Visa fullständig version : Ska det va så här å "deffa"???!
TerrorShark
2007-06-06, 18:58
Har kört nån slags deff i typ 1,5-2 månader, skälet till att det står "typ" är för att jag faktiskt inte riktigt vet exakt hur länge jag kört, började inte räkna kalorier/protein osv föränn i söndags, insåg att min deff nog gick aningen fort (ungefär 8-9 kilo på en månad), fick tips om "Cal-counter online" och gick med.
Nu under min deff har jag börjat allvarligt undra hur fan jag överhuvudtaget lyckades med konststycket att gå upp i vikt till att börja med, visserligen kämpade jag rätt hårt och körde oftast dubbla middagar (en innan träning och en efter) och åt/drack socker/godis/dricka (något som jag kapat helt från menyn).
Dock nu till min fråga, förutsatt att jag kan lita på mina egna beräkningar och cal-counters så är det inte helt ovanligt att jag numer måste blanda i nån matsked olivolja i mina prottedrinkar för att komma upp i kalorinivå för att ligga 500-1000kcal minus.
Är det så enkelt deffa? Känns nästan ibland som att jag äter mer än innan?:Virro Det enda jobbiga är att det går lite trögt i bänken, men så har det alltid varit för mig och bänk, ett gram mer kroppsvikt=1hg mer på stången i bänk och vise versa...
Kan man lita på cal-counters motionsberäkningar? (hyffsat i alla fall, inte exakt fattar jag så klart). Just nu ser det ut som att jag får lov att äta en hel del mörk choklad (okej, kunde inte sluta äta det) och en del popcorn innan sängdags, suck...) *popcorn*
Kan du inte skriva upp vad du äter per dag så vi får se, tvivlar starkt på att du behöver dricka olja för att ens uppnå 1000kcals underskott.
Du har alltså problem med att uppnå -500 kcal? Det får mig att fundera på just hur stor del av ditt gamla energiintag bestod av skräpmat, godis, läsk och dylikt. I.o.m. Att du kapat det så har du alltså snört av en stor del av ditt energiintag, ät lite mer mat då.
submissionist
2007-06-06, 19:22
Jag fick nyss ett påläst svar av K. Grub; ~70kcal/kg kroppsfett/dygn kan mobiliseras av fettväven, förutsatt ett energiunderskott som motsvarar detta samt den energi som du ofrånkommligen bränner i form av kolhydrater (och i viss mån protein). Så jag antar att hur mycket som är för mycket dina 8-9kg är avgörs av ditt utgångsläge. För mycket är det nog hur man än vänder på det - förutsatt att du vill behålla din muskelmassa! Några kilon kan ju förstås vara vatten/glykogen. Ett mer långsiktigt tempo rekommenderas vara - ~0,5kg/vecka. En crash-diet är inte att deffa... Att viss träning går trögt kan vara tecken på att du äter för lite kolhydrater.
Om du skippat i stort sett allt godis och annat skräp så beror det ju på vad som blir kvar om du måste blanda olja i dina drinkar. För kcal-nivån är det kanske inte fel - men för de flesta innebär nog en deff att tampas med hungerskänslor - dessa kan "botas" genom att äta bulkig energifattig mat, ex grova grönsaker osv. Om du måste äta olja tror jag att du äter för lite riktig mat! Fisk, fullkorn, grönsaker, frukt!
TerrorShark
2007-06-06, 19:31
Okej, först och främst så är det ju så att jag absolut inte "måste" stoppa i mig olivolja, dock när jag fått i mig lagom protein och inte vill ha mer kolhydrater och vill få i mig lite mer fett så tycker jag om olivolja, tycker det e gott i drinken eller spritt över tomat/mozarella...
