Logga in

Visa fullständig version : Bära slöja i försvarsmakten?

Bönne
2007-06-09, 15:50
En kvinnlig bevkaningssoldat har fått rätt att bära slöja under tjänst.

Är det rätt eller fel? Hur hade ni reagerat?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,1090492,00.html (fritt från reklam).

Allan
2007-06-09, 15:55
Vad är problemet?

stridis
2007-06-09, 16:02
Är väl ok?

Men men, jag måste säga att jag reagerar instinktivt negativt på sådant när det gäller uniformsyrkena.

Trance
2007-06-09, 16:03
Jag anser att det självklart egentligen är fel då staten inte skall anpassa sig efter religioners nycker.

Men i praktiken så är det ju mest lek så varför inte, om det skulle bli en väpnad konflikt och verklighet så kan man inte lägga ner tid på att folk inte kan göra det ena eller andra på grund av religion eller andra nycker utan då får man köra på riktig uniform.

watertouch
2007-06-09, 16:05
E väll ungefär lika som när polisen fick rätt att bära turban eller vad det var.
Tycker själv att uniformer ska va neutrala.

Wennerberg
2007-06-09, 16:07
Vad är problemet?

Problem? Är du rasist?

L-Sami
2007-06-09, 16:08
I Sverige får man ha långt hår i armén så varför skulle man inte få bära slöja liksom. Same shit. Slöjan hon bär är ändå militärisk, den ser bara cool ut.

Bönne
2007-06-09, 16:19
Vad är problemet?Man kan väl se det som ett problem att hon ständigt måste särbehandlas, på bekostnad av andra.

Allan
2007-06-09, 16:22
Man kan väl se det som ett problem att hon ständigt måste särbehandlas, på bekostnad av andra.

Så hur ser du på kvinnor i försvarsmakten annars då?

ZHTOHELLAS
2007-06-09, 16:24
Man kan väl se det som ett problem att hon ständigt måste särbehandlas, på bekostnad av andra.

Att hon bär slöja sker inte på någon annans bekostnad.

Slöjor bärs dock av en liten % av muslimer, tror inte mer än 10-20% av alla i sverige bär den.

Även judinnor,shiiker mfl bär slöjor/ansiktstäckande.

dynamo
2007-06-09, 16:31
Kan det leda till problem att identifiera henne kan det ju vara besvärligt. Om nån däckar henne och infiltrerar. Beror väl på hur mycket slöjan täcker isf.

Är man i övrigt benhård på att enbart viss utrustning ska få användas, så ska det gälla för alla. Om de möjliggör för alla att använda slöja vore det ju ganska humorisktiskt. Kanske rent av fienden stannar till för att reagera och det blir lätta kills.

Bönne
2007-06-09, 16:37
Så hur ser du på kvinnor i försvarsmakten annars då?De hör helt klart hemma där, så länge de kvalar till platserna. De funkar som bevakningssoldater, stabsassistenter och andra icke fysiskt krävande befattningar.

Att hon bär slöja sker inte på någon annans bekostnad.Att hon behöver mer tid på sig för att få på/av hörselskydd, måste sova brevid två tjejer i tältet och måste genomföra hygien avskillt. Små saker kan det se ut som, men det ställer till problem.

Hur ska man kunna bära slöja i pansar-tjänster, ha den under telehjälmen funkar knappast.

ZHTOHELLAS
2007-06-09, 16:42
De hör helt klart hemma där, så länge de kvalar till platserna. De funkar som bevakningssoldater, stabsassistenter och andra icke fysiskt krävande befattningar.

Att hon behöver mer tid på sig för att få på/av hörselskydd, måste sova brevid två tjejer i tältet och måste genomföra hygien avskillt. Små saker kan det se ut som, men det ställer till problem.

Hur ska man kunna bära slöja i pansar-tjänster, ha den under telehjälmen funkar knappast.

Kolla med israeliska armen och dom andra mellanöstern länder, där funkar det ju uppenbarligen utan problem.

Sen kan man fråga sig vad kvinnor har att göra inom det militära men det är en helt annan sak *whistle*

För mig är kvinnor psykisk svagare än män och borde ej få göra militärtjänst.
(Kalla mig inget dumt nu, har rätt till min åsikt, finns många bra kvinnor också )

Überbiffen
2007-06-09, 16:43
Rätt eller fel. Jag förstår det inte. Vilket jag aldrig gör när något/någon anpassas efter religion.

pellep
2007-06-09, 16:47
Kolla med israeliska armen och dom andra mellanöstern länder, där funkar det ju uppenbarligen utan problem.

