handdator

Visa fullständig version : Kostcirkeln istället för avancerade kalkyler i %

stilet
2007-06-09, 17:40
Det är ju så jobbigt och frustrerande att sitta och hålla på med beräkningar som ändå inte blir helt korrekta och tar tid (syftar på kalorier, fett, proteiner och kolhydrater). Går det inte att med hjälp utan kostcirkeln fördela maten jämnt i varje måltid (6 om dagen varav 2 består av tillskott samt lättare mat som ägg och mjölk samt keso) istället för att kalkylera?
Menar, kommer det påverka bulkningen negativt?

MVH

King Grub
2007-06-09, 17:42
Vanlig mat enligt svenska näringsrekommendationer är alldeles utmärkt för ditt mål.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14663&epslanguage=SV

Antalet mål spelar heller ingen roll. Ät vanlig mat, fördela den hur du vill, och täck ditt energibehov (plus mer därtill om du vill gå upp i vikt) så behöver du inte grubbla mer på saken.

stilet
2007-06-09, 17:48
Vanlig mat enligt svenska näringsrekommendationer är alldeles utmärkt för ditt mål.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14663&epslanguage=SV

Antalet mål spelar heller ingen roll. Ät vanlig mat, fördela den hur du vill, och täck ditt energibehov (plus mer därtill om du vill gå upp i vikt) så behöver du inte grubbla mer på saken.

Är rädd för att ta in för lite calorier/för mycket calorier om jag följer ditt hänvisade schema. Det är så mycket prat om att det måste vara närmare exakt fördelat. Mitt mål är att bulka, jag har beräknat att det ska vara 3700 cal per dag, hur tilläpmar jag detta på ditt schema? Är proportionerna på ditt schema 50/30/20 (kolhydrater/proteiner/fett)? Behöver det vara den proportionen för att bulka på bästa sätt och dra på sig så lite fett som möjligt?

MVH

King Grub
2007-06-09, 17:59
Nej, det spelar ingen roll med procent hit eller dit. Sikta på runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, .5-1 g fett/kg/dygn och resten kolhydrat. Blir det mer eller mindre av något, spelar det ingen roll från dag till dag. Du behöver inte ens räkna. Ät en normal blandad kost, i mängderna som krävs för att du skall öka i vikt i den takt du önskar, så täcker du mer största sannolikhet alla dina behov.

stilet
2007-06-09, 18:03
Nej, det spelar ingen roll med procent hit eller dit. Sikta på runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, .5-1 g fett/kg/dygn och resten kolhydrat. Blir det mer eller mindre av något, spelar det ingen roll från dag till dag. Du behöver inte ens räkna. Ät en normal blandad kost, i mängderna som krävs för att du skall öka i vikt i den takt du önskar, så täcker du mer största sannolikhet alla dina behov.

Så nu är det bara att gå till affären och inhandla de varor som finns med på din länk? Det gör jag nu. Och sedan fördela de som du beskriver (Sikta på runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, .5-1 g fett/kg/dygn och resten kolhydrat)?

MVH

Exhale_
2007-06-09, 19:26
Så nu är det bara att gå till affären och inhandla de varor som finns med på din länk? Det gör jag nu. Och sedan fördela de som du beskriver (Sikta på runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, .5-1 g fett/kg/dygn och resten kolhydrat)?

MVH

Var inte så jävla skitnödig!

Käka mat tills du är mätt och träna. Sen kan du nån gång i veckan kolla om du går upp eller ner i vikt och isåfall käka mer eller mindre mat. Det låter som om du ska ta fram matvågen och börja väga allt du äter och det känns lite väl überseriöst kanske? :Virro

Rahf
2007-06-09, 19:44
Var inte så jävla skitnödig!

Käka mat tills du är mätt och träna. Sen kan du nån gång i veckan kolla om du går upp eller ner i vikt och isåfall käka mer eller mindre mat. Det låter som om du ska ta fram matvågen och börja väga allt du äter och det känns lite väl überseriöst kanske? :Virro

Haha jag körde på det i början men jäklar vad olycklig jag blev efter ett tag. Nu går det på känn och det funkar hur bra som helst. Rahf vägrar vara analoptimal!