Visa fullständig version : Godis - hur funkar det
iingenalls
2007-06-10, 20:06
Satt och funderade lite på det här med godis.
När man käkat kanske fyra hg godis eller så, då är man ju lätt uppe i ett kaloriöverskott. Men, går man upp av det eller känner man sig bara svullen?
Alltså om man käkar det typ en gång i veckan och resten av tiden äter normalt och tränar normalt.
Och, hur länge tar det för kroppen att göra sig av med överskottet? Alltså tills den börjar gå ner i vikt igen istället för att bara jobba bort godiset man käkat. Kanske blev lite luddigt men ni förstår nog vad jag menar :)
Jackie Dee
2007-06-10, 20:08
Brukar alltid äta minst 4 hg godis på helgerna och går inte upp i vikt men det kanske beror på att jag ligger lite för lågt i veckorna.
King Grub
2007-06-10, 20:12
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2269759&postcount=36
Man går inte upp eller ner mer eller mindre av 500 kcal godis än 500 kcal kött och potatis.
iingenalls
2007-06-10, 20:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2269759&postcount=36
Man går inte upp eller ner mer eller mindre av 500 kcal godis än 500 kcal kött och potatis.
Så man måste ha koll på kalorier för att förstå det där?
Det har inte jag när det gäller godis, och det vill jag helst inte ha heller. Men jag gissar att 4 hg godis är betydligt mer än 500 kcal.
King Grub
2007-06-10, 20:19
Allt energigivande, godis som nyttig mat, påverkar energibalansen, och man går upp i vikt av ett energiöverskott totalt över en viss tidsperiod, inte av ett enskilt livsmedel eller om det är "nyttigt" eller "onyttigt". Man går inte upp i vikt på ett energiunderskott, även om man bara äter choklad, sega råttor och semlor, men man går upp i vikt på ett energiöverskott, även om man bara äter grönsaker, fullkornspasta och torskfilé.
iingenalls
2007-06-10, 20:21
Allt energigivande, godis som nyttig mat, påverkar energibalansen, och man går upp i vikt av ett energiöverskott totalt över en viss tidsperiod, inte av ett enskilt livsmedel eller om det är "nyttigt" eller "onyttigt".
Okej. Förlåt, jag känner mig lite trög idag, men om man alltså käkar godis en gång går man faktiskt upp och inte bara känner sig svullen.. eller? Det blev min slutsats i alla fall.
Men, hur länge borde det ta då innan "godiset är borta" och man är på sin normala vikt igen?
Okej. Förlåt, jag känner mig lite trög idag, men om man alltså käkar godis en gång går man faktiskt upp och inte bara känner sig svullen.. eller? Det blev min slutsats i alla fall.
Men, hur länge borde det ta då innan "godiset är borta" och man är på sin normala vikt igen?
Du går upp om du hamnar på ett kaloriöverskott över dygnet. Spelar ingen roll vart kalorierna kommer ifrån.
vadå normala vikt? Om du går upp så går du upp.
Bara för att du känner dig svullen för det tillfället har du inte gått upp i vikt. Det är troligen sockret och kolhydraterna som gett dig lite tröööck.
iingenalls
2007-06-10, 20:26
vadå normala vikt? Om du går upp så går du upp.
Jo jo, men om man sedan dagarna efter det käkar och tränar som man alltid gjort då borde man ju nästan gå ner det man gått upp igen.
King Grub
2007-06-10, 20:28
Du går upp i vikt av ett kaloriöverskott, ner i vikt av ett kaloriunderskott. Klicka länken i mitt första inlägg och läs igen. Ordentligt. Kroppen är ingen bägare som rinner över vid ett visst klockslag. Ligger du på energiöverskott över en veckas tid, går du upp i vikt motsvarande energiöverskottet på den tiden, och tvärtom.
iingenalls
2007-06-10, 20:31
Du går upp i vikt av ett kaloriöverskott, ner i vikt av ett kaloriunderskott. Klicka länken i mitt första inlägg och läs igen. Ordentligt. Kroppen är ingen bägare som rinner över vid ett visst klockslag. Ligger du på energiöverskott över en veckas tid, går du upp i vikt motsvarande energiöverskottet på den tiden, och tvärtom.