Sen kan man fråga sig vad kvinnor har att göra inom det militära men det är en helt annan sak *whistle*

(Kalla mig inget dumt nu, har rätt till min åsikt, finns många bra kvinnor också )

Tvivlar starkt på att Sverige och den Israeliska armen har samma syn på säkerthet osv.

Sen att du säger att kvinnor är psykiskt svagare är det dummaste jag hört.

Bönne
2007-06-09, 16:48
De hör helt klart hemma där, så länge de kvalar till platserna. De funkar som bevakningssoldater, stabsassistenter och andra icke fysiskt krävande befattningar.Det finns nog ingen lumpare, som haft en tjej i sin grupp, som inte upplevt konsekvenserna av att de vanligtvis är fysiskt svagare.

Bär inte gruppens extra utrustning.

Skräckexempel är ju när en tjej (som förvisso skulle bli stabsassistent) går som chef för en linjedragargrupp, när hon inser att hon navigerat fel och kör rakt över en annan grupp linjer, och chefen för den gruppen konfronterar henne, börjar hon gråta och säger att hon inte pallar, hon har mens och ont i huvudet...

Det slutar med att den "oskyldiga" gruppen får backa bak sin linje och välja en annan väg.

Mental
2007-06-09, 16:49
De hör helt klart hemma där, så länge de kvalar till platserna. De funkar som bevakningssoldater, stabsassistenter och andra icke fysiskt krävande befattningar.

Att hon behöver mer tid på sig för att få på/av hörselskydd, måste sova brevid två tjejer i tältet och måste genomföra hygien avskillt. Små saker kan det se ut som, men det ställer till problem.

Men det du tjänar är mångfald, förståelse och en minskad machokultur innom försvaret, för det fins tyvärr mycket unken rasism och kvinnofientlighet kvar, speciellt innom försvaret. Och den vinsten är bra mycket större en den extra kostnaden.

Mr. Moose
2007-06-09, 16:53

Klarar hon testerna och utbildningen ska hon också få jobbet, ingen jevvla diskriminering.

O andra sidan, kan hon inte fungera under "normala" former kanske det inte var det rätta yrkesvalet! Jämnlikhet/religionsfrihet kan slå på båda hållen.

Trance
2007-06-09, 16:55

Israeliska armén har inga kvinnor i stridande förband, förutom extrema undantag. Var någon kvinna som blev pilot för några år sedan.

Wennerberg
2007-06-09, 16:58
Rätt eller fel. Jag förstår det inte. Vilket jag aldrig gör när något/någon anpassas efter religion.

Kunde inte lagt det bättre själv. Hur fan kan någonting anpassas efter sånt jävla hittepu? Helt sjukt.

Trance
2007-06-09, 17:00
Men det du tjänar är mångfald, förståelse och en minskad machokultur innom försvaret, för det fins tyvärr mycket unken rasism och kvinnofientlighet kvar, speciellt innom försvaret. Och den vinsten är bra mycket större en den extra kostnaden.

Ja, men det funkar ju så länge det är en lek. Men om det blir på riktigt så blir det en jävla skillnad. Vill du ha med dig en starkt religiös muslimsk kvinna i din skyttegrupp när det är krig på riktigt? Så lite belastningar som möjligt gäller i det läget.

Hur som helst är det garanterat bra att viss machokultur försvinner, men det sker inte smärtfritt. Löjligt mycket potentiell drama med blandade armeér. Snacka med någon i USA:s armé som har varit "deployed" ett tag. Folk har sex med varandra höger och vänster och det uppstår favorisering och drama.

Man and Machine
2007-06-09, 17:07
Regler är regler oavsett religion. Fan vad jag blir bitter när till och med försvarsmakten viker ner sig. Religösa utstyrslar har inget med uniformyrkena att göra, dom hör inte hemma där.

Timmi
2007-06-09, 17:15
Är det funkis har jag inga problem med att slöjan används. Kanske inte lika okey under högvakt vid slottet, då tycker jag (som ändå bara är en liten skit på 18år) att puts, och likformighet är något som man gott och väl får behålla.

Den ser ju mer eller mindre ut som det hjälmunderlag som alla värnpliktiga får ut. Bara att se slöjbärerskan som en person som alltid har underlaget på sig ;)

Även om försvaret i sig inte är religiöst är säkerligen många som gör försvaret till det det är religiösa och de ska inte hindras vara det så länge det funkar i situationen.

