Logga in

Visa fullständig version : Thailand i juni,juli,augusti

GymTT
2007-06-06, 16:35
Hur är det?

Många regndagar per månad i denna tidsintervall det vet jag.

Hur är det med turismen? Mycket mindre folk än i, låt säga Mars?
Vad är bättre att uppleva än Thailand? Kom hem därifrån i Mars och det var helt underbart. Phi Phi Island, Koh Lanta, Karon Beach. Underbart!

Ni som har rest mycket! dela gärna med er.

MVH

tossefar
2007-06-06, 17:13
Jag har varit nästan överallt. Thailand var sämst hittills.

Indonesien och då framför allt Bali var mycket bättre.
Funderat på västindien? Finns en massa kul där.

Men gillade du Thailand, som för mig var ett helt klätterberg av äckelpäckel och svennebananfyllon, så kanske mina tips inte är något för dig.

Frantic
2007-06-06, 17:15
Men gillade du Thailand, som för mig var ett helt klätterberg av äckelpäckel och svennebananfyllon, så kanske mina tips inte är något för dig.

lol? Det beror väl på vart i Thailand du åker? Du kan väl inte dömma ut ett helt land för att du hittar fyllon på några turistorter?

tossefar
2007-06-06, 17:17
lol? Det beror väl på vart i Thailand du åker? Du kan väl inte dömma ut ett helt land för att du hittar fyllon på några turistorter?

Ah, jag kanske var otydlig. Jag var på platserna TT räknade upp + ett par till.

Mr. Moose
2007-06-06, 18:55
Jag har varit nästan överallt. Thailand var sämst hittills.

Indonesien och då framför allt Bali var mycket bättre.
Funderat på västindien? Finns en massa kul där.

Där ser man så olika man kan se på saker o ting.

Bali var den ön i Indonesien jag tyckte sämst om (pga folket), Flores absoluta favoriten.

Thailands äckelpäckel och svennebananfyllon, jodå de finns men tar man sig ifrån de större turistfällorna upptäcker man ett "nytt" land. Finns mycket fint här också, faktiskt.

Prostitutionen kommer du aldrig ifrån, den är för djupt rotad i deras kultur. Finns ett litet horhus i alla städer o större byar men som turist lär du aldrig se något av det.

edgen_ÖSD
2007-06-07, 10:23
Ok, vet inte vad du vill veta riktigt, men jag kan flumma pa lite.

Jag sitter just nu pa Arlanda, precis hemkommen fran en 3-månaders semester i asien, dar jag tillbringade mest tid i Thailand.

De platser jag besokte var:

Bangkok
Chang Mai
Koh Samet
Koh Chang
Ko Samui
Ko Tao
Phi Phi
Krabi

Bangkok ar val vart ett besok, det ar ju i princip oundvikligt eftersom du landar just dar. Jag gillar verkligen Bangkok. Bodde som de flesta andra Pa Th Koh san pa Koh San Palace. Inte det baste stallet jag bott pa, men helt ok, framforallt eftersom det finns sa mkt trevligt folk pa just kohsan road.

Om du gillar storstader maste jag saga att Kuala Lumpur tar Bangkok, Manilla osv med hastlangder. Hur gront och rent som helst, med grym shopping. Times Square ar vart ett besok. Dar finns en grym nojespark med riktigt rolig berg- och- dalbana (for att vara innomhus). Om du aker hit far du inte missa att besoka Petronas Towers och KL Tower. Histnande höga, med utsikt over precis hela staden. Manniskorna har ar i regel mycket battre pa engelska an i Thailand. Stadskarnan ar valdigt liten, sa det ar enkelt att ga vart man vill, skont att slippa ta taxi och strula pa med det.

Favoriten i Thailand ar Koh Chang och Ko Tao. Dessa stallen ar inte lika invaderade av turister som tex Phiphi, jag tycker personligen det ar underbart att det fortfarande finns sadana chill out- stallen. Koh Tao ar favoriten. Grymt dykvatten och pa kvallarna tar man bara en ol pa verandan och njuter av det stjarnklara himlavalvet.

