handdator

Visa fullständig version : Är storstadsbor mer toleranta?

Allan
2007-06-09, 15:59
Är man mer intolerant på mindre orter? Emellanåt kan jag faktiskt få den känslan. Jag känner inte alls igen mig i beskrivningar av jante, av problem och elände trots att jag som boende i storstadsregionborde se mer än nog av det.
Visst ser jag problem, men det är sällan samma sak som verkar irritera eller störa de som bor på mindre orter. Med mindre orter menar jag mindre än 50 000 invånare.
Och om det är så, vad kan det bero på?

shut teh face
2007-06-09, 16:01
Folk utanför storstäderna har problem med invandrare, homosexuella etc. Meaning: har något emot dessa.

Är mina erfarenheter.

Jax
2007-06-09, 16:05
Folk utanför storstäderna har problem med invandrare, homosexuella etc. Meaning: har något emot dessa.

Är mina erfarenheter.
Precis som folk i storstäder. Att pride-festivalen är i Stockholm och gatorna fylls betyder det inte att det inte finns många trångsynta också.

dynamo
2007-06-09, 16:34
Det beror nog på vad det gäller. Går man i nån liten by utan tröja på sommarn och snäpper in i affärn för att köpa en glass så är det ingen grej alls känns det som. Gör man det inne i stan i Stockholm är det nog fler som reagerar.

Har man strumpor i sandalerna reagerar nog större andel i Stockholm och tycker man är dum i huvudet än vad folk gör i en liten byhåla gör.

shut teh face
2007-06-09, 16:42
Självklart gäller det inte alla.

Tom Warrior
2007-06-09, 16:50
Det beror på vad det handlar om.

Fettecke
2007-06-09, 16:50
Det beror nog på vad det gäller. Går man i nån liten by utan tröja på sommarn och snäpper in i affärn för att köpa en glass så är det ingen grej alls känns det som. Gör man det inne i stan i Stockholm är det nog fler som reagerar.

Har man strumpor i sandalerna reagerar nog större andel i Stockholm och tycker man är dum i huvudet än vad folk gör i en liten byhåla gör.

+13

tano
2007-06-09, 17:02
Har sett två världar, har dels bott största delen av mitt liv i en stad med 30000 invånare, och nu senaste bott i Stockholm.

Rent spontant kan jag inte se någon skillnad.

babbett
2007-06-09, 17:03
Mitt alternativ var inte med i pollen!
Jag svarar´: Nej, storstadsbor är inte mer toleranta....bara mer likgiltiga!

mangemani
2007-06-09, 17:06
nej

Trance
2007-06-09, 17:06
Beror på lite, de är ju oftast lite högre utbildade och de är ju oftast mer toleranta. Samt möter även mer olika människor och lär sig kanske vara mer toleranta.

Fast och andra sidan så bor ju även mer invandrare där och invandrare är ju inte helt ovanligt att de är rätt intoleranta (beroende varifrån de kommer självklart). Roligast någonsin är ju att nämna judar för din somaliska svarttaxi.

kelk
2007-06-09, 17:11
Så länge det inte flyttar några bönder hit så är det ok för min del.

Zakath
2007-06-09, 17:17
Ja, självfallet tycker jag. Man blir mer tolerant mot sådant man ofta exponeras för (som inte ger ett direkt negativt intryck), och eftersom storstadsbor exponeras för fler intryck än småstadsbor så stämmer det generellt sett.

Spinkot
2007-06-10, 15:32
När det gäller hbt-personer, invandrare etc så tror jag nog storstadsbor är mer toleranta.

Däremot om man skulle, som någon nämnde tidigare, vara hopplöst otrendig, töntig, ful, outbildad etc. så är det nog mer tolererat på landsbygden.