Äter bara sånt jag tycker om och är gansk ofta slö, speciellt slö var jag idag vilket ni kommer att se av matvalen som det blivit idag, tyvärr vet jag inte om det går att få fram tidigare listor på mat man ätit andra dagar på cal-counter? så det blir dagens:
Frukost
Har svårt å käka mycket på morgonen
2ägg kokta (120g)
1dl Havre 35g
220g lättmjölk
GYM
1 Banan typ 100g
35g eiselt double pro+300g lättmjölk
LÄTTJA (lunch, cyklade till stan efter gymmet så...):
1Delifresh burgare (för att den e godaste valet på MAX)
1 Max bönsallad
300g lättmjölk
115g tomat
LÄTTJA 2:
283g Findus Fiskgratäng räk/dill
42g eiselt protec
208g mjölk
150g päron
=2030kcal
174g protein
210g kolhydrater
55g fett
Enligt mallen som finns i Deffguiden så ligger mitt basala kaloribehov på 2280,726
Sen enligt beräkningarna som cal-counter gjort på min motion idag har jag förbränt 1059kcal genom ren motion.
Jag e 192 cm och väger numer ungefär 103kg...
Vet om att dagens matvanor inte varit de bästa, men finner oftast att jag ligger härikring dessa siffror även bättre dagar (fast aningen mer protein, sällan under 200g/dag och definitivt mr fett 80-100g/dag oftast) så vad sägs? är jag helt ute och cyklar om jag sätter mig och käkar lite popcorn och mörk choklad? Kanske lite torkat kött också nu när jag tänker på det...*drool*
TerrorShark
2007-06-06, 19:35
För mycket är det nog hur man än vänder på det - förutsatt att du vill behålla din muskelmassa!
Jag vet har absolut ingen lust att tappa muskler, var som sagt inte meningen att tappa så mycket vikt heller, ägde t ex ingen våg, räknade inte ett dugg på vad jag fick i mig utan miskade bara lite sådär godtyckligt på lite allt möjligt samt ströp sockerintaget. Kanske bör poängteras dock att jag inte är en "byggare" utan bara en styrkelyftare som vill kapa lite onödig vikt och ersätta med lite effektiva muskler...
TerrorShark
2007-06-06, 19:40
kanske också ska tillägga att jag innan jag började träna under några år låg på en vikt av 62 som sedan stegrades upp till ungefär 72 och sen började jag träna och innan min så kallade deff började så vägde jag kring 110-112 ungefär, allt på längden 192cm
TerrorShark
2007-06-06, 19:44
har alltid varit smalt byggd...
submissionist
2007-06-06, 19:48
O
Enligt mallen som finns i Deffguiden så ligger mitt basala kaloribehov på 2280,726
Sen enligt beräkningarna som cal-counter gjort på min motion idag har jag förbränt 1059kcal genom ren motion.
Jag e 192 cm och väger numer ungefär 103kg...
Vet om att dagens matvanor inte varit de bästa, men finner oftast att jag ligger härikring dessa siffror även bättre dagar (fast aningen mer protein, sällan under 200g/dag och definitivt mr fett 80-100g/dag oftast) så vad sägs? är jag helt ute och cyklar om jag sätter mig och käkar lite popcorn och mörk choklad? Kanske lite torkat kött också nu när jag tänker på det...*drool*
Basala kcal-behovet är bara det du behöver för att "gå runt", dvs +/-0 i total vila i tempererat klimat. Till det i det totala energibehovet kommer: fysisk aktivitet och träning, matens termogena effekt och eventuell tillväxt.
Så det ser ut som att du ligger (din motion om ~1100kcal + annan fysisk aktivitet + matens termogena effekt) under ditta basala energibehov. Det betyder alltså att utöver de 70kcal/kg kroppsfett fett som du frisatt och bränt (gissningsvis inte mer än 500kcal) har du även kataboliserat minst 600kcal fettfri vävnad.
Alltså är du nog inte fel ute med mörk choklad och torkat kött! Du är stor och behöver äta mycket - även när du deffar!
