Visa fullständig version : Huskuren mot halsont/svullnad?
Animalistic
2007-06-09, 21:03
Något ni vet lindrar smärtan? får så in i bänken ont när jag sväljer. tagit 3st ipren idag men utan verkan.
bara efterlyster de hemlighetsstämplade huskurerna i hopp om att finna något :)
Tack på förhand från en vääldigt bedrövad och träningssugen Johan
Drick något varmt som thé eller kaffe. Varm choklad är heller aldrig fel!
Ät len soppa.
Detta kommmer inte på något sätt att göra dig frisk snabbare, men kommer förhoppningsvis att linda en del av smärtan.
Good luck och krya på dig!
Sansibar
2007-06-09, 22:47
Något ni vet lindrar smärtan? får så in i bänken ont när jag sväljer. tagit 3st ipren idag men utan verkan.
Om du tagit tre Ipren utan verkan så har du nog halsfluss, då känns verkligen som inget hjälper. Tycker du ska besäka läkaren om det inte är bättre imorgon, trist men sant. Sen kan du även prova Bafucin från Apoteket, de hjälper en hel del (bedövar halsen) o är inte så dyra. Krya på dig!
Animalistic
2007-06-09, 23:04
Tack så mycket :)
och jag var i förrgår och tog halsprov, visade ingen halsfluss utan var virus(förkylning) men var väldigt svullen+röd. men det blir till att klunka i sig Thé iaf :) och skall testa bafucin : )
Tack återigen *cupid*
Bafucin är bra, och även bakteriedödande :).
Jackie Dee
2007-06-10, 20:16
Testa panodils the variant, man löser en brustablett i varmt vatten och man blir len som en babystjärt i halsen efter det.
Bafucin är bra, och även bakteriedödande :).
Det hjälper ju inte så mycket när det är ett virus han har. Det är iof möjligt att det är en bakterie ändå, kan hända att de bara gjort ett Strep-A test som han testat negativt på. Om han fick svar från halsprovet efter några minuter så var det enbart strep-a test de gjort och möjligheten finns att det kan vara andra bakterier. Egentligen så har det i normala fall ingen klinisk betydning att testa för övriga bakterier, det är enbart intressanat att se på strep a så därför är det möjligt att det är det de gjort.
Animalistic
2007-06-11, 07:58
Om han fick svar från halsprovet efter några minuter så var det enbart strep-a test de gjort och möjligheten finns att det kan vara andra bakterier.
japp ett sådant test var det dom gjorde. skall man gå tillbaka och be om "strep-b" ?
tack för ditt svar :thumbup:
marst060
2007-06-11, 10:19
Bästa huskuren mot halsont: Gurgla med saltvatten!
Blanda ljummet vatten med salt, mycket salt. Typ en matsked i 1,5 dl, lösningen ska nästan bli övermättad.
Gurgla med detta 1ggn/timme. Känns bättre direkt efter du gurglat och irritationen och svullnaden ger sig betydligt snabbare.
Testa.
japp ett sådant test var det dom gjorde. skall man gå tillbaka och be om "strep-b" ?
tack för ditt svar :thumbup:
Nej det finns det ingen anledning till. Anledning till att man gör strep a test är att infektion med strep a kan ge komplikationer senare (reumatisk feber), därför behandlar man med antibiotika (penicillin). Penicillinet gör dig inte frisk snabbare, och gör att du faktiskt kan bli reinficerad av eksakt samma bakterier direkt igen (detta sker inte om man låter bli med att behandla).
Övriga bakterier ger inga komplikationer senare så därför finns ingen anledning att behandla utom vid speciella tillfällen.
En persisk huskur du kan pröva är ingefära i varmt vatten och honung! Vet inte om det fungerar men det säger de ju...
Jag hade ett liknande problem för nån månad sen. Provade allt hemma först, salt vatten, halstabletter, ipren osv men inget hjälpte. Till sist åkte jag in till karolinska och det visade sig att jag hade en infektion i halsen. Då var dom tvungen att skära upp lite grejjor i halsen, var inge vidare kan jag lova. Men sen vart det bra =)
machine gun
2007-06-11, 21:53
För personer med sväljproblem pga sköra slemhinnor, blåsor i munnen osv brukar man rekommendera flytande alvedon blandat med lite grädde ca 30 min innan måltid. Borde rimligtvis kunna fungera även vid halsont.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.