handdator

Visa fullständig version : Mitt urin luktar sött?

nynewe
2007-06-11, 11:31
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här, så eftersom jag gissar att det har med kosten att göra så fick det bli här...

Det är alltså så att mitt urin luktar ganska sött ibland. Jag verkar inte må dåligt eller så av det, men är det någon som vet vad det beror på? Eller om det kan vara något dödsinbjudande illavarslande symptom på något? :Virro

King Grub
2007-06-11, 11:41
Urin som luktar sött är ett symptom på tänkbar diabetes. Kolla upp.

nynewe
2007-06-11, 12:49
Oj. Även om det inte alltid luktar sött?

Trance
2007-06-11, 13:43
Går du ner i vikt? Dricker du mycket vatten?

von huff
2007-06-11, 13:46
Oj. Även om det inte alltid luktar sött?

inte måste det alltid lukta sött

Three pigs
2007-06-11, 14:20
kan nog vara bra att kolla upp det hos vårdcentralen, kan vara symptom på diabetes, grub säger.

nynewe
2007-06-11, 18:53
Eep! Nu har jag hunnit bli orolig. Bokat tid på vårdcentralen iaf. Merci.

nynewe
2007-06-12, 20:06
Kom på nu att jag glömde fråga vårdcentralen om det är kiss- eller blodprov de kommer ta och det är imorgon bitti... vet att jag inte får äta innan, men ska jag "spara på" morgonkisset också eller är det blodet de använder för att kolla? Någon som vet?

zeusden1
2007-06-12, 20:08
Använd som sötningsmedel, extra mineraler:naughty:

jag hoppas på det bästa, att du inte har diabetes.

nynewe
2007-06-12, 20:14
Använd som sötningsmedel, extra mineraler:naughty:

Haha! Jo, det skulle nog vara mumma! Tänk bara, kesella + urin light istället för fun light :D *spy*

Hoppas f.ö. (ganska självklart) också att jag inte har diabetes. Men jag tror inte det.

zeusden1
2007-06-12, 21:06
Haha! Jo, det skulle nog vara mumma! Tänk bara, kesella + urin light istället för fun light :D *spy*

Hoppas f.ö. (ganska självklart) också att jag inte har diabetes. Men jag tror inte det.

Jag (och alla andra koloniter) håller tummarna för dig! :thumbup:

Ryska_raketen
2007-06-12, 21:07
Detta är en seriös fråga, förlåt att jag kapar/lånar tråden. Varför luktar barns kiss ofta kalaspuffar?

melancoolio
2007-06-12, 21:09
Kan inte urinet lukta väldigt skumt om man exempelvis äter lite väl mycket protte med?

ramagoen
2007-06-12, 21:24
Kan inte urinet lukta väldigt skumt om man exempelvis äter lite väl mycket protte med?

kännt detta nån gång jag.. vettetusan varför, nyfiken.

Scratch89
2007-06-12, 22:41
För att det blir väldigt mycket kväve i kroppen, som då binds med vätet och bildar ammoniak, som leds ut genom njurarna till blåsan.
Enkelt förklarat, rätta mig om jag har fel. :)

Trance
2007-06-12, 23:08
Kom på nu att jag glömde fråga vårdcentralen om det är kiss- eller blodprov de kommer ta och det är imorgon bitti... vet att jag inte får äta innan, men ska jag "spara på" morgonkisset också eller är det blodet de använder för att kolla? Någon som vet?

Oftast enbart blodet, ibland båda. Enligt min erfarenhet.

LadyG
2007-06-12, 23:19
Undersökningar som görs när läkaren misstänker diabetes
Om man misstänker att man har fått diabetes bör man i första hand få sitt blodsockervärde kontrollerat. Det görs med ett enkelt blodprov, som man kan lämna på sin vårdcentral.

Blodsockerkontroll
Blodsockervärdet mäts i millimol per liter, som förkortas mmol/l. Vanligtvis brukar värdet bara variera lite under dygnet. Hos friska personer ligger värdet mellan 4 och 6 mmol/l innan man äter på morgonen. Den som har diabetes har ett högre blodsockervärde än den som är frisk. Provet bör helst kontrolleras på fastande mage. Man ska då inte äta eller dricka annat än vatten efter midnatt och provet tas på morgonen före frukost. För att läkaren ska ställa diagnosen diabetes krävs att två prov som tas på fastande mage ligger över 7,0 mmol/l. Man har också diabetes om blodsockervärdet när som helst under dygnet ligger över 12,2 mmol/L och man samtidigt har diabetessymtom. Det är vanligt att blodsockervärdet ligger mycket högre, oftast över 20 mmol/l, när diagnosen typ 1-diabetes ställs.