Om du aker runt lite i asien far du bara inte missa Boracay, en liten ö i Filippinerna. Basta strand jag legat pa. Framröstad som den tredje vackraste i varlden av Lonely Planet. Filippiner ar riktigt duktiga pa engelska (officiellt språk i landet). Vattnet ar smaragdblatt, riktigt riktigt fint att dyka i.

I maj har det vart valdigt folktomt pa turistorterna. Det kommer mer folk nu i juni (pratade med en kille pa planet som äger restaurangen Tre Kronor pa Koh Samui, Mr Moose du vet sakert vem det ar, och han sa att det kommer fler och fler turister med start juni).

Lite kuriosa ar att jag sammanlagt, flygbiljett, vaccin, forsakring osv, gjorde av med ca 55000 pa tre manader. Men da levde jag riktigt bra med!

GymTT
2007-06-07, 10:28
Ok, vet inte vad du vill veta riktigt, men jag kan flumma pa lite.

Jag sitter just nu pa Arlanda, precis hemkommen fran en 3-månaders semester i asien, dar jag tillbringade mest tid i Thailand.

De platser jag besokte var:

Bangkok
Chang Mai
Koh Samet
Koh Chang
Ko Samui
Ko Tao
Phi Phi
Krabi

Bangkok ar val vart ett besok, det ar ju i princip oundvikligt eftersom du landar just dar. Jag gillar verkligen Bangkok. Bodde som de flesta andra Pa Th Koh san pa Koh San Palace. Inte det baste stallet jag bott pa, men helt ok, framforallt eftersom det finns sa mkt trevligt folk pa just kohsan road.

Om du gillar storstader maste jag saga att Kuala Lumpur tar Bangkok, Manilla osv med hastlangder. Hur gront och rent som helst, med grym shopping. Times Square ar vart ett besok. Dar finns en grym nojespark med riktigt rolig berg- och- dalbana (for att vara innomhus). Om du aker hit far du inte missa att besoka Petronas Towers och KL Tower. Histnande höga, med utsikt over precis hela staden. Manniskorna har ar i regel mycket battre pa engelska an i Thailand. Stadskarnan ar valdigt liten, sa det ar enkelt att ga vart man vill, skont att slippa ta taxi och strula pa med det.

Favoriten i Thailand ar Koh Chang och Ko Tao. Dessa stallen ar inte lika invaderade av turister som tex Phiphi, jag tycker personligen det ar underbart att det fortfarande finns sadana chill out- stallen. Koh Tao ar favoriten. Grymt dykvatten och pa kvallarna tar man bara en ol pa verandan och njuter av det stjarnklara himlavalvet.

Om du aker runt lite i asien far du bara inte missa Boracay, en liten ö i Filippinerna. Basta strand jag legat pa. Framröstad som den tredje vackraste i varlden av Lonely Planet. Filippiner ar riktigt duktiga pa engelska (officiellt språk i landet). Vattnet ar smaragdblatt, riktigt riktigt fint att dyka i.

I maj har det vart valdigt folktomt pa turistorterna. Det kommer mer folk nu i juni (pratade med en kille pa planet som äger restaurangen Tre Kronor pa Koh Samui, Mr Moose du vet sakert vem det ar, och han sa att det kommer fler och fler turister med start juni).

Lite kuriosa ar att jag sammanlagt, flygbiljett, vaccin, forsakring osv, gjorde av med ca 55000 pa tre manader. Men da levde jag riktigt bra med!

Tack för ditt inlägg! det var givande.

Vad gäller det som jag är ute efter så är det nog mest ställen som Phi Phi Island. Det är det som passade mig bäst och det var helt underbart. Just att det är så litet och personligt, inga vägar, Restaurangerna flyttar ned på stränderna, havet, båtarna, ja allt det där var underbart.
Det är då alltså "chill out" ställen jag efterfrågar som primärt.

edgen_ÖSD
2007-06-07, 10:53
Tack för ditt inlägg! det var givande.