Mental
2007-06-09, 17:16
Ja, men det funkar ju så länge det är en lek. Men om det blir på riktigt så blir det en jävla skillnad. Vill du ha med dig en starkt religiös muslimsk kvinna i din skyttegrupp när det är krig på riktigt? Så lite belastningar som möjligt gäller i det läget.

Hur som helst är det garanterat bra att viss machokultur försvinner, men det sker inte smärtfritt. Löjligt mycket potentiell drama med blandade armeér. Snacka med någon i USA:s armé som har varit "deployed" ett tag. Folk har sex med varandra höger och vänster och det uppstår favorisering och drama.

Det fins mer till en grupp än bärförmåga dock, skulle "leken" bli allvar vill jag ha lite blandning och dynamik i gruppen, annars blir det knas. Sen när det börjar bli allvar så brukar fundamentala mäniskor annpassa sig förvånansvärt bra, veganer äter kött i överlevnadssituationer och jag är säker på att problemen med slöja och liknande kommer ganska sekundärt om det blir skarpt.

hultman
2007-06-09, 17:29
Om man irriterar sig över att kvinnliga bevakningssoldater i lumpen har rätt att bära slöja så har man nog en hel del annat i världen att irritera sig över också. Ärligt talat, vad spelar det för roll? Är ni rädda för att slöjorna kommer att ta över världen?

Man and Machine
2007-06-09, 17:34
Är ni rädda för att slöjorna kommer att ta över världen? Nej, men kanske Sverige.

Bönne
2007-06-09, 17:38
Om man irriterar sig över att kvinnliga bevakningssoldater i lumpen har rätt att bära slöja så har man nog en hel del annat i världen att irritera sig över också. Ärligt talat, vad spelar det för roll? Är ni rädda för att slöjorna kommer att ta över världen?Så kan man säga om allt.

hultman
2007-06-09, 17:41
Nej, men kanske Sverige.

Snälla.

Så kan man säga om allt.

...så därför börjar vi med att förbjuda användningen av slöja för en tjej i lumpen?

LadyInsane
2007-06-09, 17:46
Kvinnor må vara fysiskt svagare, pga biologin, men att de skulle vara psykiskt svagare är ren idioti!

MrKashchei
2007-06-09, 17:47
:cheers:

Piranha
2007-06-09, 18:09
Varför inte sålänge det inte påverkar prestationen i tjänst så varför inte.

För en 15 år sen ungefär var en liknaden debatt om en spårvagnschaufför i GBG och hans turbán.

Vad jag minns fick han också behålla den på.

Garnax
2007-06-09, 18:19
Tycker det är fel att t.ex poliser använder religösa symboler under tjänst, det gäller slöjor,turbaner, kristna kors osv.

För dom ska vara neutrala, försvarsmakten är svårare då det inte påverkar våra
egna medborgare i samma grad. Men vad göra,

Baan
2007-06-09, 18:23
Tycker det är fel att t.ex poliser använder religösa symboler under tjänst, det gäller slöjor,turbaner, kristna kors osv.

Sen kanske vi ska förbjuda all form av åsikter hos poliser så är dom ju iaf neutrala.

shut teh face
2007-06-09, 18:37
Sen kanske vi ska förbjuda all form av åsikter hos poliser så är dom ju iaf neutrala.
Poliser varken ska eller bör vädra sina personliga åsikter i tjänsten idag.

Bönne
2007-06-09, 18:48
...så därför börjar vi med att förbjuda användningen av slöja för en tjej i lumpen?Nu rör du ihop det i ditt lilla huvud...

Varför inte sålänge det inte påverkar prestationen i tjänst så varför inte.En slöja påverkar dock prestationen, i mitt tycke.

Att hon tillåts att ha på den och att hennes befäl uttalar sig positivt om det är enbart politik.

Nitrometan
2007-06-09, 19:39
En slöja påverkar dock prestationen, i mitt tycke.

En bevakningssoldat?

Hon vaktar sämre med slöjan på?

Bönne
2007-06-09, 20:06
En bevakningssoldat?

Hon vaktar sämre med slöjan på?Bevakningssoldaterna gör väl förhoppningsvis annat än att vakta.

De är väl också ute på andra övningar där man bor i fält (i tält tillsammans med killar), snabbt ska besätta eldställnigar (och få på sig hörselskydd).

Fast visst är det klokt att placera henne som bevakningssoldat.

Inzza
2007-06-09, 20:15
Varför inte sålänge det inte påverkar prestationen i tjänst så varför inte.

