Visa fullständig version : Vilka folk har gjort bästa intryck på er?
130kg finsk sisu
2007-06-06, 15:02
Precis som vår gode jwzrd brukar härja om kan man inte dra alla i ett land över en kam. men jag skulle vilja veta från vilka länder de personer som gjort bäst intryck på er kommer?
1. Nordamerikaner (USA&Canada): Otroligt trevliga helt enkelt!
2 Bosnier: Artiga och trevliga. Arbetsamma.
3. Svenskar: Man får kanske i de flesta fall ett intryck av att svenskarna är lite larviga och dryga. Men man besitter ju samma modersmål och delvis samma synsätt så det binder oss samman och detta gör att det är lätt att umgås med svenskar.
Australiensare: Trevligaste folket i världen.
Svenskar: Överlag vackraste folket i världen.
Snacka om att jag gjort intryck här.
von huff
2007-06-06, 15:08
1.vietnameser=riktigt trevliga och sociala:) Inte blyga
2.Spanjorer=ganska öppna och trevliga.
3.Finlands finnar.Lite tystare än den svenskspråkiga befolkningen(utom i fyllan).Inte så öppna som många andra länders människor är.
130kg finsk sisu
2007-06-06, 15:09
Jag räknar inte Baan till de trevliga.
Von huff! Vi är ju samma folk finnar&finlandssvenskar. Eller rättare sagt det är en definitionsfråga...
Thailändare: Riktigt trevliga och serviceinriktade människor.
SKottar: Roligaste folket ever :D
JustinCredible
2007-06-06, 15:12
Amerikaner, Kineser och australiensare.
Jag räknar inte Baan till de trevliga.
Fan sägeru jag är ju trevligheten själv
130kg finsk sisu
2007-06-06, 15:15
Fan sägeru jag är ju trevligheten själv
Kaxigheten själv eller?
eftersom jag jobbar på ett internationellt hotell och träffar många människor utifrån kan jag säga:
amerikanarna är mestadels trevliga, mycket trevliga. lämnar oftast minst 10% dricks, det kallar jag bra uppfostran och kultur. men precis som vilken framsida som helst så finns det en baksida också, vissa beter som som idioter och är sjukt krävande!
norrmän däremot är alltid glada och trevliga till skillnad från tyskar, danskar och finnar. de har ingen humor och oftast är dem dödsotrevliga och sura
japaner är bara too much, fast jag har inte så mycket kontakt med dem. enda gången är när dem kommer ner och vill ha "hot water" till deras facking nudlar *gah!*
de som inte jobbar för ericsson är oftast dåliga på engelska och som sagt, det enda ordet dem kan är "hot water"
intrycket av balkan och muslimer är lite si och så, jag har många goda vänner av de folkslagen som är hur härliga som helst. men sen går man i stan och ser helt andra typer som stjäl, bråkar och är allmänt dryga och tror dem äger allt
eftersom jag själv är kines och uppväxt i sverige kan det kanske vara svårt att uttala om sig själv. men av det jag har hört om oss i utlandet är att vi är lojala, pålitliga och arbetssamma. därför anställer många företag i storstäderna svenskar för att de har hört goda rykten. vad gäller kineser och asiater överhuvudtaget så är vi väl kända för att vara snåla
edit: det blev tydligen inte bara bästa intryck :em:
Frida-Mari
2007-06-06, 15:27
Göteborgare, mycket trevliga och glada överlag!
De få Amerikanare jag träffat har alla oxå gett mej ett positivt intryck av dem!
Fast jag tycker de flesta männsikor jag träffar verkar trevliga och vänliga, förutom de som stirrar, tisslar och tasslar om mej på stan (& det händer varje gång jag är tex i Sthlm city, Farsta eller Bagis centrum *cry* men jag har börjat le och vinka samt flirta lite åt dem -då vänder de sig skamset om igen :D )
har väl inga speciella fördomar, förutom kanske att vi är lite segare och kallare i norden, lite mer asociala jämfört med sydeuropéer. i vanliga fall alltså. men det är väl det klassiska..
Folk som gjort bäst intryck:
1. Skottar
2. Indier är överlag jävligt trevliga. Skrattar mycket, det är roligt.
3. Australiensare är ofta trevliga men dom blir lite halvjobbiga efter ett tag tycker jaaaaag.
Folkslag som gör mindre bra intryck:
1. Fransmän (efter att ha arbetat med drösvis och bott)
Jobbiga attribut: lär sig aldrig engelska, hänger i stort sett bara med andra fransmän, dom är fan arroganta det är inte bara en fördom (eller så är det bara för att dom är så jävla tråkiga att dom upplevs som arroganta).
