handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på diet tack

MAXX
2007-06-09, 20:46
Stats 110 kg/190 cm lång/22 år. Bf vet inte säkert typ 12% gissar jag.

Så här såg kosten ut idag:

Mål 1: 100 gram havregryn + 20 gram russin + 1 kycklingbröst (200 gram) + kopp svart kaffe

Mål 2: 1 helt ägg + 7 vitor + 1 skål ärtor (vet inte gram ärtor måsta skaffa våg)

Mål 3: Burk Tonfisk + 2 tomater + 2 riskakor

Mål 4: 70 gram proteinpulver + 10 gram vassle (efter träning)

Mål 5: 2 Kycklingfileer (200 gram vadera så 400 gram totalt)

Mål 6: Burk Tonfisk + 2 morötter lol

Mål 7: Proteinshake 70 gram

Totalt fick jag det till 2300 ~Kcal. stämmer det på ett ungefär?

Ligger i så fall på ett energiunderskott på ca 1200 Kcal/dag ungefär.

Så min fråga är. Ser det bra ut, Ska jag öka/minska på något?

MAXX
2007-06-09, 21:02
ska vara protein pulver + dextros

inte vassle :smash: kan inte edita

Danny Devito
2007-06-10, 02:40
Om du verkligen bara har 12 % BF så är nog ett underskott på 1200 kcal per dag för mycket om du är mån om muskelmassan (vilket jag antar att du är*flex* ).

Verkar dessutom vara lite väl lite kolhydrater efter träning.

GymTT
2007-06-10, 07:06
Vart är fettet och kolisarna? för mycket protein.

Handcuff
2007-06-10, 08:45
Vart är fettet och kolisarna? för mycket protein.

Efter frukost i princip varken kolhydrat eller fett...försök få i dig ca 1g fett/kg kroppsvikt och högst 2g protein/kg...gärna mindre.

MAXX
2007-06-10, 21:01
varför ska jag ta in så mkt fett och kollisar?

ett högt proteinintag gör att jag behåller massan.

ett högt energiunderskott gör att jag tappar vikt fortare?

MAXX
2007-06-10, 21:06
Efter frukost i princip varken kolhydrat eller fett...försök få i dig ca 1g fett/kg kroppsvikt och högst 2g protein/kg...gärna mindre.

motivera varför jag ska ta in mer kollisar och fett. båda dessa gör att jag tappar vikt långsamare. kolhydrater e bara energi inget näringsämne man behöver direkt. energi får jag från det fettet jag bränner :hbang:

fett tar jag in i form av omega-3 kapslar. typ 6 om dan. tar även multivitamin /mineral samt glutamin.

2 g protein/kilo? lol så lite protein har jag aldrig ätit. det är typ 4 burkar tonfisk. skulle tappa massa på det lilla.

Handcuff
2007-06-10, 21:29
motivera varför jag ska ta in mer kollisar och fett. båda dessa gör att jag tappar vikt långsamare. kolhydrater e bara energi inget näringsämne man behöver direkt. Nej fel. Fast det går ju leva utan...men knappast optimalt..

energi får jag från det fettet jag bränner :hbang:

fett tar jag in i form av omega-3 kapslar. typ 6 om dan. tar även multivitamin /mineral samt glutamin.

Glutamin kommer inte ge dig ett skit...

2 g protein/kilo? lol så lite protein har jag aldrig ätit. det är typ 4 burkar tonfisk. skulle tappa massa på det lilla.

Också fel. Byggar voodo att tro att mer protein skulle göra nytta. Saknar helt belägg. :)

MAXX
2007-06-10, 21:47
motivera gärna varför mer kollisar och mindre protein skulle göra mig bätte. för mig på 110 kg är 220 g protein lite imo.

ang. glutamin. motivera gärna varför det är skit där med :confused:

MAXX
2007-06-10, 21:57
ok hitta angående glutaminet http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutamin

motivera gärna det andra ändå

mystic[-_-]
2007-06-10, 22:10
Håll proteinet högt, lägg till kolisar i målet efter träning och lägg till lite bra fetter exempelvis omega3, linfröolja, cashewnötter. Med lite sånt borde du hamna på runt 700 kcal underskott och det tror jag blir lagom.

kelk
2007-06-10, 22:29
Ser ok ut. Släng in lite extra kolisar innan/efter passet och kör hårt.

