Visa fullständig version : Alternativ till grillat, klyftpoatis och bearneissås
Klassresa
2007-06-07, 22:22
Tjenare
jo det är så hära att vi ofta äter grillat etc. Så jag vill ha alternativ
jag deffar just nu så jag antar att klyftpotatis, sötpotatis, Kött, och tzatsiki&`/bearneissås inte är så bra
vad kan jag göra för att detta kan bli en bra deffmat?
kan tänka mig iallfall helt bort med såserna. Har ett alternativ, mixad brocoli det funkar som sås och är bättre men resten då :)? ha det bra!
Eddie Vedder
2007-06-07, 22:29
Tjenare
jo det är så hära att vi ofta äter grillat etc. Så jag vill ha alternativ
jag deffar just nu så jag antar att klyftpotatis, sötpotatis, Kött, och tzatsiki&`/bearneissås inte är så bra
Ur deffsynpunkt ser jag bara beasåsen som potentiellt dålig av det du nämner, men det förutsätter ju att du tar mycket oxå. En liten klick av det kommer heller inte göra nån "skada". Potatis, tzatziki och kött är kanonbra mat ju.
Huvudsaken är ju att du äter i rimliga mängder, ingen mat är i sej förbjuden bara du hamnar på underskott i slutändan.
Grillat kan mycket väl vara smalmat.
Grilla fisk, kyckling och grönsaker
Gör tzatziki på lättyoghurt, vitlök och gurka.
och en bakad potatis till eller bara grönsakerna om du vill ha lite kolisar.
hur gott och nyttigt som helst.
zeusden1
2007-06-07, 22:48
Grillade majskolvar!
Grillad fisk!! OH MY GOODNESS *drool**drool*
Grilla majs, sparris, lök ja det mesta tål att grillas, fantasin sätter gränserna.
Kom ihåg att icke vända på fisken om du ska grilla det, då faller den sönder.
Grillade majskolvar!
just majskolvar var kanske inte det bästa förslaget bland alla grönsaker
Mycket mager potatissallad: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95333
Finns mkt kött som är magert. Filé ( kyckling,nöt,fläsk,lamm), flintastek, biff, kotlett,gör egna hamburgare på nötfärs. Fläskkarré och entrecote är väl exempel på fetare kött
Grillade grönsaker i mängder (mättande och energisnålt) och en köttbit med bearneissås (gott och bea är en bra fettkälla, snåla inte med såsen).
Sen finns det otroligt många vegetariska nyttiga allternativ som är supergoda att grilla! Gör grillspett med qournbollar och sojakorvsbitar, massa grönsaker, äppelbitar mm.. marinera sojabiffar/qournburnare/qournfiléer. Eller skiva tofu och grilla.
Massa härliga heta salsor är ju också gott! Och sötpotatis som du nämde är ju kanon att grilla! Och squash..
För att?
vad kan jag göra för att detta kan bli en bra deffmat?
Det är bra mat och inget som helst fel på såserna, det är mängden som du får kontrollera.
Varför inte? Det är ju asgott med lite smör på :D
Grillad mat ftw!
Brukar ha 1 del potatisklyftor, 1 del kålrot i bitar och 1 del palsternacka i bitar. Lite olja på och sen in i ugnen bara, blir supergott.
Brooklyn
2007-06-11, 16:16
Varför inte? Det är ju asgott med lite smör på :D
Grillad mat ftw!
mycket kcal/100g jämfört med andra grönsaker
Kör på en fransk potatissallad (http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=165198&receptname=Fransk+potatissallad). Mycket godare än den vanliga skiten. Jag brukar dock vara latare än receptet och bara köra med typ rödlök, gräslök, olja, vinäger och kryddor.. går även att köra med "burkpotatis" om det ska gå fort. Sedan värmer man bara allt lite lätt i folie över grillen.
Och till det är det ju bara att grilla något magert kött typ rostbiff eller kyckling.
Annars är vanlig kokt madelpotatis en höjdare, som sås kan man köra nån slags yoghurtsås kryddad med vanfri krydda (VITLÖK!).
Body Guard
2007-06-11, 16:28
Finns mkt kött som är magert. Filé ( kyckling,nöt,fläsk,lamm), flintastek, biff, kotlett,gör egna hamburgare på nötfärs. Fläskkarré och entrecote är väl exempel på fetare kött
hur kan du få flintastek till magertkött?