2. Finnar (kanske det tråkigaste folkslaget på jorden, efter fransmän då).
3. Kineser Lär sig fan aldrig heller engelska, verkar inte förstå vad som händer runtomkring dom (går in i människor, stolpar, allt möjligt), skrattar nervöst irriterande, lagar jäkligt otäck mat som stinker ner hela hus
Deceiver85
2007-06-06, 15:38
1) Amerikanare - Överlägset trevligast och roligast. Har inga dåliga erfarenheter av amerikanare, endast positiva. Det är inte för inte som man blir besviken över den förenklade bild av USA som svensk massmedia presenteras.
2) Danskar - Glada, feta ölhävare. Bra partymänniskor i största allmänhet.
3) Estländare - Pratar någon hybrid mellan finska och ryska, men riktigt trevligt land med trevliga människor. Kul att festa med också.
Jag glömde fan brassar (brasilien) - grymt sköna allihopa. Laid back så in i helvete och skönt språk. De toppar faktiskt min lista rakt av, ovanför skottar.
3) Estländare - Pratar någon hybrid mellan finska och ryska, men riktigt trevligt land med trevliga människor. Kul att festa med också.
:laugh: Ja dom är helt underbara. Träffade två polacker(nästan estländare lol) för ett tag sedan som söp sig fulla på 3,5or (vuxna män asså) och som tjöta hål i hövvet på den. haha
1. Norrmän Sjukt trevligt folk! Älskar deras språk med som är det roligaste i världen.
2. Göteborgare Goa och glada
1. Norrmän Sjukt trevligt folk! Älskar deras språk med som är det roligaste i världen.
Jag tycker norrmän är ett folkslag som är som en tråkigare version av svenskar (sen tror dom att vi förstår vad dom säger).
Jag tycker norrmän är ett folkslag som är som en tråkigare version av svenskar (sen tror dom att vi förstår vad dom säger).
Det är för att de förstår vad vi säger. Det är mycket svensk TV osv i Norge.
Det är för att de förstår vad vi säger. Det är mycket svensk TV osv i Norge.
Jo jag har förstått det. En snubbe i min bekantskapskrets är norrbagge från Bergen. Hans musiklista är typ enbart svensk musik, dålig svensk musik bör jag tillägga.
Eddie Vedder
2007-06-06, 16:03
När jag var i Paris blev jag väldigt positivt överraskad av fransmännen. Fördomsfull som man är trodde jag dom skulle vara dryga och vägra tala engelska men allt det var fel.
Tyckte det var väldigt serviceinriktade, hjälpsamma och allmänt trevliga människor. Engelska var dom värdelösa på men försökte iaf.:)
bertbert
2007-06-06, 16:04
Trevligast
Amerikaner utan tvekan. Hjälpsamma, ärliga, inget tjafs. Milsvid från den svenska bilden av dumhet och dubbelmoral.
Irländare på andra plats. Mycket trevliga de också.
Otrevligast
Fransmän. Tränger sig i köer. Ohyfsade. Dålig service.
Italienare ligger rätt risigt till här också.
Men egentligen är det dumt att generalisera. Klart det finns stjärnor och dumskallar i alla länder. Men då blir det ju ingen tråd.
Tigerkotten
2007-06-06, 16:06
Brukar jobba vid kryssningsbåtar under sommaren, och kan se de jobbigaste att ha att göra med överlag är.
1) Israeler
2) Kineser
Trevligt folk, sen att många kanske är falska är en annan sak är folk från Sydamerika / Kuba.
Tycker många från östtaterna är rätt hetsiga av sig, och har ett behov att hävda sig.
Jag har mest fått dåligt intryck när jag varit utomlands (är iof. inte särskilt berest). Italienare och Polacker har jag iallafall fått särdeles dåligt intryck av.
Norrmän kanske, de jag har träffat har varit trevliga. Sen har jag träffat många trevliga (fd.) "juggar" här i Sverige.
Dumleman
2007-06-06, 16:10
Helt klart svenskar, alla andra raser kan ju inte ens prata så man förstår.
Svenskar: Överlag vackraste folket i världen.
Svenska tjejer, finns inga vackrare *cupid*
kineser är helt underbara :)
petersson
2007-06-06, 16:23
Thailändare: Riktigt trevliga och serviceinriktade människor.
Min granne är en ung thailändska som är så pass serviceinriktad så att hon till och med flyttat in till gubben som hon ger service
Mescreant
2007-06-06, 16:23
Positiva intryck av: Kroater, Schweizare, Holländare, Norrmän, Amerikanare, Kanadensare, Australiensare, Koreaner
Negativa intryck av: Tyskar, Svenskar, Danskar, Italienare
Runda Grodan
2007-06-06, 16:24
Japaner - mycket artiga och nästan lite galet serviceminded.