TerrorShark
2007-06-06, 19:57
Jo jag fattar att mitt basala kcal-behov är ungefär det som min kropp utan yttre omständigheter självmant käkar upp, dock vad borde jag äta? antar att jag åtminstone borde satsa på att minst få i mig 3000kcal idag, vet att jag fortfarande inte fått in nån optimal viktnedgång, å andra sidan är det första ggn som jag försöker deffa, kanske märks på att jag inte ens ägde en våg när jag gav mig in i det hela utan nån som helst plan:smash: tänkte att det skulle vara enkelt och att jag bara skulle gå efter ögonen och sedan börja äta upp mig igen när det kändes vettigt. Men självklart vill man inte tappa massa muskler så jag fattade ju rätt snabbt att jag vara tvungen å försöka vara lite noggrannare... därav mitt inlägg också
ja men va fan, du äter ju 3gånger per dag. släng in 3st protienshakes på 50g styck så har du redan en 600kcals till och dessutom en bra proteinnivå ( enligt mig, lär bli totalsågad av resten). Skall man ligga så lågt på kolisar och fett 200 / 50, så anser jag att du iaf borde ligga på över 300g protein per dag till att börja med.
TerrorShark
2007-06-06, 23:03
ja men va fan, du äter ju 3gånger per dag. släng in 3st protienshakes på 50g styck så har du redan en 600kcals till och dessutom en bra proteinnivå ( enligt mig, lär bli totalsågad av resten). Skall man ligga så lågt på kolisar och fett 200 / 50, så anser jag att du iaf borde ligga på över 300g protein per dag till att börja med.
Vet inte om du missade en del i mitt förra inlägg, t ex ligger jag generellt på minst 200g protein/100g fett och resten kolisar oftast. så också idag, efter lite torkat kött, choklad, popcorn, mjölk, proteinshake och 15g olivolja blev slutresultatet för dagen detta:
3192 kcal
254 protein
308 kolhydrater
104 fett
Vad tror ni om det? känns det vettigt eller spårade jag ut?
Räknade dagens förbrukning 2280,762x1,6 (lite lågt tror och hoppas jag)=3649.1616, nåväl hoppas det blev fint, nu sömn sen framöver två dagar lite kolhydrater för mig...utan annan träning än promenad och gripper...
Vet inte om du missade en del i mitt förra inlägg, t ex ligger jag generellt på minst 200g protein/100g fett och resten kolisar oftast. så också idag, efter lite torkat kött, choklad, popcorn, mjölk, proteinshake och 15g olivolja blev slutresultatet för dagen detta:
3192 kcal
254 protein
308 kolhydrater
104 fett
Vad tror ni om det? känns det vettigt eller spårade jag ut?
Räknade dagens förbrukning 2280,762x1,6 (lite lågt tror och hoppas jag)=3649.1616, nåväl hoppas det blev fint, nu sömn sen framöver två dagar lite kolhydrater för mig...utan annan träning än promenad och gripper...
För mycket protein imho.
theoppositescollide
2007-06-07, 07:52
jag fick samma intryck av dig när jag började räkna kalorier, det är så otroligt enkelt. Grejen är ju den att när man börjar räkna kalorier blir man medveten på ett helt annat sätt om hur mycket där är i vissa grejer som man ätit förr(jag har tex haft en otrolig förkärlek för gifflar, och en påse gifflar skulle täcka typ 3/4 av mitt dagsintag när jag deffar, samt så har övergången från Cola till Lightläsk gjort en hel del också), och när börjar äta lågkaloriproduklter som havregrynsgröt och polar extrem-bröd kan man få i sig mycket mer "massa", fast med mycket mindre kalorier.
-=Kotten=-
2007-06-07, 13:03
Deffning är fan grymt enkelt...*flex*
Kommer ihåg när man var mindre och hade noll koll. Brukade sitta med en tomat eller nån morot varje måltid några veckor innan sommaren. Va ju inte så överdrivet smart kom man på sen. Runt 2000kcal som man ligger på nu är ju löjligt stora mängder mat....*popcorn*
mr.clean
2007-06-07, 20:49
Deffning är fan grymt enkelt...*flex*
Kommer ihåg när man var mindre och hade noll koll. Brukade sitta med en tomat eller nån morot varje måltid några veckor innan sommaren. Va ju inte så överdrivet smart kom man på sen. Runt 2000kcal som man ligger på nu är ju löjligt stora mängder mat....*popcorn*
Förklara gärna hur du gör? :D. Är de svåraste ja vet. speciellt om ja tränar. Då blir ja extremt hungrig och slänger i mig saker. *cry*
För mycket protein imho.