Handcuff
2007-06-10, 22:35
motivera gärna varför mer kollisar och mindre protein skulle göra mig bätte. för mig på 110 kg är 220 g protein lite imo.

ang. glutamin. motivera gärna varför det är skit där med :confused:

2g/kg är inte lite. Ett överskott kommer bara oxidera och bli energi. Proteinbehov idrottsmän (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86738)

theoppositescollide
2007-06-11, 05:04
Ett underskott på 1200kcal kommer ju säkerligen äta kilon, men kilona kommer väl bestå av massa muskler också helt i onödan. Lämpligare vore väl att halvera underskottet och dieta något längre för att försäkra att du inte förlorar massa muskler på kuppen?

theoppositescollide
2007-06-11, 05:18
om din uppskattning och min uträkning stämmer bör du inte kunna frisätta mer än strax, strax över 900 kalorier fett per dygn, vilket således skulle betyda att du garanterat plockar vikt från andra ställen än fettet om du lägger underskottet på så mycket som 1200.

Danny Devito
2007-06-11, 06:35

ett högt proteinintag gör att jag behåller massan.

ett högt energiunderskott gör att jag tappar vikt fortare?

1: Kolhydrater efter träning är nödvändigt för glykogeninlagringen. Fettet är bra för hormonproduktion.

2: Du behöver inte sänka proteinintaget tycker jag.

3: Ja, men det finns ju en gräns för hur mycket kcal fettet kan frisläppa på ett dygn. Om du försöker gå ner snabbare än så, kommer du förlora muskelmassa ju.

Danny Devito
2007-06-11, 06:54
Dessutom är Glutamin kefft:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=94374&highlight=glutamin+bluff

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=91542&highlight=glutamin+bluff

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64729&highlight=glutamin+bluff

MAXX
2007-06-11, 07:04
vilket således skulle betyda att du garanterat plockar vikt från andra ställen än fettet om du lägger underskottet på så mycket som 1200.

varför är det garanterat att jag tappar mycket muskler på denna diet?

ett högt protein intag förhindrar nedbrytning trodde jag?

Handcuff
2007-06-11, 09:02
varför är det garanterat att jag tappar mycket muskler på denna diet?

ett högt protein intag förhindrar nedbrytning trodde jag?

Läste du länken jag postade om protein? I så fall såg du att behovet av protein för en tränande individ är bra mycket mindre än vad som stod i B&K för ett par år sedan ;) Överskottet kommer oxidera och bli till energi. Det finns begränsingar om hur mycket fett som din kropp kan frigöra/dygn (se tidigare i tråden). Ett energiunderskott lägre än detta kommer garanterat bryta ner mer muskler än önskvärt. Musklenedbrytningen är något som pågår 24/7 alltid. Underskott=mindre muskelmassa, Överskott=mer muskelmassa.

MAXX
2007-06-11, 10:00
2g/kg är inte lite. Ett överskott kommer bara oxidera och bli energi. Proteinbehov idrottsmän (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86738)

man får göra skillnad på idrottsmän och hårt styrketränande. denna studie är för idrottsmän. antagligen diverse friidrottade och bollsport utövade etc.

Hårt styrketränande individer(seriösa byggare) har en mycket högre proteinsyntes än random idtottsman.

King Grub
2007-06-11, 10:03
Nej, styrketräning ökar inte proteinbehovet, snarare tvärtom.