130kg finsk sisu
2007-06-10, 15:58
Javisst är det så att vi på "landet" är mer intoleranta.
Men då finns det många saker som är bättre på landet t.ex sammanhållningen osv

130kg finsk sisu
2007-06-10, 16:05
:MrT: Eller rättare sagt, precis som nån var inne på så är stadsbor i allmänhet toleranta mot hbt-personer, invandrare osv men mot de som kommer från landet så är de rätt intoleranta. Fel stil, fel dialekt, töntig osv...

Stämer detta? Eller är jag yr idag oxå?

blekfet2
2007-06-10, 16:08
Mitt alternativ var inte med i pollen!
Jag svarar´: Nej, storstadsbor är inte mer toleranta....bara mer likgiltiga!

+1

Diamond Dog
2007-06-10, 18:09
...man ska heller aldrig underskatta det mindervärdeskomplex landsbygden känner mot storstaden...

Cilia
2007-06-10, 18:28
Men då finns det många saker som är bättre på landet t.ex sammanhållningen osv
så länge du inte sticker ut för då är du inte med längre

men mot de som kommer från landet så är de rätt intoleranta. Fel stil, fel dialekt, töntig osv...

Stämer detta? Eller är jag yr idag oxå?
Dom flest i Stockholm (pratar bara för Stockholm nu) är inte härifrån. Min uppfattning är att det är så många som har dialekt så man reagerar inte på det.

bor du i en liten by t ex och har en annan dialekt så kommer det att sticka ut. Här är en annan dialekt bara en i mängden.

samma sak när det gäller stilar. Det finns allt. Det ska ganska mycket till för att det ska sticka ut och ngn ska höja på ögonbrynen. Jag är lite inne på Babetts spår därför.

Muskelbyggaren
2007-06-10, 18:58
Svårt att säga. Alla är mer eller mindre inskränkta i sin egen värld, vad som skiljer är endast graden av intelligens och upplysning.

En krass gissning är att stadsbor tror att de är mer toleranta än lantisar. Lantisarna anser att stadsborna inte fått känna på det riktiga livet och lever i en låtsasvärld.

Men visst kan man bli det närmaste skrämd vid mötet med befolkningen i svenska orter vars storhetstid sedan länge upphört.

130kg finsk sisu
2007-06-10, 19:55
Cilia tycks veta hur en "bysammanhållning" ser ut. Som jag själv ser det får man vara nästan precis som man vill för att få vara en i gänget. Men droganvändare blir lätt utanför kan jag erkänna...

Cilia
2007-06-10, 19:57
Cilia tycks veta hur en "bysammanhållning" ser ut. Som jag själv ser det får man vara nästan precis som man vill för att få vara en i gänget. Men droganvändare blir lätt utanför kan jag erkänna...
homosexuella och transexuella då?

jag går bara på hur jag har uppfattat det i byar som jag har besökt och hur man pratar om invånarna där.

130kg finsk sisu
2007-06-10, 20:02
Några homosexuella finns det här och de är väl som alla andra. Transsexuella har jag inte sett till. Så jag vet inte hur de skulle smälta in...

Men annars tycks det ju vara du som är fördomsfull? Eller har jag missuppfattat dej?

Cilia
2007-06-10, 20:12
Men annars tycks det ju vara du som är fördomsfull? Eller har jag missuppfattat dej?
jag skulle nog inte vilja bo permanent i en liten by, nej.
på så sätt är jag nog fördomsfull på en del sätt.
Men utifrån vad du ibland skriver här på forumet så lever du ganska bra upp till en del av mina fördomar.

Däremot har jag nog inte inställningen när jag besöker en by att alla där är inskränkta och fördomsfulla. Det kommer nog fram mer när jag ska tänka efter för att frågan kommer upp.

babbett
2007-06-10, 20:23
Jag är en äkta lantis och skulle nog ha svårt att flytta tillbaks till liknande förhållanden just pga. att folk bryr sig för mkt om vad andra gör och inte gör. Om det så är intolerans vet jag inte, jag skulle hellre kalla det nyfikenhet och nyhetshunger. Kommer man längre in mot stan så blir det för många att hålla koll på så dom flesta släpper det och konsentrar sig på annat, eller kanske finns det tillräckligt att fylla dagen med så man helt enkelt struntar i vad/vem The guy next door hittar på/sätter på.