Thailändare. Jag har inte varit där, men på restaurangerna är de alltid artiga och trevliga. :D Ingen har heller skrikit efter mig på stan, kallat mig något fult eller på något sätt förargat mig. Jag inbillar mig att de innehar någon slags genetisk trevlighet.
Annars har jag träffat på rötägg från alla delar av världen.
Krille 87
2007-06-06, 16:39
Skottar, Lätt det trevligast folket jag träffat!
grisbil3n
2007-06-06, 17:22
Jag gillar finnar, dom är genuina. Skandinaver överlag är fint, amerikaner har man fått ett gott intryck av också.
Det är ju precis vad som är problemet.
Australiensare, nya zealändare, danskar, norrmän, engelsmän, irländare, singaporianer, belgare, holländare tillhör dem som är sköna
Japaner är trevliga på sitt något förvirrade sätt
Övriga delar av asien är mest jobbiga men det är nog mest för att jag själv har så dåligt tålamod med folk som gör saker så sjukt ineffektivt.
Det är ju precis vad som är problemet.
*cupid*
När jag tänkte efter på originalfrågan insåg jag att utan att försöka vara PK så generaliserar jag inte. eller snarare så kan jag inte. Inga jag träffat från ett visst land har haft särskilt utmärkande gemensamma drag, utom möjligtvis brytningen.
Indier är hjälpsamma och trevlig men lite påstridiga också, annars är norrmänn trevliga, de är alltid på gott humör och är riktigt hjälpsamma
Daniiiel
2007-06-06, 19:14
1) Estland
Visst jag är Estländare själv men min släkt och mina vänner som bor i estland nu är det skönaste människorna jag någonsin träffat.
2) Finnar, många finska vänner som är hur sköna som helst. Sen har man väl träffat en jävla massa konstiga finskar med men oftast är de sköna.
3) Amerikaner, har inte pratat med många av dom men de jag har pratat med har varit riktigt trevliga.
Sist på min lista kommer turkar, mitt besök i turkiet var fan det värsta jag varit med om.
Irländare, första gången jag var där (tågluffade) så blev vi så extremt förvånade över hur trevliga dom var. Vi fattade ingenting, killar som var trevliga utan ngn baktanke på att få ligga. Det hade inte hänt i något annat europeiskt land. När jag stötte ihop med en i Dublin som jag träffade i Mexioco suckade han bara och sa att det var rätt, ingen action alls bara snack.
Sen Australiensare, väldigt trevliga och glada. Kan man bli annat i ett sånt underbart klimat?
Kanadensare är också extremt trevliga liksom amerikanare men amerikanare är mer konstlat trevliga tycker jag jämfört med dom andra folkslagen.
Cerberus
2007-06-06, 19:49
Smålänningar :D sköna människor
Göteborgare e sköna osså
Ryska_raketen
2007-06-06, 20:34
Somalier: Dom luktar mumma och har rejält med ankröv. Det uppskattas.
Somalier: Dom luktar mumma och har rejält med ankröv. Det uppskattas.
:laugh: :laugh: :laugh:
Nu när vi ändå vädrar fördomar. Första gången jag såg finska zigenare med hela klädseln och allt.....så åkte de fast för snatteri 5 min senare. Mycket roligt.
Sist på min lista kommer turkar, mitt besök i turkiet var fan det värsta jag varit med om.
Kan du berätta något om vad turkarna gjord för att få dig att tycka illa om dem?
Själv så skulle jag aldrig vilja åka till Turkiet. Det verkar vara ganska surt där.
Irländare, första gången jag var där (tågluffade) så blev vi så extremt förvånade över hur trevliga dom var. Vi fattade ingenting, killar som var trevliga utan ngn baktanke på att få ligga. Det hade inte hänt i något annat europeiskt land.
Herregud..
Deceiver85
2007-06-06, 21:57
Nu när vi ändå vädrar fördomar. Första gången jag såg finska zigenare med hela klädseln och allt.....så åkte de fast för snatteri 5 min senare. Mycket roligt.
Hade ett ex vars farbror jobbade på SR lokalradio. De hade en dag en intervju med en zigenarfamilj som man hade bjudit in till studion, som förklarade hur de dagligen fick ta emot anklagelser för att vara tjuvar. Nåväl, intervjun flöt på bra och familjen åkte hem. När man senare skulle stänga lokalen så upptäckte man att toaletterna var BARSKRAPADE på ALLT! Toalettpappershållarna uppbrutna, tvålbehållarna bortplockade...you name it!