Här är granskade rekommendationer för styrketränande:

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-7-27-06.pdf

MAXX
2007-06-11, 10:08
Nej, styrketräning ökar inte proteinbehovet, snarare tvärtom.

Här är granskade rekommendationer för styrketränande:

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-7-27-06.pdf

har svårt att lita på dessa raporter.

tänker mig att dom sätter någon snubbe som aldrig tränat att köra lite mesiga maskiner etc. och kallar detta styrketräning. I så fall ger säkert ett löp pass bättre proteinsyntes för de flesta om du förstår vad jag menar.

Hade dom istället gjort studien på en hårt tränande bodybuilder hade jag tagit studien mer på allvar.

King Grub
2007-06-11, 10:10
Klassiska studier av Tarnopolsky et al på elittyngdlyftare och tävlande kroppsbyggare visar på "protein overload" redan vid 1.4 gram per kilo kroppsvikt och dygn.

Leucine kinetic and nitrogen balance (NBAL) methods were used to determine the dietary protein requirements of strength athletes (SA) compared with sedentary subjects (S). Individual subjects were randomly assigned to one of three protein intakes: low protein (LP) = 0.86 g protein.kg-1.day-1, moderate protein (MP) = 1.40 g protein.kg-1.day-1, or high protein (HP) = 2.40 g protein.kg-1.day-1...

A suggested recommended intake for S was 0.89 g.kg-1.day-1 and for SA was 1.76 g.kg-1.day-1. For SA, the LP diet did not provide adequate protein and resulted in an accommodated state (decreased WBPS vs. MP and HP), and the MP diet resulted in a state of adaptation [increase in WBPS (vs. LP) and no change in leucine oxidation (vs. LP)]. The HP diet did not result in increased WBPS compared with the MP diet, but leucine oxidation did increase significantly, indicating a nutrient overload. For S the LP diet provided adequate protein, and increasing protein intake did not increase WBPS. On the HP diet leucine oxidation increased for S. These results indicated that the MP and HP diets were nutrient overloads for S. There were no effects of varying protein intake on indexes of lean body mass (creatinine excretion, body density) for either group.

Tarnopolsky et al, J Appl Physiol 73: 1986-1995, 1992;

Och proteinbehovet minskar för en person som börjar styrketräna; det ökar inte, som den allmänna (miss)uppfattningen är.

Du har bara gått på proteinmyten som florerar i branschen.

Oavsett ditt proteinintag, finns det mer aminosyror än vad som behövs i proteinsyntesen. Det oxiderar alltid en stor del av aminosyreintaget till energi. Din största källa till aminosyror kommer inte ens från kosten, utan återanvändning av ditt eget nedbrutna muskelprotein. En stor del av muskelproteinet som bryts ned dagligen kataboliseras inte, utan det återanvänds till att bilda nytt muskelprotein.

MAXX
2007-06-11, 10:11
Kör på min diet ett tag.

Har svårt att lyssna på andra vad det gäller kost och träning. Trial and error. :smash:

Får jag dåligt resultat av detta upplägg så ska jag prova höja kollisarna och sänka proteinet.

MAXX
2007-06-11, 10:15
Du har bara gått på proteinmyten som florerar i branschen.

ok. men hur kommer det sig då att alla som är stora ligger på ett högt protein intag?

vet ingen stor som ligger på 200 gram protein om dagen.

King Grub
2007-06-11, 10:16
Det går inte sämre för att man tror på den myten och följer den... det är bara slöseri.

Och vandrande medicinskåp i mänsklig skepnad räknas inte.

Ello
2007-06-11, 10:17
motivera varför jag ska ta in mer kollisar och fett. båda dessa gör att jag tappar vikt långsamare. kolhydrater e bara energi inget näringsämne man behöver direkt. energi får jag från det fettet jag bränner :hbang:

Det blir 4 ENORMA burkar tonfisk för att komma upp i 220g protein....

regus
2007-06-11, 10:18
ok. men hur kommer det sig då att alla som är stora ligger på ett högt protein intag?

