Logga in

Visa fullständig version : IT/Bredbandsproblem!

Handcuff
2007-06-06, 14:18
Eftersom kolozzeum har ett par medlemmar av ordentlig haxxor-rang kastar jag ut en fråga kring ett ganska irriterande problem. Nu var det ett tag sedan jag råkade ut för detta så jag kanske inte kommer ihåg exakt...

Problemet är i alla fall att min uppkoppling från BBB dör och jag måste ringa support som då får öppna det igen. Detta händer bara vid nerladdning av "flera små filer".

Kollar man i loggboken hittar man detta: "TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl"

Har provat köra ett litet program som man kunde utöka antalet blabla från 10 till 50 eller vad man ville...men det hjälpte inte.

Tre gånger var jag tvungen be supporten aktivera mitt bredband...

Jelp!

Mehdi
2007-06-06, 14:53
Eftersom kolozzeum har ett par medlemmar av ordentlig haxxor-rang kastar jag ut en fråga kring ett ganska irriterande problem. Nu var det ett tag sedan jag råkade ut för detta så jag kanske inte kommer ihåg exakt...

Problemet är i alla fall att min uppkoppling från BBB dör och jag måste ringa support som då får öppna det igen. Detta händer bara vid nerladdning av "flera små filer".

Kollar man i loggboken hittar man detta: "TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl"

Har provat köra ett litet program som man kunde utöka antalet blabla från 10 till 50 eller vad man ville...men det hjälpte inte.

Tre gånger var jag tvungen be supporten aktivera mitt bredband...

Jelp!

Vad har du för uppkopplingstjänst? ADSL? Iså, vad har du för modem?

j_p
2007-06-06, 15:19
Kan det här vara något?
http://blog.davidkaspar.com/archives/2005/04/windows_xp_sp2_and_event_id_4226.php%22

Finns tydligen en patch som man kan testa, om man vågar...
http://www.lvllord.de/

Själv kör jag Mac OS så jag vet inte så mycket om problemet.

rememberence
2007-06-06, 15:52

Vilken logg menar du här?, en ifrån BBB eller ifrån din dator?

Handcuff
2007-06-06, 17:51
Vilken logg menar du här?, en ifrån BBB eller ifrån din dator?

Den från min dator.

Har BBB 100mbit

Mehdi
2007-06-06, 18:12
PM:a ditt kundnr så ska jag kolla hur det står på din lina imorgon. Jobbar på supporten. Utifrån den blyga informationen så har jag absolut ingen aning vad det kan vara. Det låter nästan som om du sitter på en billigare router som ballar ur vid för hög bandbred, vilka en del gör, men du har ingen router, eller?

GLC
2007-06-06, 18:19
Laddar du ner torrents? Har du kört TCP Optimizer?

Handcuff
2007-06-06, 19:32
Laddar du ner torrents? Har du kört TCP Optimizer?

Det var i samband med nedladdning av just torrents alla tre gångerna som bredbandet dog...

Vad gör TCP Opti?

Sitter ej på en router. Dock en switch...fast provade köra direkt i jacket vilket inte heller hjälpte...:(

rememberence
2007-06-06, 19:38
Det var i samband med nedladdning av just torrents alla tre gångerna som bredbandet dog...

Där har du antagligen svaret, Bitorentklienter bygger ju på att man använder flera uppkopplingar samtidigt för att ladda ner.

Handcuff
2007-06-06, 19:42
Där har du antagligen svaret, Bitorentklienter bygger ju på att man använder flera uppkopplingar samtidigt för att ladda ner.

Jo jag har liksom sett sambandet :) Men problemet kvarstår dock...varför fuckar det sig för mig? Kasst nätverkskort i laptopen? Ingen annan jag käner har dessa problem..

rememberence
2007-06-06, 19:53
Jo jag har liksom sett sambandet :) Men problemet kvarstår dock...varför fuckar det sig för mig? Kasst nätverkskort i laptopen? Ingen annan jag käner har dessa problem..

Eeh, börja felsöka genom att prova andra saker, först prova annat nätverkskort och sen efter det annan router

Handcuff
2007-06-06, 23:06
Eeh, börja felsöka genom att prova andra saker, först prova annat nätverkskort och sen efter det annan router

Verkligen ingen annan som råkat ut för liknande problem? :confused:

Honn
2007-06-06, 23:23
Vad har supporten sagt då du ringt in? Har du fått någon förklaring på vad vi tror det kan vara?