NotoriousEreko
2007-06-06, 23:11
Amerikanare, beror på vart man är.. I Miami och neråt key west var dom grymt sköna iallfall :D
NotoriousEreko
2007-06-06, 23:13
Hade ett ex vars farbror jobbade på SR lokalradio. De hade en dag en intervju med en zigenarfamilj som man hade bjudit in till studion, som förklarade hur de dagligen fick ta emot anklagelser för att vara tjuvar. Nåväl, intervjun flöt på bra och familjen åkte hem. När man senare skulle stänga lokalen så upptäckte man att toaletterna var BARSKRAPADE på ALLT! Toalettpappershållarna uppbrutna, tvålbehållarna bortplockade...you name it!
Jag såg när en zigenarfamilj snodde min och min kompis cykel vågade inte säga till, var ju liten då haha *rolleyes* , sen 2 år senare stog min cykel sönderslagen i Vetlanda, 9mil härifrån :(
Bor i Spaninen sen ett tid tillbaka, intrycket spanjorerna har gjort på mig är att dom är lata, ljuger och ska blåsa en tamejfan överallt. Både taxicahaffisar, livsmedelsbutiker, informations männen i tunnelbanan, diverse myndigheter, busschaufförer, banker. Totalt sanslöst!
Edit: Polisen ska blåsa en också.
paddanboy
2007-06-07, 08:12
Kan du berätta något om vad turkarna gjord för att få dig att tycka illa om dem?
Själv så skulle jag aldrig vilja åka till Turkiet. Det verkar vara ganska surt där.
Inget fel på turkar, klart de i turiststråken ofta har baktankar vare sig det är försäljning eller annat, men överlag är de mycket trevliga.
Ni pratar om amerikaner som trevliga, de lärs som barn att va trevliga mot andra, men det är oftast så falskt intresse när de är trevliga. Exempelvis "hur mår du?", vissa säger detta med en mening, andra mer som en artighetsgest...
Vissa folk verkar vara "service"inriktade, ja det låter ju bra om vi ska kolonialisera... vilka va det nu? thailändare sa någon? Blekfeta skandinavier åker dit och får bra service... på det ena och andra sätte, jo jättebra!
Slartibartfast
2007-06-07, 08:24
Efter nästan 30 år har jag fortfarande en öppen och fördomsfri inställning när jag stöter på zigenare. Och jag blir alltid besviken.
Slartibartfast
2007-06-07, 08:30
Ingen har heller skrikit efter mig på stan, kallat mig något fult eller på något sätt förargat mig.
Är det nåt som brukar hända i andra delar av världen?
Herregud..
förutom de nordiska länderna men de räknade jag inte in här
paddanboy
2007-06-07, 09:06
Irländare, första gången jag var där (tågluffade) så blev vi så extremt förvånade över hur trevliga dom var. Vi fattade ingenting, killar som var trevliga utan ngn baktanke på att få ligga. Det hade inte hänt i något annat europeiskt land. När jag stötte ihop med en i Dublin som jag träffade i Mexioco suckade han bara och sa att det var rätt, ingen action alls bara snack.
*whistle*
theoppositescollide
2007-06-07, 09:09
Tummen upp för jänkarna, jättetrevliga att ha att göra emd
Tummen ner för polacker, usch
Konsultfet
2007-06-07, 10:02
Håller med de flesta om att jänkare är underbara.
Danskar är bra, lite lagom laid-back.
Jag har jobbat i butik så jag har ett rationellt hat mot zigenare
Håller med de flesta om att jänkare är underbara.
Danskar är bra, lite lagom laid-back.
Jag har jobbat i butik så jag har ett rationellt hat mot zigenare
Så du menar att fördommen om att romer snattar och skäl ofta stämmer? Var det alltså vanligt att romer kom in butiken och snattade? Tråkigt att höra. Det suger när fördomar stämmer.
Tummen upp för jänkarna, jättetrevliga att ha att göra emd
Tummen ner för polacker, usch
Hur var polackerna?
Amerikanare verkar vara störtsköna.
mystic[-_-]
2007-06-07, 10:20
Så du menar att fördommen om att romer snattar och skäl ofta stämmer? Var det alltså vanligt att romer kom in butiken och snattade? Tråkigt att höra. Det suger när fördomar stämmer.
Fördomar? Fakta
Finns ganska mycket romer på Balkan, och där är det klart fler som håller på med skumma grejer än resten av befolkningen. Sen är det ju såklart dumt att dra alla över en kam då det finns en del som jobbar och försöker också, men sådär amatörmässigt uppskattar så är det inte lika många som sagt som övriga befolkningen.
Problemet tror jag ligger delvis i deras kultur som kanske inte funkar med moderna samhället och säkert till en del också på just fördomarna. Får man inget vettigt jobb och kan inte klara sig så är det ju inte så konstigt att man kanske börjar hålla på med skumma grejer också.
theoppositescollide
2007-06-07, 10:37
Hur var polackerna?
