handdator

Visa fullständig version : Mitt kostschema från å med måndag

Kung Ichmil
2007-06-10, 17:46
Nu ska jag börja köra lite igen efter ett ganska stort uppehåll
och jag skulle vilja ha lite synpunkter, förbättringar angående
matschemat jag ska köra efter.

3dl havre, 4dl fil
Jordnötssmör, grönsaker
3dl havre, 4dl fil

Före träning, kolhydrat och proteindrink - 80g kolhydrater 40g protein

Efter träning, kolhydrat och proteindrink - 80g kolhydrater 40g protein

3dl havre, 4dl fil
Jordnötssmör, grönsaker
3dl havre, 4dl fil
Jordnötssmör, grönsaker

Proteindrink - 40g

Jordnötssmöret kommer ligga på ca. 30g vid varje gång.
Tar 3st omega3 tabletter om dagen och en MegaB-tablett också.

Om jag inte orkar käka havre på kvällen byter jag ut detta mot kött och pasta, bröd med pålägg eller liknande.

Något som ska ändras, ska jag lägga till något? Ge mig tips!

Handcuff
2007-06-10, 17:53
Nu ska jag börja köra lite igen efter ett ganska stort uppehåll
och jag skulle vilja ha lite synpunkter, förbättringar angående
matschemat jag ska köra efter.

3dl havre, 4dl fil
Jordnötssmör, grönsaker
3dl havre, 4dl fil

Före träning, kolhydrat och proteindrink - 80g kolhydrater 40g protein

Efter träning, kolhydrat och proteindrink - 80g kolhydrater 40g protein
3dl havre, 4dl fil
Jordnötssmör, grönsaker
3dl havre, 4dl fil
Jordnötssmör, grönsaker

Proteindrink - 40g

Jordnötssmöret kommer ligga på ca. 30g vid varje gång.
Tar 3st omega3 tabletter om dagen och en MegaB-tablett också.

Om jag inte orkar käka havre på kvällen byter jag ut detta mot kött och pasta, bröd med pålägg eller liknande.

Något som ska ändras, ska jag lägga till något? Ge mig tips!

12dl havre +16dl fil
90g Jordnötssmör
Grönsaker
Proteindrin 3ggr = 120g + kolhydrater.

Är du 10år och inte kan laga mat så....

Varför så sjukt enformigt upplägg? Har inte förstått mig på det här med matschema riktigt..särskilt inte när de innehåller typ 3 näringskällor :confused:

Alfred Nobel
2007-06-10, 17:55
Vad är ditt mål med det hela?

Jag tycker ditt schema behöver en grotesk förändring rent varationsmässigt. Du kommer tröttna på den där kosten efter bara någon vecka, tro mig. Och då resulterar det i att du tillslut inte orkar längre och hamnar i träsket igen...

Kung Ichmil
2007-06-10, 18:00
12dl havre +16dl fil
90g Jordnötssmör
Grönsaker
Proteindrin 3ggr = 120g + kolhydrater.

Är du 10år och inte kan laga mat så....

Varför så sjukt enformigt upplägg? Har inte förstått mig på det här med matschema riktigt..särskilt inte när de innehåller typ 3 näringskällor :confused:

Haha.
Anledningen till att jag kör på detta är för att jag trivs med det pga att jag inte pallar att laga mat hela tiden. Och sen är det ju inte ett _slaviskt_ matschema utan ett sorts upplägg som jag går efter så jag får i mig tillräckligt med kalorier. Är la inget fel och köra på havregryn istället för potatis, ris, pasta osv. om man trivs med det eller? Skitbra kolhydratkälla ju. :)

Handcuff
2007-06-10, 18:02
Haha.
Anledningen till att jag kör på detta är för att jag trivs med det pga att jag inte pallar att laga mat hela tiden. Och sen är det ju inte ett _slaviskt_ matschema utan ett sorts upplägg som jag går efter så jag får i mig tillräckligt med kalorier. Är la inget fel och köra på havregryn istället för potatis, ris, pasta osv. om man trivs med det eller? Skitbra kolhydratkälla ju. :)

Bara för att tomat är nyttigt innebär det inte att man kan leva på det....

Kung Ichmil
2007-06-10, 18:03
Vad är ditt mål med det hela?

Jag tycker ditt schema behöver en grotesk förändring rent varationsmässigt. Du kommer tröttna på den där kosten efter bara någon vecka, tro mig. Och då resulterar det i att du tillslut inte orkar längre och hamnar i träsket igen...

Tja!

Mitt mål är att bygga massa.
Faktum är att jag har kört på detta sedan augusti, eller iaf liknande upplägg. Har tryckt i mig minst 9dl havre om dan sedan augusti förra året och jag var nöjd med det hela och resultaten va inte att klaga på direkt.

Men min fråga är om detta går att köra på? Missar jag nårra viktiga ämnen eller liknande? Att jag tröttnar på detta är inget ni behöver kommentera för det kommer jag inte göra. Det jag vill veta är om jag missar något viktigt.

King Grub
2007-06-10, 18:04
Det jag vill veta är om jag missar något viktigt.

Antagligen inte.

Kung Ichmil
2007-06-10, 18:05
Bara för att tomat är nyttigt innebär det inte att man kan leva på det....

Å vad tycker du jag ska trycka in istället då? Varför är detta dåligt just mer än att du tycker det är larvigt att inte "laga" maten?

Kung Ichmil
2007-06-10, 18:07
Antagligen inte.

Hehe, tack. Du vet ju att jag tjötade om detta i ett antal PM till dig. Men slarvade med grönsakerna och frukterna brutalt mycket när jag körde på det här senast därför tänkte jag lägga in lite av den varan nu. Har du några tips på bra grönsaker samt frukter?

King Grub
2007-06-10, 18:07
Har du några tips på bra grönsaker samt frukter?

Så varierat, så många olika färger, som möjligt.

Handcuff
2007-06-10, 18:10
Å vad tycker du jag ska trycka in istället då? Varför är detta dåligt just mer än att du tycker det är larvigt att inte "laga" maten?

Du bad om tips och förslag. Jag tycker du har ett extremt enformigt upplägg och tipsar om att variera.

Tips på enkla bra energikällor att variera med:

Bröd
Köttfärs+pasta/ris (kan ätas med sked :) )
Kycklingfilé (strimla och stek 1kg åt gången å ha i kylen)
Ärtsoppa

Osv

Kung Ichmil
2007-06-10, 18:10
Så varierat, så många olika färger, som möjligt.

Okej, tack. Är brocolli en "bra" grönsak om man jämför med tomat gurka osv? Och vilken frukt är det bra med vitaminer och mineraler i?

Kung Ichmil
2007-06-10, 18:13
Du bad om tips och förslag. Jag tycker du har ett extremt enformigt upplägg och tipsar om att variera.

Tips på enkla bra energikällor att variera med:

Bröd
Köttfärs+pasta/ris (kan ätas med sked :) )
Kycklingfilé (strimla och stek 1kg åt gången å ha i kylen)
Ärtsoppa

Osv

:D

Jag mixar faktiskt havre i min magic bullet så det blir som mjöl och sedan tillsätter jag fil + nått sötningsmedel å sedan sveper. Jag skulle inte orka få i mig lika mycket kalorier om jag äter allting så därför dricker jag en hel del av min mat.

Animalistic
2007-06-10, 18:44
Tja!

Mitt mål är att bygga massa.

är inte havregryn typ deffmat ? :confused:

King Grub
2007-06-10, 19:14
är inte havregryn typ deffmat ? :confused:

Finns inte "bulkmat" och "deffmat". Bra mat är bra mat.