handdator

Visa fullständig version : "Götheborg"

AFanatic
2007-06-09, 12:21
Jag är lite irriterad att jag missar detta stora ögonblick.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=659268&rss=2216

När jag läser om välkomnandet blir jag nästan tårögd. Jag tycker hela grejen är hur maffig som helst, och blir rörd av sådana här händelser. :em:

Hur känner ni? *popcorn*

Überbiffen
2007-06-09, 12:30
Häftigt skepp.

Baha
2007-06-09, 12:36
Skulle vart skoj att se, häftigt skepp som fan

Animalistic
2007-06-09, 12:50
Såg den idag, sjuuuuuukt maffig den e ! som tagen ur en äventyrsfilm ! sjukt fräckt. miljarder folk också :P

mela
2007-06-09, 13:35
Hade det inte varit brutalt varmt ute hade jag åkt in till stan för att kika på ankomsten.

Cilia
2007-06-09, 13:41
Hade det inte varit brutalt varmt ute hade jag åkt in till stan för att kika på ankomsten.
herregud vilken lam bortförklaring

mela
2007-06-09, 13:42

Är det 45 grader i solen så sätter jag mig inte på en buss utan AC i 20 minuter :P

AFanatic
2007-06-09, 13:59

+1 ffs. Nu lackar jag fan här mela. *grr*

Cilia
2007-06-09, 14:21
+1 ffs. Nu lackar jag fan här mela. *grr*
jag såg det på TV
Jag hade helst åkt med, är inte lika impad av att titta.
Jag vill uppleva

Zakath
2007-06-09, 14:31
Jag satt uppe på taket till mitt jobb vid majorna (9 våningar upp) tillsammans med en kompis och njöt av utsikten när Götheborg åkte förbi, blåste svalkande så det var alldeles perfekt. 2 kycklingbaguetter till det och dagen var fulländad! :thumbup:

Mycket vackert skepp (och vackert kvinnofolk nere på gatorna - vi hade kikare :D).

Piranha
2007-06-09, 14:44
Är det 45 grader i solen så sätter jag mig inte på en buss utan AC i 20 minuter :P

jag håller med dig helt där.

Cilia
2007-06-09, 14:55

å var fick du luft ifrån?

Piranha
2007-06-09, 14:56
å var fick du luft ifrån?

tant gå å sätt dig på balkongen en stund.

mela
2007-06-09, 14:57

tack :D

Jag hatar att vara påklädd och helsvettig bland folk. Något utav det äckligaste som finns om det inte är på gymmet.

Cilia
2007-06-09, 14:58
tant gå å sätt dig på balkongen en stund.
e ju redan där
men var tvungen att fälla ihop parasollet för det började blåsa och jag var rädd att förlora det här med

Jonna
2007-06-09, 15:13
Min vän var med och seglade den från Nice till London. Hon tyckte det var riktigt häftigt! Men de fick slita en hel del också...
Vackert skepp!

L-Sami
2007-06-09, 15:43
Mäktig båt den där.

Angel
2007-06-09, 15:50
Jag har varit ombord på skutan ja :)

AFanatic
2007-06-09, 20:30
jag såg det på TV
Jag vill uppleva

Jag med, ja jag hade också viljat åka med. Får satsa på 2010. :D

Lexidos
2007-06-09, 22:28
Träffade ett gäng tjejer som seglade med den när jag o polarna var i kina.
Vi följde med o tittade på båten när den låg i Shanghai. Pratade om detta idag så vi var o är sjukt oimponerade av båten.
Visst den är snygg o så men ändå.

NisseEriksson
2007-06-09, 23:03
Vi följde med o tittade på båten när den låg i Shanghai. Pratade om detta idag så vi var o är sjukt oimponerade av båten.

Vad är felet på den?

Trance
2007-06-10, 01:53
jag såg det på TV
Jag vill uppleva

Du skriver som gladiatorerna1, känns nästan som det är din andra användare.

AFanatic
2007-06-10, 09:13
Du skriver som gladiatorerna1, känns nästan som det är din andra användare.

Sillen är faktiskt lite skum nu för tiden...Värmeslag kanske?

paddanboy
2007-06-10, 09:42

Jaha? vad förväntade du dig, en supertanker? Med tanke på att båten byggs i modern tid av engagerade personer som fått leta i historiska arkiv för byggmetoder och dylikt, lyckats bygga den efter gamla ritningar, seglat till shanghai där den i Kina fått enorm uppmärksamhet samt senare ett kinesisk stadschefsbesök på grund av det, bara några saker.

Frågan är vad du imponeras av? blingbling rappare på MTV?

AFanatic
2007-06-10, 09:52
Taget fr länken i första inlägget:

"Det fanns inga bevarade ritningar på "Götheborg II" eller andra ostindiefarare. "Götheborg III" är en gissning byggd på modeller, indirekta mått och uppgifter från tiden den seglade och på vad man kunde se på de vrakrester som bärgades från originalet. Men hur seglade den då?

- Jodå, "Götheborg III" seglar bättre än vi trott, lite snabbare och lite lättare att hantera. Det fylliga breda förskeppet gör att kryss i motsjö inte är hennes favorit. Men hon är byggd för medvindssegling och ostindiefararnas rutt var designad för att man skulle utnyttja vindsäsongerna och segla med medvind hela vägen. När vi hade hård storm rakt bakifrån mellan Sydafrika och Australien gav förskeppet just den bärighet vi behövde, säger Joakim.

Att fallen som höll upp förmärsrån brast i Indiska oceanen berodde på att man helt enkelt inte förstått och trott på 1700-talsvisdomen och gjort infästningen för klen. Det kunde justeras till havs och har fungerat sedan dess."

/De visste vad de gjorde på 1700-talet, och att vi idag lär oss av våra förfäder på ett sådant här sätt säger väl allt...

Andy.da.wohoo
2007-06-10, 10:08
Helt otroligt!
Jag var ombord skeppet någon månad innan det skulle segla iväg. Helt enormt stort!!
Hade gärna varit en av besättnings männen på båten.

Lexidos
2007-06-10, 13:17
Jaha? vad förväntade du dig, en supertanker? Med tanke på att båten byggs i modern tid av engagerade personer som fått leta i historiska arkiv för byggmetoder och dylikt, lyckats bygga den efter gamla ritningar, seglat till shanghai där den i Kina fått enorm uppmärksamhet samt senare ett kinesisk stadschefsbesök på grund av det, bara några saker.

Frågan är vad du imponeras av? blingbling rappare på MTV?

Jag blir inte imponerad av någonting det är felet. Skulle verkligen vilja känna mig imponerad på riktigt någongång.

paddanboy
2007-06-10, 13:29
Jag blir inte imponerad av någonting det är felet. Skulle verkligen vilja känna mig imponerad på riktigt någongång.

Sluta kommentera om hur oimponerad du är då...

Lexidos
2007-06-10, 13:31
Sluta kommentera om hur oimponerad du är då...

Vaknat på fel sida idag?