Amerikanare verkar vara störtsköna.Otrevliga, dryga, starkt behov av att lura av en pengar, samt en fantastisk brist på engelskakunskaper.
Jag saknar New York *cry*
I Miami och neråt key west var dom grymt sköna iallfall :D
Det är för att dom vill åt ditt glory hole:naughty:
Svårt som faen att säga, de få britter jag jobbat med har varit extremt artiga i sitt sätt. Men tja.. jag umgås inte direkt med personer jag inte gillar och de egenskaper jag dras till har inte med nationalitet att göra direkt.
Otrevliga, dryga, starkt behov av att lura av en pengar, samt en fantastisk brist på engelskakunskaper.
Jag saknar New York *cry*
Urk! *grr*
Finns ganska mycket romer på Balkan, och där är det klart fler som håller på med skumma grejer än resten av befolkningen. Sen är det ju såklart dumt att dra alla över en kam då det finns en del som jobbar och försöker också, men sådär amatörmässigt uppskattar så är det inte lika många som sagt som övriga befolkningen.
Problemet tror jag ligger delvis i deras kultur som kanske inte funkar med moderna samhället och säkert till en del också på just fördomarna. Får man inget vettigt jobb och kan inte klara sig så är det ju inte så konstigt att man kanske börjar hålla på med skumma grejer också.
Det låter mycket vettigt. Risken att någon börjar med skumma grejer ökar ju ganska rejält om denne person inte får jobb pga diverse orsaker. Tråkigt det där.
Slartibartfast
2007-06-07, 11:03
Problemet tror jag ligger delvis i deras kultur
Är det inte till 100% fråga beroende på deras kultur? Det är väl knappast genetiskt betingat hos romer att vara tjyviga och allmänt tattiga?
Är det nåt som brukar hända i andra delar av världen?Nu förutsätter du att jag har varit utanför landet. :nono:
JustinCredible
2007-06-07, 12:32
Angående zigenare så när jag jobbade i butik så försökte mamman i familjen sno saker från vårat lager varenda dag. Hon försökte t.om sno pengarna ur Rädda Barnen behållaren vi hade vid kassan. Ungarna i familjen försökte stjäla kläder från InterSport affären som låg brevid minst lika ofta. Fett jobbigt även på bibliotek när en hel släkt zigenare har tagit upp två våningar med 20 datorer. Och om halva släkten sitter på ena våningen så pratar dom med den andra halvan genom att skrika. Spottar inomhus i bibliotek och varuhus gör dom också.
Är det inte till 100% fråga beroende på deras kultur? Det är väl knappast genetiskt betingat hos romer att vara tjyviga och allmänt tattiga?
Nej genetiskt är det givetvis inte.
Angående zigenare så när jag jobbade i butik så försökte mamman i familjen sno saker från vårat lager varenda dag. Hon försökte t.om sno pengarna ur Rädda Barnen behållaren vi hade vid kassan. Ungarna i familjen försökte stjäla kläder från InterSport affären som låg brevid minst lika ofta. Fett jobbigt även på bibliotek när en hel släkt zigenare har tagit upp två våningar med 20 datorer. Och om halva släkten sitter på ena våningen så pratar dom med den andra halvan genom att skrika. Spottar inomhus i bibliotek och varuhus gör dom också.
Vad sjutton? Blev ni aldrig av med dem? Polisanmälningar?
redbrigade
2007-06-07, 13:11
nej zigenare måste har det sämsta ryktet av alla dom är inte omtyckta någonstans,,var en på min skola som slog till en zigenare som taffsade på hans syrra nästa dag kom fem fulla bilar med zigenare hem till han
Langster
2007-06-07, 13:22
Amerikaner och iranier. Båda folken verkar ha trevlighet och social kompetens på schemat i grundskolan.
Positivt intryck: kurder, araber, iranier, indier - vilka tjejer också *drool*
Negativt intryck: kan inte komma på nåt speciellt, svenskar utan civilkurage månne? :smash:
edit: Tjecker! När vi var i prag var de få vi kom i kontakt med dryga som fan. De var korta i tonen, allmänt tysta, OTACKSAMMA! Det var fan en uteliggare som bad några polare om pengar, FICK pengar men han tyckte han fick för lite så han attackerade en kille med en spruta! Kunde fan varit AIDS på den! Jävla psykopat!! Sen var det massa snubbar utklädda till poliser överallt, som en jävla maskerad, snodde folks pass och sålde på svarta marknaden, sen svart ambulans också som körde folk till sjukhuset och hade dom inte råd blev dom avslängda och bestulna på allt såklart...
kan förstå att vi svenskar (speciellt lundaborna) inte gjort ett bra intryck, vält bilar, och jävlats men för fan, är man snäll så får man ändå inget tillbaka...
von huff
2007-06-07, 14:34
Angående zigenare,de kunde iallafall visa lite respekt.T.ex på sjukhus där man inte får ha mobiltelefonen på så talar du högljutt i den.En zigenar kvinna slog en annan vanlig kvinna i ansiktet i kön i en matbutik.De får hur mycket hjälp som helst av staten så kunde de int visa lite respekt?Kankse de kan bete sig så i det land de kommer ifrån men hit funkar det inte.