Inte då. Vid 1000 kcal underskott skulle så skulle jag tippa på att minst 2.5g x kg kroppsvikt är att rekommendera för att minska muskelnedbrytningen..
Det är underskott vi talar om.. :P
Jag känner igen mig i de exempel ni drar om när ni var unga och dumma. Men det är så svårt att räkna ut sitt basala energibehov!
Jag väger 75kg, är 177cm lång, är 20 år gammal och har ett helt stillasittande jobb.
Hur mycket brukar ni räkna med att man bränner på en timme gymträning, om man kör ganska aktivt? Hårt såklart, men konditionsmässigt menar jag. Jag brukar bara hinna köra 40minuterspass eftersom jag tränar på lunchen, och det gör jag oftast 5 gånger i veckan men det blir 4 ibland också. Sedan springer jag 2-3 gånger i veckan, mellan 6 och 10km (men jag sprang mindre förut). Börjar bli trött på att springa så tänkte skära ner lite på det och promenera mer.
När jag har en "bra" dag äter jag jättelite, och det är förstås inte bra. När jag har en "sämre" dag äter jag mer, och på helgerna har jag på sistone "syndat" lite för mycket.
Så, hur mycket ska jag äta egentligen? Jag har försökt räkna ut men jag vet inte hur jag ska räkna promenad, löpning och gym.
EDIT: HEJ förresten!! Min första post. Har tjuvläst här och på body ett tag dock.
TerrorShark
2007-06-09, 09:13
"Så, hur mycket ska jag äta egentligen? Jag har försökt räkna ut men jag vet inte hur jag ska räkna promenad, löpning och gym."
Jag vet inte riktigt, har själv lite samma problem när det gäller att räkna ut min energiåtgång/dag. Jag kör just nu med nån slags kombo av formeln som finns i deffguiden och calcounter.se (som e gratis). Calcounter är nog det som hjälpt mig bäst, orkar inte hålla på och räkna själv, är notoriskt slö, ser verkligen tydligt vad fan jag äter och vad jag ätit/äter för lite av omedelbart, det gör det väldigt enkelt att justera intaget efter behovet...På calcounter finns också något som heter "motion" där man matar in vad man gjort och sen ger det en ungefärlig mängd kcal/förbränt. Dock vet jag inte hur mycket jag litar på det, därför en kombo av formeln och calcounter. Brukar mest, när det gäller motion, bara ha det som referens, sen använder jag formulan för att räkna ut mitt behov, jämför med vad jag ätit på calcounter och justerar om det behövs (mer mat eller mer motion). Dock tycker jag också att det är jobbigt, tycker det är svårt att avgöra om dagen varit t ex en 1,3:a eller 1,5:a osv...Nån med bra tips?
mastermungo
2007-06-09, 12:56
Jag har faktiskt också funderat lite över hur formeln i deffguiden skall användas.
Är det så att om man t.ezx. springer en mil per dag så hamnar man automatiskt på kanske 1.7 medans samma dag utan en mil men med ett aktivkt arbete blir 1.5?
Eller ska man räkna 1.7 med en mils löpning och sen ändå lägga till förbränningen ifrån löprundan?
Det som verkar mest logiskt är väl att man tar sitt kcalbehov i vila dvs kanske 1.2-1.3 om man nu har ett stillasittande jobb och sedan plussar på varje enskild aktivitet?
Jag har faktiskt också funderat lite över hur formeln i deffguiden skall användas.
Är det så att om man t.ezx. springer en mil per dag så hamnar man automatiskt på kanske 1.7 medans samma dag utan en mil men med ett aktivkt arbete blir 1.5?
Eller ska man räkna 1.7 med en mils löpning och sen ändå lägga till förbränningen ifrån löprundan?
Det som verkar mest logiskt är väl att man tar sitt kcalbehov i vila dvs kanske 1.2-1.3 om man nu har ett stillasittande jobb och sedan plussar på varje enskild aktivitet?
Tänk på att 1.2 är i princip en dag i sängen.
Är det mycket mindre än en dag i skrivbordsstolen då? Plus gå lite fram och tillbaks till hissen :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.