Visa fullständig version : Cardio efter träningen - Varför?
Varför är det bra att köra Cardio efter träningen? Fördelar, Nackdelar? Hur är det ett bra komplement till styrketräningen? Hur länge borde men köra cardio, duger 15-20 min?
Langster
2003-03-27, 15:32
Fördelar: Du har tömt kroppen på mycket kolhydrater under styrkepasset. Du är redan uppvärmd och klar.
Nackdelar: Återhämtningen efter styrketräningspasset kanske blir lite sämre. Träningspassen tar totalt längre tid.
King Grub
2003-03-27, 15:32
Fördelar: du har inte mycket kolhydrater kvar efter styrkepasset=fettförbränning direkt.
Nackdelar: du riskerar muskelnedbrytning samtidigt, svårt att ge max efter ett hårt styrkepass.
Jag kör ofta cardio efter styrka. Märker ingen skillnad på muskelnedbrytning, jämfört med om jag lägger det separat om jag skall vara ärlig.
20 minuter brukar vara lagom för mig, men då är det intervaller med blodsmak.
Hur det är ett bra komplement? Bättre kondition=möjlighet att hålla högre intensitet i gymmet. Bättre insulinkänslighet. Lättare att hålla fläsket borta.
Hur ska jag gå tillväga om jag vill köra cardio efter styrkepasset?
Är det att föredra att ha med sig en bannan eller något och ta just före man börjar med cardion? Borde jag ha en pulsklocka (eller vad det nu heter?) Är det bättre och köra intervaller, eller kan man bara hålla ett jämnt högt tempo hela tiden?
Har aldrig kört konditionsträning förut, så jag kan typ ingenting :D
King Grub
2003-03-27, 16:15
Banan är för långsamt för att du skall ha någon som helt nytta av den. För att skydda mot muskelnedbrytning skulle ett snabbt vassleprotein kunna vara lämpligt, men som sagt, jag själv tror inte att det behövs. Snabba kolhydrater som t ex druvsocker kan du stoppa i dig mellan passen om du är ute efter att kunna prestera bättre och förbätta konditionen. Men då försvinner en hel del av fettförbränningseffekten i stället. Vill du bränna fett: undvik kolhydraterna mellan. Vill ha ha maximal konditionseffekt: ät druvsocker mellan, så du orkar ge allt.
Du kan säker uppnå bra konditionsökningar med en jämn fart, men intervallträning är bra mycket effektivare och jobbigare. Jag brukar jogga 30 sek, tokrusa 30, jogga 30, osv. Pulsklocka låter överambitiöst att börja med.
Heh, börjar nog med att cykla lite lugnare dom första veckorna, sen när jag känner att det börjar gå lite lättare, så lägger jag in intervallträning. Svettas som en gris redan nu, och intervallträning skulle nog vara *lite* mycket just nu :D
Langster
2003-03-27, 16:31
Ett snabbt vassleprotein borde inte göra nån skillnad om man tar det mellan styrka och kondition (förutsatt att man inte väntar 30 minuter eller nåt).
Om man däremot tar det innan styrketräningen borde det finnas tillgängligt för kroppen när cardioträningen drar igång.
Jag dricker alltid en snabb proteindrink innan träning och en efter. Men det gör nog varken från eller till ändå... Lite ska väl kroppen tåla utan ständig tillgång till protein utan att totalt krympa ihop?
King Grub
2003-03-27, 16:53
Lite ska väl kroppen tåla utan ständig tillgång till protein utan att totalt krympa ihop?
Precis min åsikt. Jag tror rädslan för att bli katabol för minsta lilla konditionskrävande ansträngning är överdriven. Människan vore ett väldigt dåligt konstruerat djur om hennes muskler försvann för att hon ansträngde sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.