Super_Johan
2007-06-07, 14:58
Efter nästan 30 år har jag fortfarande en öppen och fördomsfri inställning när jag stöter på zigenare. Och jag blir alltid besviken. +1
eeek tattare kombe! :(
+ irländare , norrmän , vietnameser
- Engelsmän
Ryssar
Somalier
Daniiiel
2007-06-07, 15:01
På tal om zigenare så alla jag har träffat har det faktiskt varit 1 jag gillat. Riktigt trevlig och ödmjuk kille, tyvärr så dog han av hjärtattack vid 20 års ålder.
von huff
2007-06-07, 15:03
Fast om man tänker på det från zigenares synvinkel kan det inte vara kul att inte vara önskad nånstans.Nog kan man bli lite bitter
Ja, men det är ju inte nödvändigtvis kultur att sno grejer. Det kan bero på taskiga förhållanden och att man är på samhällets botten och inte kan få jobb.
Det som är mer kultur är väl att just zigenarlivet är att vara lite laid back vilket säkert kan innebära att man försöker göra lätta pengar och halvolagliga grejer. Behöver inte vara tung kriminalitet men sitta och tigga så man bara klarar sig, dvs några timmar om dagen, kan ju vara ett sätt att leva laid back - livet.
tossefar
2007-06-07, 15:22
Alla amerikaneser jag träffat har varit trevliga. Inte sällan påklistrat, men likväl trevliga.
Dubliners är väldigt trevliga, bäst intryck hittills.
Balineser är värst. Jäkla parasiter.
Nordamerika (USA)
Afrika
Sydamerika
Europa
Mellanöstern
Det är människor från ställena som har haft mest kontakt med.
Tycker mycket om:
1.Brassar! Mkt gästvänliga och trevliga. Världens vackraste folk. Ansvarsfulla och omhändertagande. Ödmjuka inför andra länder.
2.Vietnameser Öppna, glada och generösa. Snäppet vassare än Thailändarna.
3.Thailändare Glada, fattar ingenting men skrattar ändå:D Härlig mentalitet.
4.Nya-Zeeländare Jävligt roliga. Fest, rom och cola, spenderar alla pengar på dyra leksaker (typ vattenskotrar) och desto mindre på sina hus.. Lever i nuet, skön attityd. Lätt att få kontakt med men har man inte sagt något fyndigt inom 10 sek drar de vidare..
Tycker mindre om:
Israeler: Jobbigt nationalistiska. Pressat land = pressat folk pga oroligheterna. Stark segregerat. Däremot ofta välutbildade och artiga.
Spanjorer: Mycket hemmakära- allt är bäst i spanien osv. Mkt fördomar om sverige (kallt..både folket och klimatet). Så länge de är på deras hemmaplan och man ger komplimanger till det fina landet är de hur gästvänliga som helst;) Ungdomarna är extremt barnsliga.. flyttar inte hemifrån förrän de är 27 eller har gift sig = beter sig som tonåringar några år extra.
Jag har inte umgåtts med så mycket folk från andra länder, i deras länder. Men amerikanarna gjorde ett starkt intryck på mig med deras trevlighet, lite väl överdriven ibland kanske men det gav en schysst atmosfär hursomhelst.
paddanboy
2007-06-07, 18:17
Tycker i princip alla folkgrupper mer eller mindre är trevliga - och så är det. Givetvis har olika folk olika kultur när det gäller gästvänlighet osv, men normalt hålls det högt inom de flesta kulturer överallt på jorden.
Det är väl mer i ett modernt samhälle som dessa saker tas till sin spets, men är du främling i ett annat land så kommer de flesta utan tvekan ta emot dig gästvänligt.
Det är ju på de krångligaste stigarna man hittar de trevligaste människorna, som någon sagt...
Folk från Kalifornien,
speciellt då Ron Jeremy.
Afrikaner (från Afrika då..) är också coola.
No stress och en skön inställning till livet.