Vad gäller det som jag är ute efter så är det nog mest ställen som Phi Phi Island. Det är det som passade mig bäst och det var helt underbart. Just att det är så litet och personligt, inga vägar, Restaurangerna flyttar ned på stränderna, havet, båtarna, ja allt det där var underbart.
Det är då alltså "chill out" ställen jag efterfrågar som primärt.

Ok, da ska du ta dit till Phiphi direkt, da det inte hunnit blivit totalt oversprunget av turister. Ta in pa HC Andersen Hotel om du har en hotellbudget pa 800 B/ rum och natt. Jag har bott pa valdigt manga stallen i Thailand, och i den prisklassen ligger den överlägset i topp. Kan inte annat an rekomendera detta stalle. Nackdelen, om man nu kan kalla det for nackdel, är att det finns DVD- spelare pa rummet. Jag spenderade manga timmar och baht dar.

Testa aven clipp jumping. Vi var ute pa det, och det var helt enkelt klockrent. Fanns 8, 10, 12, 14 och 20 meter. Nagot for dig om du ar adrenalin- missbrukare.

Annars ligger fortfarande Koh Tao och Boracay som favoriter. Har du inte vart dar kommer du inte bli besviken. Jag lovar. Olen pa Boracay ar grymt god (San Miguel) och billig som den dar ****** som lekte med Whistler.

Undrar du nat ar det bara att fraga pa!

Frantic
2007-06-07, 11:43
Ok, da ska du ta dit till Phiphi direkt, da det inte hunnit blivit totalt oversprunget av turister. Ta in pa HC Andersen Hotel om du har en hotellbudget pa 800 B/ rum och natt. Jag har bott pa valdigt manga stallen i Thailand, och i den prisklassen ligger den överlägset i topp. Kan inte annat an rekomendera detta stalle. Nackdelen, om man nu kan kalla det for nackdel, är att det finns DVD- spelare pa rummet. Jag spenderade manga timmar och baht dar.

Bah, ska man till Phi Phi så ska man bo på The Rock. Sovsal som kostar 200 bath när det är högsäsong, annars 100 bath. Dela rum med 16-19 andra är hur skoj som helst. Väldigt populärt iofs så det är inte det lättaste att få plats

Dessutom är det fruktansvärt mycket bättre dykvatten på västkusten är vad det är på östkusten

Krampus
2007-06-07, 11:46
Där ser man så olika man kan se på saker o ting.

Bali var den ön i Indonesien jag tyckte sämst om (pga folket), Flores absoluta favoriten.

Thailands äckelpäckel och svennebananfyllon, jodå de finns men tar man sig ifrån de större turistfällorna upptäcker man ett "nytt" land. Finns mycket fint här också, faktiskt.

Prostitutionen kommer du aldrig ifrån, den är för djupt rotad i deras kultur. Finns ett litet horhus i alla städer o större byar men som turist lär du aldrig se något av det.

Of t(r)opic: Är du på Samui nu Moose? Jag saknar hundarna där :)

Flygplan
2007-06-07, 12:02
Phi phi... ush och fy. Tank pa att lokalbefolkingen dar ar muslimer och beteer sig darefter! Det innebar allt som det innebar i Sverige... Folk som muckar gral, beteer sig illa mot din flickvan, lurar dig osv.

Ration falang/thai ar val ca 10 mot 1. Fordel falanger. Kul.
Dyrt! Kopa en vatten i en liten butik? 20 bath.

Det mest patetiska ar att alla pa on sammlas vid den enda 7 elven butiken pa kvallarna. Ja, allt stanger ju tidigt, sa det blir automatiskt dar allt backpackerdragg sammlas och brakar pa natterna.

