Logga in

Visa fullständig version : Insulinkänslighet?

Xealswe
2007-06-10, 22:33
Tjena!

I ett par trådar från -04 och -05 diskuterades insulinkänsligheten och dess påverkan av hur måltidsammansättningen såg ut under dagen

Åt man socker flera ggr per dag fick man många "insulindippar" och även en lägre insulinkänslighet, detta skulle leda till en sämre förmåga att utnyttja insulin anabolt under bulk och även viktnedgång under deff, korrigerat för energi in och energi ut

Hur ser det ut idag? Är det fortfarande så eller är det egentligen oviktigt under ett längre tidsperspektiv? Bör man helst enbart äta socker till frukost och efter träning och välja stärkelse som kolhydratkälla alla övriga mål?

WHITEFOLKS
2007-06-11, 00:48
Tjena!

I ett par trådar från -04 och -05 diskuterades insulinkänsligheten och dess påverkan av hur måltidsammansättningen såg ut under dagen

Åt man socker flera ggr per dag fick man många "insulindippar" och även en lägre insulinkänslighet, detta skulle leda till en sämre förmåga att utnyttja insulin anabolt under bulk och även viktnedgång under deff, korrigerat för energi in och energi ut

Hur ser det ut idag? Är det fortfarande så eller är det egentligen oviktigt under ett längre tidsperspektiv? Bör man helst enbart äta socker till frukost och efter träning och välja stärkelse som kolhydratkälla alla övriga mål?

All mat ger ju insulinutsöndring (finns säkert nåt undantag) och stärkelse i sig är ju ingen garanti för att det skulle ge lägre insulinsvar än socker. Så länge man äter näringsrikt och oraffinerad mat tror jag inte det är något man behöver tänka på.

Det värsta med socker skulle jag säga är dess fattighet på mikronutrienter och ev. fruktosen, inte ett högt insulinsvar.

conundrum
2009-08-04, 15:05
Detta gäller inte längre http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=24084&page=11

King Grub
2009-08-04, 15:18
Vad tjänar du på att dra upp alla gamla trådar om insulin och posta samma saker i alla?

conundrum
2009-08-04, 16:41
Vad tjänar du på att dra upp alla gamla trådar om insulin och posta samma saker i alla?

Jag satsar inte på att dra upp alla gamla trådar, jag skulle läsa om insulinkänslighet och passade på att posta det där i denna tråd så ingen tror något galet.

Sniggel
2009-08-04, 19:47
Det finns redan ett par trådar som diskuterar insulinets egenskaper och jag ser ingen mening med att posta påståenden/hänvisningar i trådar som är inaktiva.
Visst, det är bra att du söker men som sagt, det finns redan aktiva trådar för det du tar upp, större chans att någon är där o läser än i t ex denna (innan du bumpade den)

conundrum
2009-08-04, 20:07
Det finns redan ett par trådar som diskuterar insulinets egenskaper och jag ser ingen mening med att posta påståenden/hänvisningar i trådar som är inaktiva.
Visst, det är bra att du söker men som sagt, det finns redan aktiva trådar för det du tar upp, större chans att någon är där o läser än i t ex denna (innan du bumpade den)

Jag sökte på rubriker, fann inte någon relevant, förutom den här tyckte jag. Kan du linka eller bör jag söka intensivare?

Sniggel
2009-08-04, 21:01
Ja alltså, jag menar att det verkar inte som om du personligen fick ut något av den här tråden. Tyckte det såg ut som om du postade en länk "för xealswes skull" vilket jag tycker är lite konstig eftersom jag tror att xealswe inte gått o funderat på det här konstant sen 2007. Och har han det så har det funnits en hel del trådar om insulin sedan dess (bl a nån som du bumpat).
Summa summarum, det räcker väl att diskutera ett ämne i en tråd?

conundrum
2009-08-04, 21:15
Ja alltså, jag menar att det verkar inte som om du personligen fick ut något av den här tråden. Tyckte det såg ut som om du postade en länk "för xealswes skull" vilket jag tycker är lite konstig eftersom jag tror att xealswe inte gått o funderat på det här konstant sen 2007. Och har han det så har det funnits en hel del trådar om insulin sedan dess (bl a nån som du bumpat).
Summa summarum, det räcker väl att diskutera ett ämne i en tråd?

Jag fick inte ut något värdefullt nej, men för användare, precis som jag söker på insulinkänslighet och klickar på den här tråden, blir informerade om vad som gäller istället för att tro på något som inte är sant, vilket jag tycker är bra.

Har inte för avsikt att "bumpa" fram trådar i onödan eller för att reta upp folk. Och ja det räcker bra naturligtvis att diskutera ett ämne i en tråd om så finns till hands.