För en 15 år sen ungefär var en liknaden debatt om en spårvagnschaufför i GBG och hans turbán.

Vad jag minns fick han också behålla den på.

haha dom kompromissade, han fick ha turban MED skräm hahaha. Alla andra har ju sin skärm-mössa.

Baha
2007-06-09, 20:20
en slöja är väl lite brutalt sådär, nästan lite som en rånarluva och inger skräck i den lede fi. en slöja är dock inte lika skräckinjagande som en mask gjord av människohud tex

tycker försvaret borde spela vidare på det här, kanske fila ned tänderna på värnpliktiga, afrikanska krigmasker och liknande, lite coolt och skräckinjagande sisådär

tjabon
2007-06-09, 20:35
Personligen tillhör jag "Tuffe Bengts moraldisciplinkyrka".
Vi är 23 medlemmar i sekten och följer slaviskt alla påbud
av sektens grundare Bengt.
Ett av påbuden är att alltid bära ett rosa pannband, vilket
vi gör jämt och ständigt.

christian
2007-06-09, 20:52

Håller med du.

Pingu
2007-06-09, 21:10
Regler är regler oavsett religion. Fan vad jag blir bitter när till och med försvarsmakten viker ner sig. Religösa utstyrslar har inget med uniformyrkena att göra, dom hör inte hemma där.

+ 1

130kg finsk sisu
2007-06-09, 21:26
JAg skiter i slöjan. Ha den om hon tycker den är viktigt!

Men jag lyfter på mint hatt åt damen som vill ställa upp till sitt nya lands försvar!

Spiffy
2007-06-09, 21:41
Men men, jag måste säga att jag reagerar instinktivt negativt på sådant när det gäller uniformsyrkena.

+1

Ja i tjänsten

Poliser varken ska eller bör vädra sina personliga åsikter i tjänsten idag.

Typ så ja :thumbup:

Men jag lyfter på mint hatt åt damen som vill ställa upp till sitt nya lands försvar!

Det håller jag också med om :bow:

Nilsjohan
2007-06-09, 21:46
Om slöjen ej påverkar det skydd hjälmen är tänkt att ge

Liten Men Fet
2007-06-09, 22:02
Jag har varit i utlandsstyrkan i kosovo med kvinnor som soldater och jag har inga negativa saker att säga om deras förmåga att vara soldater, en del var starkare än flera av grabbarna och deras psykiska förmåga var det inget fel på. Jag upplevde det som bra med kvinnor där nere eftersom en del av grabbarna skar ner lite på den mest infantila humorn.
Det jag tycker är absolut viktigast är att man aldrig någonsin kvoterar in en kvinna om hon inte uppfyller kraven. Då tappar hon respekten från sina kollegor och får svårt att lösa uppgiften, det finns gott om tjejer som klarar kraven se till att dom får jobbet. Precis som man inte tar in en kille som inte har förutsättningarna.

Angående slöjan kan jag faktiskt se ett problem och det är rent praktiskt. Om det är en slöja som täcker ansiktet så kan det i situationer där man gärna vill kunna identifiera personen och upptäcka om personen är stressad eller förvirrad ställa till problem. Säg en situation där man har skarp skjutning eller övar mer sprängämnen så vill iallafall jag ha koll på vilken stressnivå kamraterna ligger på.
I bussföraryrken eller andra civila jobb tycker jag inte det spelar så stor roll men väktare, poliser, militärer ska man kunna identifiera.

Sen ställer jag mig tveksam till dom flesta religionerna men kanske speciellt mot en som inkräktar på kvinnans rätt att klä sig som hon vill.
Slöjtvång? Kyskhetsbälte? Burka?
Där har ni ideer påhittade av män för att underordna kvinnan under dom, att det hittades på för väldigt länge sedan tycker inte jag rättfärdigar det hela.

LadyInsane
2007-06-09, 22:06
Angående slöjan kan jag faktiskt se ett problem och det är rent praktiskt. Om det är en slöja som täcker ansiktet så kan det i situationer där man gärna vill kunna identifiera personen och upptäcka om personen är stressad eller förvirrad ställa till problem..

Jag skulle gissa på att det inte lär bli ett problem. En kvinna som är såpass religiös att hon använder en heltäckande burkah, lär förmodligen aldrig få, eller vilja, jobba med försvarsmakten.

Liten Men Fet
2007-06-09, 22:17
Jag skulle gissa på att det inte lär bli ett problem. En kvinna som är såpass religiös att hon använder en heltäckande burkah, lär förmodligen aldrig få, eller vilja, jobba med försvarsmakten.