Loke
2007-06-10, 20:45
Ja, självfallet tycker jag. Man blir mer tolerant mot sådant man ofta exponeras för (som inte ger ett direkt negativt intryck), och eftersom storstadsbor exponeras för fler intryck än småstadsbor så stämmer det generellt sett.

Visst är man tolerant mot det man exponeras för, men på vilket sätt exponeras storstadsbor för fler intryck? Visst, bor man i staden ser man fler invandrare, men bor man på landet så ser man å andra sidan fler djur.

När det gäller hbt-personer, invandrare etc så tror jag nog storstadsbor är mer toleranta.

Däremot om man skulle, som någon nämnde tidigare, vara hopplöst otrendig, töntig, ful, outbildad etc. så är det nog mer tolererat på landsbygden.

Exakt. Bland stadsbor har man en tendens att förakta vissa typer av yrken, vilket vi lantisar inte gör lika mycket. Här ute bryr man sig mer om vad personen gör och säger, och mindre vad personen arbetar med eller hur han klär sig. Det tycker i alla fall jag tyder på att lantisarna är mer toleranta i det fallet.

Sen är det vissa här i tråden som talar om lantisarnas mindervärdeskomplex... Det kan ju kanske härstammar från att stadsbor är intoleranta mot just lantisar?

z_bumbi
2007-06-10, 20:49
Är man mer intolerant på mindre orter?

Mot vad?

skaparn
2007-06-10, 21:04
Men droganvändare blir lätt utanför kan jag erkänna...

Var det inte du som i en annan tråd skrev att du berusade dig med alkohol två gånger i månaden?

stefannn
2007-06-10, 21:58
fanns tyvärr inget.. att dom är mindre toleranta... varför skulle folk från mindre orter var mindre toleranta... lite korkat att säga så.. vart är det invandrare t.ex inte får komma n på alla krogar?? sthlm va?? knappast på lokala tavernan i haparanda gör man skillnad på var nån klomemr i från.. nej storstads bor är intoleranta ytliga dryga idioter hela bunten .( få undantag finnes)

Liten Men Fet
2007-06-10, 22:03
Jag tycker många här i tråden är fördomsfulla mot lantisar.

Diamond Dog
2007-06-10, 22:17
Visst är man tolerant mot det man exponeras för, men på vilket sätt exponeras storstadsbor för fler intryck? Visst, bor man i staden ser man fler invandrare, men bor man på landet så ser man å andra sidan fler djur.

Storstadsbor exponeras definitivt för fler människor...var det inte det vi talade om - eller var det tolerans mot växter och djur? Underligt exempel för övrigt. (min fetstil):MrT:

Exakt. Bland stadsbor har man en tendens att förakta vissa typer av yrken, vilket vi lantisar inte gör lika mycket. Här ute bryr man sig mer om vad personen gör och säger, och mindre vad personen arbetar med eller hur han klär sig. Det tycker i alla fall jag tyder på att lantisarna är mer toleranta i det fallet.

Sen är det vissa här i tråden som talar om lantisarnas mindervärdeskomplex... Det kan ju kanske härstammar från att stadsbor är intoleranta mot just lantisar?