Positivt intryck: kurder, araber, iranier, indier - vilka tjejer också *drool*
Negativt intryck: kan inte komma på nåt speciellt, svenskar utan civilkurage månne? :smash:
jaså du har träffat fina kurder? var? :D har varit in the heart of darkness utan att se en enda fin kurdisk tjej, tacka vet jag Sverige för mångfalden (finns inga fina kurder i Sverige heller för den delen)
Det roliga är att jag, även om jag får fundera ett tag, bara kommer på dumskallar som är Vanliga Svenskar. Oberoende av land jag träffat på dem i.
Måste ju generallisera.
Värmländare - trevliga och artiga.
Forna Jugoslaver - envetna, lojala och rätt roliga.
Polacker - mycket trevliga fejksnickare och dom andra brukar också vara okej. Bra tjack.
Kurder från Irak - snälla och står för sitt ord.
Iranier - lite lätt feminina, ofta väldigt modemedvetna och fåfänga, och oftast trevliga.
Albaner - kan vara svåra men många är bra.
Ryssar - kan också vara lite svåra men dom flesta är rätt roliga.
Finnar - envetna och mycket pormaskar.
Sydamerikaner - oftast trevliga och mycket snygga tjejer. Bra cola.
Zigenare - är ju onekligen speciella, men jag tycker dom flesta är rätt roliga. Finska zigenare skiljer sig från mängden och är lite mer hårdföra enligt mig.
Somalier - tuggar cat, nästan alla är flint och väger 47 kg på stadiga 180 cm.
Deceiver85
2007-06-07, 20:15
Det roliga är att jag, även om jag får fundera ett tag, bara kommer på dumskallar som är Vanliga Svenskar. Oberoende av land jag träffat på dem i.
Översättning:
JWZRD har aldrig blivit imponerad av någon annan.
Fan, du kan ju få en egen "facts about jwzrd"-tråd :D
Måste ju generallisera.
Polacker - mycket trevliga fejksnickare och dom andra brukar också vara okej. Bra tjack.
Iranier - lite lätt feminina, ofta väldigt modemedvetna och fåfänga, och oftast trevliga.
Zigenare - är ju onekligen speciella, men jag tycker dom flesta är rätt roliga. Finska zigenare skiljer sig från mängden och är lite mer hårdföra enligt mig.
Dnepr är fri! Välkommen till allmänt :D
Måste bara säga, jag har stött på zigenare ett antal gånger i mitt liv som jag minns... alla ( 10-tals) gångerna har de tagit saker från olika butiker. En gång som jag kommer ihåg vart de jagade av butiksägaren som hade mobilen i handen när han ringde polisen.
Håller alltid händerna över fickorna och är i beredskap när jag passerar en "familj"
Bästa intryck är nog norrmän, mycket lika svenskar och generösa.
Måste bara säga, jag har stött på zigenare ett antal gånger i mitt liv som jag minns... alla ( 10-tals) gångerna har de tagit saker från olika butiker. En gång som jag kommer ihåg vart de jagade av butiksägaren som hade mobilen i handen när han ringde polisen.
Märkligt att alla dom ggr då du stött på zigenare - har varit i butiker. Och dessutom har dom stulit varje gång. Det betyder att du sett varenda gång dom plockat på sig nåt, eller att dom åkt fast. Varje gång.
Låter troligt.
Översättning:
JWZRD har aldrig blivit imponerad av någon annan.
Fan, du kan ju få en egen "facts about jwzrd"-tråd :D
Det ser jag inte hur du får det till att jag säger. Många imponerar på mig, jag har många personer jag "i hemlighet" har som förebilder för saker jag är dålig på själv. Eller som jag bara tycker är jäkligt bra i största allmänhet.
Märkligt att alla dom ggr då du stött på zigenare - har varit i butiker. Och dessutom har dom stulit varje gång. Det betyder att du sett varenda gång dom plockat på sig nåt, eller att dom åkt fast. Varje gång.
Låter troligt.
Då jag jobbat i 2 butiker så vad är det för konstigt? De gömmer ju inte direkt när de plockar på sig heller, står öppet och tar saker sedan går ~10 pers ut ur butiken, vem ska kunna stoppa dom?
gladiatorerna1
2007-06-07, 20:49
Måste ju generallisera.
Det var länge sedan, Dnpr!:thumbup:
ramagoen
2007-06-07, 20:54
tummen upp för:
vissa tunisier , riktigt snälla å trevliga,
greker och cyprioter, snällaaa
tummen ner för;
vissa tunisier, särksilt butiksinnehavarna, dom kan skjuta sig själva
polacker, dryga jeflar
tntballe
2007-06-07, 20:59
chilenare, glada
finnar, rakt på sak
Ryska_raketen
2007-06-07, 21:02
Måste ju generallisera.
:D :D
grisbil3n
2007-06-07, 21:16
hets mot folkgrupp är olagligt kom ja på nu, det va inge
doommessiah
2007-06-13, 18:18
Irländare hör till ett av de festligaste folken jag träffat...