Jo, jag får göra det. Läsa igenom igen, alltså.
Jag är medveten om att man kan unna sig godis o så även om man håller på att gå ner i vikt. Det gjorde jag, och det funkade ändå.
Men om vi säger så här : Jag har en viktig grej på torsdag, som jag gärna vill vara smal på. Jag känner mig smal just nu. Jag är jättesugen på godis och har inte käkat det på tre veckor, så jag vill köpa och äta det nu. Det jag är rädd för är att jag ännu kommer ha de överflödiga kilona / kilot kvar på torsdag och känna mig tjock. Det vill jag inte.
Har jag rätt när jag tror att jag kommer ha kvar dem? Kan man kompensera godisätandet på något vis genom att te.x. äta mindre eller träna mer imorron?
Jag är medveten om att man kan unna sig godis o så även om man håller på att gå ner i vikt. Det gjorde jag, och det funkade ändå.
Men om vi säger så här : Jag har en viktig grej på torsdag, som jag gärna vill vara smal på. Jag känner mig smal just nu. Jag är jättesugen på godis och har inte käkat det på tre veckor, så jag vill köpa och äta det nu. Det jag är rädd för är att jag ännu kommer ha de överflödiga kilona / kilot kvar på torsdag och känna mig tjock. Det vill jag inte.
Har jag rätt när jag tror att jag kommer ha kvar dem? Kan man kompensera godisätandet på något vis genom att te.x. äta mindre eller träna mer imorron?
Klart du kan kompensera det, räkna och dra av imorgon.
Om det är en flextävling på torsdag så kan du ju dra godis direkt innan för att uppnå tryck.
Jag tycker att du ska hålla dig borta ifrån kompensationstänket. Är du jättesugen på godis så ät lite godis, lagom så du får bort suget, och njut av det. Du kommer inte väga ett eller flera kilo mer om fyra dagar för att du äter 200 gram godis idag.
Du har ett stört förhållande till kost och kropp, men det vet du redan.
Sir Klabbe
2007-06-10, 21:03
Satt och funderade lite på det här med godis.
När man käkat kanske fyra hg godis eller så, då är man ju lätt uppe i ett kaloriöverskott. Men, går man upp av det eller känner man sig bara svullen?
Alltså om man käkar det typ en gång i veckan och resten av tiden äter normalt och tränar normalt.
Och, hur länge tar det för kroppen att göra sig av med överskottet? Alltså tills den börjar gå ner i vikt igen istället för att bara jobba bort godiset man käkat. Kanske blev lite luddigt men ni förstår nog vad jag menar :)
Har en litet citat om godis på datorn hemma, väldigt interessant faktiskt.
iingenalls
2007-06-10, 21:10
Har en litet citat om godis på datorn hemma, väldigt interessant faktiskt.
Hur är det citatet då? :)
Köp hem 2hg godis då. Och sen en två liter light cola på det så lär du bli nöjd och det är ändå itne så överdrivet mycket kalorier. Personligen så blir jag mätt efter 1-2 hg godis så onödigt att köpa mkt bara för att.
tntballe
2007-06-10, 21:25
4hg blandgodis är väl runt 1300kcaL.
Låt säga att du ligger runt -500kcal om dagen. Vilket du går ner 0,5 kilo i veckan på.
Så kommer du ligga på -2200kcal istället för -3500kcal den veckan.
Så om man ser på deffen veckovis så kommer du minska ca 0,3kg i vikt den veckan.
Du kan inte tala om konsekvenserna av en godispåse i termer av kilon...
Om vi antar att att du nu ligger i kaloribalans, att all överskottsenergi bildar kroppsfett samt att godis innehåller ca. 300 kcal/100g skulle du behöva trycka i dig lite dryg 23 hg godis för att gå upp ett kilo. (7000 kcal/kg kroppsfett, 7000/300=23,333...).
Du behöver allså inte oroa dig över att se tjock ut på torsdag för att du vill ha lite godis nu. Ät du din påse och njut!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.