..nu ligger det i mindervärdeskomplexets natur att det är utan saklig grund...annars vore det ju inte ett komplex...Men ok kanske skulle jag skrivit mindervärdighetskänsla i stället? - Nja i viss mån kaxar kanske storstadsbor litegrann mot lantisarna som kanske då går hem och känner sig mindervärdiga...men snarare tror jag att det hela har sin grund i att man just är ovan vid lite större och främmande sammanhang..framför allt en jävla massa typer av människor man aldrig sett..
Och så är man avundsjuk på storstadsbornas världsvana förstås. :cool:

stefannn
2007-06-10, 22:52
Storstadsbor exponeras definitivt för fler människor...var det inte det vi talade om - eller var det tolerans mot växter och djur? Underligt exempel för övrigt. (min fetstil):MrT:

..nu ligger det i mindervärdeskomplexets natur att det är utan saklig grund...annars vore det ju inte ett komplex...Men ok kanske skulle jag skrivit mindervärdighetskänsla i stället? - Nja i viss mån kaxar kanske storstadsbor litegrann mot lantisarna som kanske då går hem och känner sig mindervärdiga...men snarare tror jag att det hela har sin grund i att man just är ovan vid lite större och främmande sammanhang..framför allt en jävla massa typer av människor man aldrig sett..
Och så är man avundsjuk på storstadsbornas världsvana förstås. :cool:

vad faan grundar du att man skulle ha mindrevärdeskänsla för att storstadsbor kaxar?? får en ju bara att tycka dom är dryga och dumma i huvudet... att storstadsbor skulle ha världsvana avfärdar ju ni stockholmare själva genom att säga att ni har det samtidigit som ni kallar er storstad... sthlm och storstad är ju knappast synonymer.. borde ju du som är världsvan veta..... men förstår dock vad trådskaparn menat från början..

jwzrd
2007-06-10, 22:59
vad faan grundar du att man skulle ha mindrevärdeskänsla för att storstadsbor kaxar?? får en ju bara att tycka dom är dryga och dumma i huvudet... att storstadsbor skulle ha världsvana avfärdar ju ni stockholmare själva genom att säga att ni har det samtidigit som ni kallar er storstad... sthlm och storstad är ju knappast synonymer.. borde ju du som är världsvan veta..... men förstår dock vad trådskaparn menat från början..

Var inte en sådan bonde nu. (Stor)stadsbor må vara mer toleranta med många saker, men har de inte varit utanför stockholm (för att ta det exemplet) mer än för att åka skidor i sälen och ligga på stranden på kanarieholmarna så är de lika goda kålsupare som du lyckas framställa dig själv här.

Tips: om du roidar för att en storstadsbo "kaxar" så är ni högst troligt på samma intolerans-/retard-/hillbilly-nivå båda två och bör för faen bruka kammen.

Skaka av skiten ffs.

Lexidos
2007-06-10, 23:09
Var inte en sådan bonde nu. (Stor)stadsbor må vara mer toleranta med många saker, men har de inte varit utanför stockholm (för att ta det exemplet) mer än för att åka skidor i sälen och ligga på stranden på kanarieholmarna så är de lika goda kålsupare som du lyckas framställa dig själv här.

Tips: om du roidar för att en storstadsbo "kaxar" så är ni högst troligt på samma intolerans-/retard-/hillbilly-nivå båda två och bör för faen bruka kammen.

Skaka av skiten ffs.

http://www.handelshuset.se/catalog/images/kam-med-handtag.jpg

Trance
2007-06-10, 23:10
Skärp er!

Dags att be om ursäkt nu kanske. I en egen tråd.

Janna
2007-06-10, 23:17
Det kan nog vara så att folk på mindre orter är mer emot invandring. Åandra sidan så bryr sig småstadsbor ofta mer om sina medmänniskor och känner mer empati för främlingar än vad storstadsbor gör enligt mina erfarenheter.

I stockhom skiter de flesta i det mesta, kalla det tolerans om du vill, jag kallar det likgiltighet.

Liten Men Fet
2007-06-11, 00:11
Det kan nog vara så att folk på mindre orter är mer emot invandring. Åandra sidan så bryr sig småstadsbor ofta mer om sina medmänniskor och känner mer empati för främlingar än vad storstadsbor gör enligt mina erfarenheter.

I stockhom skiter de flesta i det mesta, kalla det tolerans om du vill, jag kallar det likgiltighet.