Umgås med en del finnar de är trevliga, tills man får en käftsmäll för att man råkade säga att man är bra på något...håll säften o sluta skryyta...:)
petersson
2007-06-13, 18:47
Finns en hel del finnar på kraftsportsklubben och alla verkar vara riktigt schyssta
doommessiah
2007-06-18, 16:33
Finnar är jättebra, framförallt envetet pålitliga vänner du aldrig behöver tvivla på!!!
Amerikaner: Med specialiseringen etablerade amerikanska forskare och professorer måste man säga att de är väldigt uppmärksamma och trevliga mot studenter; alltid mycket noga med att höra sig för om vad man sysslar med, titta på ens lätt meningslösa postrar osv. Samt alltid, alltid berömma ens föredrag och låta som de verkligen menar det, trots att det är tusen och en klyschor (man genomskådar dem om man vet hur epa föredraget egentligen var, men att göra det på basis av hur det låter när de gör det är svårt :D).
Tyskar: Vänliga, öppna och extremt glada i att (livligt) diskutera allt som tänkas kan. Allmänt intresserade av och fördragsamma med märkliga utlänningar (det sista gäller dock inte stressade snabbköpskassörskor ...).
Sofia4_4
2007-06-19, 05:53
Brasilianare - Backpackade i Brasilien och där kunde man inte gå vilse även om man inte kunde ett ord portugesiska. Folk ställde upp och hjälpte en överallt, utan att begära pengar eller nåt. Folk som satt nära en på restaurangerna, erbjöd sig att översätta menyn åt en när de såg att man kämpade med att förstå. Sen mycket livfulla och laid back.
Thailändare - fridfulla och sköna.
Britter - De har skön distans till sigsjälva, skämtsamma och bra att diskutera med.
Rock'nRoll
2007-06-19, 10:28
;2343157']Fördomar? Fakta
+1
Eftr ett år i affär så står Zigenare inte högt i kurs. Maken till otrevligt och stöldbenäget folk har jag aldrig varit med om. Visst finns det dom som sköter sig men dom verkar ialla fall inte hyra videofilm. Under året jag jobbade i en videobutik så var Zigenarna i stort sett 100%iga när det gälde stöld av film och snatteri. Tror inte det var en enda inne i butiken som inte stal eller försökte stjäla någonting.
På väggen inne på kontoret så hade vi en stor skylt där det stod "Se upp, Zigenare i farten. Jag vet att det är tråkigt att dömma alla på förhand men dom stjäl och vi har inte råd att förlora mer film". Först verkade skylten aningen suspekt men man lärde sig snabbt att den var där av en anledning.
Det är konstigt att det ska vara så.
New Zeeland, sköna människor. :hbang:
Brasilianare - Backpackade i Brasilien och där kunde man inte gå vilse även om man inte kunde ett ord portugesiska. Folk ställde upp och hjälpte en överallt, utan att begära pengar eller nåt. Folk som satt nära en på restaurangerna, erbjöd sig att översätta menyn åt en när de såg att man kämpade med att förstå. Sen mycket livfulla och laid back.
En skandinavisk tjej som får hjälp av sydamerikaner? Nej nu tror jag löken blommar! ;)
Har själv förövrigt mer eller mindre lämnat Sverige. Om jag blundar en stund, tvättar ögonen och blir ärlig:
Svenskar: Logiska och avancerade, använder hjärnan. På många sätt bästa folket i världen, även om allt inte är bra jämt.
Chilenare: Ett mycket vänligt folk, mycket humor, vilket är viktigt. Finns inga som är roligare att festa med.
Finnar: Säger sanningen. Pratar i övrigt inte så mycket men det behövs inte heller.
Kanadensare och Amerikaner: Tar itu med viktiga saker bums, tvekar inte som svenskar tenderar att göra med sin 'socialkärringstil'. Är inte så bundna och låter sig stoppas av rotade traditioner. Allt på gott och ont, dock, fast mest gott -i vardagen.
Av de ganska få Iranier jag träffat måste jag absolut ta med dem. Väldigt hög arbetsmoral och hatade lathet. När man går ut med dem är alla med. De sitter inte i små grupper som svenskar tenderar att göra och har egna små kärring-pladder-samtal och tisslar och tasslar, spela roll om det är 120 kgs BB's. Tränade hårt, med "'TRÖCK". (Det här är ju ett träningsforum) Alla jag kände emigrerade till USA. Saknar dem.
Fatalist
2007-06-19, 12:52
Thailändare: sköna människor, lättlurade
Britter: Kokainmissbrukare "hey man got some cåååååk??"
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.