Logga in

Visa fullständig version : vatten.

elderberry
2007-06-10, 10:12
jag håller på att gå ner i vikt och brukar väga mig på morgonen, men eftersom det är så pass varmt nu dricker jag litervis med vatten om dagarna och jag har märkt att det syns på vågen (imorse hade jag gått upp nästan tre kilo sedan igår). så.. när ska jag väga mig för att få fram en korrekt vikt?

Guddi
2007-06-10, 10:17
jag håller på att gå ner i vikt och brukar väga mig på morgonen, men eftersom det är så pass varmt nu dricker jag litervis med vatten om dagarna och jag har märkt att det syns på vågen (imorse hade jag gått upp nästan tre kilo sedan igår). så.. när ska jag väga mig för att få fram en korrekt vikt?Titta i spegeln och använd måttband.

Du kommer aldrig att få en "korrekt" vikt om man talar om en vägning på en standardvåg. Du kan väga dig varje morgon i en vecka, räkna ut en medelvikt och sen göra samma sak veckan efter. Då kan du möjligen få en lite mer rättvis bild över om du har gått upp eller ner i vikt.

elderberry
2007-06-10, 10:21
Titta i spegeln och använd måttband.

Du kommer aldrig att få en "korrekt" vikt om man talar om en vägning på en standardvåg. Du kan väga dig varje morgon i en vecka, räkna ut en medelvikt och sen göra samma sak veckan efter. Då kan du möjligen få en lite mer rättvis bild över om du har gått upp eller ner i vikt.

nä men.. tidigare visade vågen en vikt men nu när jag börjat dricka så här mycket vatten får jag fram en mycket högre vikt, dessutom känns det som att vattnet samlar sig i kroppen så måttbandet visar inte heller samma. :/ men det kanske är övergående.

Mental
2007-06-10, 10:43
Var fast i din rutin, väg dig nypissad vid samma tid varje dag, på morgonen innan dagens första mål. Vikten kommer att röra sig hit och dit beroende på glykogenstatus, vätskenivå och tarminnehåll. Det enda som är någorlunda intressant är trenden, och den håller du lättast koll på genom ett kalkylprogram som tex excel.

Lizard
2007-06-10, 11:07
För mig låter det hur konstigt som helst att du behåller det vatten du dricker. Det vanliga är att njurarna reglerar vätsketrycket över dygnet och en 8-timmarsömn då man druckit rejält brukar innebära avbrott för att tömma blåsan. Till det kommer att avsevärda mängder vätska släpps genom avdunstning i sängen (byt lakan, lufta och vänd på madrassen för hundra gubbar!) varför de allrasom flesta brukar ha förlorat vätska (= negativ vätskebalans) till påföljande morgon.
Min fråga blir om du äter mer än vanligt? Gör du inte det så blir nästa hur du förhåller dig till salt? Saltar du som en idiot eller som vanligt? Lite extra i värmen skadar inte om du tränar, men något får dig sannolikt att behålla vätskan i kroppen och då brukar det vara saltet. Här vill jag gärna följa upp med smygreklam för minosel® då det saltet tenderar att fylla behoven hos idrottare och samtidigt sänka vätskeinlagring utanför cellerna dvs vanligen i underhuden.

Lizard

elderberry
2007-06-10, 12:34
nej jag äter absolut inte mer än vanligt, snarare tvärtom, igår blev det nästan mest vätska. det är däremot mycket möjligt att jag saltar för mycket, borde kanske försöka sluta med det, även om jag egentligen gillar salt.

GymTT
2007-06-10, 19:55
nej jag äter absolut inte mer än vanligt, snarare tvärtom, igår blev det nästan mest vätska. det är däremot mycket möjligt att jag saltar för mycket, borde kanske försöka sluta med det, även om jag egentligen gillar salt.

Prova sluta salta helt typ. Det gör mer än vad man tror, saltade också sjukt mycket tidigare. Nu saltar jag ingenting och känns direkt bättre (mer definition).