Logga in

Visa fullständig version : forlora muskelmassa?

alexa_
2007-06-06, 06:09
Har gatt och funderat ett tag pa det her med deff och tjena eftersom jag borjar min deff om ett par dagar, sa jag bollade lite med min kompis om funderingar kring detta, och sa kom det upp en grej vi bada undrade om.

Om man nu skulle deffa eller banta, kaloriunderskott med andra ord, och bara eta protein i olika former och utesluta kolhydrater och fett i storsta mojlighet for att istellet ta tabletter for alla vitaminer, mineraler och fetter som er livsnodvendiga. Om man nu gjorde detta, och lat sega eter 2g/kg per protein per dygn, forlorar man ocksa muskelmassa trots det hoga protein-intaget under dieten/bantningen? Och om man nu deffar, kan man till och med bygga? Det later knappast rimligt att bygga med kaloriunderskott, men det er vel protein som muskler byggs upp av? :confused:

Och eftersom jag nu snart ska borja min deff, kanske ni ocksa kan ge mig lite rad pa hur jag ska ga tillvega for att komma iform igen. *whistle*
Undrar med om trening 2ggr/dag er formycket under en deff, eller ah, hur ofta man bor trena medans man deffar.

Eddie Vedder
2007-06-06, 07:37
Om man nu skulle deffa eller banta, kaloriunderskott med andra ord, och bara eta protein i olika former och utesluta kolhydrater och fett i storsta mojlighet for att istellet ta tabletter for alla vitaminer, mineraler och fetter som er livsnodvendiga.

Helt idiotiskt att bara äta protein, fettet är livsnödvändigt inte enbart för dom essentiella fettsyrorna i sej utan även för absorbtion av fettlösliga vitaminer, uppbyggnad av cellmembran, hormonbalans m.m.

Det är med andra ord ett tämligen värdelöst förslag på alla sätt, ska du dessutom träna mycket under deffen behöver du fortfarande ett högt energiintag och trtoligtvis tillräckligt med kolhydrater (även om dessa inte är ett måste för alla i träningen och kolhydrater är heller inte essentiella).

Om man nu gjorde detta, och lat sega eter 2g/kg per protein per dygn, forlorar man ocksa muskelmassa trots det hoga protein-intaget under dieten/bantningen? Och om man nu deffar, kan man till och med bygga? Det later knappast rimligt att bygga med kaloriunderskott, men det er vel protein som muskler byggs upp av? :confused:

Ja du förlorar muskelmassa, det är nästan omöjligt att undvika förlust av muskelmassa víd kaloriunderskott och ju större underskottet är desto större andel muskelmassa kommer kataboliseras.

Kolhydrater är antikatabolt så att utesluta dessa med din träningsmängd är nog i stort sett att be om muskelförluster. Muskler byggs inte enkom av protein, kcalöverskott tillräckliga mängder protein (vilket under överskott utan problem kan vara mindre än 1.5g/kg kroppsvikt och ändå ge muskelökningar) och tillräcklig stimulans av musklerna (träning med andra ord).

Och eftersom jag nu snart ska borja min deff, kanske ni ocksa kan ge mig lite rad pa hur jag ska ga tillvega for att komma iform igen. *whistle*
Undrar med om trening 2ggr/dag er formycket under en deff, eller ah, hur ofta man bor trena medans man deffar.

Du tränar så mycket du själv orkar, men ju mer du tränar ju mer måste du äta även under deff. Ligger du på ett jättelågt intag och en jättehög träningsdos kommer du troligtvis bara bryta ner kroppen och inte må bra. Särskilt om du ger dej på den där idiotdieten med att ta bort så mycket fett och kolhydrater du bara kan och förlita dej på protein i kombination med tillskott.:(

Vill du ha tips hänvisar jag till sökfunktionen, den är en guldgruva.:thumbup:

alexa_
2007-06-06, 10:57
Nej nej, jag kommer absolut inte deffa med enbart proteiner, jag var bara fundersam pa hur kroppen reagerade pa detta. Men tack for all vettig info, har blivit lite klarare i huvudet nu! (jag var nog lite trott tidigare ocksa, och just nu er det pa adrenalin jag haller mig vaken)

Du behover inte alls oroa dig, min deff kommer definitivt besta av bade fetter och kolhydrater, for jag vill ju inte forlora mer muskelmassa en vad jag redan gjort under dessa hemska semestertider med bade skitmat och ingen trening.

Eddie Vedder
2007-06-06, 10:59
Du behover inte alls oroa dig, min deff kommer definitivt besta av bade fetter och kolhydrater, for jag vill ju inte forlora mer muskelmassa en vad jag redan gjort under dessa hemska semestertider med bade skitmat och ingen trening.

Det låter sunt och bra.:thumbup:

Hoppas du lyckas med deffen, att det går åt rätt håll i lagom takt och att du mår bra.:)

alexa_
2007-06-06, 11:12
Det hoppas jag med. Kommer ocksa att legga upp en journal ner jag vel kommit igang med treningen och allt igen, och kan ju lungt sega att jag lengtar :hbang:

Eddie Vedder
2007-06-06, 11:17
Ett tips om du ska starta journal är att du försöker ordna så att du kan skriva å, ä och ö.;)

alexa_
2007-06-06, 11:22
Haha, jora, det behover du inte oroa dig for. Just nu sitter jag borta i fetlandet USA, men jag aker hem imorgon, och jag lovar att se till att skriva med a,a och o :love: