räkna så prova det jag tipsade om!
kommer gå fint ska du se.
Mr_Olympia
2007-06-12, 20:18
Jo jag vet att jag får bra hjälp av TT nu som jag uppskattar väldigt mycket sen visst ska jag leta info själv och lära mig ibland så behöver man bara lite hjälp för att get started som man säger.
Det är olika från person till person vad man tycker är lättläst och lättläst men jag ska läsa den om den tills alla bitar faller på plats. Jag menar att ibland behöver man ledsagning från nån som redan kan och vet hur det går till så man får det lite förklarat för sig hur det funkar. Bättre att man frågar så man får det rätt istället för att man läser och sen gör stora fel och misstag med maten.
Nu får du bra hjälp av TT men kom ihåg att du måste försöka hitta information utan ledsagning också, läser man runt på Kolo hittar man väldigt mycket matnyttigt som är värt att veta.
Om du inte förstår deffguiden så tycker jag nog du ska ta och läsa igenom den en gång till, bitarna faller på plats så småningom och jag personligen tycker den är lättläst och välformulerad.
En balanserad kost löser allt.
Mr_Olympia
2007-06-12, 20:19
Jo jag hittade Harris/Benedict och ska försöka så gott jag kan nu att färdigställa en tabell.
Tack för hjälpen och råden! Det är mycket uppskattat ska du veta TT.
Mvh
Hittade du tråden med programmet där Harris/Benedict metoden finns?
Innan du börjar räkna så prova det jag tipsade om!
kommer gå fint ska du se.
Mr. O: Kom ihåg att inte överdriva med någonting, ät en balanserad och mångsidig kost och ät tillräckligt för att gå upp i vikt stadigt. Stressa aldrig fram nåt utan låt resultaten komma med tiden. Var inte alltför strikt heller utan våga lossa på tyglarna ibland.
TT har hjälpt dig med mycket så jag nöjer mig med att säga att det kommer gå kanon!
Super_Johan
2007-06-12, 21:02
oj, är det där 125-130kg? Fint med muskler där under!
Jag är 4 cm längre och väger 40kg mindre och ser ändå tjockare ut :em:
Mr_Olympia
2007-06-12, 22:55
Jag ska göra så gott jag kan för att få ordning på allt och se till att det funkar. Och jag som du hoppas att det kommer att gå kanon. Mitt mål är på långsikt så jag har ingen anledning att stressa bara att komma iform i lagom tempo. Ska se när det börjar hända saker så ska jag lägga upp bilder så ni får se om jag gjort några framsteg elr står stilla så att säga...
Tackar för hjälpen Rahf också! :thumbup:
Mr. O: Kom ihåg att inte överdriva med någonting, ät en balanserad och mångsidig kost och ät tillräckligt för att gå upp i vikt stadigt. Stressa aldrig fram nåt utan låt resultaten komma med tiden. Var inte alltför strikt heller utan våga lossa på tyglarna ibland.
TT har hjälpt dig med mycket så jag nöjer mig med att säga att det kommer gå kanon!
Mr_Olympia
2007-06-12, 23:00
Det är väl ca 130+. Jo jag vill gärna tro att det finns lite muskler där under nu ska man bara locka fram dom med.
Knappast kan du se bulkigare ut än mig på den bilden jag har lagt upp väl? Saken om man är så lång måste man lägga på sig mer muskelmassa för att bibehålla en jämn fysik, en kortare person, säg runt 1,70 behöver inte lika mycket muskelmassa för att se stor ut som en person som kanske är 18-20 cm längre. Fast åsikterna kan vara delade på den saken så man kan anta att det är lika för alla oavsett om man är 1,70 elr 1,90 lång.
oj, är det där 125-130kg? Fint med muskler där under!
Jag är 4 cm längre och väger 40kg mindre och ser ändå tjockare ut :em:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.