Jag lovar att om det ligger någon på gatan i målilla så går ingen förbi och låtsas som det regnar. Å andra sidan kan det ju ta en stund innan nån råkar ha vägarna förbi..
Vad det beror på vet jag inte, lantisarna är kanske inte rädda för att det ska vara en sprutnarkoman som kommer försöka sticka en spruta i en.

tjabon
2007-06-11, 01:02
På landet ÄR MAN NÅGON utan att behöva ha tuppkam eller
läderbrallor med hål för skinkorna.
det finns inte samma behov av att synas, eftersom ALLA syns,
både på gott och ont givetvis.

om man som minoritet flyttar till en mindre ort, tror jag det
är lättare att bli accepterad, bara man är trevlig och bjuder på
sej. Se bara på alla vietnameser i Gnosjö t.ex. Snart ska dom
bygga ett buddisttempel där.

z_bumbi
2007-06-11, 11:48
Det kan nog vara så att folk på mindre orter är mer emot invandring.

Nja, de flesta mindre samhällen jag har varit i har mer invandrare eller folk med invandrarbakgrund än vad "storstan" har.

Diamond Dog
2007-06-11, 12:38

...så varför tror du att landsortsbor har mindervärdeskänslor gentemot storstadsbor?

jwzrd
2007-06-11, 12:42
...så varför tror du att landsortsbor har mindervärdeskänslor gentemot storstadsbor?

Det har de inte. Ofta verkar det däremot vara tvärtom, dubbelt tvärtom. Landsortsbor har Ofta(tm) känslan av att de är något lite bättre än fjollträskbor (i exemplet med Stockholm). Stockholmsbor har Ofta(tm) känslan av att vara lite bättre, något mer sofistikerade och fina - särskillt de som betalar sjuka överpriser för att få bo på Öfre - än andra.

Oroa dig inte, ni är retards allihop.

Diamond Dog
2007-06-11, 12:46
frågade inte dig jwzrd.

130kg finsk sisu
2007-06-11, 15:08
Berätta gäna Cilia vad jag skrivit för att uppfylla dina kriterier?!!!!!

Deceiver85
2007-06-11, 15:10
SD finner sitt största stöd utanför storstäderna, men vi är ju toleranta och snälla?

Fartman
2007-06-11, 15:37
Nja, de flesta mindre samhällen jag har varit i har mer invandrare eller folk med invandrarbakgrund än vad "storstan" har.
Dessutom verkar integrationen också fungera rätt bra i små samhällen, just pga att det är såpass lite folk att det blir väldigt lätt att komma in i gemenskapen. Har för mig att i tex Råneå för ett par år sedan så kom de flyktingar som placerades på orten riktigt bra in i samhället, och det blev ett jävla liv från resten av ortsbefolkningen när dom skulle utvisas..

skaparn
2007-06-11, 15:58
SD finner sitt största stöd utanför storstäderna, men vi är ju toleranta och snälla?

Inte bara en trumvirvel på den där, utan ett helt solo.

AChFCC5_Lts

Bärs
2007-06-11, 18:34
Det var verkligen spotlight. Kameran rörde sig inte en gång under hela solot.

Janna
2007-06-12, 00:44
Dessutom verkar integrationen också fungera rätt bra i små samhällen, just pga att det är såpass lite folk att det blir väldigt lätt att komma in i gemenskapen. Har för mig att i tex Råneå för ett par år sedan så kom de flyktingar som placerades på orten riktigt bra in i samhället, och det blev ett jävla liv från resten av ortsbefolkningen när dom skulle utvisas..

Jag växte upp i ett litet samhälle, där funkade det definitivt inte så. 99% av alla invandrarna bodde i samma kvarter, det kvarteret vart ganska stökigt och "icke" invandrare undek det i möjligaste mån.

Palm
2007-06-12, 01:01
[QUOTE=skaparn;2349661]Inte bara en trumvirvel på den där, utan ett helt solo.

:laugh: