Logga in

Visa fullständig version : Nu äre dags?

Daani
2007-06-06, 20:22
Precis fyllt 19 och känner att nu är de dags att ta tag i denna kropp. Gick upp mer än 10 kg på 1½ år :( mycket skräpmat, dålig sömn, stress mm. men nu är skolan snart slut :D (som var källan till sömnbristen o stressen)

Jag har aldrig riktigt tränat, så jag vänder mig till er underbara personer :)
läst ett par journaler (mest ur LadyG's som för övrigt var jätte kul att läsa, och som fick mig att bestämma mig att göra detta)

Jag är 178cm lång och väger 82kg, lätt överviktigt med andra ord.
Hur mycket borde jag gå ner och hur ska jag gå till väga?

Rahf
2007-06-06, 21:01
Så mycket du vill. Läs den klistrade deffguiden och skrid till verket, Kolo dignar med info om förmodligen allt du behöver veta.

Sir Klabbe
2007-06-06, 21:06
Precis fyllt 19 och känner att nu är de dags att ta tag i denna kropp. Gick upp mer än 10 kg på 1½ år :( mycket skräpmat, dålig sömn, stress mm. men nu är skolan snart slut :D (som var källan till sömnbristen o stressen)

Jag har aldrig riktigt tränat, så jag vänder mig till er underbara personer :)
läst ett par journaler (mest ur LadyG's som för övrigt var jätte kul att läsa, och som fick mig att bestämma mig att göra detta)

Jag är 178cm lång och väger 82kg, lätt överviktigt med andra ord.
Hur mycket borde jag gå ner och hur ska jag gå till väga?

Ta en titt på King Grubs deffguide :D.

Daani
2007-06-07, 05:29
ok :D ska ske!

loztdignity
2007-06-07, 11:34
Lite sent om du ska gå ner till sommaren...

Daani
2007-06-07, 16:52
nejra, bara de att jag slutar skolan snart, och slipper sitta uppe och studera och stressa inför prov o shit, därför tänkte jag att det var dags o göra nått åt det nu, när jag slipper allt stressande.

Daani
2007-06-07, 18:07
kolla lite på de där med kcal , såg lite skummt ut, tror jag?

2 limpskivor + skinka = 162 kcal
1 glas oboy = 100 kcal
äpple + kaffe = 60 kcal
3 potatisbullar + keso + sallad = 320 kcal
110 g majschips = 500 kcal
en halv bit kladdkaka + kaffe = 150 kcal
1 skål med gulaschsoppa + champinjoner = 112 kcal
totalt = 1404 kcal
kan det stämma ? och isåfall borde det vara ett ganska bra intag om jag har fattat rätt ? (ursäkta min sega hjärna, men detta är helt o hållet nytt för mig :) )

Rahf
2007-06-07, 18:11
Inget illa ment men slog det dig nånsin att majschipsen stod för mer än 1/3 av det där totala intaget? En tankeställare kanske.

Eddie Vedder
2007-06-07, 18:16
Bara 162 kcal för två limpmackor med skinka låter lite i underkant tycker jag, samma sak med bara 60kcal för ett äpple.

Hur små mackor och äpplen har du? Alltså vad väger dom i gram?

Saikyou
2007-06-07, 18:54
Äpplen är väl i genomsnitt 55-60 kcal? Sen finns det såna där uberstora med men ja :Virro Äpplet _plus_ kaffe 60 kcal var det som fick mig att reagera, dock så har jag ingen aning hur mycket kcal kaffe är då jag håller mig mil borta från den sörjan, no offense alla kaffeälskare *whistle* Och förresten, lite väl mycket godsaker på det schemat enligt mig xD

Eddie Vedder
2007-06-07, 18:57
Äpplen är väl i genomsnitt 55-60 kcal? Sen finns det såna där uberstora med men ja :Virro

Dom behöver inte vara "überstora", ett äpple på 200gram är inte särskilt stort exempelvis. Om du köper ett äpple du tycker är "normalstort" och väger det blir du säkert förvånad, ett äpple på bara 100g är ett ganska litet äpple.

Saikyou
2007-06-07, 19:02
Dom behöver inte vara "überstora", ett äpple på 200gram är inte särskilt stort exempelvis. Om du köper ett äpple du tycker är "normalstort" och väger det blir du säkert förvånad, ett äpple på bara 100g är ett ganska litet äpple.

Vägde upp ett äpple till 173g nyss, med skal. Kärnorna o den skiten vägde 46 gram :P

Eddie Vedder
2007-06-07, 19:04
Jag äter alltid kärnhuset.:D Det enda som blir kvar för min del är stjälken haha, har faktiskt inte funderat på att folk faktiskt lämnar skrutten i regel. Good point Saikyou!:thumbup:

Samma sak med päron och kiwi för mig, skalar aldrig och lämnar inget kvar.:)

Saikyou
2007-06-07, 19:07
Jag äter alltid kärnhuset.:D Det enda som blir kvar för min del är stjälken haha, har faktiskt inte funderat på att folk faktiskt lämnar skrutten i regel. Good point Saikyou!:thumbup:

Samma sak med päron och kiwi för mig, skalar aldrig och lämnar inget kvar.:)

haha hardcore :P Jag försöker äta så mycket av skalet på kiwi som möjligt men blir så surt för mina smaklökar efter ett tag :O Riktigt hardcore är du inte förrens du äter mango med skal dock :hbang:

Daani
2007-06-07, 19:21
jo, jag märkte det, men det var inget jag tänkte på när jag köpte dom. men nu vet man sånt och ska undvika det. kommer förmodligen bli mycket mer försiktig med vad jag köper hädanefter.

Daani
2007-06-07, 19:25
lite svårt o veta såhär i efterhand :D men jag sökte lite på internet om de olika, och de stod att det var ungefär så. skinkbitarna var lite svårare o räkna ut, så jag gissade lite :em: ska gå in för detta mer helhjärtat, försöka få de så precis som jag bara kan :)

Daani
2007-06-07, 19:29
3 ställen jag läst på säger att kaffe inte innehåller några kcal.. lät lite skumt men jag räknade med det.

Saikyou
2007-06-07, 19:31
3 ställen jag läst på säger att kaffe inte innehåller några kcal.. lät lite skumt men jag räknade med det.

Allt ätligt innehåller väl kcal, men kaffe verkar ha helt obetydlig kcal, kollade med upp det lite :D

Eddie Vedder
2007-06-07, 19:32
Vad menar du med att du ska undvika det? Du bör absolut inte plocka bort dina äpplen om det är det du menar.

Ett tips om du inte har en våg hemma är att du medvetet väljer ut äpplen som är ungefär lika stora när du handlar sen sparar du kvittot där det står hur många kg äpplen du köpt sen dividerar du bara det med antalet äpplen och har då en genomsnittssiffra att gå på.

I slutändan blir det ju rätt även om äpplet dag 1 väger mer och äpplet dag 2 mindre än genomsnittsvärdet. Så kan du även göra med potatis, lök, morötter o.s.v.:thumbup:

Allt ätligt innehåller väl kcal, men kaffe verkar ha helt obetydlig kcal, kollade med upp det lite :D

Det är som sagt obetydliga mängder och lägg sen till den lilla ökade energiförbrukningen som kaffet ger så är vi på +/-0 om inte t.o.m. negativa kcal?;)

Saikyou
2007-06-07, 19:37
Vad menar du med att du ska undvika det? Du bör absolut inte plocka bort dina äpplen om det är det du menar.

Ett tips om du inte har en våg hemma är att du medvetet väljer ut äpplen som är ungefär lika stora när du handlar sen sparar du kvittot där det står hur många kg äpplen du köpt sen dividerar du bara det med antalet äpplen och har då en genomsnittssiffra att gå på.

I slutändan blir det ju rätt även om äpplet dag 1 väger mer och äpplet dag 2 mindre än genomsnittsvärdet. Så kan du även göra med potatis, lök, morötter o.s.v.:thumbup:

Det är som sagt obetydliga mängder och lägg sen till den lilla ökade energiförbrukningen som kaffet ger så är vi på +/-0 om inte t.o.m. negativa kcal?;)

Tror han menade majschipsen ;) Bra tips där, ska memoreras *flex* 1-2 kcal per 100g på de sidorna jag hittade, med koffeinet bör det nästan bli minus ja :hbang:

Daani
2007-06-07, 19:43
tack för tipset, och som den under sa, så menade jag majschipsen :) äpplen kan jag inte leva utan, underbart gott!
Hur ska man räkna på en brödskiva?
säg att hela biten(alla skivor) väger 700g och Kcal per 100g är 230, och det är 19 skivor(med kanterna).
700/19 för att få ut en av bitarnas vikt, som torde bli 36g.. hur gör man sen ? (matte har aldrig vart min starka sida)

Saikyou
2007-06-07, 19:46
tack för tipset, och som den under sa, så menade jag majschipsen :) äpplen kan jag inte leva utan, underbart gott!
Hur ska man räkna på en brödskiva?
säg att hela biten(alla skivor) väger 700g och Kcal per 100g är 230, och det är 19 skivor(med kanterna).
700/19 för att få ut en av bitarnas vikt, som torde bli 36g.. hur gör man sen ? (matte har aldrig vart min starka sida)

230/100 så har du varje grams kcal ;) så 2,3 x 36 = 83

Daani
2007-06-07, 20:15
hur räknar man egentligen smöret på smörgåsarna? blir inte det väldigt svårt? har iofs näst intill obefintliga mängder på mina mackor.

Eddie Vedder
2007-06-07, 20:34
Antingen tar du väl exempelvis 1tsk (ett mått alltså och inte en sked) och tar på så mycket smör, då vet du ju hur mycket det är.

Annars om du anser mängderna vara obefintliga så struntar du i att bry dig. Helt upp till dig beroende på hurpass stenkoll du känner är väsentligt i sammanhanget.

Saikyou
2007-06-08, 00:18
Jag kör med keso på mackor ist eller omega-3 mjölkfritt smör, vanligt smör känns inte värt att trycka i sig när det finns godare alternativ. Du får testa dig fram, och ska du äta smör så bry dig inte hur mycket, bre bara på så tunnt, tunnt lager du kan så blir det skitbra :thumbup: funkar för mig iaf :Virro

Rahf
2007-06-08, 15:41
Överdriven stenkoll där man börjar oroa sig för hur mycket kalorier smöret man brer på smörgåsen innehåller leder med stor sannolikhet till olycka.

Sen får man bestämma själv hur man vill ha det, jag bara varnar för framtida bekymmer.

Daani
2007-06-08, 17:36
idag blev det ungefär såhär
Frukost:
2 smörgåsar med messmör = 206
Lunch:
1 dl soppa = 45
100 g fetaost = 70
resten av kladdkakan slank ner också = 150
Fika:
äpple + riskaka med lite keso + kaffe = 120
Kvällsmat:
pizza(hemlagad) = 491
ett halvt glass vitt vin(ca 1 dl) = 46
ett glas äppeljuice = 72

Totalt = 1324

fetaost och kladdkaka och vin var ju lite onödigt, sånt går ju sålla bort, måste få mer pli på mig själv.

kelk
2007-06-08, 18:04
Låter som att du räknar jävligt lågt på kcal. Vad var det för fetaost? Hur många %?

Vad var det för kladdkaka? Pizzan?

Daani
2007-06-08, 19:19
pizzan var vanlig pizzabotten (vetemjöl 4dl, bakpulver 2 tsk, olja msk och mjölk 2 dl) sen 300 g dolmio .. tomatogrejs, kommer inte ihåg vad den hette.
150 g champinjoner och 2 dl ost och några körsbärstomater. delade pizzan i 4 och åt en bit.
kladdkakebiten utgick jag ifrån ungdomar.se's uträkning som var 180 kcal per bit, men lade på hyffsat för att den jag åt var tyngre än vanligt.
ska räkna ut det exacta imorgon om jag kommer ihåg, och om jag orkar leta fram receptet ;P

Daani
2007-06-08, 19:22
ja du, de kan man fråga sig :D litet skrivfel av mig där. fetaosten ska va 214. märks om du räknar ihop alla att det saknas kcal till totala om du räknar ihop allt