Skär man bort allt det synliga fettet (svålen runt omkring + lite smådelar) så har den en fettprocent på 4.
Om jag inte missminner mig.
För att?
om jag är ute efter att begränsa mitt kaloriintag skulle jag välja att grilla andra grönsaker än just majskolovar. Sen att det är väldigt gott med grillade majskolvar är en annan sak.
Med det menar jag inte att majskolvar är det värsta du kan äta. Jag skulle t ex välja kolvarna före beasåsen.
jag äter inte fettsvålen och då är det magert kött ( det är skinka)
men visst äter man den så går ju fettprocenten upp. :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flintastek
samma sak med fläskkotlett, äter man inte fettet runt om så är det väldigt magert kött.
Grillat kan mycket väl vara smalmat.
Grilla fisk, kyckling och grönsaker
Gör tzatziki på lättyoghurt, vitlök och gurka.
och en bakad potatis till eller bara grönsakerna om du vill ha lite kolisar.
hur gott och nyttigt som helst.
Ja, du vet vad du snackar om fröken Grilldrottning!
Testa att byta ut såsen till stark Ajvar. Supergott till grillat!
Grilla aburgine, lax, kalkon, tonfisk mm *drool*
(På tal om nyttigt: Kladdkakan är med på lördag. ;))
Grillspett med små lökar, fläskfilé, paprikabitar och plommontomater (eller vad man nu väljer för grönsaker) är också gott och magert om man inte dränker allt i olja förståss.
Grillad lax eller annan fisk är inte heller dumt, vill man kan man svepa in den i folie och lägga den lite varmare.
Alfred Nobel
2007-06-12, 10:34
[QUOTE=LadyG;2350964]Grillspett med små lökar, fläskfilé, paprikabitar och plommontomater (eller vad man nu väljer för grönsaker) är också gott och magert om man inte dränker allt i olja förståss.QUOTE]
Tror du glömde det viktigaste - svampen / champinjonerna - Kan häva i mig mängder svamp och skita i köttet :D Sålänge man marinerar den lite fint! *whistle*
Om man vill göra det lite fancy och skrytigt kan man ju välja shiitake som har lite mer smak och som inte behöver marinad för att vara god.
Man bör så vitt jag vet inte äta shittake rå däremot, men den är god i mat om man tillagar den.
Klassresa
2007-06-14, 22:39
Visste inte att min tråd levde vidare :D
men grillspett har jag glömt bort, det är sannerligen gott ! :D
Deceiver85
2007-06-14, 22:44
Det finns bearneissås gjord på rapsolja...Lohmanders, ruggigt god!
Det finns bearneissås gjord på rapsolja...Lohmanders, ruggigt god!
Den är verkligen riktigt jäkla god! Godare än vilken vispad sås som helst.
shut teh face
2007-06-15, 09:48
Själver gjorde jag häromdagen lite nyttiga grejjer.
Grillade kycklingfilé och hade massa broccoli till, en klick franska örter creme fraiche. Hur enkelt som helst.
På sommaren har man ingen lust att sitta och trycka massor med onyttigt ändå.
om jag är ute efter att begränsa mitt kaloriintag skulle jag välja att grilla andra grönsaker än just majskolovar. Sen att det är väldigt gott med grillade majskolvar är en annan sak.
Med det menar jag inte att majskolvar är det värsta du kan äta. Jag skulle t ex välja kolvarna före beasåsen.
Jo men så mycket majs blir det inte av en majskolv och har man redan minskar på kolhydraterna i form av potatis, ris, pasta etc så har man ju förhoppningsvis en marginal kalorimässigt.
Om man vill göra det lite fancy och skrytigt kan man ju välja shiitake som har lite mer smak och som inte behöver marinad för att vara god.
Man bör så vitt jag vet inte äta shittake rå däremot, men den är god i mat om man tillagar den.
Man behöver inte marinera champinjoner för att de ska bli goda men vill man marinera utan fett i marinanden så använd balasmvinäger och lite salt.
Wikner89
2007-06-25, 17:44
Du kan göra en sås på matlagnings yougurt eller kesella och blanda i lite sweet chilli. Visst det är mycket socker men du behöver inte så mycket av sweet chillin. Du kan ju käka typ couscous
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.