Så länge inte plagget ställer till praktiska problem så är det svårt att hitta argument mot det, men man får förstås se till att det finns slöjor som hör till uniformen. Då en grupp ska se enhetlig ut så tar ju naturligtvis dom andra soldaterna på sig slöja när en gör det. Kanske skapar lite friktion i början men det är ju lösbart.

Det finns ju mammakläder i uniformsmodel så varför inte.

LadyInsane
2007-06-09, 22:24
Så länge inte plagget ställer till praktiska problem så är det svårt att hitta argument mot det, men man får förstås se till att det finns slöjor som hör till uniformen. Då en grupp ska se enhetlig ut så tar ju naturligtvis dom andra soldaterna på sig slöja när en gör det. Kanske skapar lite friktion i början men det är ju lösbart.

Det finns ju mammakläder i uniformsmodel så varför inte.

Förlåt, jag var otydlig. Syftade mer på att hon förmodligen aldrig skulle få befinna sig i armen, pga sin man och sina plikter som muslimsk kvinna. Något jag har lärt mig om muslimer är att de är oerhört principfasta. Jag misstänker att en kvinna med heltäckande burkah antagligen styrs helt och fullt av sin man, som aldrig skulle låta henne bli en del av den svenska armen.

Deceiver85
2007-06-09, 22:49
Vad är vitsen med uniform ifall alla vill pynta dem med sina egna tillbehör?

Diggler
2007-06-09, 23:46
Slöjan är en symbol för förtryck och borde förbjudas överallt. Förövrigt, vadfan lumpen vid 23 bast?

RösböJunior
2007-06-10, 01:42
"hej å hå vi måste värna om demokratiiii (dvs parlamentism-skepnad)
å visa att sverige är bra, fram med den mörkhyaste,mest-icke-svenska person som finns å hylla ...."

hm... så är det juh.

Jax
2007-06-10, 07:26
Förövrigt, vadfan lumpen vid 23 bast?
Tjejer har inte allmän värnplikt och kan därmed mönstra om de vill fram tills att de är 25.

Liten Men Fet: Håller med.

Tom Warrior
2007-06-10, 08:47
Fel enligt mig. Armén ska vara en enhetlig kraft.

Jax
2007-06-10, 08:56
Fel enligt mig. Armén ska vara en enhetlig kraft.
Hon tillhör inte armén.

Ärligt talat så vet jag inte vad jag tycker egentligen. Reflexmässigt så tycker jag att det är fel eftersom jag har lite svårt för att religoner ska hitta på en massa dumheter. Å andra sidan har folk rätt till sin tro och så länge det inte skapar några problem med en slöja så ser jag inget hinder i det.

Tom Warrior
2007-06-10, 08:57
Hon tillhör inte armén.

Ärligt talat så vet jag inte vad jag tycker egentligen. Reflexmässigt så tycker jag att det är fel eftersom jag har lite svårt för att religoner ska hitta på en massa dumheter. Å andra sidan har folk rätt till sin tro och så länge det inte skapar några problem med en slöja så ser jag inget hinder i det.
Försvaret/Militären

Jax
2007-06-10, 08:59
Varför skulle inte Försvarsmakten vara en enhetlig kraft bara för att en del personer ha slöja på sig? Finns ju beväringar som går runt i balaklava för jämnan.

paddanboy
2007-06-10, 10:23
Vad skulle problemet vara med att flickan bär slöja? Det är väl snarare riktigt bra och kul att hon väljer att göra lumpen inom svenska armén överhuvudtaget. Vad är alternativet, förbjuda slöja och hon blir tvungen att avbryta sin utbildning? Nya tider kräver ju nya förhållningssätt, i det här fallet utgör slöjan med stor sannolikhet inget hinder, och tal om enhetlig uniform så är slöjan ingen ny företelse utan något som en person på grund av en religiös tro lever med större delen av livet. Det är alltså lite skillnad mellan om kalle vill ha dekaler på hjälmen eller dylikt.

...Och sen, slöjor har inget direkt med kvinnoförtryck att göra. Frågan som är värd att ställas, är det inte så att det i sådana fall är kvinnoförtryck att klädkjedjan Lindex saluför bikinis åt minderåriga eller att 14 åriga flickor bär kortkorta kjolar? Väljer de att gå i korta kjolar, eller förutsätter omgivningen att hon ska göra det? Vad har klädkedjorna för utbud? Räknas det som standard?