Handcuff
2007-06-06, 23:27
Vad har supporten sagt då du ringt in? Har du fått någon förklaring på vad vi tror det kan vara?

Nu var det ju som sagt ett tag sedan...Men tycker supporten betett sig mystiskt de gånger detta har inträffat "Hmm vänta en stund...ska höra med en kollega här" - verkligen känts som om jag gjort något "förbjudet" :(

Men det svar jag fått har vart typ något med IP-konflikt om jag inte minns fel och att om det händer fler gånger så skulle BBB vara tvugna skicka någon tekniker som skulle vara tvungen att fysiskt återställa något i någon central?

Baan
2007-06-06, 23:28
Hmmmmmm just TCP-grejen låter ju som något man skulle kunna ändra på själv och inget som borde bero på nätverkskortet och routern. Går ju begränsa antalet anslutningar i utorrent om du nu skulle vilja göra det för att slippa döda uppkopplingen.

Aldrig hört talas om problemet annars men du har ju en ganska fet lina. Kan väl vara just pga det. Kolla den här länken, du kan ju iaf testa det som står där http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=1497

Honn
2007-06-06, 23:33
Men det svar jag fått har vart typ något med IP-konflikt om jag inte minns fel och att om det händer fler gånger så skulle BBB vara tvugna skicka någon tekniker som skulle vara tvungen att fysiskt återställa något i någon central?
Hmm. Svårt att säga vad det kan bero på när jag sitter hemma och inte kan kika på linan. Bästa tipset är nog att PM:a Mehdi med kundnr och låta honom titta på det.

Handcuff
2007-08-25, 15:00
Tydligen så var problemet IP konflikt som stänger ner mitt bredband. Men bara om jag laddar en sk. torrent.

*gah!*

Varför just mitt bredband/näteverkskort :confused:

Snela jelp :D

Tomten
2007-08-25, 15:12
Tydligen så var problemet IP konflikt som stänger ner mitt bredband. Men bara om jag laddar en sk. torrent.

*gah!*

Snela jelp :D

Kolla så det inte bara är en usel torrent klient du använder. Samma skit hände mig när jag använde "leafchat" för att ladda ner filer på IRC. I det fallet berodde det på att leafchat är en buggig röra och på något vänster störde ut nätverkskortet så fort jag laddade ner större filer.

Testa uTorrent.

Handcuff
2007-08-25, 15:13
Testa uTorrent.

Den enda jag har testat...

shut teh face
2007-08-25, 15:38
Det där felmeddelandet dyker upp i min loggbok cirka 2-3 ggr i månaden. Men inte stängs internet ned bara för det.

Måste ju vara något fel på ditt protokol som bangar ur allt istället för att stänga ned några "clients" istället för hela bredbandet.

Testa en annan dator

Handcuff
2007-08-25, 16:03
Det där felmeddelandet dyker upp i min loggbok cirka 2-3 ggr i månaden. Men inte stängs internet ned bara för det.

Måste ju vara något fel på ditt protokol som bangar ur allt istället för att stänga ned några "clients" istället för hela bredbandet.

Testa en annan dator

Ska testa sambons dator sen någon gång. Har hört att problemet kan bero på nätverkskortet. Har även testat köra en fix en gång i tiden...

hahavaffan
2007-08-25, 16:15

*gah!*

Snela jelp :DEn IP-konflikt var då? Hos BBB eller på ditt lokala nätverk?

Du kanske har ett gammalt modem, eller en kass switch? Eller bara ett dåligt nätverkskort som folk redan påpekat. Ett nytt, bra, är inte alls dyrt.

När man maxar en torrent har man ju en helvetes massa anslutningar öppna, speciellt om man har en grov uploadhastighet också. Kolla i inställningarna för din switch eller modem om de kanske har en maxgräns.

Handcuff
2007-08-25, 16:24
Har 100mbit från BBB. Och min Lap är en hundra år gammal Acer (http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1016385).