Monkey see monkey do.

MAXX
2007-06-11, 10:19
Det blir 4 ENORMA burkar tonfisk för att komma upp i 220g protein....

ok 5 då. icas tonfisk är typ på 40 g protein

MAXX
2007-06-11, 10:21
Monkey see monkey do.

arrogant svar.

jag säger bara som det är. vet du någon stor som ligger på 200 gram protte om dan?

Cutler, Coleman etc. ligger på 500+

Handcuff
2007-06-11, 10:21
Kör på min diet ett tag.

Har svårt att lyssna på andra vad det gäller kost och träning. Trial and error. :smash:

Får jag dåligt resultat av detta upplägg så ska jag prova höja kollisarna och sänka proteinet.

Topic på tråden är "Synpunkter på diet tack". Och i första posten ber du om synpunkter och förslag :Virro

MAXX
2007-06-11, 10:23
Topic på tråden är "Synpunkter på diet tack". Och i första posten ber du om synpunkter och förslag :Virro

ok sant. men, ni övertygade mig inte med erat lågprotein snack. :D

har alltid växt bäst av ett högt protein intag.

MAXX
2007-06-11, 10:25
fråga pirannah eller vad han heter på detta forum. han är stor.

tvivlar på att han har blivit så stor på 200 gram protein om dan.

Handcuff
2007-06-11, 10:27
fråga pirannah eller vad han heter på detta forum. han är stor.

tvivlar på att han har blivit så stor på 200 gram protein om dan.

Tvivlar på att storlek står i proportion till mängd protein. Vad tror du protein är för något :confused:

MAXX
2007-06-11, 10:30
Tvivlar på att storlek står i proportion till mängd protein. Vad tror du protein är för något :confused:

jo det tror jag. jag tror inte du kan bli stor på 200 gram protein om dagen helt enkelt.

protein är byggstenar för muskler btw det trodde jag alla visste *screwy* ;P

MAXX
2007-06-11, 10:42
tycker det är lustigt att alla dessa som predikar lågproteindieter och drar fram massa forskar rapported för att bevisa detta själva är små *whistle*

en annan som har fått bra resultat av högt protein intag.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=95174

Ge mig exempel på stora som har ett protein intag som ni förespråkar.

King Grub
2007-06-11, 10:54
bra resultat av

Resultat av och resultat trots ser likadant ut för betraktaren.

MAXX
2007-06-11, 10:57
Det går inte sämre för att man tror på den myten och följer den... det är bara slöseri.

Och vandrande medicinskåp i mänsklig skepnad räknas inte.

ok. tar ett annat exempel då.

http://www.getbig.com/boards/index.php?action=dlattach;topic=101414.0;attach=10 9845;image

två av de bästa natural bodybuilders i världen. båda har ett protein intag över 400 gram om dagen.

hmmm är det en slump att de får bra resultat av ett högt protein intag *rolleyes*

King Grub
2007-06-11, 10:58
bra resultat av

MAXX
2007-06-11, 11:02
jag anser mig ha fått bättra resultat av högt protein intag och jag är inte betraktare jag är utövare :P

ok. men jag säger det igen då. hitta någon framgångsrik byggare som ligger på så lågt protein intag som ni förespråkar.

King Grub
2007-06-11, 11:03
Tro vad och gör som du vill. Det är uppenbart att du inte kommer att ta något till dig. Men det skulle inte skada att läsa på om hur proteinmetabolismen fungerar. Och nej, du är inte annorlunda. Som McDonald säger, "It no longer amazes me how many people will vociferously argue that "My metabolism is different" when it comes to a discussion of diet for either fat loss or muscle gain. While I used to think this only went on in overweight individuals, I've found that athletes and bodybuilders pull the same types of crap".