Jag kommer ihag for nagra ar sedan att nan falang blev skjuten i huvudet pa Phi Phi utanfor ett disco... Jag tyckte det var hemskt nar jag laste det, men nar jag sedan kom dit sa tyckte jag att det ar konsitgt att det inte hander oftare. Arga muslimer och fulla 2 veckors turister ar en dalig kombination.

Mr. Moose
2007-06-07, 12:26
Of t(r)opic: Är du på Samui nu Moose? Jag saknar hundarna där :)

Yes sir.

Sista två åren gick det jevvligt dåligt med dykningen så jag slog igen butiken och har sadlat om till manager på Samui Bungy Jump + en bar/restaurant som har samma ägare, Billabong Surf Club uppe i Bo Phut.

So far, so good men jag saknar faktiskt Pattaya. Lite "dött" här jämfört med Pattaya.

Vi har fyra hundar (min inkluderad) här, från en liten trasselsudd till en stor rottweiler.

Krampus
2007-06-07, 15:21
Yes sir.

Sista två åren gick det jevvligt dåligt med dykningen så jag slog igen butiken och har sadlat om till manager på Samui Bungy Jump + en bar/restaurant som har samma ägare, Billabong Surf Club uppe i Bo Phut.

So far, so good men jag saknar faktiskt Pattaya. Lite "dött" här jämfört med Pattaya.

Vi har fyra hundar (min inkluderad) här, från en liten trasselsudd till en stor rottweiler.

Cool! :)
Var tränar du? Jag körde på "World Gym" när jag var där.

Chaan
2007-06-07, 15:49
Topic

Lite varmt.

Mr. Moose
2007-06-07, 15:54
Cool! :)
Var tränar du? Jag körde på "World Gym" när jag var där.

Var o kollade på World Gym men gillade det inte. Kändes inte "rätt" om du förstår vad jag menar.

Just nu är mitt "Gym" ett stort stenröse bakom huset! Pinch-grip bicepscurl :hbang: för att inte tala om att hålla en stor jevvla sten i famnen och köra knäböj.:thumbup:

pocoloco
2007-06-07, 18:39
De flesta som skrivit här har enbart skrivit om Södra Thailand. Bra, sol bra bad, kan jag tänka mej! Men det går lite hand i hand med turistfyllon osv? :) Finns massa andra schyssta delar i Thailand.. Ubon Ratchathani, Kanchanaburi, Chiang Mai, Bangkok, Pattaya osv.

Flygplan
2007-06-07, 19:19
De flesta som skrivit här har enbart skrivit om Södra Thailand. Bra, sol bra bad, kan jag tänka mej! Men det går lite hand i hand med turistfyllon osv? :) Finns massa andra schyssta delar i Thailand.. Ubon Ratchathani, Kanchanaburi, Chiang Mai, Bangkok, Pattaya osv.

lol. Varfor just Ubon av alla orter?

Finns inte overdrivet mycket att gora i Isaan savida man inte halsar pa sin thailandska flickvans familj.... Det enda som man inte far missa nar man anda ar dar ar val att ata hund, gors framst i omradet runt Sakon Nakhon/Nakhon Phanom.

Ar roligt att se pa alla backpackers som verkligen anstranger sig for att vara annorlunda nar de kliver av bussen i djupaste Isaan:
"Jaha, nu har vi nat att skriva om i var resedagbok. Men vad fan ska vi gora har?"

Pattaya daremot :hbang: Absolut inget for PK-folk. Men om man inte har nagra fordommar och gillar att njuta av livet pa alla mojliga satt sa ..:naughty:

Holm
2007-06-07, 19:38
2 dagar kvar tills jag åker till koh samui :D
ska ge dig en recension sen när jag kommer tillbaks :)

Kanske kan passa på att fråga lite frågor nu när det ändå finns folk på koh samui nu
Är rätt intresserad av att köpa dykarutrustning nu när jag är där främst boots/shorty, Vart är det billigast? Koh samui/Bangkok eller rent av Sverige? :P

Vad gäller egentligen med "lokalt stranddyk" som många divecenters har som alternativ? Får man gå ut på baksidan av divecentret och dyka inom vissa gränser eller får man hyra utrustningen och dra iväg någonstans?