Socker i urinen
Vanligtvis innehåller även urinen socker när läkaren ställer diagnosen diabetes. Socker brukar inte finnas i urinen. Njurarna, som är de organ som producerar urin, filtrerar bort ämnen i blodet som ska lämna kroppen. Men socker filtreras inte bort utan ska användas som bränsle i kroppens celler. Om man har för hög sockerhalt i blodet klarar inte njurarnas filtermekanism att hålla kvar allt socker i blodet. En del socker börjar då läcka ut med urinen. Det är olika från person till person hur högt blodsockervärdet måste vara innan socker börjar läcka ut i urinen. Vanligen sker detta när blodsockervärdet är högre än 10 mmol/l. Hos barn börjar ibland socker läcka ut i urinen redan när värdet är omkring 8-9 mmol/l.

Ketoner i urinen
När kroppen inte kan tillgodogöra sig socker som bränsle börjar i stället fettvävnaden att förbrännas. När stora mängder fett förbränns bildas så kallade ketoner i levern och kommer sedan ut i blodet. Ketoner är en typ av syror som är skadliga för kroppen. Att ha höga halter av dessa syror är livshotande. Man har, förutom socker, ofta ketoner i urinen när man får typ 1-diabetes.

Långtidssockerprov
HbA1c, så kallat långtidssockerprov, är ett blodprov som visar hur blodsockervärdet i genomsnitt har legat de senaste sex till åtta veckorna. Ett högt värde tyder på att den genomsnittliga blodsockernivån har varit hög under sex till åtta veckor före provtagningen. HbA1c-värdet används inte för att ställa diagnos vid diabetes utan för att fortlöpande kontrollera att behandlingen fungerar bra. Värdet på HbA1c anges i procent. Personer som inte har diabetes har ett HbA1c under 5 procent. Om man har typ 1-diabetes bör man eftersträva att ligga omkring 6-6,5 procent och man bör få provet kontrollerat tre till fyra gånger per år.

Skillnader mellan typ 1- och typ 2-diabetes
En viktig skillnad mellan typ 1- och typ 2-diabetes är att man alltid ska behandlas med insulin från första början om man har typ 1-diabetes. Den som drabbas av typ 1-diabetes har oftast normal kroppsvikt innan sjukdomen börjar. Det är inte ovanligt att man går ner i vikt när man insjuknar i typ 1-diabetes.

Ytterligare prover kan behöva lämnas
Med hjälp av vissa blodprover är det lättare för läkaren att avgöra om man har typ 1- eller typ 2-diabetes. När man har typ 1-diabetes bildas antikroppar mot bukspottkörtelns insulinbildande betaceller. Det är sådana antikroppar som markerar att det rör sig om typ 1-diabetes. De som läkaren brukar söka efter är så kallade GAD-antikroppar och IA-2-antikroppar.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=16991

nynewe
2007-06-13, 08:31
Hade inte diabetes! :thumbup: Sköterskan sa att det kunde ha att göra bara med vad jag ätit. Wahey!

Angel
2007-06-13, 08:55
Vilka prover tog hon för att konstatera det då?

farre
2007-06-13, 09:27
Hade inte diabetes! :thumbup: Sköterskan sa att det kunde ha att göra bara med vad jag ätit. Wahey!

Grattis, eller va dsäger man :)

nynewe
2007-06-13, 10:04
Vilka prover tog hon för att konstatera det då?

Hon tog ett blodprov (stick i fingret) och urinprov. Hade finfina värden ;)

tomasa
2007-06-13, 21:18
luktade sött piss i duschen idag på gymmet ska minsann ta reda på vem det var å först rapportera t receptionen å sen smyga på den jävlen med en sten eller ngt efter, fy fan va det stank *spy*

Jägermeister
2007-06-13, 21:22
För att det blir väldigt mycket kväve i kroppen, som då binds med vätet och bildar ammoniak, som leds ut genom njurarna till blåsan.
Enkelt förklarat, rätta mig om jag har fel. :)

Ammoniak luktar definitivt inte sött, så det lär det inte vara ;)
Om du inte tror mig så kolla den där videon där någon (ung) här på kolozzeum provar att lukta på det för första gången :D Då inser man att det inte luktar hallon

zeusden1
2007-06-13, 21:23
Härligt!

NisseEriksson
2007-06-13, 22:00
Ammoniak luktar definitivt inte sött, så det lär det inte vara ;)
Om du inte tror mig så kolla den där videon där någon (ung) här på kolozzeum provar att lukta på det för första gången :D Då inser man att det inte luktar hallon

Det där känner jag igen :(

A_KyiO7r9Is