MAXX
2007-06-11, 11:24
han är forskare. han har ingen egen praktisk erfarenhet av bodybuilding. han sitter och läser om aminosyror proteinsyntes etc. whatever blabla. men har ingen egen praktisk erfarenhet! jag tror inte på någon teori 100% om den inte är bevisad.

jag skulle lita mer på er om någon stor byggare som har fått bra resultat av lågprotein diet kom in här och förespråkade det. tyvär så gör det inte det.

dock en grej jag kanske borde göra som ni säger är att inte ligga på så jätte högt energi underskott som jag gör och öka lite på kollisarna. Å andra sidan vill jag gå ner i vikt fort för jag hatar att vara på diet. ska öka kollisarna lite när jag kommer ner på 7-8% bf (typ 8-10 kilo till).

King Grub
2007-06-11, 11:38
Det är inte teori. Det är praktiska studier på tränande, upp till mr Universumnivå, som ligger till grund för rekomendationerna. Konstigt att uppmätta resultat förlorar sin verklighetsstatus och blir "teoriserande" när man skriver ner dom.

Torwald
2007-06-11, 11:50
ok. tar ett annat exempel då.

http://www.getbig.com/boards/index.php?action=dlattach;topic=101414.0;attach=10 9845;image

två av de bästa natural bodybuilders i världen. båda har ett protein intag över 400 gram om dagen.

hmmm är det en slump att de får bra resultat av ett högt protein intag *rolleyes*

Jag fattar inte riktigt det här argumentet. Om de här snubbarna väger över 100 pannor muskler ska de såklart käka mer protein.

Det är annars såklart upp till dig om du vill käka protein i överflöd, det blir bara fett av det ändå.

GymTT
2007-06-11, 12:15
Du förlitar dig för mycket på proteinet.
Hur länge har du tränat?
Piranha har tränat ett tag också, inte bara legat på ett högt protteintag.

nutz
2007-06-11, 12:28

Tråden du länkar behandlar inte proteinbehov i energiunderskott, och det gör en absolut skillnad. 2 g per kg kroppsvikt är nog inte fel alls..

MAXX
2007-06-11, 12:30
hmm jag har inget mer att tillägga :D

5 år har jag styrketränat.

Handcuff
2007-06-11, 13:00
Tråden du länkar behandlar inte proteinbehov i energiunderskott, och det gör en absolut skillnad. 2 g per kg kroppsvikt är nog inte fel alls..

Äter själv 2g per kg. Tycker det är svårt komma under det. Förklara vad du menar med "absolut skillnad"? Finns begränsningar på hur mycket protein kroppen kan använda - resten blir energi (förklara gärna vad som händer med överskottet....). Oavsett om du dietar eller inte.. :thumbup:

Att någonting är bra gör inte per automatik att mer = ännu bättre. Och använder man Cutler, Coleman och övriga killar med konstgjord proteinsyntes som referens säger jag bara..i rest my case.

nutz
2007-06-11, 13:35
Äter själv 2g per kg. Tycker det är svårt komma under det. Förklara vad du menar med "absolut skillnad"? Finns begränsningar på hur mycket protein kroppen kan använda - resten blir energi (förklara gärna vad som händer med överskottet....). Oavsett om du dietar eller inte.. :thumbup:

Att någonting är bra gör inte per automatik att mer = ännu bättre. Och använder man Cutler, Coleman och övriga killar med konstgjord proteinsyntes som referens säger jag bara..i rest my case.

Ett större energiunderskott ökar proteinnedbrytning(glukogenes?) och vad jag har förstått säger, om inte annat, empiriska erfarenheter att ett högre proteinintag kan motiveras för att motverka detta.

Fartman
2007-06-11, 15:33

Mer kolhydrater ger dig mer muskelglykogen = ökat tryck vilket i sin tur kommer att tillåta dig att orka träna hårdare vilket kan innebära mindre förlust av muskelmassa.

