handdator

Visa fullständig version : Kroppens klocka.

Jackie Dee
2007-06-10, 20:14
En fundering ang energi in och energi ut. Har läst flera ggr här att inte kroppen nollställs efter att man har sovit och det förstår jag. Men nånstans måste det väl finnas en gräns för när det är "nollställt". 24h är lätt att räkna på. Men enligt Grub så kan man skapa balans bara men går på +- noll vid veckans slut. Ligga 500 kcal under ena dagen och sen äta 500 kcal + dag två osv. Skulle det då vara möjligt att ligga - 500 kcal mån - lör och när man kommer till söndagen har man 3000 kcal tillgodo och kan dricka 5 folköl och käka en 300g chips påse och 2 hg lösgodis och ända ligga i en bra balans?

Snurrig fråga kanske.

krilleh
2007-06-10, 20:25
Ja de borde gå. Jag menar om du går på kaloriunderskott i 6 dagar för att sedan ligga på ganska grovt kaloriveröverskott 1 dag så varför skulle inte det jämna ut sig? Logiskt.

King Grub
2007-06-10, 20:29
Du måste inte ha en viss energibalans varje dygn. -200 en dag, +300 nästa, osv, blir det +-0 efter X dagar har du varken gått upp eller ner.

Jackie Dee
2007-06-10, 20:33
Du måste inte ha en viss energibalans varje dygn. -200 en dag, +300 nästa, osv, blir det +-0 efter X dagar har du varken gått upp eller ner.

Men ur muskelbyggnads synpunkt måste det finnas ett större behov av balans? Eller kan jag ligga på 1000 kcal under skott 28 dagar för att ta igen det i slutet på månaden med buffe till lunch och middag och massa flottig mat för att ta igen dom 28000 kalorier jag missat under 3 dagar.

King Grub
2007-06-10, 20:35
Det där vet du själv att det är ett korkat extremexempel. ;)

Jackie Dee
2007-06-10, 20:42
Det där vet du själv att det är ett korkat extremexempel. ;)

Ja jag insåg det. :)

Tack iaf för dina svar och all trevlig läsning du bidrar med Grub även om det ibland är svårläst för en lekman.

Jobbar du med kostfrågor eftersom du är så insatt?

King Grub
2007-06-10, 20:47
Nope.

Om vi säger så här: om du under en lång mätperiod bara har ett överskott på några få begränsade delperioder, kommer du därmed att ha förutsättningar för muskeltillväxt också enbart under en begränsad del av den totala tiden. Det finns fysiologiska begränsningar för hur mycket muskelprotein som kan nybildas på, säg, ett dygn, så det går inte att "kompensera" långa perioder med negativa förutsättningar. Ett dygn är en praktiskt mätperiod för att hålla koll och planera sina intag, även om inget i kroppen nollställs vid ett viss klockslag.