handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater - vad är att föredra?

Jacky
2007-06-12, 10:02
Antag att man tränat mitt på dagen och skall laga middag på kvällen.
Vad ger bäst vitaminer och god energi inför morgondagen?
En annan fråga - bastmatiris, har det lågt GI (vet att det är måltidens totala GI som räknas, men jag är nyfiken)?

Kolhydratsalternativ:
- Potatis
- Bastmatiris
- Parboiled ris
- Råris
- Fullkornspasta

L-Sami
2007-06-12, 10:10
Dina kolhydratsalternativ är bra för att ge en bra glykogeninlagring inför morgondagen.

machine gun
2007-06-12, 10:12
Basmatiris har relativt högt GI (men i en sammansatt måltid spelar det som sagt ingen roll).

Att variera sina kolhydratkällor är alltid bra och du har bra alternativ uppradade. Fick jag bara välja ett alternativ skulle jag dock välja potatis.

King Grub
2007-06-12, 10:13
Spelar ingen roll. Lägg till bröd, gryn, flingor, osv till din lista. Pommes frites och liknande varianter av ursprunget går bra det också. Lägre GI, för den som räknar, dessutom. ;)

fluffy_ferret
2007-06-12, 11:53
Spelar ingen roll. Lägg till bröd, gryn, flingor, osv till din lista. Pommes frites och liknande varianter av ursprunget går bra det också. Lägre GI, för den som räknar, dessutom. ;)

Inte pommes frites som är friterade i återanvända omega-6 oljor med transfett och annat helvete i, hoppas jag.

Jacky
2007-06-12, 13:21
Tack allesammans!

Sverker
2007-06-12, 17:20
Inte pommes frites som är friterade i återanvända omega-6 oljor med transfett och annat helvete i, hoppas jag.

Det är nog dax att läsa på där:D

fluffy_ferret
2007-06-12, 18:01
Det är nog dax att läsa på där:D

Dags att läsa på själv? Transfett i frityroljor är mycket välkänt. Och en populär frityrolja som används är den Omega-6 rika solrosoljan. Det är sant, på senare tid så har kedjorna börjat byta ut sina frityroljor mot en med lägre halt transfett, men transfettet finns fortfarande kvar. Och alla kedjor lär ju inte ha bytt ut, heller.

Jag undrar också om inte de höga temperaturerna skadar fettsyrorna. Särskilt med tanke på hur länge oljorna återanvänds. Växtfetter, med undantag för kokos och palmolja, är värmekänsliga.

Man får göra pommes frites hemma i ugnen eller med egen fritös, då helst med kokosolja, om man vill ha ett acceptabelt alternativ.

Sverker
2007-06-12, 18:16
Finns ingen ( vettig person ) som friterar i solrosolja. Den blir härsken alldeles för fort. De flesta fritterar i transfritt frityrfett.

Klart att hög temperatur+ luftens syra förstör/oxiderar fleromättat fett. Det är ju därför man använder frityrfett. Frityrfett är antingen palmolja eller härdat vegetabiliskt fett.

Transfritt fett finns idag. Det är vi konsumenter som måste fråga efter det.

LadyG
2007-06-12, 18:26
Sverker, du som kan en massa, finns den där oljan som Max använder att köpa i handeln eller håller de på hemlisen?

Luleå (2005.04.28) - Den senaste tiden har det kommit nya oroande rapporter om transfetter. Max har under en längre tid arbetat för att hitta en olja för fritering utan transfett. Nu har den norrländska hamburgerkedjan utvecklat en ny ohärdad fritösolja utan transfetter som fungerar lika bra. Den nya oljan innehåller dessutom mindre andel mättade fetter och är därför nyttigare. ( http://www.max.se/news.aspx?id=1047&pageIndex=4 )

Sverker
2007-06-12, 18:47
Just den oljan har jag inte sett. Men många kedjor har idag transfritt frityrfett. Det är vi konsumenter som ställer kraven:thumbup:

LadyG
2007-06-12, 19:20
Dum fråga kanske, men finns det någon liknande olja som den Max använder som man kan köpa för att fritera egna kreationer?

fluffy_ferret
2007-06-12, 19:32
Finns ingen ( vettig person ) som friterar i solrosolja. Den blir härsken alldeles för fort. De flesta fritterar i transfritt frityrfett.

Klart att hög temperatur+ luftens syra förstör/oxiderar fleromättat fett. Det är ju därför man använder frityrfett. Frityrfett är antingen palmolja eller härdat vegetabiliskt fett.

Transfritt fett finns idag. Det är vi konsumenter som måste fråga efter det.

Säg det till McDonalds... http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/utskrift/0,3258,921249,00.html

Och enda kedjan som använder transfett-fri olja är MAX så vitt jag vet.

Finns i princip INGEN bra frityrolja/fett (som är i användning).

Sverker
2007-06-12, 19:40
Jag baserar inte mitt kaloriintag på McDonalds;) Äter jag på en hamburgerkedja så väljer jag inte friterat.
Artikeln var från 2006-10-31. Det går undan på transfronten så det är ju bara att kontakta McDonalds och fråga.

Doktorn
2007-06-12, 21:43
Jag baserar inte mitt kaloriintag på McDonalds;) Äter jag på en hamburgerkedja så väljer jag inte friterat.
Artikeln var från 2006-10-31. Det går undan på transfronten så det är ju bara att kontakta McDonalds och fråga.

I New York är det väl helt förbjudet med transfettsyror i restaurangmat? Eller hur är det? När jag var där förra sommaren var de igång med diskutera ämnet, och lite senare blev det bestämt. Hur det exakt formulerades minns jag ej.

Så visst, det är upp till oss konsumenter att kräva det! Det är långt ifrån det svåraste att få igenom....