MAXX
2007-06-11, 16:35
Mer kolhydrater ger dig mer muskelglykogen = ökat tryck vilket i sin tur kommer att tillåta dig att orka träna hårdare vilket kan innebära mindre förlust av muskelmassa.
sant. kanske ska dra upp kollisarna lite innan passen då.

hur lång tid tar det innan kolhydraterna från,, säg gröt går ut som glycogen i musklerna?

MAXX
2007-06-11, 16:38
övriga killar med konstgjord proteinsyntes som referens säger jag bara..i rest my case.

vad försöker du säga? att norsk gadd trycker? kanske.. inte vet jag.

de andra två jag postade bild på tävlar i en natural organisation och testas.

Handcuff
2007-06-11, 16:42
vad försöker du säga? att norsk gadd trycker? kanske.. inte vet jag.

de andra två jag postade bild på tävlar i en natural organisation och testas.

Hur kom norsk gadd in i här :confused: Det där får stå för dig säger jag bara....

arrogant svar.

jag säger bara som det är. vet du någon stor som ligger på 200 gram protte om dan?

Cutler, Coleman etc. ligger på 500+

Handcuff
2007-06-11, 16:44
Dåligt att klippa ut en del av det jag sa som citat. Så här löd det jag sa Och använder man Cutler, Coleman och övriga killar med konstgjord proteinsyntesed som referens säger jag bara..i rest my case. Så...vart hittar du Norsk gadd här?

MAXX
2007-06-11, 16:47
ja du sa ju övriga killar. Och jag nämde ju bara Coleman och Cutler. Då antog jag att du menade dom andra jag nämnt i tråden.

Fartman
2007-06-11, 21:01
sant. kanske ska dra upp kollisarna lite innan passen då.

hur lång tid tar det innan kolhydraterna från,, säg gröt går ut som glycogen i musklerna?

Ingen aning, men det är nog ett par timmar minst. Man brukar ju ofta säga att man tränar på det man åt dagen före, och det tycker jag brukar stämma rätt bra. Efter en dag med extra mycket kolhydrater brukar passet dagen efter oftast vara ett riktigt kanonpass.
Hur som helst, om du drar upp kolhydratsintaget oavsett tidpunkt lär det i slutändan ändå leda till ökad glykogeninlagring och bättre pass.

mystic[-_-]
2007-06-11, 21:48
Varför är ni rädda för högt protein?

Inzza
2007-06-12, 13:34
;2350484']Varför är ni rädda för högt protein?

Varför är det inga grova som förespråkar 2g/kg i protinväg.. utan oftast runt 4?

Bamse79
2007-06-12, 13:47
Jag har sänkt mitt proteinintag sen jag läst grubbs inlägg och bevisade studier om att 1,4-1,8 g/kg kroppsvikt är tillräckligt. Varför käka mer, bara dyrt och bortkastat. Tar väldigt sällan prottepulver också nuförtiden. Har ökat mycket både i storlek och styrka senaste halvåret trots mindre protte. Ligger på runt 180g /dag, bara lasta kolisar ist *popcorn* . väger runt 96kg nu

Men jag jämför mig heller inte med colman och grabbarna som ligger på 400+ och jag tror på vetenskapligt bevisade studier...

fluffy_ferret
2007-06-12, 14:00
Det är inte alla bodybuilders som gick på proteinmyten...

"Mentzer achieved his lifetime best condition using the rest pause method, during which time he was consuming only 50-60 grams of protein per day. Mentzer believed that athletes have no unique biology justifying their consumption of enormous quantities of protein"

jwzrd
2007-06-12, 15:00
Varför är det inga grova som förespråkar 2g/kg i protinväg.. utan oftast runt 4?

Det finns flera som gör det. De skriker inte lika högt kanske. In med mer kolhydrater så att du orkar träna hårt istället för att tro att Beppes proteinpulver ska trolla fram något bara du äter 300g pulver istället för 200.

Fartman
2007-06-12, 15:16
;2350484']Varför är ni rädda för högt protein?

För att folk som kör 50+ har jättestora månar? *whistle*