Hur är det med storlekar på kläder?
Finns det alternativ för oss som lätt fyller ut en XL-tröja, har 40 i byxor och 46 i skor?

Hoppas du inte har något emot att jag lånar tråden :P

Krampus
2007-06-09, 23:09
Var o kollade på World Gym men gillade det inte. Kändes inte "rätt" om du förstår vad jag menar.

Just nu är mitt "Gym" ett stort stenröse bakom huset! Pinch-grip bicepscurl :hbang: för att inte tala om att hålla en stor jevvla sten i famnen och köra knäböj.:thumbup:

I hear you.
Det var dock det bästa jag kunde hitta inom rimligt avstånd till boendet.

Hehe, akta trasselsudden när du kör stenlyft. :D

no1fitness
2007-06-09, 23:15
Jag gillar verkligen Pattaya. Har väl tillbringat nästan ett helt år där totalt.
Håller med Mr.Moose om att folket på Bali inte är helt omtyckta av mig heller.
Men Bali i sig själv var helt ok annars. Bra uteställen när vi var där och ett ok gym.

Åh, hundarna på Samui. *cupid*
Skulle tagit med sig allihop.
Vi var tvunga att flytta från ett ställe vi bodde på för att hundarna lämnade oss aldrig ifred. De vaktade vår bungalow och följde oss till affären och ner på stranden och skällde på thailändare som kom mot oss och försökte sälja något.
Allt detta bara pga av vi gav en av dem ( de var 5 st ) vatten en gång och behandlade dem snällt och klappade dem.

Jag älskar Thailand och har rest runt på många ställen. Skulle gärna åka dit igen.

GymTT
2007-06-10, 07:02
2 dagar kvar tills jag åker till koh samui :D
ska ge dig en recension sen när jag kommer tillbaks :)

Kanske kan passa på att fråga lite frågor nu när det ändå finns folk på koh samui nu
Är rätt intresserad av att köpa dykarutrustning nu när jag är där främst boots/shorty, Vart är det billigast? Koh samui/Bangkok eller rent av Sverige? :P

Vad gäller egentligen med "lokalt stranddyk" som många divecenters har som alternativ? Får man gå ut på baksidan av divecentret och dyka inom vissa gränser eller får man hyra utrustningen och dra iväg någonstans?

Hur är det med storlekar på kläder?
Finns det alternativ för oss som lätt fyller ut en XL-tröja, har 40 i byxor och 46 i skor?

Hoppas du inte har något emot att jag lånar tråden :P

Kul att höra! hur länge blir du borta?

Diana
2007-06-10, 10:52
De vaktade vår bungalow och följde oss till affären och ner på stranden och skällde på thailändare som kom mot oss och försökte sälja något.
Allt detta bara pga av vi gav en av dem ( de var 5 st ) vatten en gång och behandlade dem snällt och klappade dem.
.
Hehehe tack för tipset :D

Intressant att höra folks åsikter om olika ställen i Thailand här i tråden. Ska dit 4 veckor i februari och det råder för närvarande STOR oenighet om exakt var... :D

Zeraphin
2007-06-10, 22:04
Pattaya daremot :hbang: Absolut inget for PK-folk. Men om man inte har nagra fordommar och gillar att njuta av livet pa alla mojliga satt sa ..:naughty:

var där i 3 veckor i mars, åker ner igen i september och stannar 3 veckor igen. :hbang:

no1fitness
2007-06-11, 05:06
Hehehe tack för tipset :D

Intressant att höra folks åsikter om olika ställen i Thailand här i tråden. Ska dit 4 veckor i februari och det råder för närvarande STOR oenighet om exakt var... :D

:D
Åh, jag är sååå avundsjuk på dig !
Jag vill jättegärna åka ut igen, men nu är det totalt kört för en stund framöver.
Du får njuta för mig också. :)