Handcuff
2007-08-31, 16:22
Vilket fuckoproblem. Fick detta svar på ett annat forum

Att du får "TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl" i eventlog har nog inte med ditt problem att göra, alla windows med default inställningar brukar få detta meddelande om dom andvänder torrents.

Om du ökar antalet anslutningar windows kan skapa per sec så tror jag du kommer uppleva ditt problem mycket snabbare.

Jag har varit med om nätverkskort som spökar redigt mycket och skapar massor av ip konflikter och har även dödat min lina (bbb)

Jag rekommenderar dig att byta nätverkskort eller router, tror inte windows är problemet här.

Har provat utan router tidigare....same shit. Vad är problemet med nätverkskortet :confused:

Squirrel
2007-08-31, 21:03
Vad är det BBB gör för att fixa det?

Handcuff
2007-08-31, 21:23
Vad är det BBB gör för att fixa det?

Typ "resetar" min uppkoppling. Enlig dem så blir den permanent avstängd ifall detta skulle ske tre gånger irad. Då skulle de bli tvugna skicka någon fysiskt att fixa detta i närmsta basstation eller nåt...å det skulle ta veckor att fixa

GLC
2007-09-01, 09:00
Njae, det lär ju inte hända, tro mig, men försök testa med ett annat nätverkskort, antagligen där problemet ligger. Torrents är ett jävelskap, men ett bra sådant :)

Handcuff
2007-09-01, 09:26
Njae, det lär ju inte hända, tro mig, men försök testa med ett annat nätverkskort, antagligen där problemet ligger. Torrents är ett jävelskap, men ett bra sådant :)

Inte direkt så jag börjar rackla och byta nätverkskort i laptopen...låter krångligt. Få låna sambons dator istället (i smyg :D )

GLC
2007-09-01, 09:32
Ja fungerar det på den datorn så är ju problemet ganska relaterat till din dator :D Hade du testat Tcp Optimizer? Bara att ladda ned och sen välja Optimal settings, bör räcka för dig.

Edit: Kolla här också: http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?pid=22551

Handcuff
2007-09-01, 09:37
Ja fungerar det på den datorn så är ju problemet ganska relaterat till din dator :D Hade du testat Tcp Optimizer? Bara att ladda ned och sen välja Optimal settings, bör räcka för dig.

Edit: Kolla här också: http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?pid=22551

Har inte testat på hennes dator. Testade två gånger på min med olika settings...vågade inte en tredje gång efter BBB`s hot om konstant avstängning. Vilket för övrig lät som ett hot från en kille som tyckte det var jobbigt att ta emot supportsamtal...

Prankie
2007-09-01, 09:39
Brukar ju vara så om ditt nätverkskort begärt nytt ip-adress med ny mac-adress. HÄnder det över fem gånger per timmen så låses porten. Så kallad mac-spam. Varje chip på nätverkskortet brukar ha tusentals macadress och är fysisk pekad mot en, när det bli varm och ha dålig kvalité så kan det hända att det byter mac-adress, våran server tror att det är en ny dator inkopplad. Om det är för besvärligt att byta nätverkskort kan du ju alltid prova med en router mellan, då sköter router om själva dhcp protokollet. Alltså prova med router och inte en switch, datorn ska ha en internt ip-adress. Forwarda sedan en varfri port från router till datorn för utorrent. :thumbup:

GLC
2007-09-01, 09:39
Alltså din uppkoppling kommer inte att bli låst av det där men BBB lär ju inte uppskatta att lösa problem som är orsakade av uTorrent heller om man säger så. Men börja jättelågt på antal TCP connections så bör det vara lugnt sen.

JockeKillen
2009-12-10, 02:48
Har ett liknande program fast med windows 7. När jag lägger till nya, pausar/resumar gammla torrents osv (i uTorrent såklart) så tappar jag anslutningen vilket resulterar i att jag måste starta om nätverkskortet. Jag provade diagnostisera problemet och då sa datorn att det hade med standard gateway att göra vilket jag tror är bs.

JockeKillen
2009-12-10, 02:54
Nu när problemet precis uppstod igen så diagnostiserade jag det igen och då sa den att problemet var att standard gatewayen inte var tillgängligt men att det nu var åtgärdat. Direkt jag läst klart den texten så var spotify igång och spelade igen, så det kanske inte var bs trots allt :)