Det är ingen direkt skillnad, kvinnoförtryck är i synnerhet svårdefinierat men jag skulle trycka på andra saker än just slöjorna i sig.

Jax
2007-06-10, 10:27
Det är väl snarare riktigt bra och kul att hon väljer att göra lumpen inom svenska armén överhuvudtaget.
Flygvapnet inte armén.

paddanboy
2007-06-10, 10:32
Flygvapnet inte armén.

Försvarsmakten då.

Fatalist
2007-06-10, 11:05
Hahah varför vill hon bära slöja? Måste väl vara lite jobbigt. Förstår inte :MrT:

Liten Men Fet
2007-06-10, 11:20
Vad skulle problemet vara med att flickan bär slöja? Det är väl snarare riktigt bra och kul att hon väljer att göra lumpen inom svenska armén överhuvudtaget. Vad är alternativet, förbjuda slöja och hon blir tvungen att avbryta sin utbildning? Nya tider kräver ju nya förhållningssätt, i det här fallet utgör slöjan med stor sannolikhet inget hinder, och tal om enhetlig uniform så är slöjan ingen ny företelse utan något som en person på grund av en religiös tro lever med större delen av livet. Det är alltså lite skillnad mellan om kalle vill ha dekaler på hjälmen eller dylikt.

...Och sen, slöjor har inget direkt med kvinnoförtryck att göra. Frågan som är värd att ställas, är det inte så att det i sådana fall är kvinnoförtryck att klädkjedjan Lindex saluför bikinis åt minderåriga eller att 14 åriga flickor bär kortkorta kjolar? Väljer de att gå i korta kjolar, eller förutsätter omgivningen att hon ska göra det? Vad har klädkedjorna för utbud? Räknas det som standard?

Det är ingen direkt skillnad, kvinnoförtryck är i synnerhet svårdefinierat men jag skulle trycka på andra saker än just slöjorna i sig.

Fast kalle får inte ha dekaler eller dylikt på sin hjälm.

Menar du att det inte är någon form av förtryck när en person, oavsett vem det är, blir tvingad att ha ett visst plagg jämnt, oavsett vilket plagg det är?

mini
2007-06-10, 11:32
Menar du att det inte är någon form av förtryck när en person, oavsett vem det är, blir tvingad att ha ett visst plagg jämnt, oavsett vilket plagg det är?
Blir tvingad av vem?

Body Guard
2007-06-10, 11:35
om hon nu ska få bära sin slöja tycker jag personligen att försvarsmakten skall kräva att hon inte särbehandlas, t ex när jag låg inne skulle vi simma nakna, vad händer då med henne? Lika för alla, samma sak om man ska sova sked, hon ska då kunna sova sked med en kille utan att de ska bli problem. Skall hon bära fältmössan/baskern över slöjan? Tycker de gullas för mycket i Sverige med andra kulturer, och då är jag själv blatte.

Yankeee
2007-06-10, 11:36
Blir tvingad av vem?

http://www.axess.se/svenska/2006/02/tema_farahani.php

paddanboy
2007-06-10, 13:18
Fast kalle får inte ha dekaler eller dylikt på sin hjälm.

Nej det får inte Kalle, men denna flicka prövade ju de tidigare "reglerna" och fick tillåtelse att bära slöja.

Ja men vi utsätts av förtryck hela tiden i sådana fall, anledningen varför jag sitter här på kolozzeum kan ju ha med att det råder en viss norm i samhället som jag måste vara en del av för att lyckas, vare sig i kärleksliv eller inom jobb och dylikt. Skulle normen i samhället vara "fet" så skulle det inte vara någon anledning att svepa proteinshakar, gå på gym eller äta nyttigt.

Och så är det, de flesta börjar ju inte träna på eget bevåg för att det är "kul", även om jag personligen tycker detta är kul så är det alltid yttre faktorer som spelar in.

För en flicka från en muslimsk familj är det självklart att bära slöja, precis som det är uppenbart att det är bikini på stranden som gäller för en 18 åring i Sverige. Båda utsätts ju för ett visst förtryck, i sociologisk bemärkelse utsätts individen för yttre faktorer som är olika stora. Det råder givetvis individuella val, och somliga muslimska flickor i Sverige och andra delar av världen har faktiskt slöja till stor del av egen vilja. Men även detta kan ifrågasättas, att bära slöja kan i samhället vara högre status och dyligt som bidrar till att individen väljer slöja trots allt.

paddanboy
2007-06-10, 13:22
*Yttre strukturer